P
mr_bygg skrev:
Du hittar säkert nån som vill diskutera det med dig. Tills dess kanske du kan hålla dig ifrån att hitta på en massa saker som aldrig skrivits.
Hur skall jag tolka ditt svar? Först påstår du att Good-Will i bokslutet är inget onormalt men sedan har du ingen uppfattning om hur det skall värderas? Nedan följer ett utdrag av andra Mr_bygg inlägg på forumet. Jag bildar mig en uppfattning baserat på fakta. Kan du inte alls förstå att du möjligtvis kan framstå som onormalt positiv till FH?

”Har en bekant som precis byggt ett hus med Fiskarhedenvillan som uppfyller era krav och huset inkl. tillval landade på under två miljoner. Modellen heter Lärkan som de har modifierat med bland annat ryggåstak i halva huset. Där får ni 4 sovrum, två badrum och dessutom två klädkammare. Han har bloggat här på BH under bygget och har inte haft några problem under bygget och efter färdig slutbesiktning nu i veckan så håller han just nu på att flyttar in ”

”FH är väl numera sveriges största husleverantör så jag har svårt att tro att de inte kan bygga i småland. Vet inte hur det fungerar runt om i landet, men i dalarna så har FH ett antal entreprenörer som de samarbetar med men som kunden skriver kontrakt med. Så om samma upplägg gäller i ert län så har säljaren troligen ett antal hantverkare som de kan rekommendera. Jag tror att bygget tog ca 5 månader, men då var det över sommaren så semester inräknat. ”

”FH säljer materialleveransen i lösvirke och som kund anlitar man hantverkare för att bygga huset. Jag måste säga att jag blev grymt imponerad av min kompis snickare. Efter en vecka så var huset helt färdigt utvändigt vilket jag bara kan jämföra med vårt bygge med prefabelement då det tog lika lång tid.”

”Är ni intresserade så kolla på min kompis blogg, http://www.byggahus.se/bloggar/entro...arde-ljus.html
och han kan säkert svara på frågor om ni är intresserad av husmodellen, husbygget eller FH som leverantör.”

”Har en kompis som bygger som bygger en FHV i Falun just nu och han är hittils väldigt nöjd. Han jämförde många olika tillverkare innnan han valde FHV som visade sig vara mest prisvärt utifrån deras krav och behov. Han bloggar om bygget här på byggahus http://www.byggahus.se/bloggar/entro...den-igang.html Ni kan också hitta fler som bloggar om sina byggen med FHV på vibyggerhus.se och sen tror jag även att FHV har länkar till bloggar som bygger med dem. Särskilt i dalarna tror jag att det är tryggt att bygga med dem eftersom de är så stora och använder sig av samma hantverkare som byggt deras hus med bra resultat tidigare (annars så skulle de troligen åka ut med huvudet före ) Har flera också flera bekanta som byggt med dem tidigare här i dalarna som är nöjda.”

”Fiskarheden är väl väldigt tyldiga med vad som ingår i materialleveransen och på hemsidan så finns både priser och vad som ingår vilket många tillverkare inte uppger. Att inte en specifik värmepanna ingår kan jag tycka är ganska naturligt då det är svårt att veta om vad som är bäst för den specifika kunden. Bättre att exkludera den biten och låta kunden välja om man vill exempelvis ha luftvärmepump, fjärrvärme, bergvärme etc. Men självklart ska säljaren upplysa kunden om det så att kunden verkligen förstår att det inte ingår om de inte läst och/eller förstått leveransbeskrivningen. Så att rekommendera att välja bort en tillverkare bara för att de inte inkluderar en värmepump i sin leverans är väl att ta i. Det väsentliga är väl om totalpriset för materalleveransen + den värmepanna man nu vill ha är OK jämfört med andra alternativ”

”Det känns som om de olika leverantörerna som ni tar upp har olika fördelar och nackdelar, och vad som är bäst för er del beror i slutänden på vad som ni prioriterar. (Grymt tråkigt svar men jag tycker det skiljer så mycket i koncept mellan de olika tillverkarna ni jämför)

Som ni skriver så kanske fiskarhedenvillan inte är så mycket billigare än andra men den fördel vi såg med fiskarhedenvillan när vi kollade på hus var att man i princip kunde ändra på allt och få sitt eget hus med sin egen planlösning vilket kanske inte är lika lätt med exempelvis smålandsvillan. (Vi valde inte fiskarhedenvillan eftersom vi hade en tomt som var bunden till en annan tillverkare) ”

”Vill man ha sitt helt egenritade hus så kanske fiskarhedenvillan är det bästa alternativet. Hittar man en färdig planlösning hos smålandsvillan som man är nöjd med och tycker standarden är OK så är det troligen det mest ekonomiska alternativet. En väldigt avgörande faktor kan många gånger vara avtalsformen och det skiljer säkert mellan de olika alternativen.

