Nyfniken skrev:
Hur har du löst lagringen? Om du får inbrott så blir du väl av med både kameror och hårddiskar?
Lite O-T nu men jag håller på och testar lite olika former av off-site lagring, servern ftpar upp bilderna så fort den hinner till en extern server. Vore trevligt att kunna gömma en NAS någonstans också men jag har inte kommit på något bra ställe än..
 
superpin skrev:
Lite O-T nu men jag håller på och testar lite olika former av off-site lagring, servern ftpar upp bilderna så fort den hinner till en extern server. Vore trevligt att kunna gömma en NAS någonstans också men jag har inte kommit på något bra ställe än..
Vinden. Men det är klart, man går ju miste om all värme då.
 
Skaffa en gammal skrotdator ingen vill sno den ;-)
 
hek skrev:
@Nyfniken
Du kan starta en scen i veran. Som i princip kan vara vad som helst... tänta /släcka/öka värmen etc.
En association är en direktkoppling mellan två z-wave enheter utan att blanda in veran.

Men när jag tänker efter borde man ju kunna "direktkoppla" till z-wave enheten i Veran. Vet någon om det fungerar?
Nix, det går inte med Fibarodimmrarna. (är jag 99,9% säker på) Men Vera kan ju läsa av det associerade objeket (antingen via default-pollen som tar några sekunder (beroende på inställd pollfrekvens), eller om objektet i fråga skickar en direktuppdatering (en del gör det, en del gör det inte) till Vera.)
Vid alternativ två, så blir ju funktionen normalt bättre än att trigga scener i Vera, eftersom direktassociationen gör att man kan dimmra/tända/släcka utan någon seg scen-fördröjning.

Ofta funkar detta bra i praktiken, men inte alltid såklart.
 
Det verkar vara en viss fördröjning innan Vera GUI:t uppdateras så den associerade enheten skickar nog inte någon statusuppdatering direkt hos mig.

Har installerat 5 ytterligare enheter idag varav två av husets besvärligaste. Där jag har trappkoppling x 2 + dimmer.

Enklast var att nyttja två trådar (från trappkopplingen) och parallellkoppla brytarna (se figur). Sätt sedan parameter 14 till 0 för att akitivera monostabil brytare. Slutligen stoppar man in en fjäder i båda brytarna för att dom skall bli återfjädrande.

trapp.png
 
Lovade attt återkomma med ljudnivå på fibarodimmers inkopplade på halogen med elektriska transformatorer (12V).
Dimmern är nästan helt tyst. Men jag kan faktiskt notera ett svagt surr från transformatorn när man kör på vissa nivåer.
Men min gamla schneider electric dimmer var transformatorn tystare.
 
Igår hämtade jag lite paket med godsaker och kunde förstås inte undgå att packa upp och testa lite.

Vera Lite var ju en söt liten sak, inte blixtrande snabb direkt men det verkar fungera. Gränssnittet är lite förvirrande i början, men man kom in i det rätt snabbt ändå.

Prylarna i övrigt är mest ett bevis på att det är amatörernas julafton. Allt (som jag fått hem hittills då) tillverkas av random små kinafabriker, kvalitetskänslan går från helt ok till extremplastigt. I bästa fall är det med en manual, och i två fall så stämde faktiskt det mesta som stod i den också.

Pluginprylarna funkade direkt, inga problem att inkludera och de dök upp korrekt i Veran. NorthQ elmätarläsaren var lite fnulig men gick in efter ett tag, dock ingen manual så vad inställningarna egentligen innebär har jag ingen aning om, den räknar pulser nu men räknar helt fel på kWh. En tempgivare från Wintop(?) var ett helsicke att inkludera, manualen stämde inte. Lyckades till slut men då tycker Veran att det är en magnetkontakt för en dörr?! Kanske lyckades sabba något när jag slumpmässigt tryckte på enda knappen för att få igång parningen.

Har lite grejer kvar som jag inte testat, t.ex en PIR med ljus och tempsensor och en irpryl för att styra värmepumpen.

I övrigt så beställde jag lite Fibaros igår tillsammans med diverse andra grejer, bl.a Aeon switchpuck och kabelswitch med elmätning.

Väntar (som Hek) på en USB-rs232 adapter för att kunna koppla ihop Veran med larmet, det känns som en skoj grej att testa sedan.

Första ordern gick till etotal.eu i Danmark, de skickade snabbt men tyvärr gick det mesta från någon firma i Tyskland. Inget fel i det förutom att de skickade med DHL som blir företagspaket i Sverige vilket gör att de försöker köra hem det. Jättebra om man är hemma men om inte så tar det ett par dagar till innan det studsat runt och hamnat på ICA som alla andra paket... Dessutom måste man ringa Posten och få det nya trackingnummret.

Den andra ordern la jag hos Vesternet igår, står som "processing" fortfarande.

Som sammanfattning så kan jag säga att jag älskar att pula med sådan här grejer och jag tror det kommer att bli bra till slut, men jag har numera lite minskade förhoppningar om att allt jag funderat på verkligen är genomförbart med ett pålitligt resultat. Men roligt är det, och då har jag ju inte ens startat med det stora steget att zwaveifiera lysknappar och vägguttag!

(Oj, dags för en egen tråd kanske så jag inte pladdrar sönder den här)
 
@superpin
Ingen fara. Kul om vi kan samla lite information om möjligheter/problem som man kan möta vid sin installation av z-wave grejer i samma tråd. Gärna lite guider för att hjälpa nya användare.

