Status
Tråden går ej att kommentera.
thomasx skrev:
Så det är ok att du drar slutsatsen att jag ser allt i svart och vitt och inte kan vara objektiv, men när jag ifrågasätter hur det är med din objektivitet, då vill du sluta diskutera. Hur objektivt är det?

Ja visst, mycket av det jag skriver låter nattsvart, det beror på att det jag svarar på är så nattsvart, i många fall vänder jag bara argumentationen rakt baklänges. Jag skulle våga påstå att jag mycket sällan, om någonsin, är mer nattsvart än de vars inlägg jag kommenterar.
Jag är inte här för att svärta ner hantverkare, jag är här för att försöka skapa lite balans mot de som uttalar sig om hantverkshatare och rövhål. Uttryck som jag tycker är onödiga, och visar på vissa debattörers oförmåga att på ett rumsrent sätt föra en rimlig dialog, själv talar jag hellre om kramare än om hatare....
Sa aldrig att du ser allt nattsvart, ställde en fråga sen talar jag om hur jag upplevde det ;)

Att använda förstärkande uttryck tycker jag är en bagatell mot att förvrida det motparten skriver till absurdum för att få det att se ut som att motparten tycker/står för något denne inte gör. Det är rent av farligt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
tobiast skrev:
Nämen precis, de saltar ju räkningarna som regel snarare än undantag. Struntar man i det som kund och värderar sitt eget arbete så lågt så är det ju upp till var och en.
Enda lösningen är lagstadgade avtalskrav på ALLA arbeten på/i byggnad och tomt mellan företag och privatperson.
Det skall finnas krav / lag på att avtal skrivs där arbetet och kostnaden preciseras.
För detta ändamål ska ett särskilt standarddokument finnas där alla parametrar, oförutsedda merarbeten mm regleras. I detta ska också materialet specificeras och prissättas tillsammans med arbetstid och tidskostnad.
Ska också innehålla försäkringar, ackrediteringar och behörigheter och likn.
Nu har man ju liknande inom nybygg men det borde finnas på allt arbete, oavsett kostnad eller tidsåtgång.
Det skulle både seriösa hantverkare som inte saltar räkningar eller gör dåliga jobb och kunderna tjäna på.
Detta skulle ge ett hårt slag mot den oseriösa verksamheten och lyfta statusen och sannolikt lönsamheten hos de seriösa samtidigt som konsumenterna skyddas från miljardbedrägerier.
Att vi inte fått det, med tanke på den ständiga debatten, är ju en politisk gåta om något.
Du menar att alla jobb skall skrivas kontrakt på?
Kan hålla med om större jobb, men ett mindre jobb anser jag att det bara tar onödig energi och tid både från hantverkare som skall skriva ut detta kontrakt, och sepeca upp material tid mm. och av kund som skall granska det.

Vem vill lägga ner allt detta arbete på småjobb upp till en halv dag och materialkostnader på ett par tusen....

Då är det bättre med en märkning som jag sa innan, "Ärlig hantverkare" där kriterierna är en fast timdebitering som hantverkaren informerar om, ev. milersättning för bil, inga andra avgifter skall behövas.
Och att hantverkaren inte tar överpriser på materialet.
 
sj6 skrev:
Sa aldrig att du ser allt nattsvart, ställde en fråga sen talar jag om hur jag upplevde det ;)
.
Du gjorde ett påstående om mig som inte stämmer, och följde upp det med ett "va?" i påföljande bisats.
Sedan ogillar du att folk förvrider saker för att få det att se ut som motparten står för något den inte gör. Ursäkta, men du är ju själv en av de värsta kålsuparna på den punkten, för det är ju precis det du själv gör!

sj6 skrev:
Att använda förstärkande uttryck tycker jag är en bagatell mot att förvrida det motparten skriver till absurdum för att få det att se ut som att motparten tycker/står för något denne inte gör. Det är rent av farligt.
Ja, instämmer, och den värsta avarten av det vi ser här i tråden är när vissa debattörer utan att egentligen veta något om sina motparter bestämt hävdar att dessa är hantverkshatare, bara för att de har en annan åsikt, men det är där vissa hamnar när de riktiga sakliga argumenten tryter, i personangreppen.
 
Fruppe skrev:
Du får ursäkta men tänk på att elnissen inte kan ta nått mer jobb den dagen (om han ska ha en normal arbetstid) så tim antalet begriper jag inte varför du reagerar på .. Sen en luch på 30min är inte heller det nått att gnälla om.

Sen meter priset - visst kanske i överkant..

Servicebil mil - ja , den ska också betalas

Måste ju även i detta fall fråga vad du jobbar med, för jag antar att du inte jobbar gratis eller?

Om jag tolkar det rätt var effektiva tiden 6,5H + restid 28 km (16km verkligt avstånd) vilket man skall klara på ca 30 min?? I min värld blir det 7 H
Vi har inga uppgifter på timkostnaden, men får väl anta att det låg på runt 4 - 500 + moms, vilket borde täcka ev. "icke faktureringsbara timmar".
För övrigt klagade väl ingen på 30 min lunch, mer än att man som kund inte skall behöva betala för den tiden.