För att göra ett vettigt och rätt val som passar er så gå ingenom vilka faktorer som ni tycker är viktiga och gå sedan igenom de olika tillverkarna utifrån det. Sen är det förutom avtalsformen väldigt viktigt vilken säljare ni känner ett förtroende för och vilka hantverkare som kommer att bygga huset så bra referenser är troligen helt avgörande om ni kommer att bli nöjda i slutändan. ”


”En kompis som precis byggt jämförde just de tillverkare du tar upp och det slutade med att de valde Fiskarhedenvillan för att det enligt hans jämförelse gav mest för pengarna från hans synvinkel. En viktig del var platta på mark och kakel och klinker i våtutrymmen och framförallt att det utan större kostnad gick att ändra planlösningen så att de fick sina önskemål uppfyllda.

Beroende på vilka krav och önskemål ni har så kan det säkert skilja mellan leverenatörerna så det är svårt att säga vilken som är bäst. Jag har för mig att FHV inte erbjuder totalentreprenad och när min kompis byggde så var det delad entreprenad men snickaren hade samordningsansvaret och det fungerade klockrent.

Men oavsett vilka ni väljer så är det viktigaste att ni vet att det är bra hantverkare som bygger eller monterar huset och det är troligen det som kommer att avgöra om ni blir nöjda i slutänden. Så jämför vilka ni tycker verkar bäst och begär sen aktuella referenser från företagen så ni kan besöka hus de byggt sen tidigare och var noga med vilka hantverkare som ska bygga huset.”

”Jag har en kompis som just nu bygger ett lite modifierat Lärkan med FH i dalarna så du kan få hans siffror så har du förhoppningsvis något att jämföra med även om det inte är precis samma husmodell.

Lärkan (128 kvm) byggsats: 722 000:-

Tillval: Ryggåstak, Burspråk, FTX, Rostfria vitvaror + lite andra tillval i köket, klinker i hall + lite till
Totalkostnad hus + grund: strax under 1,7 milj.
Post för ev. extra fyllnadsmassor: ca 60 000:-
Tomtkostnad + inkoppling av el, vvs och fiber: strax under 500 000:-
Övriga byggkostnader: lagfart, pantbrev, bygglov, försäkring, räntor etc.: ca 140 000:-

Totaltkostnad: Strax under 2,4 milj (grundmålat utvändigt)”



 
P
Jugend skrev:
Funderar ni alltså på allvar om Fiskarheden har dålig ekonomi? De verkar ju nästan ha bäst nyckeltal i branschen.
Hur tänker du då? Vilka nyckeltal är bra?
 
phälle skrev:
Hur skall jag tolka ditt svar? Först påstår du att Good-Will i bokslutet är inget onormalt men sedan har du ingen uppfattning om hur det skall värderas? Nedan följer ett utdrag av andra Mr_bygg inlägg på forumet. Jag bildar mig en uppfattning baserat på fakta. Kan du inte alls förstå att du möjligtvis kan framstå som onormalt positiv till FH?
Du behöver inte tolka mitt svar alls. Läs vad jag skriver istället.

Jag gillar FH koncept och de var ett hett alternativ när vi skulle bygga nytt. Dessutom så har jag flera bekanta som byggt med dom och alla är nöjda. All framgår väl ganska tydligt i mina tidigare inlägg som du letat fram. Om du tycker jag är onormalt positiv till FH så har jag inget problem med det alls.

Jag är faktiskt lite imponerad av ditt jobb, det måste ha tagit en stund och gå igenom mina 1600 inlägg och plocka ut de som rör FH. Vad du ute efter att bevisa har jag svårare att förstå och ser inte heller poängen med att lägga in dom i den här tråden.
 
P
mr_bygg skrev:
Du behöver inte tolka mitt svar alls. Läs vad jag skriver istället.

