Hej!
Efter åtskilligt funderande, funderande, funderande och mer funderande, plus massor av informationssökning, forumläsande och frågande alla möjliga vetande och ovetande har nu planerna tagit form på hur vår nya uppvärmning ska vara och hur den ska huseras. Ni här på byggahus.se kan ta åt er en del av äran eftersom en hel del läsande och en del frågande försiggått här, liksom ett par ganska avgörande beslut tagits utifrån information jag fått här (se tråden "göra oval ack-tank av rund").

Så nu kör vi igång!

Den gamla DIOM-pannan med två 500-literstankar är sen -83, men kom till huset först för ca tio år sen. Den passade dock inget vidare i pannrummet och blockerar delvis dörren, vilket gjort att en dörr till tagits upp genom en annan vägg. Därtill är den en riktigt energislösande rysare, men eftersom shunten sitter på pannan finns det så klart inte så mycket man kan göra annat än att hålla pannan varm. Rördragningen lämnar en del i övrigt att önska, liksom elektricitet och vatten genom rummet, så det ska bli skönt att få röja ut det här gamla härket och slippa krångla sig in med krökt rygg varenda gång man ska lägga in ved i fyren.

Steg ett är att göra i ordning det nya pannrummet, vilket blir i anslutning till källaringången så vedhanteringen blir smidigare med en kortare intransport. 4x2m med 195 i takhöjd kommer bli fantastiskt trevligt!

På lördag skall jag få hjälp att koppla ur belysning och ett par kablar och under veckan sen ska det upp dubbel gips i taket på nya pannrummet. Rörkrökarn kommer förhoppningsvis stanna till nån gång under den närmaste veckan och visa hur jag ska göra för att koppla ur ackarna, elpatronen får därefter sköta uppvärmningen tills det är dags att kyla ner det gamla och koppla in det nya :)

Grejorna som ska in är en Effecta Lambda 35 från 2008 och en 2500-literstank måttbeställd från HuskvarnaTanksvets. Laddautomatik, shuntautomatik och blandningsventil ska bli trevligt!

Få in tanken kommer säkert bjuda på motstånd eftersom den ska nerför en utvändig källartrapp, men jag hoppas kunna få hjälp av traktor med lastare. Trappen är väl tilltagen och karmen runt dörren får i värsta fall demonteras, vilket i så fall erbjuder kring 130 cm bredd. Nåja, det ger sig. Jag räknar med att transporten genom källaren skall gå relativt smidigt på rullar.

Väl på plats ska tanken isoleras med vanlig glasull 30cm på vägg och 16 eller 18cm polyuretan ovanpå, beroende på hur mycket utrymme det slutligen visar sig finnas kvar.

Det var väl textmässigt en ganska omfattande inledning av projekttråden, men en massa blarr utan bilder blir ju ganska tråkigt. Ska se om nån av bilderna jag tog tidigare ikväll duger att lägga upp som inledning, men ett tomt källarrum gör ju ingen glad och gamla pannrummet är så knökat att det var svårt att få till nåt vettigt. Här kommer i alla fall en planlösning med huvuddelarna inritade:

Pannrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den källartrapp som används är den längst ner i bild och den är egentligen ingen trappa utan en gjuten lutning gjord att dra vedvagn på.

Rummet till vänster innanför dörren är det jag ska göra pannrum av och där har jag ritat in nya pannan och rökröret i rött. Det svarta strecket i mitten är bärande vägg i betong, det gröna är tänkt gips på stålregel. Gamla pannrummet huserar nuvarande panna och tankar i blått och nya tanken inritad i grövre rött med isoleringen i tunnare rött omkring.

Blir en del plock med detta!
 
  • Gilla
jussi_76 och 1 till
  • Laddar…
Då är raketen startad, ackumulatortanken beställd! Troligen blir den klar redan under veckan som kommer. (y)

När jag nu snackat ner gamla pannan så mycket är det väl ingen som vill ha den :rolleyes: men den och tankarna blir till salu när jag monterat ut dem. Som panna räknat är den egentligen inte dålig, värme ger den minsann och varmvattenberedaren är hel. Däremot är dragregulatorn trasig så vi har haft luckan tvångsöppen och passat den noga. Om jag tittat rätt så kostar en dragregulator 300:- på Rinkaby?

