Jag har nyligen totalrenoverat vårt kök och gjort det mesta själv för att spara pengar. När jag hade allt klart och jag bara behövde koppla in hällen (elen var framdragen) tänkte jag att jag kunde unna mig att en elektriker gjorde detta. Ett sånt litet begränsat jobb kan väl inte springa iväg tänkte jag. Elektrikern var här en halvtimme ganska exakt och satte en sladd på hällen samt en sockeldosa på väggen. För mig kändes det väldigt saftigt i proportion till jobbet när sedan räkningen på ~2200 kr damp ned.

"Arbete och restidskostnad" har elektrikern satt upp något som heter. 2 timmar vill han ha för 435 kr / timmen. Frågar du mig personligen så känns det märkligt att man räknar in restid som fullvärdig arbetstid överhuvudtaget men strunt i det. Som sagt var han här en halvtimme och kontoret ligger ungefär 15 km bort. Fram och tillbaka från jobbet borde kanske ta en halvtimme så jag ansåg att jag blivit överdebiterad en timme. Nejdå menade eletrikern. Arbete och restid räknas även om man behöver åka till en grossist och handla för jobbet. Jaha, man kan med andra ord som hantverkare i princip alltid göra dessa påslag för att man varit och handlat ditt eller datt. Det är ju väldigt svårt att kontrollera att dessa tider och inköp stämmer.

Servicebilsavgift känns också som larv. Ska jag behöva betala extra för att hantverkaren faktiskt äger en bil att ta sig till jobbet med? Inga skyldigheter att informera om detta?

1,3 meter sladd för 278 kr exklusive moms. En sockeldosa för 333 kr exklusive moms. Ibland hör man som argument att man kan tjäna in en del av arbetskostnaden av hantverkare genom att de har så bra inköpspriser på byggvaror. Skrattretande. Eftersom de aldrig behöver betala för byggvarorna själv är det ju fullständigt skit samma för dem om de får ett bra pris eller inte...

Jaja, som ni säkert förstår tycker jag att 2200 kr för en halvtimmes enkelt jobb för att koppla in en häll känns dyrt. Andra kanske tycker jag gjorde ett kap. I slutändan är jag ändå glad över att jag gjorde allt annat själv i köket...
 
Det är alltid orimligt att anlita personer som arbetar i byggsvängen. Därför skall man ta in priset i förväg, antingen fast eller be om en specificerad budget.

Hursomhelst du kanske kan använda ROT:en som omnämns här på forat.
Innan du betalar be el-killen om provningsprotokoll, jordfel, isolationstest samt utlösningsvilkor. Det skall han utföra som elektriker och är skyldig enligt lagstiftning att ombesörja.
 
Härlig inställning du har Villa Vista....
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Fullständigt sanslöst jag fick för ett par år sedan installerat en jordfelsbrytare vill minnas det var 1,5 timme arbete
JFB och en halv bilkostnad ca 1100:- i tiden ingick 0,5 tim till felsökning en extra central var J o N ej särade
 
Utan att gå in i diskussion så tycker jag det låter "en aningens" högt debiterat ja.

/Kent
 
olmeri skrev:
1,3 meter sladd för 278 kr exklusive moms. En sockeldosa för 333 kr exklusive moms. Ibland hör man som argument att man kan tjäna in en del av arbetskostnaden av hantverkare genom att de har så bra inköpspriser på byggvaror. Skrattretande. Eftersom de aldrig behöver betala för byggvarorna själv är det ju fullständigt skit samma för dem om de får ett bra pris eller inte...
Jag kan lova dig att de inte skiter i sina inköpspriser, troligtvis köper de in ovanstående material billigare än vad du själv kan göra (till en bråkdel av ovanstående priser). MEN du som kund debiteras ofta enligt en upptrissad prislista som återförsäljaren tillhandahåller, hantverkarna har sedan upp till 95% rabatt på priserna i denna lista, dessa rabatter behöver de såklart inte delge slutkunden.

Detta sätt för hantverkarna att ta ut stor vinst på material är både vanligt och ofta diskuterat här på forumet.
 
Låter lite i överkant, men bad du om en offert innan?
 
Jag tycker det är orimligt att be om offert på småjobb. Skall elektrikern åka ut och titta först och sen skriva en offert för ett arbete på 30 min?

Förhoppningsvis saneras hantverkare som den ifråga bort genom att de inte får några bra referenser. Tyvärr är ju många sällanbeställare, och man har inte ngn relation med hantverkare. Tipset är då att fråga släkt, vänner och kollegor om de har ngn att rekommendera, vilken inte kommer vara elektrikern som tar 278kr för 1,5m sladd...

Jag har själv blivit blåst ngn gång, men den hantverkaren kommer inte hit igen.....
 
