Vi håller på att kika på hus och har fallit fullständigt för ett som vi ska gå på visning i på torsdag. Under tiden fram tills dess så tänker, funderar och avfärdar jag många olika sorters lösningar.
Det är en tegelvilla, ett plan med källare.
Idag består värmen av vattenburet system som värms av en olja/el/ved panna och det anser jag inte vara en alltför rolig historia.
Huset är på 112m² + 135m². En energideklaration säger 111kWh/m² och år vilket tydligen är under det normala för villor i området.

Vad ska man välja för något?
Eftersom jag är intresserad av sådana här frågor, men ej praktiserat dom så mkt så har man ju sina funderingar.

LVP känns som det klassiska. En sådan i kombination med spiskasset och i framtiden solceller med egen elproduktion. Ska man ha en ack.tank?

Tomten är en platt plätt på 1200m². Jordvärme är kanske också aktuellt, men jag har ingen uppfattning av vad det kan kosta...

Tar jag bort eldningen i pannrummet får jag en större gillestuga istället, vilket är ganska lockande.

Huset ligger i Hässleholms kommun (NÖ skåne).

Enligt energidek. innebär en LVP nästan en halvering av energibehovet till 60kWh/m² men det känns lite väl optimistiskt..

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser elementen ut och det är väl ett rörssystem när rören går så?

Jag är tacksam för inputs!
 
Hej
Luftvärmepump när det finns vattenburet låter helt galet i mina öron.
Berg/markväme eller eller luft/vatten pump är det man brukar ersätta gamla oljebrännare med.
Glöm bara inte att ni måste konvertera ventilationen till något mekaniskt när ni slutar elda.
Fredrik
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Det går inte att avgöra om det är ett- eller tvårörssystem av den bilden. Du kan försöka ta reda på vilken typ av koppel det är eller avgöra utifrån hur slingorna till elementen är dragna.
 
Naturligtvis ska det vara luft/vatten! Förkortning blev fel..
 
Fredrik Å skrev:
Hej
Luftvärmepump när det finns vattenburet låter helt galet i mina öron.
Berg/markväme eller eller luft/vatten pump är det man brukar ersätta gamla oljebrännare med.
Glöm bara inte att ni måste konvertera ventilationen till något mekaniskt när ni slutar elda.
Fredrik
Var skall ventilationen ändras?
 
TS:
Min erfarenhet är att LVP drar betydligt mer än bergvärme trots firmornas kalkyler. Men sedan bor du ju Skåne så det blir väl inte så kallt. Du kan säkert köra kamin också. Men man får alltid problemet med att sprida värmen. Jag har en på varje plan och spridningen av den värmen är väldigt svår. De moderna kaminerna har dock en extrem värmealstring.
 
Jag gissar att det är självdrag om det sitter en oljebrännare i kåken.
Självdrag utan att skorstenen är varm räcker normalt inte med dagens leverne utan det bör konverteras till mekanisk frånluft eller mekanisk till och frånluft och gärna då med värmeåtervinning.
Fredrik
 
Ja gissningsvis är det inte fråga om att ändra i bef vent utan att skapa ventilation.
 
Tja säg inte det.Vår kåk byggd på 60 talet hade redan komplett ventilation gåendes till 2 st huvar på taket.En fläkt i varje huv,lite nya don,friskluftsventiler och justering så var det konverterat till mekanisk frånluft....
 
Nja, bergvärme är inte min tanke. Tror inte riktigt på det i längden, men däremot jord/markvärme som alternativ! Det är så pass mycket mer pengar att borra efter värme så att man kan driva det bra många timmar innan breakeven.
Blir det en värmepump av ngt slag så ska den dockas mot en acktank för framtida utbyggnad av systemet.

Ang. ventilationen så är det mycket säkert så. FTX system hade ju naturligtvis varit drömmen, men bara en sån investering är väl 100kkr ?
 
peternicklas
Satsa på Luft/vatten med möjlighet till att dock till ev. befintlig eller i framtiden en ny panna. Har en och den fungerar bra i södra Sverige.
 
Börja med att bygga klassisk mekanisk frånluft med fläktar på taket.Det kostar inte många kronor om du kan göra monteringen själv och bara anlita ventfirma för att justera in.Jag tror du kommer under 30 000 för ett sådant bygge.
Många fuskar med ventilationen för att spara några kronor med dålig hälsa,fukt och mögel som resultat.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Börja med att bygga klassisk mekanisk frånluft med fläktar på taket.Det kostar inte många kronor om du kan göra monteringen själv och bara anlita ventfirma för att justera in.Jag tror du kommer under 30 000 för ett sådant bygge.
Många fuskar med ventilationen för att spara några kronor med dålig hälsa,fukt och mögel som resultat.
Fredrik
Ja vi får se. Men man måste ju veta lite just inför när det är dags för visning osv. Ytskikt m.m är ju den lätta biten...
 
det går ju när det är enplanshus att göra en sådan lösning.
Luft/vatten till befintlig panna är väl superdåligt?
 
En luft/vatten VP borde funka bra i Skåne. Kostar ca 80-100 kkr att installera. Satsa på en ny panna. Är pannan gammal kan isoleringen vara dålig och det kan också vara risk för läckage om den börjar närma sig sin livslängd.
Ventilationen kan behöva ses över efter byte av uppvärmningsslag som tidigare nämnts. FTX kan du installera själv om du är händig. Kostar ca 30-50 kkr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.