Är B-D en yttervägg?
 
steve5432 skrev:
Stort tack för detta. Jag är av naturen lite ifrågasättande och frågvis av mig, och som ni andra påpekade så kändes det lite konstigt detta som herr Timell visade. Men samtidigt är ju detta ett av de största hemmafixarprogram i svensk tv, så visst höger man på ögonbrynen när det sker grova missar. Alla går ju inte in här och frågar proffsen, utan de kör glatt på.

Har några små frågor, bagateller förmodligen

1) Var hittar man detta armeringsnätet? Har kollat beijers och cheapy men de hade bara armeringsnär för typ garage- och husplattor

2) Den primern som man ska borsta på flytspacklet, är det samma som jag ska borsta på spånskivan?

3) Hur långt ut mot parkettgolvet ska jag lägga avgränsningen för flytspacklet, coh hur långt ut ska klinkersen ligga? Det blir förmodligen en nivålist i ek här mot det befintliga parkettgolvet.

4) Man rekommenderar smältlim fär att fästa kablar, funkar det med karlssons klister eller silikon? Eller blir det otrevliga realktioner mot kabeln eller nåt? Äger ingen limpicka...

5) Vid val av plattor, detta blir en bred yta 2 m djup coh 3.5 meter bred. Vi har funderat på antingen vanliga fyrkantiga svarta klinkers, icke glaserade eller rektangulära plattor som man lägger på bredden med trevägskorsning där fogarna möts. Vad anser ni är snyggast, vad är vanligast att lägga? Vi står lite i valet och kvalet.

6) Behövs isolerskivor mellan primern och golvvärmekabeln? Huset är från 2004, smålandsvillan krypgrund.

Tack på förhand
S
Självklart ska man fråga tills man blir nöjd ;)
...och JA... det är för jävligt med dessa jävla hemfixarprogram när de inte vet vad de sysslar med då de lurar folk att göra fel.

1.
De flesta byggvaruhus eller affärer som säljer plattor har ju dessa. 2,5mm tråd och rutor som är typ 100x100mm.

2.
Samma primer på båda ställena och tänk på att både primer, flytspackel och fix ska vara av samma fabrikat.

3.
Det enda du ska släppa mellan klinker och parkett är ju typ 10-15mm om du behöver kunna skruva en list i skarven och du ska ju flyta ända fram där klinkern slutar.

4.
Skyll inte på att du inte har en för de kostar typ från 39:- ;) :p ...och du måste ha en sådan...
http://www.clasohlson.com/se/Limpistol-Cotech/Pr407946000

5.
Jag tolkar att du med trevägskorsning menar att lägga plattorna med halvstensförskjutning och det hade jag aldrig gjort.
Lite större plattor typ 30x60 är alltid lite skeva så de är högre på mitten än i ändarna och då får du svårt att få det jämnt om du förskjuter plattorna, så jag hade lagt även de rektangulära plattorna vanlig rak läggning.

6.
Finns vad jag vet inga skivor att använda för det ändamålet utan man får hoppas där är hyfsat med isolering under golvspånet. ;)
 
steve5432 skrev:
Stort tack för detta. Jag är av naturen lite ifrågasättande och frågvis av mig, och som ni andra påpekade så kändes det lite konstigt detta som herr Timell visade. Men samtidigt är ju detta ett av de största hemmafixarprogram i svensk tv, så visst höger man på ögonbrynen när det sker grova missar. Alla går ju inte in här och frågar proffsen, utan de kör glatt på.

Har några små frågor, bagateller förmodligen

1) Var hittar man detta armeringsnätet? Har kollat beijers och cheapy men de hade bara armeringsnär för typ garage- och husplattor

2) Den primern som man ska borsta på flytspacklet, är det samma som jag ska borsta på spånskivan?

3) Hur långt ut mot parkettgolvet ska jag lägga avgränsningen för flytspacklet, coh hur långt ut ska klinkersen ligga? Det blir förmodligen en nivålist i ek här mot det befintliga parkettgolvet.

4) Man rekommenderar smältlim fär att fästa kablar, funkar det med karlssons klister eller silikon? Eller blir det otrevliga realktioner mot kabeln eller nåt? Äger ingen limpicka...

5) Vid val av plattor, detta blir en bred yta 2 m djup coh 3.5 meter bred. Vi har funderat på antingen vanliga fyrkantiga svarta klinkers, icke glaserade eller rektangulära plattor som man lägger på bredden med trevägskorsning där fogarna möts. Vad anser ni är snyggast, vad är vanligast att lägga? Vi står lite i valet och kvalet.

6) Behövs isolerskivor mellan primern och golvvärmekabeln? Huset är från 2004, smålandsvillan krypgrund.

Tack på förhand
S
1. "Hönsnät" som namn finns ju också, kanske går att hitta på fler ställen.

4. Beroende på hur mycket du ska spackla upp så funkar det också med vanliga plastklammer (typ TC) i rätt storlek för kabeln, spänn och spika med ett avstånd på typ 50-60 cm eller så och med tre stycken ganska nära varanda i böjar. Om det är golv som går att spika i vill säga. Man får dock vara noga med att rulla ut slingan så att den inte är vriden och "lyfter" sig.
 
Nyfniken skrev:
Är B-D en yttervägg?
Nej det är väggen mot köket.

/S
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Självklart ska man fråga tills man blir nöjd ;)
...och JA... det är för jävligt med dessa jävla hemfixarprogram när de inte vet vad de sysslar med då de lurar folk att göra fel.

