Hur har ni det konfigurerat? Vilka appar kör ni? Kontrollerar ni något annat än belysningen?

Ös på och berätta för mig vad jag mer kan göra med min Tellstick.
 
Jag kör min Tellstick Duo tillsammans med Switchking och använder det förutom till belysning inne och ute till att styra motorvärmaren till bilen olika längre beroende på utetemperatur. Temperatur- och luftfuktighet hämtas in från 6 st. trådlösa givare på olika platser i kåken. :)

Allt detta kan såklart även styras från mobilen via Switchkings app. Perfekt när man är bortrest och vill hålla lite koll på vädret hemma och tända lampor vid oregelbundna tider!
 
Schlbuditz skrev:
Temperatur- och luftfuktighet hämtas in från 6 st. trådlösa givare på olika platser i kåken.
Vad använder du för temp-givare?
 
Nu kan jag inte artikelnummer i huvudet, men de finns på Clas Ohlsson och kostar 99:- styck. Kvaliteten är sådär, det har blivit ett par returer p.g.a. att de inte sänder, men de har bytts ut utan problem.
 
Schlbuditz skrev:
Jag kör min Tellstick Duo tillsammans med Switchking och använder det förutom till belysning inne och ute till att styra motorvärmaren till bilen olika längre beroende på utetemperatur. Temperatur- och luftfuktighet hämtas in från 6 st. trådlösa givare på olika platser i kåken. :)

Allt detta kan såklart även styras från mobilen via Switchkings app. Perfekt när man är bortrest och vill hålla lite koll på vädret hemma och tända lampor vid oregelbundna tider!

Använder min till samma saker...till temp givare kör jag med Julas art 943090



fungerar klockrent...dock har jag en massa innerdelar som jag inte har någon nytta av :)
 
mandg skrev:
Använder min till samma saker...till temp givare kör jag med Julas art 943090



fungerar klockrent...dock har jag en massa innerdelar som jag inte har någon nytta av :)

Fungerar denna Jula temp mätare även till tellstick net ?
 
Har just inhandlat en Tellstick Net och några strömbrytare och testat lite i helgen. Fullständigt vansinnigt kul! (Ok, jag är ganska lättroad. :)) Ännu så länge ganska simpelt, trixar med lite olika scenarior för tändning av belysningen när man går upp på morgonen, kommer hem på dagen, när man ska lägga sig och liknande. Faktum är att min fru också är lite imponerad. Jag använder Tellevent till iPhone till styrning förresten. (Switchking funkar inte till Net.)


mandg skrev:
Använder min till samma saker...till temp givare kör jag med Julas art 943090

fungerar klockrent...dock har jag en massa innerdelar som jag inte har någon nytta av :)
Haha, jo det kan bli så. På Julas hemsida står det att "Upp till 3 st trådlösa sensorer kan anslutas", men jag har inte hittat några sensorer som säljs separat (på Jula alltså). Inte du heller antar jag? Hur är räckvidden på den där?
 
Redigerat:
Schlbuditz skrev:
Temperatur- och luftfuktighet hämtas in från 6 st. trådlösa givare på olika platser i kåken. :)
Hmmm... Jag behöver en tempgivare ute vid bilarna (styra motorvärmare), en i ett orangeri (styra värme) och kanske möjligen en till inomhus (vete fan vad jag ska med den till) men sedan tar nog min fantasi slut. Vad använder du dina SEX till? Och luftfuktighet?
 
Har inte heller hittat separata tempgivare, beträffande räckvidden är denna ganska bra...har placerat min tellstickDuo i garagefönstret och mäter med enkelhet av en givare som sitter 15 meter
bort bakom en 54 cm massig stenvägg :)

Dock så rapporterar inte innegivaren värdena lika frekvent som ute/server/garage givarna gör...

HAr dock inte testat "fri sikt" räckvidden.

Prins Daniel skrev:
Har just inhandlat en Tellstick Net och några strömbrytare och testat lite i helgen. Fullständigt vansinnigt kul! (Ok, jag är ganska lättroad. :)) Ännu så länge ganska simpelt, trixar med lite olika scenarior för tändning av belysningen när man går upp på morgonen, kommer hem på dagen, när man ska lägga sig och liknande. Faktum är att min fru också är lite imponerad. Jag använder Tellevent till iPhone till styrning förresten. (Switchking funkar inte till Net.)




Haha, jo det kan bli så. På Julas hemsida står det att "Upp till 3 st trådlösa sensorer kan anslutas", men jag har inte hittat några sensorer som säljs separat (på Jula alltså). Inte du heller antar jag? Hur är räckvidden på den där?
 
Prins Daniel skrev:
Hmmm... Jag behöver en tempgivare ute vid bilarna (styra motorvärmare), en i ett orangeri (styra värme) och kanske möjligen en till inomhus (vete fan vad jag ska med den till) men sedan tar nog min fantasi slut. Vad använder du dina SEX till? Och luftfuktighet?
Hehe, för att man kan? ;)

Nä men det är mest bara för övervakning, en ute, en på nedervåning, en på övervåning, en i krypgrund, en på vinden och en i frysen. Jag ska nog lägga in en i kylen också. :p

Luftfuktighet i grund och vind är ju rätt bra att hålla koll på. Luftfuktighet ute har varit praktiskt för att pricka in målardagar nu på hösten.
 
mandg skrev:
... mäter med enkelhet av en givare som sitter 15 meter bort bakom en 54 cm massig stenvägg :)
Ok, låter ju bra. Får nog svänga förbi Jula på vägen hem. :)

Schlbuditz skrev:
Hehe, för att man kan? ;)
Ok, ok, du har övertalat mig! ;)


Hörnini, jag har ett problem. Jag har ett antal dimmerkontakter (väggfasta alltså) som styr olika sektioner av takbelysningen i köket, och dom vill jag ju kunna fjärrstyra förstås. Dom här kontakterna sitter i en rad bredvid varandra. Man kan/ska ju ha fjärrströmbrytare minst en meter ifrån varandra - hur löser man det? (Fattar ni hur jag menar?)
 
Sitter o letar lämplig motorvärmarlösning... Vill kunna ställa in avresetid eller sätta på själv utan att behöva gå ut till bilen. Det här med Telldus verkar ju vettigt!

men vad är det jag ska inhandla?
(bortsett fårn att elektriker ska få komma o sätta upp en pollare med eluttag på)
Tänkte styra från ipad eller Android...
 
bibbif skrev:
Sitter o letar lämplig motorvärmarlösning... Vill kunna ställa in avresetid eller sätta på själv utan att behöva gå ut till bilen. Det här med Telldus verkar ju vettigt!

men vad är det jag ska inhandla?
(bortsett fårn att elektriker ska få komma o sätta upp en pollare med eluttag på)
Tänkte styra från ipad eller Android...
Kör du med Switchking så finns det snygga appar till både android och iphone.
Nexa har en brytare som klarar 3500W, för utomhusbruk.

Vill du inte sätta upp ett större system, utan bara vill styra motorvärmaren kan du ju köra med bara fjärrkontrollen direkt mot brytaren.
 
Statistiknörd som jag är så får det bli ett större system med en temperaturgivare på balkongen, på altanen, i friggen o på vinden =)
Så något som heter switchking och utebrytare från nexa. Något mer? Är switchking själva programmet eller en "sak"?
Hehe, nollkoll jag
 
Switchking är en programvara, kolla in switchking.se. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.