Har dragit 16mm flex i lägenheten för nätverk och hade tänkt dra dubbla kablar till varje uttag.
Jag vet att dubbla Cat5e går i, men jag funderar på om jag inte ska ta och dra Cat6 ändå, prisskillnaden är inte så jättestor.

Så min fråga är om någon testat att dra dubbla Cat6 i ett 16mm flexrör?
 
Jag har lyckats med två Cat6 och två tvåpars "telefonkabel". Trångt som f*n och inget jag rekommenderar för längre sträckor och inget jag någonsin vill dra ut. Men det gick. Jag tror dock att ytterdiametern kan skilja en del mellan olika Cat6 kablar så en tunn variant är helt klart att föredra...
 
Föresten, du skriver flexrör. Menar du VP-rör eller slang. Jag tror helt klart att VP-rör funkar bättre än slang i detta fall. Ska du ha slang bör det vara bra slang. Fnns flera trådar om detta med slangkvalitet.
 
Det är "slang", jag körde en högkvalitets för elektrikerns skull =)

Jag tar och köper en 100m rulle och testar helt enkelt.
 
Jag tror du lyckas. Det är nog väldigt bra om ni är två, en som drar och en som matar in. Tror också att det är viktigt att kabeln kommer in i slangen på ett "snyggt" sätt, sida vid sida och utan vridningstendenser eller "spänningar". Rapportera gärna hur det går!
 
Får trycka i en dragtråd, kanske en Cat5e =)

Ja givetvis rapporterar jag, måste vara fler än jag som undrar =)
 
Lycka till!

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
Det finns olika tjocka Cat6 så se till att hitta en tunn variant :)
 
Ja med längre sträckor, styv kabel, och lite knix och krökar så faller det helt klart under "antagligen kanske". ;)

Med 20mm så skall det däremot mycket till för att det skall bli problem, så har man inte dragit än så är det läge att gå upp en storlek (eller dra dubbla 16mm).
 
Jag har två böjar per rör, alla andra böjar har väldigt stor radie.
De tajtaste har jag faktiskt satt rörböjar på istället.

Aja, får se när jag får materialet, kan bli intressant =)
 
Fick inte ens i en Cat5e och en Cat6 så nu får jag hitta någon som vill byta =/
 
Har du provat med att smörja kabeln? En disksvamp med mycket diskmedel på brukar göra susen! (du får fylla på svampen efterhand)

Annars får du väl nöja dig med 100Mbit och "fulkoppla" två RJ-45 på samma Cat-6 kabel enligt bifogad tråd.
http://forum.psxcare.com/support/showthread.php/35550-Nätverks-uttag
Så löste jag nätverket i min lägenhet. Funkar finfint. :)
 
Enkel Cat-6 och en switch i änden?

Har dubbel Cat till alla rum men de tar också slut så jag har några switchar står på lämpliga ställen
 
Tack för tipsen, men jag tror att jag kör med Cat5e istället.
Jag tror tyvärr inte smörjning hjälper på de ställen jag vill ha dubbla Cat6 om inte 5e+6 funkar.
Fulkoppling skippar jag och kör Gigabit via Cat5e istället.
Enkel Cat6 är tyvärr inte heller applicerbart då jag vill kunna köra tele via ett par i några av sladdarna.
 
13th Marine skrev:
Får trycka i en dragtråd, kanske en Cat5e =)

Ja givetvis rapporterar jag, måste vara fler än jag som undrar =)
Nu kanske du bara skulle skoja lite...
Men annars så går det ju bättre med en riktig dragtråd, och vara två man som arbetar synkront.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.