Kul karta. Tittar man på denna är det dålig täckning överallt. Man kanske kan gissa att endast de med dålig täckning varit motiverade att svara.... :)
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Kul karta. Tittar man på denna är det dålig täckning överallt. Man kanske kan gissa att endast de med dålig täckning varit motiverade att svara.... :)
Visst kan det vara så. Å andra sidan brukar de täckningskartor som annars tillgängliggörs produceras av Telia/Tele2/Telenor/Tre - vilka som bekant har ganska så stark motivation att redovisa fungerande täckning...

Frågan är också om inte mörkertalet av besvikna användare är ganska stort. Dvs. jag tror inte att alla som har problem med täckningen har gått in och registrerat sig på sidan.

Personligen tycker jag det är anmärkningsvärt att operatörerna har den usla 3G-täckning som finns idag, dvs där man inte kan räkna med att prata telefon annat än strax utanför stadskärnan på Sveriges större städer.
Och hur PTS i detta läge kan acceptera en utbyggnad av 4G är också märkligt. Borde man inte först ha ett OK 3G-nät? Det hade väl kunnat vara OK med 4G-satsningar, om 4G skulle kunnat användas för telefonsamtal, men som jag förstått är det endast data-trafik som 4G kan användas till.

Och istället för att bygga ut nätet så att det funkar så prioriterar Telia mfl att försöka stoppa kunderna från att ringa via datanätet/Skype.

Jag som emellanåt måste jobba hemifrån och då måste vara nåbar på mobilen har nu kommit på att man ju kan vidarekoppla den till hemtelefonnumret. Eftersom vidarekopplingen inte kräver att mobilen i sig har mottagning så funkar det...
 
Ingen har väl intresse av att köpa dyra frekvenser och sedan inte använda dem. Hur tätt operatörerna sätter sina master är en kommersiell avvägning där förväntade intäkter ställs mot kostnader.

Beträffande repeaters och störningar så är nog uteffekten ytterst låg, skulle tippa någon mW för att endast täcka abonnentens byggnad.

Amerikanska AT&T har nanoceller för hemmabruk som ansluts via Internet. För att dessa inte skall användas på ställen där operatören inte har tillstånd har burkarna inbyggd GPS-mottagare som bestämmer dess position. (Annars hade jag haft en sådan här hemma!)
 
bjogul skrev:
Personligen tycker jag det är anmärkningsvärt att operatörerna har den usla 3G-täckning som finns idag, dvs där man inte kan räkna med att prata telefon annat än strax utanför stadskärnan på Sveriges större städer.

Ett av operatörernas största problem idag är att alla vill ha täckning men ingen vill ha en mast inom synhåll.....
Och hur PTS i detta läge kan acceptera en utbyggnad av 4G är också märkligt. Borde man inte först ha ett OK 3G-nät? Det hade väl kunnat vara OK med 4G-satsningar, om 4G skulle kunnat användas för telefonsamtal, men som jag förstått är det endast data-trafik som 4G kan användas till.
Näe det tycker jag inte är märkligt. Det vore märkligare om man hindrade operatörerna att använda ny teknik bara för att den gamla inte är till hundra procent utnyttjad. För att fixa täckning på så stora områden som möjligt är det ju istället en kombination av flera teknologier (2g/3g/4g) som används. I områden där inte täckning är det största problemet är ju kapacitet ett problem istället och ett sätt att lösa detta är att flytta trafik (just nu datatrafik) till LTE/4G. Idag har flera operatörer överbelastade 3G nät men 4G nät i samma geografi som går på tomgång. I takt med att fler telefoner får stöd för voice över 4g så inför man också denna funktionalitet i nätet, tror att alla operatörer planerar för detta idag. Dvs, 4g kommer att användas för taltrafik snart.



Och istället för att bygga ut nätet så att det funkar så prioriterar Telia mfl att försöka stoppa kunderna från att ringa via datanätet/Skype.
Detta känns inte heller helt rättvist. Att säga att operatörerna inte prioriterar nätutbyggnad samtidigt som man investerar miljarder nätutbyggnad känns lite magstarkt. Man kan förstås alltid investera mer, förtäta nätet etc men då måste man ju också se intäkter som motiverar detta. På några års sikt har alla operatörer idag lönsamhetsproblem pga att intäkterna från mobilt bredband etc inte täcker kostnaderna för den nätutbyggnad som vi användare kräver. Häri ligger också kopplingen till att man tassar som katten kring het gröt kring detta med skype, viber, etc. Tjänsteleverantörer som tjänar stora pengar på operatörernas infrastruktur utan att betala för sig. Ekvationen går inte ihop helt enkelt, på sikt. Googla lite på "OTT Players" så kan du läsa mer om detta fenomen i branschen.
 
Operatörerna måste se över sin prismodell och börja inse att antingen är man en kapacitetsleverantör dvs telefoni eller bandbredd för data eller så är man en tjänsteleverantör.