Vad kan grejorna vara värda och är det nån som är intresserad av dem? Får jag 3000? Alla bud mottages! Önskar nån se den i aktion före urmonteringen börjar det bli bråttom, jag har bara ved några dar till. Sen kommer den tuffa på elpatron utan tankar tills det går att koppla in det nya mot huset.
 
När vi nu ska sätta upp gips i taket på nya pannrummet bestämde vi att vi skulle ta ner sågspånsisoleringen och ersätta med modern glasull istället, golvet i rummet ovanför har varit bra kallt vintertid. Igår åkte inre masoniten och större delen av brädtaket ner, idag har resten av brädtaket, underlagspapp, tidningar och sågspån kommit ner på golvet.

Tidningarna har varit sen 1943 allihop och 18 april meddelades det att tyskarna retirerade i Turkiet. :D Tidigare än 2 juni 1943 kan isoleringen inte vara gjord, hur länge skulle tidningar ligga till sig innan de kunde användas till spånisolering? Huset anges vara byggt -46, men källaren ska vara utgrävd senare.

Kvällens tvåtimmarspass resulterade i att uppgiften till största delen är löst, det är ett fack av nio kvar och det mesta av det redan nertagna spånet är uppöst i säck.

På lördag blir det julafton, då ska acken hämtas :)
 
Kul att följa ditt projekt:)
 
Nya pannrummet har sen förra uppdateringen fått isolering och vindpapp i taket upp mot köksgolvet, första lagret gips uppsatt. Rörkrökarn var här ikväll och kopplade ur ackarna och flyttade expansionskärlet ur vägen för att jag ska kunna få in nya acken och isolera mot ytterväggarna.

Korten jag tagit hittills är i tryggt förvar i kameran, jag ska försöka få tummen ur att ladda över dem. Är väl nåt enstaka kort vettigt att visa.Men hämtningen av acken fastnade i alla fall på en prydlig bild:

768.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Gick ju verkligen sådär med den här projekttråden. Med en nyfödd och en tvååring i familjen och nybörjad anställning så vill det till att få tid att greja och då har det inte blivit många sekunder över till sånt som inte för livet framåt. Det har blivit nån timme varje kväll och några timmar per dag om helgerna, men nu är det sen i lördags brasa i grejorna och värmen börjar så smått sprida sig.

Tanken tog sitt lilla elände att få ner i källaren så som jag trodde, det var på håret att det gick. Det började med att grannens skogstraktorvagn var för lätt och kvällen efter kom han tillbaka med en inlånad grävmaskin som lyfte tanken av kärran och ner i källarnedgången.

Den efterföljande förflyttningen gick måttmässigt exakt som jag tänkt, men tanken var så förbajjat mycket tyngre än jag trott och det blev ett väldigt hasande på masonitskivor med liggande små domkrafter, en Hi-Lift (farmardomkraft) och kedjetelfer utefter golvet innan den slutligen var på plats efter tre kvällars jobb. Jag fick montera ur dörrkarmen och såga ett snitt med diamantskiva i källarmuren ovanför för att få in toppröret. Pannan samma väg var betydligt lättare.

Efter byggande av en dubbelgipsvägg och svetsande ett rökrör, mura och montera allt på plats så var det dags för rörkrökarn att börja plocka ihop allt. Panna och tank kopplades ihop och allt på tanken kopplades så långt det gick innan gamla pannan skulle kopplas loss. Vilken dag valde vi att göra detta? Ja inte i somras när värmen inte behövdes i alla fall, utan årets kallaste dag. Fredagen 7 december hade vi på morgonen 19 minusgrader och redan innan vi stängde av värme och vatten hade vi stöd av kupefläkten från bilen på ett ställe i huset. Med inlånade fläktar skulle vi re oss över dan innan vi kunde elda igen.

Som vanligt drar allt ut på tiden och kl elva i fredags kväll var rörkrökarn färdig och jag skulle bara fylla de sista hundratalet litrarna i acken innan första luftning av element. Eldning tänkte jag i det läget vänta med till lördag morgon. Men vatten behövde vi och jag gick upp i huset för att öppna kranarna en och en och se att allt funkade den vägen. Det var tur att jag gick till källaren en gång till sen. Av alla kupefläktars surr hade jag aldrig hört vattenskvalet i tankrummet och vattenpumpen arbete... Så nåt vatten hade vi inte heller.

