Det finns klenare kablar som inte är cat-klassade men som uppfyller transmissionskraven bortsett från dämpning. Kraven för Cat5e säkerställer att 1000BASE-T fungerar upp till 100m. Själv använder jag TEL 301 5002/004 när jag har trångt. Den har diameter 2.9mm. Den klarar kraven för cat5 så länge jag håller mig till längder kortare än 25m.

/m
 
Spännande. Det ska jag titta närmare på. Dock kan 25m vara i kortaste laget men det är precis sådan här tips jag vill ha! Tack!
 
Vet inte riktigt hur den här typen av kabeln är att dra igenom rör. men det är något jag själv funderat på att köra när jag ska dra kabeln själv snart:
http://www.kjell.com/sortiment/dato...kablar/fardig-langd/utp-flat-cat5e-vit-p68067

Jag har pratat med en elektriker på jobbet som skulle ta in en rulle åt mig (inte hittat på lösmeter i någon vanlig butik såsom vanlig runt tjock kabel).

Själv har jag inte mer än kanske 30m som max längd, så kommer inte vara några problem för mig tror jag, kanske något för er andra att kolla på iaf? Den är defenitivt tunn...
 
GustavL skrev:
Vet inte riktigt hur den här typen av kabeln är att dra igenom rör. men det är något jag själv funderat på att köra när jag ska dra kabeln själv snart:
[länk]

Jag har pratat med en elektriker på jobbet som skulle ta in en rulle åt mig (inte hittat på lösmeter i någon vanlig butik såsom vanlig runt tjock kabel).

Själv har jag inte mer än kanske 30m som max längd, så kommer inte vara några problem för mig tror jag, kanske något för er andra att kolla på iaf? Den är defenitivt tunn...
Tror det är den kabeln jag köpte och mitt råd är KÖP INTE! Omöjligt att få på RJ45 kontakten då varje ledare är tunna som hårstrån.
 
Jag har köpt två 305-meters rullar med Cat5e UTP på Kjell, en vit och en grå, och noterade i efterhand att den vita är klart tjockare än den gråa. Den gråa lyckades jag till och med få i 3 stycken i 16mm flexslang, den vita kan jag med viss ansträngning få i 2 parallellt. Jag skulle inte utgå ifrån att förhållandet mellan grå och vit kabel gäller generellt på Kjell, utan rekommenderar dig att mäta tjockleken på plats i butiken när du handlar.
 
Jättebra tips! Det ska jag göra.
 
Macce,
Var köper man Ericssons kabel, antingen som konsument eller installatör?
Hittade ej hos Ahlsell.
//Sam
 
Macce skrev:
Det finns klenare kablar som inte är cat-klassade men som uppfyller transmissionskraven bortsett från dämpning. Kraven för Cat5e säkerställer att 1000BASE-T fungerar upp till 100m. Själv använder jag TEL 301 5002/004 när jag har trångt. Den har diameter 2.9mm. Den klarar kraven för cat5 så länge jag håller mig till längder kortare än 25m.

/m

Lite återupplivning av tråden, och ett första inlägg efter några år som läsare. :)

Någon som vet var man kan hitta Ericsson's kablar? Letat runt lite men har vårt att hitta någon som har dem.

// SbM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.