Ska man få det att funka så får man sen sätta prislappen för tal och data så att dessa täcker sina egna kostnder (vi kommer troligenatt se en prisökning på mobil datatrafik).
 
Ja, min åsikt är att operatörerna själva har satt sig i den sits de sitter genom att försöka ta hem på karusellerna det man förlorar på gungorna.

De har prispressat de mobila bredbanden för att binda till sig kunder, men sen har de missat att de då kommer att konkurrera med samtalen.

Man kan ju t.ex. titta på priserna på SMS. Ett SMS är max 140 bytes. GPRS har som lägsta hastighet 8 kbps. På en sekund kan man alltså skicka 57 SMS. Men vad operatörerna betalt? Många tar så mycket som 69 öre per SMS. Det blir (om jag inte räknar fel) över 5000 spänn per megabyte!

Och så undrar de varför appar som Whatsapp och liknande blir populära??
 
Nerre skrev:
Och så undrar de varför appar som Whatsapp och liknande blir populära??
Vem undrar det? Operatörerna? Varför tror du att dom inte vet det? Problemet är ju att du och jag inte vill betala 500kr per månad för ett mobilt bredband, 4kr i minuten för att ringa eller 3kr per sms.

Utmaningen är att ändra prismodeller i takt med att tjänsterna på nätet ändras. Otroligt svårt pga att vi kunder ogillar sådana förändringar.
 
Jag tror inte att det skulle vara några som helst problem att justera prismodellen så att kostnaderna vart lite mera verklighetsbaserade.
Dock leder dagens modell till en massa "gå-runt" appar istället.
Telias hor om att blocka Skype tex ledde ju enbart till att mängden krypterad trafik steg
 
Jag kan inte lita på att min telefon (iPhone 4s) går att ringa med. Och tycker mig därmed ha rätt att vara kritisk mot att tjänsten inte byggs ut. Har inte ens nämnt priset som en fråga.
- Men visst står det Telia fritt att bygga ut 4G samtidigt som 3G är skit och underdimensionerat. Men jag behöver ju inte vara positiv till att vi får ytterligare ett halvfungerande nät...

Överfört på annan infrastruktur skulle vi kunna sitta med ett jättestort vägnät bestående av enbart grusväg, och hur bra skulle det vara?
 
Givetvis för du vara hur kritisk du vill, men sura då över rätt saker......

För mig och andra kunder som har upplever kapacitetsproblem snarare än täckningsproblem med 3gnätet är strategin med 4g nätet rätt. Dessutom är jag riktigt sugen på ett riktigt snabbt mobilt bredband där jag rör mig mest.

Är det ingen operatör som har täckning där du bor? Bor du i tätort där det "borde" vara täckning eller i skogen långt bort?
 
En mil från Uppsala, "300 meter från stora vägen". Som UNT:s Mobilkartan visar så är det många som inte har täckning trots att de bor relativt sett centralt. Är nu lite över två år sen jag startade den här tråden. Tycker det är en fråga som det är OK "sura över".
 
det jag reagerar på är också att där det varit motagning förut så har man tappat den nu också och det är kort från man har bra till ingen och det jag kan tänka mig är att deras riktade antenner är för snäva för att klara lite längre med låg effekt och sen vill man ju ha lite data trafik med men lite är nått man kan ta men att den tajmar ut för det inte får nån motagning alls är jobbigare när det är i hela områden

Men är det så att de sänkt effekten på masterna eller kan det vara att länkarna mellan masterna har blivit skadade eller omriktade genom åren då problem som uppstår aldrig tycks fixas fast man säger till så får man som svar att det ska inte vara nått problem där och man ska ha bra fart på turbo 3G men går ej ens att prata utan det bryts pga dålig motagning på både 2 och 3G

Sen tänkte jag fråga er om nån vet vilken räckvid en mobilmast kan ha då jag hörde att 2G nätet är uppgygt med datapaket så man har en maximal räckvid på 35km men då har den också en del effekt och blir många samtal parallelt med men det tar jag som att tekniken klarar av stora ytor om man bara höjer effekten och har mer rundstrålande master ihop med riktningsbara

