Hej!

Bor på landsbygden och har nu fått möjlighet att ansluta till fibernät!

Kostar 9800:- exl.grävning för kabeln från gatan å in ca. 50m...är ju ingen jätte kostnad..

Är det framtiden med fiber eller kommer trådlösa att komma ifatt!

Och ni som har det..är det bättre priser på t.ex tv kanaler om man jämför med t.ex parabol?

//Ulven
 
Låter billigt, jag hade inte tvekat.

När alla ska ha 4G kommer det nätet vara lika smockat som en amerikansk motorväg i rusningstrafik.
 
  • Gilla
UppGiven
  • Laddar…
Jag hade inte tvekat en enda sekund 10' är iof mycket pengar men fiber är framtidssäkrat, trådlöst kommer aldrig att kunna mäta sig med "kabel" i mina ögon.
 
Anslut dig, det är inte mycket pengar och du kommer bara ångra dig om du inte gör det. Trådlösa nät kommer inte komma ifatt, många tror att 4g och kommande generationer kommer ersätta fibern, men det är inte möjligt. Läs http://nissehusberg.scorpionshops.com/Shannon.html så förstår du varför.
 
Fiber är framtiden än så länge. Den teoretiska maxhastigheten i en optofiber ligger på Terabitnivå utan det är övrig utrustnings om sätter gränsen där, i dagsläget ligger maxhastigheten runt 1 Gb/s i de flesta fibernät.

När det gäller tv-kanaler går det nog mer och mer över till "play-tjänster" vilket ställer stora krav på såväl överföringshastighet samt datamängd. Även här har fiber och andra trådade tjänster en stor fördel över trådlöst. De snabbaste trådlösa uppkopplingarna (4G) ligger i dagsläget runt 30-50Mb/s, dessutom brukar de dras med bristande stabilitet och begränsningar på den datamängd man får ladda ned. Tänk också på att landsbygden sällan brukar begåvas med den senaste trådlösa tekniken. För 9800:- hade jag då inte tvekat iaf ;)
 
O
Fiber är framtiden.... Trådlöst kommer inte komma upp i de hastigheter som fiber kommer upp i.
Mobilt bredband tror jag personligen är dumt... det är där operatörena försöker begränsa vad man får göra och inte...
 
Som andra sagt: kör på!

Speciellt för det priset. Nån aning om vad grävningen kommer gå på?

Som referens har jag fått erbjudande att dra in fiber här (08-området) från Telia för 26,000:(!)
Väntar jag till de har kampanj i mitt område ska det landa på ~16,000:-
 
Är det öppen fiber? Eller måste du teckna något abonnemang för att få det priset?

Jag drar just in öppen fiber både i stan och stugan. Kostar 16.000 i stan, i stugan bygger vi ett helt eget nät som kommer sluta på 15-20.000 per fastighet (då sponsrar staten ganska bra med glesbygdsstöd).

Så ditt pris låter ju kanon om du inte binds av ngt dyrt abonnemang i en massa år....
 
Jag hade heller inte tvekat!
Vi betalade 15000 för enbart inblåsning till huset, allt annat var redan färdigt och vi känner oss inte lurade på detta alls även om det var en hel del pengar.

Kör på!
 
Vi hade möjlighet att ansluta oss för 4995:- men struntade i det. Ser ingen egentlig fördel med det hela förutom hastighet så det är mycket pengar för det.
 
Mikael_L
Ulven80 skrev:
Är det framtiden med fiber eller kommer trådlösa att komma ifatt!
Nä trådlöst hinner aldrig ikapp. Allteftersom trådlöst blir snabbare så förbättras ju givetvis fiberteknologin minst lika mycket.

Vi drog in fiber förra veckan.
Frågvisa jag fick bl.a. veta att vi kan få upp till 40Gb/s, men då måste förvisso utrustningen i andra änden uppgraderas lite. Men den utrustningen finns i alla fall redan på marknaden.
Sen kopplade dom bara in 2 av de 12 fibrerna som finns i kabeln, så en rent teoretisk max, _just_nu_, är 240Gb/s :eek:
Så det är väl bara möjlig strömförsörjning till AC-anläggningen som begränsar hur stor serverhall vi kan ha här. :D
Men vi nöjde oss med 10Mb/s ändå ... ;). 300Mb/s är den högsta hastigheten som vi erbjuds i de olika standardavtalen som finns här.


Nej, jag tycker inte 10 papp är för mycket för att tveka över att dra in fiber. Vi kom förvisso billigare undan då allt redan blev förberett då dom gjorde gatan till detta nybyggnadsområde.
Men jag tror inte att jag skulle tvekat över 10' heller.
 
Korvgubbe
Jag hade inte tvekat för de pengarna, speciellt inte om man bor på landsbygden. Risken är överhängande att befintliga nät kommer att nedmonteras inom en snar framtid och då står man med valet att köra på trådlöst och hoppas på att täckning och hastigheter räcker till någorlunda, eller koppla på sig på fibern till ett förmodligen mycket högre pris.
Fiber är framtiden, jag spår i min kaffesump att allt mer kommer att kräva ordentlig internetuppkoppling i samma takt som "mobilt bredband" blir dyrare och mer begränsat.
 
Kan inte annat än stämma in. Låter som ett rimligt pris! Vi kommer lägga mellan 10 - 15kkr på fiber också i kommande nybygge.
 
Kontaktade ansvariga igen angående fiber här och vi kan fortfarande koppla på oss för 4995:-. Det enda vi behöver göra är att gräva från tomten till gatan (150m), resten står kommunen för. Har gått från helt säkert, till inte alls, till kanske...
 
ThomasLindgren skrev:
Kontaktade ansvariga igen angående fiber här och vi kan fortfarande koppla på oss för 4995:-. Det enda vi behöver göra är att gräva från tomten till gatan (150m), resten står kommunen för. Har gått från helt säkert, till inte alls, till kanske...
Passa på! Vi kommer börja köra mer och mer streamat, och då behövs bandbredden. Kolla nyheterna 18:05, lyssna på favoritradioprogrammet när det passar dig, hyr film på nätet, mm, mm.... Kommer bli dyrt för dom som vill ansluta sig i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.