martin43 skrev:
Sitter fast i en stålhake = man kan ta i så att man tror att det ska gå sönder? :)
Provade att mata in en 2 meters stump Cat6 parallellt med befintlig Cat 5e och det gick ju lätt, men är väl inte hela sanningen kanske när det ska i 15-20 meter.
Njae, det går både att dra loss och att dra av, så ta inte i för kung och fosterland. Sedan så är kablarna faktiskt inte specade för större dragkraft än typiskt 15dN (alltså kraften som motsvarar vikten av 15 kg) om du inte har speciella förstärkta sådana för ändamålet. (Det har du inte). Nu brukar man kunna ta i mer än det utan att det blir problem, men det är som sagt utanför spec och skulle kunna ge problem t ex om du drar en kabel för hårt över en (skarp) böj.

Som andra sagt. Tomt rör. En som skjuter på och en som drar och riktig kabelsmörja (finns i puderform som är bra men hittar inte länken just nu) i de speciella sammanhang det behövs.
 
Försök också undvika att kablarna tvinnar sig i röret. Normalt är det ett ickeproblem ifall de tvinnar sig, men ligger man på marginalerna så kan det vara avgörande.
 
Jag har lärt mig läxan. Numera ligger en 50m rulle 20mm flexrör på vinden.

Jag lyckades vålda in 2 st cat6 i ett flexrör, men det krävde sin man och sin kvinna.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
15dN (alltså kraften som motsvarar vikten av 15 kg)
...hrrmmm.. :rolleyes:
 
mycke_nu skrev:
...hrrmmm.. :rolleyes:
Vadå hrmm? ;) Måste jag säga "... på 10% när vid havsytan på planeten Tellus", eller vad är du ute efter? Det är inte mitt fel att alla lata dj-lar fick för sig att fixa "massa är inte en kraft"-problemet genom att skriva deca-Newton istf kg... :)

(Alla mina gamla klätterprylar är faktiskt *märkta* i den storheten, vilket ju är lite pikant i sammanhanget. Vet faktiskt inte om man gått över till Newton idag. Lite som att lufttrycket helt plötsligt blev i hekto-Pascal...).
 
dN och daN är ju inte riktigt samma sak.. :)
 
mycke_nu skrev:
dN och daN är ju inte riktigt samma sak.. :)
̈́
Ja, ja. OK, deciNewton är ju mindre... ;) My bad.
 
Riktig kabelsmörja verkar intressant! Tänkte på diskmedel eller nåt annat halt, men det kan nog kleta ihop och bli ett problem istället om man vill ändra något senare.
 
martin43 skrev:
Riktig kabelsmörja verkar intressant! Tänkte på diskmedel eller nåt annat halt, men det kan nog kleta ihop och bli ett problem istället om man vill ändra något senare.
Precis. Diskmedel sätter sig som urberget. Du får inte de kablarna en millimeter när det har satt sig. Använd riktiga grejjor: https://www.storel.se/category.acti...879FE3DC029.hybris1?categoryCode=001303020001 (exv). Yellow 77 har jag blivit rekommenderad, men inte testat själv.
 
Någon här som faktiskt använt CAT6 och kört mer än 1 Gbit/s i hemmiljö?

Fungerar det i verkliga livet?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Kolla med elbutik.se om de kan ta in den. Jag har bett dem ta in flera produkter och det har aldrig varit något problem.
 
Ska man ha dubbla ledningar i ett rör kanske man även ska titta efter en "siames" dvs det är dubbla kablar som är ihop "vulkade".
 
Det var ju diskussioner för nåt år sedan om överhörning i siames. Någon som vet om det fanns någon sanning i det eller är det bara skitsnack?
Ni som har tillgång till ordentliga mätinstrument, vad säger era tester?
 
I dom anläggningar jag mätt upp har det inte varit nått problem, jag ser ingen skillnad i det hänseendet kontra två separata kablar. Däremot är det lite enklare att hantera en siames än två enskilda kablar och dessutom något billigare.
 
  • Gilla
flexbygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.