På morgonen lyckades jag väcka rörkröken och han flängde och klämde den kopplingen han råkat missa och så gick det starta upp systemet igen.

Att saker aldrig kan gå smidigt...

Jag hade köpt en dragbegränsare som naturligtvis inte var back-tät och det visade sig så fort jag startade upp brasan. Hua. Av med skiten och leta upp en plåtbit att täta änden på det egentillverkade rökröret. På med pannkitt och Hi-Liften lutandes emot så plåten skulle sitta kvar. Hutter! Brinn nu för satan!

Och det gjorde det i alla fall äntligen. Klockan halv två i natt gick jag till sängs efter att ha fått dit SPU (poyuretan) isolering permanent ovanpå tanken och provisoriskt isolerat det två sidor som vätter in mot rummet, de två sidor som vätter mot yttervägg är sedan tidigare permanent isolerade med från betongmuren räknat stålregel, enkelgips, vindpapp (vinpapp i taket också) och 29cm mineralull. Permanent isolering av de två innerväggarna ska också bli så snart vi kollat lite mer på hur tätt allt är.

Puh. Men nu har vi värme och vatten i alla fall, måste greja vidare med pannrummet och få dit dörr och täta ordentligt.

Jag återkommer med rapportering och ska väl kunna äntligen prestera lite byggbilder i efterhand. Att det aldrig blir som man tänker sig.
 
Kul att läsa när man själv precis gått igenom det du gör:D tyckte vi hade det kallt inne när vi kopplat ur men då var det bara oktober...
 
Hej!

Intressant projekt. Var köpte du SPU-skivorna? De verkar vara ovanliga i Sverige.
 
ErikC304 skrev:
Gick ju verkligen sådär med den här projekttråden. Med en nyfödd och en tvååring i familjen och nybörjad anställning......................

Du är en modig man:)
 
Hehe, ja det som inte dödar härdar...

SPU-skivorna fanns i lager på ett Beiervaruhus här i Göteborgsområdet. Jag ringde SPU:s kontor och säljaren där menade att Hornbach och Beijer hade på lager här i krokarna, medan K-Rauta tydligen skulle sluta med SPU och att det kunde finnas några skivor kvar där (oktober). Det känns att de där skivorna isolerar ordentligt, men det återstår att se vilken nytta de gör ovanpå tanken.
De ska egentligen fogas med skum, men det har jag i nuläget i vart fall ingen möjlighet att göra. Vi får se om utvärderingen under resten av vintern sen gör en modifiering av systemet nödvändig och skulle så vara får jag försöka foga då.

Det är spännande att ge sig på sånt här, men det hade ju inte behövt vara riktigt SÅ spännande...

Jag har problem med att det ryker in och riktigt vad det kan vara vet jag inte än. Helt klart är mitt provisoriska lock i rökrörsänden en bov i början av eldningen när skorstenen är kall, men när jag eldat en stund kan jag ta bort sotningslocket närmast skorstenen och det ryker inte in ändå, sånt drag är det. Så frågan är om det ryker in nån annanstans som jag inte upptäckt när jag gått omkring och tittat i motljus kring alla upptänkliga skarvar. Idag ska jag tillverka ett nytt bättre lock som går in en bit i röret så pannkittet har bättre spalt att flyta ut i och så ska jag ta reda på om det ska vara nån packning mellan rökfläktens fläns och pannan, för där känns det som om det skulle kunna pysa in.

Jag hade problem med att det inte brann som det skulle igår, men där spelar nog draget stor roll. Eftersom jag inte vill det ska ryka in så hade jag skippat tanken på dragbegränsaren helt och hållet, men eftersom jag inte kom på hur jag skulle få fart på brasan så provade jag att ta bort sotningslocket närmast murstocken och sticka in dragbegränsaren där provisoriskt och plötsligt steg röktempen från 150 till 200 grader och keramiken glödde genom inspektionsglaset :) Hade brasan varit så fin från början hade nog tanken blivit varmare, men nu har jag bara lyckats få en tredjedel av höjden över 70 grader. Ska tända lite tidigare i kväll.