Jag gillar FH koncept och de var ett hett alternativ när vi skulle bygga nytt. Dessutom så har jag flera bekanta som byggt med dom och alla är nöjda. All framgår väl ganska tydligt i mina tidigare inlägg som du letat fram. Om du tycker jag är onormalt positiv till FH så har jag inget problem med det alls.

Jag är faktiskt lite imponerad av ditt jobb, det måste ha tagit en stund och gå igenom mina 1600 inlägg och plocka ut de som rör FH. Vad du ute efter att bevisa har jag svårare att förstå och ser inte heller poängen med att lägga in dom i den här tråden.
Skillnaden mellan NÖJD_KUND och FÖRKLÄDD_GUD är inte lätt att upptäcka. Jag respekterar definitvt nöjd kund men jag har ett klart bekymmer med förklädd gud. Med goda sökverktyg går det fortare att ta fram korrelation mellan Mr_bygg och FH än vad det tar dig att säga Fiska......

Det är ingen ko på isen, fundera själv på vad Good_Will innebär? Ta god tid på dig men återkom gärna. Vad är skillnaden på nedskrivning av immateriella tillgängar på 100M och en förlust på 100M?
 
phälle skrev:
Skillnaden mellan NÖJD_KUND och FÖRKLÄDD_GUD är inte lätt att upptäcka. Jag respekterar definitvt nöjd kund men jag har ett klart bekymmer med förklädd gud. Med goda sökverktyg går det fortare att ta fram korrelation mellan Mr_bygg och FH än vad det tar dig att säga Fiska......

Det är ingen ko på isen, fundera själv på vad Good_Will innebär? Ta god tid på dig men återkom gärna. Vad är skillnaden på nedskrivning av immateriella tillgängar på 100M och en förlust på 100M?
Ja nöjd kund kan jag ju inte vara för det framgår väl med all tydlighet att jag aldrig köpt ett hus av FH. Vad för värderingar du lägger in i begreppet förklädd gud har jag ingen aning om och uppriktigt sagt så bryr jag mig inte.

Jag tyckte jag var rätt tydlig i tidigare inlägg med att du får hitta någon annan att diskutera med och utan att säga för mycket så har jag definitivt inte ändrat uppfattning sen dess.
 
P
mr_bygg skrev:
Ja nöjd kund kan jag ju inte vara för det framgår väl med all tydlighet att jag aldrig köpt ett hus av FH. Vad för värderingar du lägger in i begreppet förklädd gud har jag ingen aning om och uppriktigt sagt så bryr jag mig inte.

Jag tyckte jag var rätt tydlig i tidigare inlägg med att du får hitta någon annan att diskutera med och utan att säga för mycket så har jag definitivt inte ändrat uppfattning sen dess.
En förklädd gud är en näringsidkare som agerar på forum som detta för att marknadföra, sälja eller möjligtvis försvara sina produkter. Det behöver nödvändigtvis inte vara en anställd utan kan lika väl vara en bulvan som, mot ekonomisk ersättning, promotar produkter på forumet. Detta fenomen är även vanligt förekommande på diverse bloggar. Kanske skall man vara försiktig när man rekommenderar folk att besöka bloggar som man inte har 100% koll på? Detta är ett allvarligt problem på moderna media, man utsätts för reklam/propaganda men uppfattar det som erfarenheter från en annan konsument/medmänniska. Undersökningar har visat att denna typ av marknadföring är MYCKET effektiv. Jag har noterar att du inte bryr dig om förkomsten av dessa förklädda gudar på forumet men måste medge att jag är något förvånad? På konsumentens sida?

Jag respekterar att du inte vill uttala dig om hur good-will i hustillverkarnas bokslut skall värderas. Jag anser därmed dialogen avslutad.
 
...
 
Phälle skrev.


...Att man betalar ett överpris, mer än de faktiska tillgångarna, för ett företag är inget ovanligt..
Genial slutsats - Alla vet att ett bolag kan köpas till ett högre värde, precis lika mycket som ett hus kan köpas till ett högre värde än vad det kostade att bygga. Du har dock fortfarande inte besvarat frågorna;

1. Är det Good-will som avgör hur bolagets finanser sköts, och är det Good-will vi alla skall stirra på?
2. Vilken genialisk fingervisning får du av Good-will som du hänger upp dig på?


