Största felet är väl att det inte är riktigt färdigt :)
Sen har jag inte varit så noga med att lägga plast och isolering så snyggt :)
 
Ok, jag vet inte hur mkt jag kommer använda mitt loft sen iaf, känns mest som man bara kommer trycka in MASSOR med skit där o sen har man ingen nytta av det, men det vore gött om man kunde ha en soffa o kunna sitta o ta några pilsner nångång också..
 
Så tänkte vi oxå, men det går inte att vara där uppe. Man hittar aldrig ner igen då :)
 
Hur menar du nu??? :)

Såhär blev gavelspetsen:
framgavel5.jpg


o såhär ser det ut med hyllorna 3st mot mellanväggen som vi tryckte i lite isolering, var exakt rätt mått för 2 isolerskivor på höjden, är ju bra när det passar direkt!
mellanvagg.jpg


Hyllorna är 1,20 breda ungefär så rummet blir strax över 3,60 brett.
 
Var hos ett par polare o kröka i helgen och passade på att hämta en palltruck på vägen, känns vettigt att lasta på pall, blir enklare att flytta runt sakerna nu:
palltruck.jpg


Städa är melodin nu..
 
Fick upp en bra början till "låtsas takstol" som jag kallar dom, mot främre gaveln ikväll:
framgavel6.jpg

Forts. städa snart om man hinner..
 
Nu börjar det ju hända grejer.. Det blir hur bra som helst.. Jag börjar oxå närma mig slutet på mitt garage/bio/pubhus.
Jag fick in värmen i huset igår.. Hur som helst ser jag fram emot nya bilder från ditt bygge..
Städning är ordet.. Jag måste verkligen röja i mitt garage NU..
 
Någon som har bra tips på bygge av arbetsbänk?
Ska nog ha lite högre bänk tänkte jag så man kan stå o jobba utan att böja ryggen för mkt, är nog lagom om man även kan sitta på barstol o pula med förgasare o dyligt.
Storlek vet jag ej heller, tänkte bygga rätt så lång o ganska bred, smidigt vore om man kan få in en lastpall under bänken, men eftersom dom är 120cm så kan jag isf inte ha ben mer än på typ var 180cm.
Jag kan heller inte ha en bänk som är 3x180=5,4m (tror jag) det får nog ej plats, jag har visserligen över 6m längd, o ska kanske inte ha nå mer på den sidan rummet...
Vore fint med lite längd när man ska kapa rör o annat, även virke t.ex. så jo, kanske ska köra på det iaf så får jag in 3 lastpallar under (80cm breda ut från väggen).

Har själv en liten idé om att köpa MDF board, 1220x2440 o kapa i 3 bitar på längden så jag får 813mm bitar, sedan sätta dom brevid varann. Då får jag på 2 skivor 6 bitar som täcker 1220x6=7320.
Då får jag ca 1920mm över som jag kan göra ytterligare en bänk av på annat ställe.
22mm MDF kostar tydligen 500kr/st på Beijer, så en tusenlapp skulle det gå på.

Den lilla bänken skulle man även kunna täcka med plåt om man ska banka o slå lite?

Bygga en ram av grovt virke 45x145-220 för att få även tyngd. stående ben urjackade i ovankant med liggande reglar inåt och utåt sedan en stående diagonal regel imellan dessa, ev dubbla som ett kryss?

TIPS??!
 
Blir nog lite klent med 22mm om du skall kunna banka och slå på det, behöver man banka vill man ju att det svarar ordentligt
 
Jo visserligen, men har man 145-220mm stående reglar under, format som en ram samt ett kryss i ramen på ytan 80x200cm o dessutom t.ex. 2-3mm rostfri plåt ovanpå har jag svårt att se att det skulle gå sönder, beror väll självklart på HUR hårt man slår :)
Finns inte så många alternativ heller, råspont funkar väll om man ska ha plåt över visserligen men inte så snyggt om man ska ha det synligt, dessutom tunnare och den lilla bänken gör jag ju bara av spillmaterial isf, men får nog tänka över måtten först.
 
