andas
 
P
Inga problem med andningen. Man måste dock vara på sin vakt, olika aktörer dyker upp med mer eller mindre bra förklädnad på forumet. Får mig att fundera på hur mycket förtäckt marknadsföring som sker på detta forum?
 
Vet vi detta med säkerhet?
 
Jo, absolut förekommer det att husleverantörer bemöter kritiska inlägg själva genom att agera en fiktiv mycket nöjd kund. Speciellt i en sådan här tråd där man berör ett så kritiskt ämne som deras överlevnad. Ett annat sätt kan ju vara att fylla tråden med en argumentation/dialog som omöjliggör för gemeneman att orka ta sig igenom den.
/MF
 
Men finns det några bevis för detta i detta fallet?
 
phälle skrev:
Kotte15 verkar att ha tappat bort pennan. Kotte15 är kanske ett vilseledande alias. Thotte77 kanske är en bättre beskrivning? Jag låter Thotte-Kotte själv besvara detta.

Thotte-Kotte är inte en huggande småhusspekulant. Inte heller är han en erfaren småhusbyggare eller en välinformerad konsument. Thotte-Kotte är en riskkapitalist som representerar Litorina. Den som studerar Thotte-Kottes inlägg finner att han lägger ner väldigt mycket energi på att försvara/glorifiera förekomsten av Good-Will i FH balansräkning. Han försöker dessutom att övertyga oss konsumenter att det viktigaste för oss att titta på är Cash-Flow. I övrigt har han inga som helst åsikter i några andra trådar på forumet. Vad kan det tänkas bero på?
En allvarlig anklagelse som du förhoppningsvis har fog för. Annars så kan man kanske vända på det och fråga sig anledningen till att phälle roat sig med att sätta sig in i FH ekonomi och är så tvärsäker på att det är ett företag som man borde akta sig för?

Jag kan ha fel men jag har ett svagt minne av att FH var ett av de husföretag som ökade mest när många andra kraftigt minskade sin försäljning när jag såg siffror för ett tag sen. Så är det så att phälle kan visa på att FH är i ekonomiskt obestånd och att ägaren är oseriös så är det självklart intressant, men rör det sig bara om eget tyckande så kanske man ska vara lite mer försiktig med vad man skriver och anklagar andra för.
 
P
Hmmm,

var det inte Mr_bygg som var först ut att förklara att Good-Will var inget att oroa sig för när det gällde FH. Vidare funderar jag över Mr_byggs logik, handlar inte hela tråden om hur man kan värdera olika hustillverkare och om de kommer att vara kvar på marknaden. Att FH skulle hamna på ekonomiskt obestånd har jag ALDRIG hävdat. Mr_bygg verkar ha goda FH kontakter, kanske han vet något vi andra inte vet? Jag tror att det är ytterst osannolikt att FH skulle hamna på ekonomiskt obestånd, däremot tror jag inte att nuvarande ägare är beredda att skjuta till nytt kapital om lönsamheten skulle vika. Observera att det är vad jag TROR, övriga får göra sin egen bedömning. Att blint lita på ägarens utsago, som Mr_bygg gör, kan verka något naivt.

Trots allt verkar det något besynnerligt varför ett riskkapitalbolag går in och köper en småhustillverkare givet rådande konjunktur? Är det bara jag som har den uppfattningen?

Gällande Kotte15 kanske vi skall låta hen själv berätta lite om sig själv?
 
P
mfransso skrev:
Jo, absolut förekommer det att husleverantörer bemöter kritiska inlägg själva genom att agera en fiktiv mycket nöjd kund. Speciellt i en sådan här tråd där man berör ett så kritiskt ämne som deras överlevnad. Ett annat sätt kan ju vara att fylla tråden med en argumentation/dialog som omöjliggör för gemeneman att orka ta sig igenom den.
/MF
Ja, så verkar det vara. Ibland leder de även bort tråden från det ursprungliga ämnet mot mer "neutral" mark.
 
phälle skrev:
Hmmm,

var det inte Mr_bygg som var först ut att förklara att Good-Will var inget att oroa sig för när det gällde FH. Vidare funderar jag över Mr_byggs logik, handlar inte hela tråden om hur man kan värdera olika hustillverkare och om de kommer att vara kvar på marknaden. Att FH skulle hamna på ekonomiskt obestånd har jag ALDRIG hävdat. Mr_bygg verkar ha goda FH kontakter, kanske han vet något vi andra inte vet? Jag tror att det är ytterst osannolikt att FH skulle hamna på ekonomiskt obestånd, däremot tror jag inte att nuvarande ägare är beredda att skjuta till nytt kapital om lönsamheten skulle vika. Observera att det är vad jag TROR, övriga får göra sin egen bedömning. Att blint lita på ägarens utsago, som Mr_bygg gör, kan verka något naivt.

Trots allt verkar det något besynnerligt varför ett riskkapitalbolag går in och köper en småhustillverkare givet rådande konjunktur? Är det bara jag som har den uppfattningen?

Gällande Kotte15 kanske vi skall låta hen själv berätta lite om sig själv?
Jag har aldrig vad jag kan minnas kommenterat Goodwill specifikt för FH utan bara generellt konstaterat att förekomsten av en goodwill-post i sig i en årsredovisning varken är konstigt eller alarmerande.