.. ..I värderingen av bolaget (FH) räknar man in framtida potentiella vinster som ger avkastning på investeringen. Detta är vad som skett i FH.
Grattis - Du har vunnit en medalj i raketforskning. Välkommen till sunt förnuft klubben. Har du något mer som kan skapa världsnyheter och vi alla på forumet kan ta del av?


..... Enkelt uttryckt kan det ses som ett lån som skall betalas tillbaks med framtida vinster.
Varför skulle ett överpris ses som ett ”lån” när köparen är den nya ägaren i det bolag han/hon köper?

Vart skrivs det i årsredovisningen att överpriset kan ses som ett ”lån” och skall betalas till den nya ägaren genom framtida vinster?

Är begreppet ”lån” i detta ärende din egen konstruktion – Ja eller Nej?


..... Det finns även lagstiftning som begränsar hur lång tid man har på sig att skriva av Good-Will som uppstår vid företagsköp.
Oj, det visste vi inte här på forumet. Kan du upplysa oss lite mer?


....Att ett bolag som har stor Good-Will per definition skulle vara ett bra företag, som kotte15 påstar, är inte sant. .
Ange definitionen för ”stor” Good-Will - Hänvisa till generellt accepterad defintion.
Vart har jag skrivit att det bolag som har ”stor” Good-Will skulle per automatik vara ett bra företag?

Vad jag skriver är att FH dör inte av Good-Will. Andra faktorer väger tyngre.


....Den som studerat FH årsredovisningen finner att det Good-Will som uppstod i samband med Polaris köp av FH har skrivits av linjärt över 15 år. Vad som skett vid Littorinas övertagande får vi veta när nästa årsbokslut kommer ut.

Du hänvisar till nästa års bokslut för insikt om hur Litorinas uppköp av FH från Polaris kommer att spela ut i balansräkningen – Men ändå sitter du här på forumet och slänger ur dig en massa spekulationer

Exempelvis denna;

Phälle skrev:
"...I FH fall finns det Good Will på 150 M som måste skrivas av. Om detta skall ske på 5 år måste alltså bolaget generera en vinst på minst 30M per år för att uppvisa ett noll resultat

Varför skriver du att 150M i Good-Will skall skrivas av på 5år?
Kan du visa oss vart det står i årsredovisningen att 150M skall skrivas efter 5år?


....Kotte15 kommentarer kring Cash-Flow bör man ta med en nypa salt. De husbolag som är finansiellt illa ute kommer att få betala sina underleverantörer i förskott. Det innebär att även du som konsument kommer att få betala husleverantören i förskott. Hus leverantören kommer då att få bra Cash-Flow men det är definitivt inget sundhetstecken. ..
Du har lite att läsa på - Cash-flow rörelsen är inte exklusivt hänfört till huruvida husbolaget måste betala i förskott eller inte till underleverantörer. Cash-flow påverkas även av andra faktorer. För övrigt, husbolag som inte säljer tillräckligt för att täcka nödvändigheter i första taget, är redan finansiellt illa ute oavsett om dom nu måste betala underleverantörer i förskott. Med andra ord, du bör ställa dig frågan om huruvida FH säljer tillräckligt med hus för att täcka sina verkliga cash kostnader.


....Med hänvisning till Littorina som en långsiktig eller kortsiktig ägare till FH så beror det säkert till stor del på finansmarknaden i övrigt samt återhätningen för småhusmarknaden.. ..

Vaddå med hänvisning till Litorina som en långsiktig eller kortsiktig ägare till FH.
Tar du nu avstånd från vad du tidigare skrivit om Litorina som en icke långsiktig ägare till FH?

Phälle skrev;
”Litorina .......De är ingen långsiktig ägare... Deras affärs ide´är att köpa billigt och sälja dyrt.”

För andra gången, när skall du ange definitionen av en "långsiktig ägare"?
Vad är meningen att prata om "långsiktiga ägare" utan att ens kvantifiera begreppet?



....Att lita blint på de uttalanden som Littorina gör kan möjligtvis ses som något naivt. Den som t.ex. läser Caremas hemsida kommer att se att detta också är ett långsiktigt bolag med hög moral och etik. I slutändan handlar det om hur vi som konsumenter bedömer risk-kapital bolag. Var och en för göra sin egen bedömning.
Precis – Var och en får göra sin egen bedömning om investment bolag. Den som t ex läser Investors hemsida kommer att se att detta också är ett långsiktigt bolag mer hög moral och etik. I slutändan handlar det om att förstå vad som driver ett husbolag som FH och varför dom säljer relativt mycket hus. Är deras affärsmodell en vinnare eller en förlorare mot konkurrenter?