Har installerat 18 av mina 25 fibaro pryttlar. En av 3kW är kontaterad trasig och Veternet har varit otroligt tillmötesgående vid felsökningen. Dom betalar t.o.m. returportot. Men jag tänkte avvakta tills allt är intallerat om något mer är kass.

En av mina 3 associationer från dimmer till relä funkar lite halvbra. Fibaro är inkopplade via Vesternet. Får återkomma när jag ha mer info.

Ett litet tips vid felsökning är att kolla i loggen i Veran. Sätt i en USB sticka och dra upp loggnivån till max i GUI:t.

http://[your local ip]/cgi-bin/cmh/log.sh?Device=LuaUPnP

Eller så loggar man in via SSH och tail:ar loggen direkt i shellen.

http://wiki.micasaverde.com/index.php/Logon_Vera_SSH
 
Ursäkta att jag kapar tråden :)
VI såg ju kommentaren ovan att det är väldigt plastiga grejer som har en fascinerande hög prislapp...
Någon som testat att handla z-wave direkt från Kina?
Exempelvis: http://www.alibaba.com/countrysearch/CN/z-wave.html
 
Känns ju sådär att handlar zwave prylar från alibaba, minimiantelt är ju skyhögt över vad en enkel använder behöver, och det där med CE godkännande är väl lite oklart i en del sammanhang. Skulle iaf inte själv vilja ha ett femtital noder på elnätet utan någon koll på godkännanden osv. Tycker det är nog jobbigt med dom kända fabrikaten.. :) (tänker på brandrisk/elsäkerhet)

Kämpade i söndags med att installera 5 fibarodimmrar, 1 dubbelswitch, en North Q - rätt kämpigt, speciellt trappkopplingen med tre brytare som jag ersatte. Nu är det inte så många ställen kvar i mitt hus som inte har styrning. Garaget står på tur.

Har inte heller grepp på North Q och dess KWh rapportering - pulserna stämmer för mig &så, men presentationen??
 
Hoppar över egen kinaimport också, har hellre någon annan att skylla på när det börjar ryka om grejerna...

Framgång och bakslag idag, det lilla jag hann med:

Fick igång alla mina kameror, en Ubnt Aircam var jag tvungen att gå via Zoneminder men det funkar hur bra som helst. Nu är det inspelning på kommando som står på tur.

Tempsensorn från "Wintop" ska ni inte köpa, efter lite efterforskningar så har jag kommit fram till att den är värdelös.

Aeon fyra-i-ett sensorn stöds inte av Vera idag men det är på gång, finns tydligen en beta där den fungerar. Nu funkar PIR delen men inget annat.

Fattade till slut att NorthQ skulle ställas in med antalet pulser per kWh gånger tio, då blev det lite rimligare siffror... ;)

IR sändaren för att styra värmepumpen har jag inte hunnit testa ännu, liksom plugin för Squeezebox och Onkyo, lite godsaker måste man spara.

Installerade AutohomationHD i min telefon, klockrent program!

Tror det blir riktigt bra det här tillslut, kommer nog gå "all in" i huset och köra zwave överallt så småning om.
 
hek skrev:
@Vespaman
Hur har associationer från din s2 ingång på fibarodimmers funkat mot andra enheter?
Har funkat bra. Jag använder iofs det bara på några få ställen. Framför allt i vardagsrummet, där jag har taklampan på direktdimmern, och vägglampor vid soffagruppen på den andra knappen. Dvs dimmers på bägge knapparna.
Sovrummet kommer jag att göra samma sak med; andra knappen till nattugslampor.

Det brukar dock ta några minuter för zwave att propagera associationerna, så jag brukar lägga in associationer åt bägge hållen eftersom jag inte orkar testa vilket håll som är det "rätta" :)

Jag har nästan bara dimmers i hela huset, så jag kommer att lägga på lite extrafunktioner allt eftersom.
 
superpin skrev:
Fattade till slut att NorthQ skulle ställas in med antalet pulser per kWh gånger tio, då blev det lite rimligare siffror... ;)

IR sändaren för att styra värmepumpen har jag inte hunnit testa ännu, liksom plugin för Squeezebox och Onkyo, lite godsaker måste man spara.
Menar du att du fått KWH på panelen att funka? Jag har precis tryckt in en tech support request på detta...

Pulsecount räknar som den ska, men värdet är fel på panelen.. Kan du hjälpa?


För min del så blir det Sonospluginen som står näst på tur, vill ha så att musiken spelas i duschrummet när lyset är tänt, men inte annars. Likadant i garaget. Sedan tänkte jag få till talade meddelanden i huset - framför allt på morgonen för att rapportera trafikstatus till jobbet + tunnelbanans nästa avgång. (så jag kan avgöra när jag står i duschen). Men det blir nog längre fram.


Har du tur med Remotec:en så har du en pump som är direktkompatibel, jag hade det inte.. Dvs den funkade med on/off och lite värden, men det stämde inte helt och hållet, så jag gav upp. Har fått byta ut min Remotec, eftersom det var version 0.5 som inte kan läras om och samtidigt funka bra med Vera. 1.0 är på väg in.
Jag har en separat pump till biorummet, som jag brukar dra ner när jag inte är där, och upp vid filmtime - superskönt att kunna styra från jobbet (eller övervåningen utan att behöva gå en trappa ner) :)
 
@vespaman
Hmm vad kan då vara knas. I sovrummet har associationen aldrig failat. Men i arbetsrummet får man tycka 6-10 ggr ibland för att den skall slå av ljuset. Man hör reläet "klicka" varje tryck men den slår inte av ljuset (som bara blinkar till). Använder jag veras gränssnitt funkar det ALLTID. Om det vore fel på reläet tycker man ju att det inte borde funka från Veran heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.