Hej jag tänkte dra igång en tråd om magapannor, verkar ju vara fler och fler som skaffat sig sådana (däribland jag).
jag har installerat en Ma41e och 3x750l ack med 300l tryckkärl.
Hur länge brinner ett fullt ilägg när man begränsat rökgastempen till 200-230 grader?
jag har kört med 280 graders rökgastemps begränsning och när pannan går på fulla skaft så komer jag upp i ca 260-270 grader, aldrig över det. då tar det ca 3,5 tim att bränna ur ett fullt ilägg för mig och tankarna går från 30grader till 80 grader.
 
  • Gilla
Papsen
  • Laddar…
Kör med maga Ma49e och 2x1500 liter, öppen expansion pannan rymmer 190 liter ved och ett inlägg björk brinner ca 4-4.5 timmar och värmer 3m3 från 30-30-28 till 80-80-75 vid +5 grader ute samt att även lite varmvatten förbrukades under tiden.
 
Jag testade igår att begränsa rökgastempen till 230 grader men fläkten går bara på ca 10%
och spjällen ligger och fladdrar.
Sen har alltid pannan efter uppstart pausat en stund och sedan sakta ökat, vet inte varför varken panntemp eller rökgastemp är i närheten av max värdena.
Är det nån som upplevt detta fenomen?
 
Det låter konstigt? men det är inte så att den pausar under upptändningen då du har direktspjället öppet? nu är jag inte helt säker på detta men som jag har uppfattat det hela så fins det ett justerbart värde för max rökgastemperatur under upptändning som varvar ner fläkten om det överskrids sedan kommer jag inte i håg om det är en ställbar tid eller något värde som ska uppnås så går ju pannan ur upptändningsläge och börjar reglera efter rökgas och panntemperatur har man då direktspjället öppet blir ju rökgastempen fort hög och gör att fläkten nästan stannar då den går ur upptändningsläget jag har gjort så att jag har stängt direktspjället ganska tidigt då veden har börjat ta sig. efter ett tag 5-10 min har jag haft en fin glödbädd och kunnat ladda pannan full.. stannar pannan och larmar eller varvar bara fläkten ner? min panna ligger på ca 30% på fläkten vid 200 graders rökgastemperatur men om man spekulerar lite kring det hela så borde det ju också spela in hur bra drag man har i skorstenen det borde ju vara så att har man ett bra grunddrag i skorstenen behöver fläkten gå olika hårt beroende på vilket drag man har i grunden att utgå i från. jag var in på termoventilers hemsida och anväde dera beräkningsmall och enligt den så har jag lagrat 174kwh om jag höjt mina 3m3 från 30 till 80 grader och om det som i mitt fall har tagit ca 4 timmar blir det en medel effekt på 43.5kw och vid uppstart samt på slutet då man bara har lite glöd kvar ligger man säkert långt under mär effekten så jag tror inte man ska haka upp sig allt för mycket på hur många% fläkten styr ut så länge pannan levererar som den ska. Detta är ju slutsatser som jag har kommit fram till av dom få eldningar som jag har hunnit med, så jag kan naturligtvis vara helt ute och cykla:D
 
tror inte ni skall haka upp er på att fläkten inte går på "max" eller ens halvfart. det är samma fläkt i alla maga-pannor, även 80:n, och på den går nog fläkten lite hårdare. givetvis spelar även draget i skorstenen in en hel del tillsammans med fukthalt i veden osv.
 
Jo men om spjällen bara ligger och fladdrar och man hör inget "väsande" ljud så är det nog inte så mycket fått där inne. Jag har en 150mm skorsten som är ca 9 meter hög, det kan ju vara så att jag har för bra drag i den iofs..
Jag prövade idag att återställa fabriksinställningarna i hopp om att den skulle ge fan i att pausa typ en kvart innan den värvade upp igen, men icke samma fenomen fortfarande. Har Kikat igenom alla parametrar men kan inte hitta nått konstigt där. Pannan borde väl bara ha en givare för panntemp? Jag tänkte om den har två så kanske jag ser en temp på displayen och styrenheten får en annan....
Har nu begränsat rökgaserna till 250 grader och då skottar den på rätt bra. Ska testa sänka lite till nästa brasax
 
Det verkar märkligt? om pannan pausar 15 minuter då den är nytänd måste det vara något galet.
 
Kollade noga i dag hur min panna gör under uppstart och sedan jag har tänt går fläkten på 100% tills rökgastempen är uppe i 200 grader då börjar fläkten strypa. jag kör för närvarande på 220 grader inställt värde då stängde jag direktspjället och rökgastempen gick ner och fläkten började genast öka för att sedan styra in sig på 220 grader. jag väntade några minuter och laddade sedan pannan full och sedan tuffade pannan på. fläkten låg på ca 30% och 220 grader i rökgastemp och pannan gav då 49-50kw enligt termoventilers beräkningsmall http://www.termoventiler.se/media/upload/effektberakningsmall.xls måste nästan vara så att du fått en styrenhet med fabrikationsfel om den håller på och pausar i en kvart under uppstart:(
 
Jo, jag har en ny styrenhet på väg till mig nu.. blir att byta nu i veckan.
Kan ju inte vara så mycket annat som felar.
Om du jämför panntemp och tempen på laddomaten diffar det mycke på din anläggning?
Jag har ca 7 grader tempdiff där, men det gör då ingenting för då går det ju ladda mer än 90 grader!
 
Jag har ingen temperatur diff mellan panna och laddomat, visar pannan 80 så har jag 80 grader både på laddomat samt i tankarna då dom börjar visa. är det pannan eller laddomaten som visar fel? har för mig att jag läst om att pannan även har någon bimetall som bryter om det blir allt för varmt men det borde ju vara närmare 100 grader som den bryter. är det panntempen som visar fel är det ju läge att reklamera även tempgivaren.
 
Det är inte så att ni har olika sorters laddomater?
Jag har gamla laddomat 21 och då kommer kallvattnet från tankreturen upp och vänder ett par cm från där termometern för inkommamde vatten från pannan sitter.

Och eftersom termometern sitter direkt i gjutjärnet är det också rimligt att anta att ett större flöde kallvatten nära termometern för inkommamde vatten ger ett felutslag på tempen..
Detta antagande gör jag inte bara för att det är rimligt men också eftersom min panntemp är identisk med laddomat tempen tills termostaten i laddomaten öppnar och då blir det en diff på 5-10grader beroende på flödet.
 
så kan det nog vara, jag är dåligt bevandrad när det gäller laddomater och hur dom fungerar i detalj. jag har en 21-60 och min övre termometer visar samma eller väldigt nära panntemperaturen, kollar jag på en sprängskiss över min laddomat gör ju kallvattnet även i mitt fall en sväng upp i närheten av min övre termometer men den sitter i godset på ovansidan av inloppskanalen så det kan nog vara så att det är det som gör skillnaden. i vart fall är panntemperaturen och den temp som tankarna blir laddade med exakt samma.
 
Jo det stämmer nog att det är laddomat tempen som visar lite fel, tankarna laddas med samma temp som pannan visar.
Ska kolla närmare på det vid nästa högtidstillfälle :)
 
emil_yttervik vilken temp laddar tankarnas med.. ? min maga är ju inställd på att vid 85 grader så sänker den rökgaserna o vid 90 slås fläkten av så pannan inte kokar
 
min panna har jag ställd på 90 grader och pannan slår av på 95 grader. första varvet blir tankarna 80 grader och kör jag ett varv till blir det 90 grader, men man får ju anpassa på slutet så inte pannan slår av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.