....Då det gäller FH så har de samma VD och samma styrelseordförande som tidigare. Det verkar således inte vara någon större förändring i verksamheten eller organisationen, bara ny ägare.
Genial slutsats.


....Då det gäller Securia-Systems affären så gjordes en "Due-Dilligence" ( kontroll av bolaget) av Vinge advokatbyrå, troligtvis sveriges mest kompetenta på detta område. Att de skulle ha missat en bakgrundskontroll p.g.a. namnbyte låter osannolikt. I Sverige har vi fortfarande vårt personnummer som registreras i samtliga officiella akter. Kotte15 tror att det bara var otur i arbetet, jag tror att bolaget kände till bakgrunden men hoppades att det inte skulle upptäckas. .
Det enda som är positivt i din ovanstående kommentar är att ”du tror”.

Kan du, här och nu, garantera att vid en bakrundskontroll så kommer hela födelsenamnet att alltid stå i alla officiella akter där ens personnummer registrerats?


..... Skillnaden är nog att jag är misstänksam mot riskkapitalister medans Kotte15 tror att det är vägen till lycka och framgång.
Vart har jag skrivit att jag tror att vägen till lycka och framgång sker genom riskkapitalister?

 
phälle skrev [bild]
Kotte15 verkar att ha tappat bort pennan. Kotte15 är kanske ett vilseledande alias. Thotte77 kanske är en bättre beskrivning? Jag låter Thotte-Kotte själv besvara detta.

Thotte-Kotte är inte en huggande småhusspekulant. Inte heller är han en erfaren småhusbyggare eller en välinformerad konsument. Thotte-Kotte är en riskkapitalist som representerar Litorina. Den som studerar Thotte-Kottes inlägg finner att han lägger ner väldigt mycket energi på att försvara/glorifiera förekomsten av Good-Will i FH balansräkning. Han försöker dessutom att övertyga oss konsumenter att det viktigaste för oss att titta på är Cash-Flow. I övrigt har han inga som helst åsikter i några andra trådar på forumet. Vad kan det tänkas bero på?
Mr bygg skrev
En allvarlig anklagelse som du förhoppningsvis har fog för.

Phälle får en chans att be om ursäkt samt radera sitt inlägg med falska påståenden om vem jag är eller vem jag representerar. Vidtas inga åtgärder så tar jag.
 
phälle skrev:
Hur tänker du då? Vilka nyckeltal är bra?
Jag har inte tittat på sifforrna närmare än de som presenteras via allabolag och 121. Men det spelar ju föga roll.

Om enda motbudet mot deras ekonomi är en goodwillpost på 120 Mkr så bör man studera lite ekonomisk historia kring nedskrivningar av goodwill ... Att meddela TS att han inte skall köpa ett hus via ett bolag som har en goodwillpost för att man är orolig för nedskrivning är ju direkt vansinne. Goodwill är ju bara redovisningstekniskt det är ju inte så att det rinner ur pengar ur bolaget.
Om resultatet är kraftigt negativt och man har en stor goodwillpost så är det negativt. Så verkar ju fallet inte vara här. Marginalerna ser bra ut, de långsiktiga skulderna går ned och dess historia visar att de lyckades parerera Lehman Brothers-kraschen bra.
 
P
kotte15 skrev:
Phälle skrev.




Genial slutsats - Alla vet att ett bolag kan köpas till ett högre värde, precis lika mycket som ett hus kan köpas till ett högre värde än vad det kostade att bygga. Du har dock fortfarande inte besvarat frågorna;

1. Är det Good-will som avgör hur bolagets finanser sköts, och är det Good-will vi alla skall stirra på?
2. Vilken genialisk fingervisning får du av Good-will som du hänger upp dig på?




Grattis - Du har vunnit en medalj i raketforskning. Välkommen till sunt förnuft klubben. Har du något mer som kan skapa världsnyheter och vi alla på forumet kan ta del av?




Varför skulle ett överpris ses som ett ”lån” när köparen är den nya ägaren i det bolag han/hon köper?