1.
De flesta byggvaruhus eller affärer som säljer plattor har ju dessa. 2,5mm tråd och rutor som är typ 100x100mm.

2.
Samma primer på båda ställena och tänk på att både primer, flytspackel och fix ska vara av samma fabrikat.

3.
Det enda du ska släppa mellan klinker och parkett är ju typ 10-15mm om du behöver kunna skruva en list i skarven och du ska ju flyta ända fram där klinkern slutar.

4.
Skyll inte på att du inte har en för de kostar typ från 39:- ;) :p ...och du måste ha en sådan...
[länk]

5.
Jag tolkar att du med trevägskorsning menar att lägga plattorna med halvstensförskjutning och det hade jag aldrig gjort.
Lite större plattor typ 30x60 är alltid lite skeva så de är högre på mitten än i ändarna och då får du svårt att få det jämnt om du förskjuter plattorna, så jag hade lagt även de rektangulära plattorna vanlig rak läggning.

6.
Finns vad jag vet inga skivor att använda för det ändamålet utan man får hoppas där är hyfsat med isolering under golvspånet. ;)
Stort tack för alla svar.

När det gäller isolerskivor läste jag nämligen på ebecos hemsida om dessa http://www.ebeco.se/isolering nån sorts plattor man skruvar fast i träspånet. Eftersom huset är så pass nytt som det är så väljer jag att strunta i detta. Golvvärmen kommer ändå endast att vara av typen "komfort" då vi har ett vattenburet elementsystem i huset.

Nu är det nog bara en fråga kvar, den om golvsockeln. Idag har väggen B-D en govlsockel längs med hela golvet. I och med att vi lägger klinkers kommer denna att bygga upp ca 5-8 mm över parketten och vi får en nivåskillnad. Hur löser en snickare detta snyggast? Ska jag försöka fräsa ut listen så att den klarar av nivåskillnaden? Nåt annat tips?

/S
 
Hönsnätet tänkte jag mera som att fästa slingan i........hade ingen tanke på armering....
 
Glufsglufs skrev:
Hönsnätet tänkte jag mera som att fästa slingan i........hade ingen tanke på armering....

Tyckte också det verkade märkligt för att komma från dig då du brukar ha stenkoll... ;)
 
  • Gilla
Glufsglufs
  • Laddar…
Tack för era svar. Vet inte om jag gör de tonödigt krångligt för mig, men jag har funderat på i vilket hörn jag ska börja lägga? Såg en film på youtube igår där en snubbe skulle visa hur man klinkade ett badrum, och han började mitt i rummet. Jag har tänkt börja i hörnet D och lägga en rad längs B-D, sen går jag mot trappan. Förhoppningsvis blir det bara till att knäcka en klinker och då knäcker jag den vid dörren i djupled, och på bredden knäcker jag under trappen.
Räknade och det blir inte så stort, ca 6 m2 och golvvärme arean blir inte mer än 5m2 om man räknar med avstånd mot kanterna

/S
 
Det låter väl som det bästa men det viktiga är då att du kollar så vinkeln mellan den väggen B-D och parketten är exakt för annars blir det ju inte bra.
Du ska ju självfallet försöka ha hela plattor mot parketten och iaf så stora bitar som möjligt längs B-D.
 
Sådär, nu är det beställt. Det blev svarta 20x20 plattor, tror det blir bra storlek på ett 5.5 m2 stort utrymme, samt är de hyfsat enkla att lägga. Kommer bild på slutresultatet, lovar!

Intressant detta med hur många olika tekniker det finns. Träffade på en gammal vän idag som har jobbat inom bygg. Beskrev mitt lilla projekt för honom och frågade hur han skulle ha gjort. Han hade lagt renoveringsgips (6mm) limmat med pl400 istället för armeringsnät, då enligt honom var man tvungen att flytspackla minst 12mm om man använde nät och det skulle bygga för mycket. Han tyckte att 6 mm renoveringsgips räckte gott o väl.

Ja där ser man inte lätt att göra "rätt". Har iofs redan köpt in armeringsnät och tror enligt sunt bondförnuftsprincipen att 6mm gips inte ger den vridstyvhet som behövs, men det är intressant att höra alla olika förslag på lösningar :=)

Stort tack för all hjälp
/S
 
Ja, hälsa honom att renoveringsgips är totalfel på golv....
 
Både renoveringsgips och pl400 är ju fel till detta.
Skulle du inte haft golvvärme så kan man limma GOLVGIPS, men då ska det limmas med flexibelt lim avsett för ändamålet och inte pl400...
Men eftersom du ska ha golvvärme så fungerar ju inte gips att styva upp golvet med.

Lycka till... :)
 
Stefan N skrev:
Ja, hälsa honom att renoveringsgips är totalfel på golv....
Det är ju inte lätt när han sett Martin Timell göra så...

Timell har ju lyckats bli en Gud för hemmafixarna... TYVÄRR !!!
Han ställer till mer skit än vad han gör nytta...
 
Hej igen!

Har stött på ett litet krux. Om ni ser på bilden går golvet ut en dm där ytterdörren sitter. Här satt det innan en kvartslist nitad mot tröskeln. Denna är borta och golvet frilagt. Min första tanke var när jag lägger klinkers att jag lägger hela plattor i golvet, och sen "fyller ut" med kapade plattor i denna ytan. Men lite eftertanke och efter att ha sett hur klinkersen hamnar så tror jag det snyggaste blir att lägga plattor hela vägen vid första läggningen, och ta med detta utbuktande område. Men, kruxet då är att jag behöver en L-formad platta vid de två dörrkarmarna. Hur bär jag mig åt att få till det? Det verktyg jag har är en hovtång och en lånad kakelknäckare (en sån timell använde för att knäcka klinkers).

Vänligen
S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.