R
Har en Partner/electrolux formula 55 motorsåg. Den startar lätt och har följande prestanda:
2,27 hk - 39cc. Jag tog ner ett par träd på 40-60 cm och maskinen fick går för full gas för att komma igenom. När jag kört på fullgas ett tag och släpper gasen så dör den och är därefter svårstartad. Väntar jag ett par minuter hoppar den lätt igång igen.
Ska de vara så här?
 
Den har inte gått mer alltså?

Fullgas är inte konstigt..

Det går inte reglera upp tomgången?
 
Nä den är feljusterad, troligen för mager på lågvarvsskruven ,den kan bli överhetted om den körs på för mager blandning på högfartskruven,eller slå kedja då övervarvar den ,kan vara andra orsaker oxå
 
Tror inte den är överhettad, ett träd ska inte vara något problem. Antagligen har inställningarna på förgasaren ändrats. Finns tre skruvar som man kan ställa. Kan oxå vara kondensatorn som pajat. Om du ska ställa in förgasaren så är det viktigt att den inte får för snål blandning, då går den varm och kan skära. Mitt ripps är lämmna in den till en firma som ställer in förgasaren åt dig, kostar inte många kronor och då blir det bra gjort.
 
R
Redigerat:
Vilken kondensator och var sitter den ,en motorsåg måste ställas in där den används bla på grund av lufttrycket
och hur körs vi olika moment
 
Roland112 skrev:
Jag kunde bara hitta en skruv för tomgång. Finns de fler än en skruv för reglering? När ni säger för magert på högfart, menar ni då att de är olika spridare av olja till förgasaren, är de inte bara en?
[länk]
Du har troligen bara hittat den som reglerar tomgångsvarvet det sitter 2 st små intill denna det brukar stå L respektive H på dessa sitter i pos 26 på andra bilden skruvarna syns inte där
 
R
Ok, så på förgasaren sitter det två skruvar som reglerar oljetillförsel vid högvarv? Ska jag skruva på H eller L för att det ska flöda mer olja vid fullgas? De intressanta är att grannen som också körde med sin husquarna hade samma problem. Dog hela tiden och så fick han vänta lite så gick den igen. Menar du att den nyper när den får för lite olja då? Hans röjsåg betedde sig på samma sätt.

Förrseten var kan jag köpa nya kedjor till denna maskin? Sökt överallt på nätet men hittar nada! Vet du tex om jag säger att den är 14" och 35 cm lång vilken kedja som passar här?:
http://www.jula.se/sagkedja-12-728053
 
Redigerat:
Det är ett känt fel på huqvarna troligen samma förgasare
Dom två skruvarna reglerar bränsletillförseln (oljeblandad bensin typ aspen)utgångsläget brukar vara ett varv öppet på båda skruvarna,finjustera sedan vid varm motor,sen kan det vara fel på membran MM
 
R
aha men den klarar ju sig på högvarv, det är när man släpper gasen som den börjar gå upp och ner i varvtal på tomgång och sen är den skör och dör. Men då ska jag alltså när den är varm skruva på "H"? Hur mycket, pratar vi ett halvt varv kanske? Kan ju i och för sig byta membran med. Bytte på gräsklipparen i somras.
Vet du vilken kedja som passar? Kan ja ta vilken som helst som är 14" och 35cm lång här:
http://www.jula.se/sagkedja-12-728053
 
Redigerat:
Roland112 skrev:
aha men den klarar ju sig på högvarv, det är när man släpper gasen som den börjar gå upp och ner i varvtal på tomgång och sen är den skör och dör. Men då ska jag alltså när den är varm skruva på "H"? Hur mycket, pratar vi ett halvt varv kanske? Kan ju i och för sig byta membran med. Bytte på gräsklipparen i somras.
Vet du vilken kedja som passar? Kan ja ta vilken som helst som är 14" och 35cm lång här:
[länk]
Beror ju på vilket svärd du har
 
R
ok får kolla. stort tack elkludde!
 
Justera så här: kör sågen varm och släpp till tomgång. Vrid lågfartsskruven tills du hittar max varvtal. Vrid sedan vänster (fetare blandning) ett kvarts vars. Dra sedan full gas och justera högfartsskruven tills du får max varvtal. Håll MAX 10 sek fullgas med fullvarv annars riskerar du skärning. Vrid sedan med full gas högfartskruven åt vänster tills sågen börjar bluddra lite, ett kvarts till ett halvt varv. Justera slutligen tomgången med tomgångsskruven så att kedjan inte går runt på tomgång.

Under sågning händer det att du får justera lite beroende på belastning.

Kan hända att den här sågen kräver en special tolvkantig mejsel för att justera blandningsskruvarna, kolla först. Såna mejslar finns hos de flesta specialfirmor.

Kolla i manualen eller läs på svärdet vad det är för kedja. Tippar att du har en 1.3 mm bred med 0.325 delning men som sagt försök läsa på svärdet du har nu. Generellt bruka småsågar från Partner ha 13" svärd och56 länkar men kan variera.

/Anders
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
R
Anders_Nilsson skrev:
Justera så här: kör sågen varm och släpp till tomgång. Vrid lågfartsskruven tills du hittar max varvtal. Vrid sedan vänster (fetare blandning) ett kvarts vars. Dra sedan full gas och justera högfartsskruven tills du får max varvtal. Håll MAX 10 sek fullgas med fullvarv annars riskerar du skärning. Vrid sedan med full gas högfartskruven åt vänster tills sågen börjar bluddra lite, ett kvarts till ett halvt varv. Justera slutligen tomgången med tomgångsskruven så att kedjan inte går runt på tomgång.

Under sågning händer det att du får justera lite beroende på belastning.

Kan hända att den här sågen kräver en special tolvkantig mejsel för att justera blandningsskruvarna, kolla först. Såna mejslar finns hos de flesta specialfirmor.

Kolla i manualen eller läs på svärdet vad det är för kedja. Tippar att du har en 1.3 mm bred med 0.325 delning men som sagt försök läsa på svärdet du har nu. Generellt bruka småsågar från Partner ha 13" svärd och56 länkar men kan variera.

/Anders
Tack för bra förklaring. Ska testa i helgen.
Jag kör med 2% olja. Ska man ha mer?
 
2% olja är det alla använder (UTOM vissa av Julas lågprismaskiner som kräver 4%). Köp Aspen 2-T eller liknande, kostar bara dubbelt mot 95 oktan och du slipper blanda. Om du blandar själv MÅSTE du använda en helsyntetisk olja för motorsågsmotorermen som sagt köp Aspen 2-T. Med Aspen slipper du dessutom må illa även efter en hel dags sågning. Mer olja är helt onödigt med dagens smörjmedel.

Det som är viktigt är luft/bränsleblandningen. För mager blandning gör att motorn överhettar och skär. För fet blandning gör att motorn sotar och tappar effekt. Sedan kolla att inte kylluftintagen i sidokåpan (den där startsnöret sitter) är igensatt för då överhettar motorn.

Inte menat som kritik, men din såg är väl liten och effektsvag för så stora träd. Skall du kapa många träd eller syslar med vedeldning så köp en såg i 60cc-klassen. Eller en vedkombi.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.