Vart skrivs det i årsredovisningen att överpriset kan ses som ett ”lån” och skall betalas till den nya ägaren genom framtida vinster?

Är begreppet ”lån” i detta ärende din egen konstruktion – Ja eller Nej?




Oj, det visste vi inte här på forumet. Kan du upplysa oss lite mer?




Ange definitionen för ”stor” Good-Will - Hänvisa till generellt accepterad defintion.
Vart har jag skrivit att det bolag som har ”stor” Good-Will skulle per automatik vara ett bra företag?

Vad jag skriver är att FH dör inte av Good-Will. Andra faktorer väger tyngre.





Du hänvisar till nästa års bokslut för insikt om hur Litorinas uppköp av FH från Polaris kommer att spela ut i balansräkningen – Men ändå sitter du här på forumet och slänger ur dig en massa spekulationer

Exempelvis denna;

Phälle skrev:
"...I FH fall finns det Good Will på 150 M som måste skrivas av. Om detta skall ske på 5 år måste alltså bolaget generera en vinst på minst 30M per år för att uppvisa ett noll resultat

Varför skriver du att 150M i Good-Will skall skrivas av på 5år?
Kan du visa oss vart det står i årsredovisningen att 150M skall skrivas efter 5år?




Du har lite att läsa på - Cash-flow rörelsen är inte exklusivt hänfört till huruvida husbolaget måste betala i förskott eller inte till underleverantörer. Cash-flow påverkas även av andra faktorer. För övrigt, husbolag som inte säljer tillräckligt för att täcka nödvändigheter i första taget, är redan finansiellt illa ute oavsett om dom nu måste betala underleverantörer i förskott. Med andra ord, du bör ställa dig frågan om huruvida FH säljer tillräckligt med hus för att täcka sina verkliga cash kostnader.





Vaddå med hänvisning till Litorina som en långsiktig eller kortsiktig ägare till FH.
Tar du nu avstånd från vad du tidigare skrivit om Litorina som en icke långsiktig ägare till FH?

Phälle skrev;
”Litorina .......De är ingen långsiktig ägare... Deras affärs ide´är att köpa billigt och sälja dyrt.”

För andra gången, när skall du ange definitionen av en "långsiktig ägare"?
Vad är meningen att prata om "långsiktiga ägare" utan att ens kvantifiera begreppet?





Precis – Var och en får göra sin egen bedömning om investment bolag. Den som t ex läser Investors hemsida kommer att se att detta också är ett långsiktigt bolag mer hög moral och etik. I slutändan handlar det om att förstå vad som driver ett husbolag som FH och varför dom säljer relativt mycket hus. Är deras affärsmodell en vinnare eller en förlorare mot konkurrenter?




Genial slutsats.




Det enda som är positivt i din ovanstående kommentar är att ”du tror”.

Kan du, här och nu, garantera att vid en bakrundskontroll så kommer hela födelsenamnet att alltid stå i alla officiella akter där ens personnummer registrerats?




Vart har jag skrivit att jag tror att vägen till lycka och framgång sker genom riskkapitalister?

Kotte15 har en uppfattning och jag en annan, så fungerar världen! Det finns inget mer att tillägga.
 
P
Jugend skrev:
Jag har inte tittat på sifforrna närmare än de som presenteras via allabolag och 121. Men det spelar ju föga roll.

Om enda motbudet mot deras ekonomi är en goodwillpost på 120 Mkr så bör man studera lite ekonomisk historia kring nedskrivningar av goodwill ... Att meddela TS att han inte skall köpa ett hus via ett bolag som har en goodwillpost för att man är orolig för nedskrivning är ju direkt vansinne. Goodwill är ju bara redovisningstekniskt det är ju inte så att det rinner ur pengar ur bolaget.
Om resultatet är kraftigt negativt och man har en stor goodwillpost så är det negativt. Så verkar ju fallet inte vara här. Marginalerna ser bra ut, de långsiktiga skulderna går ned och dess historia visar att de lyckades parerera Lehman Brothers-kraschen bra.
Men inlägget handlar ju om att man kanske skall titta djupare än alla bolag och 121, det är ju det som är poängen. Lehman-Brothers-krashen klarade väl de flesta svenska husbolag. Det är väl den Eurpeiska Euro-krisen som nu är den stora utmaningen?
 