Klockan är inte så mkt, och hjärnan har inte hunnit vakna än men rummet där jag ska ha bänken är runt 7m långt, har ej exakt mått i huvet, och framför bänken (till vänster om den) blir ingången till maskinrummet där jag har en port som jag ej vet måttet på i huvet, men den är strax över 2m, som ska gå att öppna.
Därmed kan inte bänken bli längre än ca 7-2=5m.
Däremot åt andra hållet vore det nog bara bra om den går ända till yttervägg (främre gavel på garaget, dsv direkt in till höger innanför porten).
Då kan jag fästa den i 2 olika väggar o få stöd åt båda håll, det kommer bara bli en skruv i varje regel på sin höjd med vinkeljärn t.ex. det lär räcka gott och väl och så har jag gjort på hyllorna nu senast.

Jag kommer kanske vilja ha ut skivan lite från väggen för att kunna sitta och jobba även med lastpallar på golvet under, detta löser jag nog genom att lägga en liggande tjock regel längst in, man får då som en hylla där också och bredden kan man välja senare men då kan jag få mellan ca 813-1033mm bredd ut från vägg.

Jag funderar på en lösning där jag kan ha benen strax över CC120 för att få in pall o ändå få dit skivorna smidigt, det blir nog bäst så.

Även om bänken blir strax under 5m kommer jag fortf. kunna kapa träreglar fullängd 5,40 genom att flytta sågen på arbetsbänken, samt t.ex. rör uppåt 7m. Det känns ganska perfekt.

Om benen är runt CC120 får jag ändå in 4 lastpallar under samt möjligen 1-2st brevid vilket också blir perfekt.

Ska räkna lite på vikten när jag hinner också, kan vara kul se om det överhuvudtaget går flytta bänken sedan, iofs kan man lyfta med palltrucken o lägga hjul under kanske.
Skulle vara skönt ha en bänk redan nu men behöver flytta när jag ska gipsa o måla senare.
 
Något sånt här tror jag kan bli bra:
arbetsbank.gif

4st 1220mm skivor och en liten 95mm regel i mitten, då får man 1210mm mellan benen och total arbetsbänk yta 4975mm mellan "kanterna" ytterst.

Det blir som sagt även en liten kant innåt så ingenting kan rulla iväg bakom bänken eller ner på sidorna då.
 
  • arbetsbank.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade på Cheapy's hemsida skivor som hade nästan samma mått som jag tänkt kapa till, o dessutom billigare än vad hela skivor kostade på Beijer där jag tittat innan, så det verkar smidigt, enda skillnaden är att de bara finns i 19mm som tjockast.
Gjorde om ritningen för att passa 4 sådana skivor utan att kapa, då får jag bort den lilla biten i mitten genom att sätta tjockare reglar längst ut.
Drog ner måttet mellan benen till exakt 1200 o hoppas det går mosa in pallar iaf.
Ska köpa en barstol/pall imorgon o se om 1119mm bordshöjd blir lagom både för att stå och sitta på 720mm pall men jag tror det.
Sedan är det bara börja handla material isf..


Materialet verkar hamna runt en tusenlapp plus lite spill, skruv m.m. inte farligt för nästan 4kvm arbetsbänk.


Senaste ritningen:
arbetsbank2.gif

Ni verkar inte ha så mkt att invända :)

Håller även på med lite andra hemligheter, mer info kommer senare :)
 
Korvgubbe
Jag hade inte vågat chansa på att alla pallar är exakt 1200 mm och att det kommer fungera med sugpassning. Inte ens de plastpallar jag har är exakta i måtten, så träpallarna är definitivt inte det.
 
Enligt wikipedia ska en godkänd europapall vara max 1203mm, och det går nog böja benen lite i sidled om det skulle behövas, samtidigt stadgar pallarna upp benen när de står imellan så benen ej kan röra sig o i värsta fall får man väll kolla så pallarna passar först eller byta/modifiera pallarna.
Inte alla pallar som är godkända eu pallar doch, och plastpallar kanske inte har samma mått heller.
Men ska kika på om det går lägga till några mm ev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.