Hej Paul!

Du har rätt, det måste blivit nåt missförstånd, för de har skrivit på fakturan flytspackel 8mm. Och det räcker ju inte inser man ju nu i efterhand. Jag mätte innan med tumstock och fick ca 15 mm på högsta punkten där slingan stack upp, samt röret för termistorn, det var 10mm i diameter + armeringjärnet på 4 mm, så jag borde haft flytspackel för minst 15 mm.

Ska inhandla några fler säckar imorgon. Jag upptäckte också att flytspacklet är aningen ojämnt fördelat, det diffar ca 3 mm från fänstra sidan till högra sidan, kan se det med hjälp av parkettgolvets höjd (som är samma hela vägen). Förhoppningsvis räcker det med 2 mm extra från högsta punkten mätt. Och nej, det gör nog varken till eller från gällande hållfastheten, men det blir nog svårt att lägga plattor med dessa diffar. Underarbetet är ju a och o.

Men men, man lär sig alltid något :)
Vänligen
S
 
Att det diffar mot parketten kan ju också vara att undergolvet inte är i våg och parketten följer ju detta men flytspacklet nivellerar ju så det hamnar i våg, och då kan det se snett ut...

Blanda ganska löst så flyter det ut bättre och blir jämnare...
Brukar stå två olika mängder vatten på påsen och då tar du den högsta siffran... och en skvätt till ;)
...och vispa ordentligt så du inte får klumpar i det för då blir det inte kul...
 
Så där, två säckar flytspackel till så har det blivit mycket bättre. Har kollat av golvet med ett tvåmeters hultafors-pass, och det är en liten kulle mitt på som gär en diff på kanske 3 mm där det är som värst. helt inom marginalerna om du frågar mig. tror knappast proffsen kan få det bättre?

Nu är det bara att vänta några dagar innan vi kan lägga klinkers. Det står 1-3 dagar på förpackningen (LIP 226).

/S
 
Ojoj nu är nästan hela hallen lagd. Fick bryta igår kväll pga ont nästan överallt. All heder till er som jobbar med detta dagligen. Att krypa runt på ett hårt betonggolv tar ut sin rätt.

Plattläggningen gick över lag bra. Det var på några få ställen mindre ojämnheter i underlaget, och i nästan alla fall lyckades jag dölja detta med lite mer/mindre fix. Tyvärr måste jag kapa 5 plattor ca 1 cm, vilket plattknäckaren jag lånat inte klarar av. Ska höra med affären om de har möjlighet att hjälpa mig med det. I annat fall får jag köpa en riktig diamantklinga. Jag testade med vinkelslip och den klingan jag använde i somras för att kapa byasten, men det slog gnistor och luktade bränt, klinkersytan fick knappt en skråma. Stor skillnad på byasten och klinkers med andra ord ;)

Ska försöka ge mig på att lägga de sista plattorna idag, och sen imorrn blir det fogning. Jag har en fyrvägskorsning som inte är helt jämnt där en av plattorna är kanske 2 mm lägre än de andra, är det bara att köra på med fog som vanligt eller kan man göra något speciellt här?

/S
 
Nej, stenskiva fungerar inte utan du får ha diamantskiva...
Men eftersom du bara ska kapa lite gran kan du köpa nån billig Biltemaskiva typ...

Finns inget att göra mer än att foga som vanligt då plattorna redan satt sig så du inte kan justera dem.
 
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Nej, stenskiva fungerar inte utan du får ha diamantskiva...
Men eftersom du bara ska kapa lite gran kan du köpa nån billig Biltemaskiva typ...

Finns inget att göra mer än att foga som vanligt då plattorna redan satt sig så du inte kan justera dem.
Jag har hört att Biltemas diamantskivor ska vara riktigt bra. Får ta och testa dessa någongång och se om det stämmer.
 
Hej!