Ett annat problem är att pannan är över 60 grader 10 timmar efter avslutad eldning. Funkar verkligen laddomaten som den ska då??? I morse stängde jag helt enkelt av ventilerna runt laddomaten, för det måste vara självcirkulation. Vad jag förstår ska inte det kunna uppstå i en laddomat?

Det är en del att prova ut innan det här funkar som det ska, helt klart.
 
kulle
ErikC304 skrev:
och så ska jag ta reda på om det ska vara nån packning mellan rökfläktens fläns och pannan, för där känns det som om det skulle kunna pysa in.
.
På atmos är det en packning, borde det vara på din oxå.
 
Jag hittade en bild på fläkten demonterad för sotning i pdf-manualen på nätet och den visar en tillplattad rep-liknande packning som också sitter på locket på rökröret. Var köper man sån packning?
 
kulle
ErikC304 skrev:
Jag hittade en bild på fläkten demonterad för sotning i pdf-manualen på nätet och den visar en tillplattad rep-liknande packning som också sitter på locket på rökröret. Var köper man sån packning?
Hos vedspis handlare men även vissa bygghandlare har sån.
Min är en hel platt kartongliknande packning
 
Utprovningen är igång. Det tar så klart sin tid att komma på hur man ska hantera en annan panna än den gamle som bara var att ösa in lite papper och kartong i botten och på med några klabbar så brann det som en falcka bara man satte stickan till. Det borde rimligen inte vara svårare med den här, men jag tror problemet är det långa rök-röret som går nätan 1.5 m horisontenllt innan det går in i murstocken som naturligtvis är mycket kallare än vad den var med gamle pannan som lämnade mer värme till skorstenen än till vatten.

Jag har konstaterat att jag måste skaffa en annan dragbegränsare. Den här som inte är backtät passar i alla fall inte i mitt system om den nu passar nåt annat, för så fort jag startar pannan när den är kall eller öppnar luckan vid eldning så ryker det in via begränsaren. Skit att jag inte kollade ordentligt på det där innan, utan köpte en som verkade vettig på samma ställe som expkärlet och laddomaten när jag ändå beställde därifrån.

Igår tyckte jag det var fart på brasan så jag tänkte spendera tid med familjen under tiden pannan fick sköta sig själv för första gången. Varpå pannan stod helt avstängd när jag kom ner där efter en timme. Vaffaan??? Så jag hade luckan öppen en god stund medan papperssatsen tog sig i lite finare klabbar jag rotade fram ur förrådet. Det ryker bara in så förbaskat med luckan öppen, jag tycker inte det borde göra det.

Med start ungefär halv åtta andra gången så stannade pannan (hörde jag genom ventilationsgången i sovrummet) ungefär halv ett. Innan jag gick upp från källaren halv tolv var ungefär halva tankens höjd 70-75 grader, nedanför 40-45. Vid elvatiden var röktempen ungefär 200 grader och när jag gick upp för kvällen passerade den 120 grader nedåt, så det gav väl inte mycket mer till acken innan den stannade gissar jag.

Ikväll ska här påbörjas permanent isolering av väggarna som är kvar runt tanken. De delar av tanken jag inte behöver komma åt alls i fortsättningen ska få sitt av stålreglar och gips, så får jag greja med de lite mer detaljerade väggdelarna kring rören för vatten och värme plus shunt och påfyllningsventil när de enklare är klara. Ska försöka göra rätt med upptändningen ikväll med så jag får en extra timme eldning och kunna komma i säng tidigare. *gäsp*
 
kulle
Det kanske går att tända som i en atmos ? Det var Asperson tror jag som tipsade om det.
Lägg 1 vedträ på var sida om hålet i botten o 1 vedträ som lock, lämna utrymme i framkanten och ta ev. kolbitar o lägg framför vedträna.
Fyll upp pannan med ved , ta 1-2 tidningar o dra isär o stoppa ner framför veden, tänd på, starta fläkten o stäng luckan.
Kolla efter en kvart att det tagit sig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.