Jag ska dra ett nätverk i villan i befintliga 16mm flexslang. Det är tyvärr ganska knöligt och jag har problem att få fram dragfjädern även om slangen är tom så därför har jag gett upp 2st kat 6 kablar och riktar in mig på 2st kat5e istället så det åtminstone finns någon chans att få igenom dem...

När jag har läst databladet för Deltacos kat5e installationskabel så ser jag att den är ca 5,1mm i diameter och en flexslang är väl ca 11,7mm invändigt. Då är väl detta möjligt?

Finns det någon annan tillverkare som gör bra kat5e-kabel som är tunnare än 5,1mm?
 
Rikligt med kabelsmörj så får du lättare att dra igenom kablarna. Flexslang är lurigt särskilt om den ligger lös i väggen.
 
Jo, jag tänkte köra med talk alternativt potatismjöl efter att ha lusläst alla råd här på forumet :)
 
Underlättar det om jag blåser med tryckluft när jag matar in kabeln? Samtidigt när jag får hjälp av någon som drar i dragtråden på andra sidan...
 
Tryckluft lär inte göra någon skillnad, däremot underlättar det om en drar och en matar.
 
Personligen använder jag vanligt diskmedel som smörj. :)
 
Diskmedel blir ett mycket bra klister när det torkar. Lycka till att få ur de kablarna om det någon gång behövs :(
 
Hade jag inte en tråd härnånstans om just detta?

Kjells CAT5e är väldigt tunn, jag fick in den och en Cat6 i en vanlig flexslang, som sagts, det är väldigt mycket enklare om man är två!
 
Sist jag kollade sålde Kjelle Deltacos Cat5-kabel.
 
phl skrev:
Diskmedel blir ett mycket bra klister när det torkar. Lycka till att få ur de kablarna om det någon gång behövs :(
Å'fan, då skall jag undvika det i det egna huset. Vad rekomenderar du istället?
 
Himmapularen: Jag har inte hunnit testa ännu men jag har läst flera som istället för diskmedel antingen rekommenderar riktig kabelsmörj från t.ex. 3M alt. torrglid så som talk eller potatismjöl...

13th Marine: 68m skulle nog passa mig bra. Jag har inte mätt alla sträckor än... Är det dock lönt att skicka? Den kostar ju bara 4:49kr/m om man köper 100m. Det är för övrigt lite spännande prissättning. Säg att jag behöver 60m. Då kostar det 60*13=780kr. Om jag istället köper 100m så kostar det 100*449=449kr...

Har du Cat6 eller Cat6a? Det är ju inte så stor skillnad mellan Cat5e och Cat6. Båda klarar 1GBit medan Cat6a klarar 10Gbit...
 
Oj, kikade på himmapularens ort, då hade det varit lönt, jag tror frakten blir dyrare än ev besparing.
Jag tror det är vanlig cat6, men den ska vara god för 10Gigabit också =)
När det gäller prissättningen är det säkert hanteringen, de kommer på 100m-rullar =)
 
Har själv gjort ett projekt liknande detta i tråden. Mina viktigaste lärdomar:

* Tunn CAT 5e duger bra för 1Gbps, jag fick igenom två sådana plus en 3,7mm antennkabel i en vanlig 16mm slang.

* Se till att alltid vara två förutom vid väldigt korta sträckor. En drar och en trycker på.

* Fäst kablarna NOGA. Ibland får man dra för kung och fosterland

* Riktigt härlig känsla när allt är klart :)

/S
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.