Har du någonsin fått en hantverkare att komma tillbaka för mer jobb hos dig villa vista? Sen så kan du säkert få allt det där du begär men tro inte att det blir gratis. Är inte många elektriker som gör så pass små jobb, kanske med förlust i hopp om mer jobb i framtiden, just pga att det blir stor kostnad för lite jobb. Men ändå en kostnad som är befogad.
 
Firmans namn är?
 
olmeri skrev:
Jag har nyligen totalrenoverat vårt kök och gjort det mesta själv för att spara pengar. När jag hade allt klart och jag bara behövde koppla in hällen (elen var framdragen) tänkte jag att jag kunde unna mig att en elektriker gjorde detta. Ett sånt litet begränsat jobb kan väl inte springa iväg tänkte jag. Elektrikern var här en halvtimme ganska exakt och satte en sladd på hällen samt en sockeldosa på väggen. För mig kändes det väldigt saftigt i proportion till jobbet när sedan räkningen på ~2200 kr damp ned.

"Arbete och restidskostnad" har elektrikern satt upp något som heter. 2 timmar vill han ha för 435 kr / timmen. Frågar du mig personligen så känns det märkligt att man räknar in restid som fullvärdig arbetstid överhuvudtaget men strunt i det. Som sagt var han här en halvtimme och kontoret ligger ungefär 15 km bort. Fram och tillbaka från jobbet borde kanske ta en halvtimme så jag ansåg att jag blivit överdebiterad en timme. Nejdå menade eletrikern. Arbete och restid räknas även om man behöver åka till en grossist och handla för jobbet. Jaha, man kan med andra ord som hantverkare i princip alltid göra dessa påslag för att man varit och handlat ditt eller datt. Det är ju väldigt svårt att kontrollera att dessa tider och inköp stämmer.

Servicebilsavgift känns också som larv. Ska jag behöva betala extra för att hantverkaren faktiskt äger en bil att ta sig till jobbet med? Inga skyldigheter att informera om detta?

1,3 meter sladd för 278 kr exklusive moms. En sockeldosa för 333 kr exklusive moms. Ibland hör man som argument att man kan tjäna in en del av arbetskostnaden av hantverkare genom att de har så bra inköpspriser på byggvaror. Skrattretande. Eftersom de aldrig behöver betala för byggvarorna själv är det ju fullständigt skit samma för dem om de får ett bra pris eller inte...

Jaja, som ni säkert förstår tycker jag att 2200 kr för en halvtimmes enkelt jobb för att koppla in en häll känns dyrt. Andra kanske tycker jag gjorde ett kap. I slutändan är jag ändå glad över att jag gjorde allt annat själv i köket...
"Allt klart" skriver du".
Om du berättade för el-killen att du var den som gjort el-arb. så är det förvånnande att du överhuvudtaget fick honom att koppla in hällen, jag har vägrat ett flertal gånger. En kund trodde att jag inte kunde koppla in en ny central på bef. ledningar (som var inst. av kunden).

"Servicebilsavgift känns också som larv".
Hade det blivit bättre om han tagit bussen eller cyklat ut till dig!!!!

"I slutändan är jag ändå glad över att jag gjorde allt annat själv i köket".
Om du menar el-arbetet så får framtiden visa om glädjen håller i sig.
Lycka till.
 
  • Gilla
pellefant och 2 till
  • Laddar…
Servicebil är ju rätt självklart en elektriker har för att kunna utföra jobb. Är ju sällan man kan åka med jobbet till han, så Servicebil ska ändå ingå tycker jag. Ska man betala extra för verktygen han använder med?
 
Micke_81 skrev:
Servicebil är ju rätt självklart en elektriker har för att kunna utföra jobb. Är ju sällan man kan åka med jobbet till han, så Servicebil ska ändå ingå tycker jag. Ska man betala extra för verktygen han använder med?
1. då det är varierande långt till kunden, så är det mest rättvist att betala ett km pris.
2. då montören använder samma verktyg oavsett sträcka ut till kund så är kostnaden (inköp/slitage) för verktygen inräknat i debb/tim.
 
Kan nog anse att om man tar betalt för "servicebil" så kan man nog inte samtidigt debitera för timkostnad att köpa drygt en meter kabel och en dosa. Detta borde förväntas ingå i konceptet servicebil (där han säkerligen de facto hämtade sakerna vid jobbet)
 
Redigerat:
Dom här trådarna är alltid lika fascinerande.. Man undrar lite vad ni själva sysslar med på dagarna?

1. Elektrikern har faktiskt lön för hela dagen, inte bara när han är hos kund.
2. Elektriker har dessutom full lön för resor till och från jobbet, skyll detta på facket.
3. En fullutrustad service-bil anser i alla fall jag vara värt nåt, vad hade du tyckt om han kom utan rätt verktyg/saknade nåt material, och då tvingats åka att fixa det för 435 kr/timme?

Är det dessutom 435 kr/timme inkl moms är det väldigt billigt.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.