Vad trist, annars såg den väldigt trevlig ut.

Har ju redan kommit på anledningen till att köpa en =)
 
Kikade lite igår när jag ändå var i verkstaden och det känns som att det borde gå att komma närmare en vägg än så, har dock inte testat men det kan jag göra när jag får lite tid över (i helgen).

Själva utblåser går att vinkla runt så att det går mot handtaget istället men det finns även en liten utbuktning på metallhuset i närheten av utblåset - kanske är denna utbuktning som fredrik menar.
 
Jo, det är utbuktningen i metallhöljet som sticker ut :(
Kollar man på den grönsvarta, är den slät på utsidan, och har utblåset på insidan av klingkåpan.
 
badtastex skrev:
Kikade lite igår när jag ändå var i verkstaden och det känns som att det borde gå att komma närmare en vägg än så, har dock inte testat men det kan jag göra när jag får lite tid över (i helgen).

Själva utblåser går att vinkla runt så att det går mot handtaget istället men det finns även en liten utbuktning på metallhuset i närheten av utblåset - kanske är denna utbuktning som fredrik menar.
Jag har kört ca. 30mm från vägg men det blir jobbigt att såga om man inte fixar någon typ av anhåll eftersom utblåset sticker ut och får sågen att vilja gå snett
 
Även Dewalts sänksåg kommer nära väggen och har dessutom både klyvkniv och inbyggd anti kickback funktion.
 
Har aldrig riktigt förstått "hysterin" kring att komma så nära väggen. Har själv mafell som boschen bygger på. Har frågat några vänner och kollegor å alla säger samma sak, efter alla timmar bakom sågen kan jag endast komma på en enda gång jag sågat väggnära. Bröt upp ett mögligt spångolv och fick byta ut hela syllen samt alla stolpar 50cm upp. Då spelar det ingen roll om jag kan såga 12 eller 50mm från vägen då tigern å kofoten ändå måste fixa det sista.
Även om det är ett parkett som skall bort, räcker det inte med 12mm för att en ev list ska täcka över nya golvet, kofoten måste ändå fram!
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Det är väl ingen "hysteri" som jag ser det:) utan mer som en jämförelse av maskiner. Om man har ett antal maskiner som är snarlika så kan man väl även jämföra och ta i beaktande funktioner som man sällan använder.
Jag har kört min mot vägg en gång och ser i nuläget ingen anledning att göra det igen, men det jag saknade då var att det inte smidigt gick att använda väggen som anhåll.
 
Beijers kampanj hade tyvärr tagit slut slut när jag skulle handla, säljaren vägrade sälja det enda exemplaret de hade hemma till det tidigare kampanjpriset. Istället blev det nu en beställning från toolAB. Lite dyrare än att beställa från utlandet (4500kr med L-box och skena) men jag var lite putt efter besöket på Beijer så jag ville göra en beställning nu och få hem den snabbt. Jag får köpa lite färre julklappar i år istället.
Det lustiga är att jag egentligen inte har något absolut behov av sågen. Köper den mest som en belöning till mig själv för det arbete jag lägger ner på renovering i hemmet. Sågen kommer att få jobba, men jag hade klarat mig nästan lika bra med de sågar jag redan har (sticksåg, kap/ger, cirkelsåg, bordssåg).
 
  • Gilla
Vik3n
  • Laddar…
Matte_Nörden skrev:
Beijers kampanj hade tyvärr tagit slut slut när jag skulle handla, säljaren vägrade sälja det enda exemplaret de hade hemma till det tidigare kampanjpriset. Istället blev det nu en beställning från toolAB. Lite dyrare än att beställa från utlandet (4500kr med L-box och skena) men jag var lite putt efter besöket på Beijer så jag ville göra en beställning nu och få hem den snabbt. Jag får köpa lite färre julklappar i år istället.
Det lustiga är att jag egentligen inte har något absolut behov av sågen. Köper den mest som en belöning till mig själv för det arbete jag lägger ner på renovering i hemmet. Sågen kommer att få jobba, men jag hade klarat mig nästan lika bra med de sågar jag redan har (sticksåg, kap/ger, cirkelsåg, bordssåg).
Nä Beijer är väl inte alltid så serviceinriktade. De gillar proffsen bäst; ställer inga dumma frågor och struntar i att Beijer ofta är dyra.
 
Det är väl ändå blandat beroende på vilken depå man besöker.
 
Skulle nog säga att det handlar om både butik och vilken person/säljare man träffar. Har fått både bra och dålig service på Beijer i Linköping. På sänksågen fick jag en bra deal exempelvis...
 
Hämtade nyss ut den, 30h efter beställning.
 
Återkom gärna med synpunkter på sågen när du använt den.
 
Har bara lagt några snitt för att skära till gummilisten. Dock vet jag inte vad jag gjort för fel, listen är nu hackig och sågsnittet hamnar något utanför listen på ett par ställen. Förslag på vad jag gjort för fel och hur jag rättar till det?
 
Har du fått ner sågen riktigt på skenan? kolla justeringarna med nr. 35 i instruktionsboken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.