Det löste sig med plattorna, eftersom det bara var 5 plattor och bara 2 cm så tog jag hovtången + lite tålamod och knaprade bort det som behövdes för hand. Tog sin tid men då jag ändå ska täcka med list så spelar det ingen roll hur det ser ut.

Nu är alla plattor lagda och fixet har torkat. Resultatet blir godkänt tycker jag.

Det enda som jag inte är riktigt nöjd med är runt elementrören som kommer upp ur golvet, där kapade jag skivan i två delar och knaprade ut för rören. Dock verkar det nu när fixet torkat som om det diffar lite i höjd i skarven mellan plattorna (inte mycket bara en halv mm eller nåt men tillräckligt mycket för att man ska se det när man kollar dit). Finns det någon goja jag kan trycka i där emellan för att dölja skarven? Den syns ju väldigt tydligt då klinkersen är svart och keramiken inuti är ljus.

Det som återstår är nivålist samt golvsockel. Jag provlade en golvsockel och det blir lite glipor här och där, klinkersen är inte 100% i samma nivå, men det är helt inom marginalerna för att ha gjort det själv (största nivåskillnaden är 4 mm på ett ställe), tycker jag. Det är ändå ingen som ligger och glor under golvsockeln, utan det är nog bara jag som tänker på att det är så...

Imorgon blir det att foga, äntligen ser man ett ljus i tunneln :)

/S
 
Redigerat:
T
4mm:wow:
 
tank77 skrev:
4mm:wow:
Jo det var intill kanten, där flytspacklet hade blivit aningen högre än på andra ställen, det upptäckte jag när jag lade plattan, att den inte hamnade i 100 % våg med de plattorna vid sidan om, men det blev ändå så pass okej att jag körde på. Det märktes igår kväll när jag satte lister att det blev ett litet mellanrum under golvsockeln vid just denna plattan. Det är dessutom vid platsen när vi har skohylla så det kommer inte ens att synas.

Nu återstår det lite lister så är hallen färdig.

/S
 
T
Bilder?
 
tank77 skrev:
Bilder?
Måste få sätta lite lister först ;) Upptäckte att det parkettgolv som löper längs med klinkersgolvet inte är 100 % i våg jäms med hela längden. På ena sidan ligger klinkersen ca 8 mm över parketten och 2.5 meter på andra sidan är det 12 mm över parketten. Undrar om det finns en nivålist som klarar detta... Vi har tänkt oss en list i ek.

Dessa 4 mm ställer till det ;) Men det är en väldigt skön känsla att ha gjort det 100 % själv.

/S
 
Hej igen.

Gällande detta med nivålisten har jag snackat med lokale bygghandlaren, och de rekommenderade en list i metall istället, den var tydligen mycket bättre på att svälja mindre ojämnheter än en trälist som ofta ha ett fast mått där det får diffa högst någon mm. Sen hade de inget jättesortiment på nivålister i trä heller. Den de hade som var standard var 15 mm, vilket är för högt. Sen fanns det en på 8 som hade fungerat men den var från tarkett och det var minst en veckas leveranstid.

Så det får nog bli en i metall (vilken färg? vita väggar, ekparkett och svart klinkers), Hoppas bara jag kan skarva listen för de fanns max i 2 meters längder och längden är 2,3 som jag behöver ha list för.

Hur gör proffsen när nivån mellan klinkers och golv blir ojämn (av olika anledningar)

/S
 
Jag hade köpt en bit planhyvlad ek som är minst lika lång som dina 2,3m och sen hade jag fräst ner den efter nivån och tillverkat en egen list... :p
 
Hej!

Tack för tipset Paul. Jag var runt och kollade lite i olika bygghandlare och kom fram till att strunta i en trälist. Det fick bli en i metall istället. Så här blev det färdiga resultatet:

b216201275442fc30.jpg

Tack för all hjälp!

/S
 
Kunde inte redigera mitt inlägg ovan, men här kommer en bild från andra sidan sett... så ni inte tror jag mörkar nåt :)

5216201215911335b.jpg

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.