och nått jag tycker är lite konstigt är varför inte operatörerna tar hjälp för att göra kunderna nöjda iställe för att förneka problemet som de gör i dag och fler och fler har ju bara mobil för att bli nåd och många skulle kunna tänka sig göra en investering för att få bra motagning där de bor och två saker jag kan tänka mig är att göra som AT&T med sin mini variant av basmast som koplas till fasta uppkopling så man använder mobilen genom sitt internet och då betalar man för det dubbelt men bättre att man kan ringa och använda mobilen där än att ha data via fiber eller koppar än bara datatrafik i hemmet och ingen fungerande mobil
Sen så tycks det som att många av de stora mobilmasterna ligger där de har bra fiber och då finns det kapasitet för mycket trafik om det behövs så då skulle man kunna köra med nån typ av inlogning så man kan använda en wlan anten för datatrafik och använda det för att sätta upp en privat mast
för med en wlan anten så kan man skaffa både bra räckvid och bra hastighet (iallafall om man ska ha tal och lite datatrafik)
(sen vet jag inte hur priset är om operatörerna betalar för varje MB eller för hastigheten eller ett fast pris för varje fiber men med möjligheter till hastigheter på över 1Tbit/s i en tråd så är det inte att där blir begränsat av lite extra trafik och med datalänkar för wlan så kan man ligga över 50km mellan länkarna och skulle det gå att köra wlan från mobilmasterna och sen sätter en egen mini mast hemma eller på företaget med 100-500m räckvid så kan nätet byggas ut av andra företag och privatpersoner som är lidande av det i dag men som de inte vill göra nått åt då de ska ha motagning enligt dom )

men det blir mer och mer att allt ska vara trådlöst så då kan det vara en tanke att mobiloperatörerna gör nått så folk kan få tillgång till datatrafik där de ändå inte utnytjar sin bandbredd för att förbättre sin mobiltäckning genom sammarbeta med de som vill få en bättre tjänst för priset är ju en avgörande sak då vi inte skulle ha valt många av de sämre operatörerna om det inte skulle vara priset de kan komma med

sen är det också en del som saknar gamla NMT då de inte funka så bra men det funka ofta att ringa med fast det var dåligt ljud nu har man ingen motagning alls fast man är ganska så centralt i städer och ställen som mobilen fungera för 10år sedan funkar det inte nu fast de ska ha byggt ut det hela tiden under alla år och ändå så blir det sämre eller så är frågan om det är för många som är på masterna och då prioriteras folk bort när andra är närmare eller om det beror på att det är samma prioritet på allt och samtal borde ligga på högre prioritet då det ändå inte är stora mängder datatrafik för ett röstsamtal jämfört med annat




och ja jag vet att det kanske vart lite rörigt men hoppas tankarna och frågorna kom fram ändå
 
Redigerat:
Begränsningen på 35 km är en relativt "hård" begränsning så tillvida att det handlar om timing. Om avståndet är längre än 35 km tar signalen så lång tid på sig att en telefon inte kommer att hinna sända i sin tilldelade tidslucka. Man kan öka avståndet till det dubbla genom att använda bara hälften av tidsluckorna (halverar basstationens kapacitet alltså). Det används främst i kustbandet för att nå långt ut, just eftersom det halverar kapaciteten (att istället bygga en extra basstation dubblerar ju istället kapaciteten).

Timingen går inte att påverka genom starkare sändare eller bättre antenner, radiovågornas hastighet är densamma.

Dock är det nog inte på så många platser som det är längre avstånd än 35 km till närmaste basstation.


Det lär visst vara så att även dopplereffekten kan ställa till det, systemet är inte gjort för telefoner som rör sig fort. Jag minns dock inte vad maxhastigeheten är, men jag har för mig att det ligger strax över normal motorvägsfart. Fast det ska ju då vara rakt mot eller från bassationen och det är ju sällan man rör sig så.



Sen är det riktigt att de antenner man använder på basstationerna har ganska kraftig riktverkan, så ofta hjälper det inte att flytta sig närmare basstationen utan man ska flytta sig i sidled så man hamnar inom antennens lob. Så har vi på landet, hos oss är det ingen täckning, går vi över gatan till grannen är det tre "pinnar".
 
jag har också problem med täckningen, men bara inne i huset, ute på trappen funkar det kanon men så fort jag går in så är det riktigt dåligt. Många som frågat var jag varit då jag inte gått att nå... och då har jag suttit vid köksbordet

ringer det så är det antingen att gå ut eller trycka sig mot ett fönster, har 3 som leverantör och jag kan inte klaga annat än på det här... Har ringt och blivit uppringd av tekniker eftersom jag plötsligt en vår hade nästan full täckninge där jag i vanliga fall inte haft någon, men det vara de några månader sen blev det som vanligt...

är det någon som sökt tillstånd hos PTS?
 
Nerre skrev:
Begränsningen på 35 km är en relativt "hård" begränsning så tillvida att det handlar om timing. Om avståndet är längre än 35 km tar signalen så lång tid på sig att en telefon inte kommer att hinna sända i sin tilldelade tidslucka. Man kan öka avståndet till det dubbla genom att använda bara hälften av tidsluckorna (halverar basstationens kapacitet alltså).
Det är inte tidsluckans längd som sätter begränsningen till 35 km utan det maximala värdet på mobiltelefonens tidsjustering TA (Timing Advance). Tidsluckans längd motsvarar ca 86 km tur och retur, så när man tillåter mobilens svar att använda hela nästa tidslucka så blir den maximala räckvidden ca 35 + 86 km = 121 km.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.