P
kotte15 skrev:
Mr bygg skrev



Phälle får en chans att be om ursäkt samt radera sitt inlägg med falska påståenden om vem jag är eller vem jag representerar. Vidtas inga åtgärder så tar jag.
Kotte15 är välkommen att vidta åtgärder. Till övriga deltagare på forumet rekommenderar jag att kontrollera när Kotte15 blev medlem samt vilka inlägg hen hittils lagt in på forumet. Bilda er en egen uppfattning.
 
Jugend skrev:
Om enda motbudet mot deras ekonomi är en goodwillpost på 120 Mkr så bör man studera lite ekonomisk historia kring nedskrivningar av goodwill ... Att meddela TS att han inte skall köpa ett hus via ett bolag som har en goodwillpost för att man är orolig för nedskrivning är ju direkt vansinne. Goodwill är ju bara redovisningstekniskt det är ju inte så att det rinner ur pengar ur bolaget.
Om resultatet är kraftigt negativt och man har en stor goodwillpost så är det negativt. Så verkar ju fallet inte vara här. Marginalerna ser bra ut, de långsiktiga skulderna går ned och dess historia visar att de lyckades parerera Lehman Brothers-kraschen bra.
Det är korrekt. Och det är därför som "Phälle" har svårt att besvara frågor kring Goodwill som är en "bokföringsploj", och inte en cash transaktion.

Först skrev "Phälle" att 150M skulle skrivas av på 5 år som resulterar i ett nollresultat om vinsten var 30M. Sen ändrar sig "Phälle" för ett par dagar sen och skriver nu att Goodwill posten som uppstod när Polaris köpte FH skrevs av på 15 år - Det är väsentlig skillnad på 5 år och 15 år. Men det hoppas "phälle" att ingen på forumet skall upptäcka - När jag ställer frågan VARFÖR han/hon skriver att en avskrivning på Goodwill sker på 5 år, och vart det står i årsredovisningen om 5 år, så är tystnaden total.

En mer smula komik är påståendet att den Goodwill som uppstår, kan ses som ett "lån" på framtida vinster. När jag ställer frågan VARFÖR det kan ses som ett "lån" på framtida vinster när köparen själv är ägaren av det nya bolaget, så blir tystnaden total. När jag frågar om "lån" argumentet är en egen konstruktion, så är tystnaden total. "Phälle" vågar inte ens ta ställning på frågor som ställs utan springer med svansen mellan benen.


.
 
phälle skrev:
Kotte15 har en uppfattning och jag en annan, så fungerar världen! Det finns inget mer att tillägga.
I flera fall handlar det inte om uppfattning, utan ren lögn från din sida om vad jag skriver. Och när du får uppföljningsfrågor så skiter du på dig. Här kommer dom igen:

Är det Goodwill som avgör hur bolagets finanser sköts, och är det Goodwill vi alla skall stirra på?


Varför skulle ett överpris ses som ett ”lån” när köparen är den nya ägaren i det bolag han/hon köper?


Vart skrivs det i årsredovisningen att överpriset kan ses som ett ”lån” och skall betalas till den nya ägaren genom framtida vinster?


Är begreppet ”lån” i detta ärende din egen konstruktion – Ja eller Nej?


Vart har jag skrivit att det bolag som har ”stor” GoodWill skulle per automatik vara ett bra företag?


Phälle skrev:
"...I FH fall finns det Good Will på 150 M som måste skrivas av. Om detta skall ske på 5 år måste alltså bolaget generera en vinst på minst 30M per år för att uppvisa ett noll resultat


Varför skriver du att 150M i Good-Will skall skrivas av på 5år?
Kan du visa oss vart det står i årsredovisningen att 150M skall skrivas efter 5år?






Tar du nu avstånd från vad du tidigare skrivit om Litorina som en icke långsiktig ägare till FH?


Phälle skrev;
”Litorina .......De är ingen långsiktig ägare... Deras affärs ide´är att köpa billigt och sälja dyrt.”


För TREDJE gången, när skall du ange definitionen av en "långsiktig ägare"?
Vad är meningen att prata om "långsiktiga ägare" utan att ens kvantifiera begreppet?




Kan du, här och nu, garantera att vid en bakrundskontroll så kommer hela födelsenamnet att alltid stå i alla officiella akter där ens personnummer registrerats?


Vart har jag skrivit att jag tror att vägen till lycka och framgång sker genom riskkapitalister?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.