Och jag förstår därför inte heller din kommentar att jag är naiv och litar blint på ägarens utsago då jag aldrig kommenterat Litorina någonstans.:x

Sen blir det bara fånigt när du försöker antyda att jag också skulle ha kopplingar till FH. Personligen tycker jag du kan hålla dig ifrån den typen av anklagelser eller antydningar om du inte har något konkret att komma med.
 
P
mr_bygg skrev:
Intressant om du kunde utveckla din tolkning av posten för goodwill i årsredovisningen och vad du baserar slutsatsen att tillgångarnas värde är 0?

Nedan följer en kort beskrivning av begreppet goodwill (från Almis hemsida)
"Goodwill är skillnaden mellan köpeskillingen för ett företag och det verkliga värdet på de köpta tillgångarna och skulderna.Ofta är tillgångarnas verkliga värde betydligt högre än vad de är bokförda till, t ex fastigheter, byggnader, maskiner mm. Det kan också finnas dolda reserver i patent-, förlags- och hyresrätter mm som inte är upptagna till något värde i det köpta bolagets balansräkning. Goodwill förekommer endast i koncernbalansräkningen under immateriella anläggningstillgångar och skrivs normalt av på 5 – 10 år."

Det faktum att det förekommer en goodwill-post i årsredovisningar är väl i sig inget alarmerande eller konstigt.
Mr_bygg tycker inte att det är alarmeande att det finn 147M i imaterilella tillgångar i ett husbolags årsredovisning inför rådande konjenktur. Kanske du skulle utveckla hur du kom fram till den slutsatsen? Varför tror DU att riskkapitalbolag är intresserade att köpa in sig i småhusföretag givet konjunkturen?
 
phälle skrev:
Mr_bygg tycker inte att det är alarmeande att det finn 147M i imaterilella tillgångar i ett husbolags årsredovisning inför rådande konjenktur. Kanske du skulle utveckla hur du kom fram till den slutsatsen? Varför tror DU att riskkapitalbolag är intresserade att köpa in sig i småhusföretag givet konjunkturen?
Men snälla... Du citerar ju vad jag skrivit men så lägger du själv till vad jag tycker plus en massa annat som jag aldrig skrivit. Vi tar kommentaren en gång till

"Det faktum att det förekommer en goodwill-post i årsredovisningar är väl i sig inget alarmerande eller konstigt."

Det är en allmän kommentar om goodwill i årsredovisningar och det finns inget som helst tyckande från min sida i den meningen varken om FH specifikt eller kopplingar till rådande konjunktur!
 
P
mr_bygg skrev:
Men snälla... Du citerar ju vad jag skrivit men så lägger du själv till vad jag tycker plus en massa annat som jag aldrig skrivit. Vi tar kommentaren en gång till

"Det faktum att det förekommer en goodwill-post i årsredovisningar är väl i sig inget alarmerande eller konstigt."

Det är en allmän kommentar om goodwill i årsredovisningar och det finns inget som helst tyckande från min sida i den meningen varken om FH specifikt eller kopplingar till rådande konjunktur!
Men tråden handlar väl om hur man skall utvärdera olika leverantörer inte hur man definierar immateriella tillgångar? Vad tror du? Hur skall man ställa sig till 147M i immateriella tillgångar i bokslutet?
 
Sanrog skrev:
Ja, vem vågar man bygga med i dessa "svåra" tider? Är det några av alla tillverkare som ligger illa till ekonomiskt? Nån som vet några siffror för 2011 än?

Vi har ritat ett eget hus och de alternativ som ligger bäst till är följande:

1. Vallsjöhus - Bra säljare, bra pris, verkar vara bra hus. Litet, gammalt företag med låga kostnader, därav stabilt enligt dem själva

2. Myresjöhus - Bra säljare, hyfsat pris, är ju erkänt bra hus. Stort, gammalt företag med norska pengar, därav stabilt enligt dem själva.

3. Lösvirke med lokal, omtyckt byggfirma

Alla tre erbjuder helentreprenad.
Okej för att hålla sig till topic.

1) Detta företag har inte överdrivet starka finanser. De har använt delar av sin checkräkningskredit och lämnar aldrig utdelning till sina aktieägare. Det senaste bokslutet har jag inte sett och det avslutades i april. Däremot är de väl säkert enklare att jobba med. Men säljaren ljuger troligtvis inte om han säger att de har ok finanser.
2) Myresjöhus ägs av norska BWG Homes som är börsnoterade i Oslo. De har en väldigt stark och lönsam affär. Han ljuger inte. Skulle bli väldigt förvånad om de går omkull. Den norska verksamheten är ganska stor också.
3) Går inte att ha någon uppfattning om.
 
phälle skrev:
Men tråden handlar väl om hur man skall utvärdera olika leverantörer inte hur man definierar immateriella tillgångar? Vad tror du? Hur skall man ställa sig till 147M i immateriella tillgångar i bokslutet?
Du hittar säkert nån som vill diskutera det med dig. Tills dess kanske du kan hålla dig ifrån att hitta på en massa saker som aldrig skrivits.
 
Funderar ni alltså på allvar om Fiskarheden har dålig ekonomi? De verkar ju nästan ha bäst nyckeltal i branschen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.