Det man måste kolla är vilken framledning rad systemet kräver om det är 1 rörs eller 2 rörs är inte viktigt men om rad systemet kräver mer än vad en vanlig vp fixar kostar det lite extra.
 
etiol skrev:
Hej MattisH
Slå det där med jordvärme ur dina tankarna. Min dotter har grävt för jordvärme och då pratar vi om mycket ..
Hon har ett hus på ca . 300 kvm .. men oj vad ström den tar då den får jobba.. och ingen värme när strömmen går ..
n u finns där en effektiv braskamin och ev.en till är på gång .. dom värmer när det verkligen behövs och drar ingen ström.. och när det är som kallast fungerar inte jordvärmen.. bara så du vet, det bara är så....
samma problem är det med bergvärmen,även den slutar fungera när det blir riktigt kallt.
Varma Hälsningar
Eti
Nu är du väl ändå ute och cyklar lite...

Jord/ bergvärme slutar inte fungera när det är kallt, om värmepumpen är underdimensionerad kommer den inte bli lika billig i drift eftersom den behöver stöttning, oftast med el men det är strunt samma vilken värmekälla man har, är den underdimensionerad kommer den behöva hjälp.

LVP har dock en begränsning när den slutar fungera men i moderna värmepumpar händer inte detta förän mellan -15c och -25c.

Argumentet att den inte fungerar när strömmen går är förvisso sant men haltar ändå lite, ärligt talat hur ofta är man utan ström någon längre tid om man bor någorlunda nära civilisationen. Tror jag kan räkna tiden jag vart utan ström de senate 5 åren i minuter.

Braskamin är i mina ögon inget att använda som primär värmekälla om inte huset är väldigt litet, den är till framförallt för mysfaktorn.
Förutsatt att man inte har direktverkande elvärme (och även då) är den svår att räkna hem då installation med skorsten är såpass dyr. Man måste elda hela tiden om man installerar den för att spara pengar och med tanke på var de oftast är placerade är det inte så kul att konka två lass ved om dagen genom vardagsrummet.
Värmespridningen är dessutom ett problem, har man inte väldigt öppen planlösning och enplan behöver man oftast ändå hjälpa till med elementen i rummen långt borta.
Dessutom är ved kanske inte så vansinnigt dyrt men oftast inte gratis och medför en hel del extraarbete.
Att ha med sig också är att det är ganska vanligt med eldningsrestriktioner i villaområden, oftast är enbart trivsel eldning tillåtet.
 
Pannlampa skrev:
Argumentet att den inte fungerar när strömmen går är förvisso sant men haltar ändå lite, ärligt talat hur ofta är man utan ström någon längre tid om man bor någorlunda nära civilisationen. Tror jag kan räkna tiden jag vart utan ström de senate 5 åren i minuter.
Det händer. Nu senaste halva Härryda kommun inklusive Landvetter flygplats i 12 timmar.

http://www.harrydaposten.se/nyhet_visa.asp?id=2046&sidnamn=Nyheter
 
Nog är en braskamin bra att ha när det är strömlöst men det är inget att ha till att värma huset med. Bergvärme eller jordvärme lämnar lika hög effekt oberoende av utetempen men effekten sjunker om brine tempen sjunker luft vatten sjunker i effekt när det blir kallt ute alla sjunker i effekt när framledningen stiger. I dag är det inga problem att dimensionera en bergvärme anläggning så att elpatron aldrig behövs om det önskas men det är nog inte så ofta det görs pga installations kostnaden.
 
-MH- skrev:
Det händer. Nu senaste halva Härryda kommun inklusive Landvetter flygplats i 12 timmar.

[länk]
Hehe, klart det hade hänt i dagarna när jag skrev så :)
Men det är klart det händer imellanåt, även om det är några år sen så minns man ju Gudrun men vad jag ville åt var att det känns fel att ta till det argumentet när man skall välja nytt värmesystem.
 
enklast och effektivast om man vill ha värme och ventilation. Detta enligt en studie vid Lunds Universitet. De mest kostnadseffektiva FLVP, som finns idag heter Comfortzone eller Nibe F750.

Enligt samma utredning, som tar hänsyn till både inköp-, drift- och återanskaffningskostnader är det jämt lopp i Mellan-Sverige medan en bergvärmepump är överlägsen i Norrland.

Vill du inte ha någon ventilation (vilket inte rekommenderas) är en luft-vatten att föredra! Med en FLVP enligt ovan så ersätter du pannan ganska enkelt med den nya pannan, som finns inbyggd i FLVP.

Bergvärmepumpen är ju mest effektiv på vintern. På vår, sommar och höst är den mindre effektiv då tempen i hålet kanske bara är 8 grader medan uteluften till en FLVP är mellan 10-25 grader.
 
Redigerat:
En Flvp använder inte uteluften den använder luften som ventileras ut från huset till att värma köldmediet. Enligt vad jag hört vet inte om det stämmer har en luft vatten ungefär samma cop vid +7 grader som en berg vp vid 0 grader beroende på att luften är så mycket sämre på att överföra energin till vp jämfört med vattnet i borrhålet. Varför skulle en Flvp vara sämre i norrland husen är bättre isolerade där så dom brukar dra ungefär lika mycket som hus söderut ?
 
Direktverkande el funkar inte heller så bra när det är strömlöst, men det är väl ändå inte det som är den huvudsakliga kritiken mot denna teknik?!
 
Vad som fungerar när det är strömlöst spelar ingen roll! Det händer så sällan och en kasset ska monteras i den öppna spisen.
 
Jag har snabbläst utredningen men hittar ingenstans att en flvp skulle använda uteluft som ligger mellan 10-25 grader för du kör väl inte din mot ute luften. Du får gärna förklara hur den funkar för oss som inte vet. Inom vilket yrke är du ingenjör ?
 
Man ska inte få dille på en sak bara för att man läst någon rapport från ett universitet. Forskare ska leva dom också och ska dom ha kvar sitt förordnande så måste dom leverera.
Om resultaten är relevanta för ett 70-talshus med pannuppvärmning får man själv funfera över.
 
Nej en flvp som återvinner ventluften till kompressorn blir antagligen för liten till ett gammalt hus har för mig att Nibe 750 lämnar max 6.5 kw men då ska den ha rätt mycket luft så huset måste vara av rätt storlek annars måste man överventilera för att få ut max effekt. En jordvärmeanläggning med vanlig on off vp blir inte många kronor dyrare om man fixar grävningen till rätt pris och kommer antagligen att hålla längre på grund av att det blir mindre timmar på vp.
 
Redigerat:
smurfen72 skrev:
Nej en flvp som återvinner ventluften till kompressorn blir antagligen för liten till ett gammalt hus har för mig att Nibe 750 lämnar max 6.5 kwh men då ska den ha rätt mycket luft så huset måste vara av rätt storlek annars måste man överventilera för att få ut max effekt. En jordvärmeanläggning med vanlig on off vp blir inte många kronor dyrare om man fixar grävningen till rätt pris och kommer antagligen att hålla längre på grund av att det blir mindre timmar på vp.
kW menar du..
 
Precis:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.