Sen har man ju enligt min mening debiterat dubbelt för bilen, både en fast kostnad och en dyr milkostnad, för 50 kr / mil då borde hantverkarens timtid ingå. Till sist har man tagit betalt för 12 km extra, och tydligen en dyr materialkostnad...
 
T
Mindre jobb = mindre att fylla i. För hantverkaren blir det inte mycket extraarbete eftersom han redan räknat på jobbet och har alla siffror. Bara att föra siffrorna från hjärnkontoret till pappret, behöver inte vara krångligare.
Men visst, en begränsning kan bli aktuell. Säg att summor understigande 3 tkr slipper avtal. Men då kan hantverkaren heller inte fakturera över den summan utan ett avtal, då blir det ett straffbart lagbrott.
Hur en kravmärkning skulle ske i detalj och få den att fungera utan ett lagstöd ser jag inte.
Tycker nog fortfarande att avtal är en bättre modell eftersom den i förhand reglerar kostnader och inte som nu, i efterhand, till alltför mångas stora chock.
Som sagt, behöver inte vara krångligt med standardiserade avtal utifrån en skärpt lagstiftning.
Tror, eller är ganska säker på att detta kommer också.
Och det som du kallar småjobb debiteras likvärdigt med månadsmarginalen för massor av människor och är alltså inga småpengar för en vanlig löntagare.
Om man med ett lagkrav på avtal kan sanera branschen och samtidigt undvika att folk blir lurade så förstår jag inte att det inte skulle vara värt några minuters arbete.
 
sj6 skrev:
Offtopic men ändå värt att ta upp! Hatar också dessa folkvalda som utnyttjar precis alla kryphål som finns till deras fördel. De kan t.o.m. ha ett politiskt uppdrag och ändå sitta med en styrelse och tjäna pengar från 2 håll. Att det Politiska uppdraget blir lidande behöver jag väl inte förtydliga. Likväl ska jag, som skattebetalare, betala deras lön.
Att sitta med i en styrelse är ett jobb som man oftast får sköta utanför normal arbetstid, mycket förberedelsejobb, det enda som direkt påverkar timmarna är just vid styrelsesammanträdena. Men detta är ju bara att man får kompensera den missade tiden på annat sätt. Jag klarar iaf att hantera båda och jag tror att mina kollegor oavsett i vilken bransch dom jobbar klarar detsamma.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Njae... Det finns ju ganska många varianter av brytare och uttag, så att ha lager på alla modeller i bilen är ganska omöjligt. ;)
Dessutom som jag skrev så försvarade jag inte servicebilsavgiften så om man bortser från den så är det inte orimligt att han behövde inhandla uttag och brytare på vägen till arbetsplatsen. ;)
Det handlar ju inte om att fylla på bilen när han skall handla specifikt material till det arbete han ska utföra under dagen. ;)

Lika okritiskt synar ni ju tydligen offerterna för annars skulle man ju ifrågasatt hela grejen INNAN arbetet utfördes och fakturan kom...
Så där ser vi hur felfria konsumenterna är när det kommer till kritan... :p ;)
Inga speciella krav var ställda på materialet, mao samma bulk som varje elektriker har i bilen.
 
Nimajneb skrev:
Att sitta med i en styrelse är ett jobb som man oftast får sköta utanför normal arbetstid, mycket förberedelsejobb, det enda som direkt påverkar timmarna är just vid styrelsesammanträdena. Men detta är ju bara att man får kompensera den missade tiden på annat sätt. Jag klarar iaf att hantera båda och jag tror att mina kollegor oavsett i vilken bransch dom jobbar klarar detsamma.
Ska man ha betalt för ett politiskt uppdrag ska man vara med på allt som har med det uppdraget att göra.

Andra uppdrag ska vara sekundära annars får de lämna plats till de som utför hela uppdraget. Jag är inte intresserad av att betala skattepengar till någon som sitter och plockar pengar från flera stolar ocj´h missköter sitt uppdrag.

Sen att politiker tar beslut som är helt uppåt väggarna och inte går ut i verkligheten för att se var pengarna behövs är ju ytterligare ett steg.

Spansk trappa i Karlskrona var minsann viktigare än vettiga löner till Lärare och sjuksköterskor...

-"Men det är ju olika konton"

Det är alltihop skattepengar och det handlar om byråkrati som försvårar vettig prioritering,
 
sj6 skrev:
Ska man ha betalt för ett politiskt uppdrag ska man vara med på allt som har med det uppdraget att göra.

Andra uppdrag ska vara sekundära annars får de lämna plats till de som utför hela uppdraget. Jag är inte intresserad av att betala skattepengar till någon som sitter och plockar pengar från flera stolar ocj´h missköter sitt uppdrag.

Sen att politiker tar beslut som är helt uppåt väggarna och inte går ut i verkligheten för att se var pengarna behövs är ju ytterligare ett steg.

Spansk trappa i Karlskrona var minsann viktigare än vettiga löner till Lärare och sjuksköterskor...

-"Men det är ju olika konton"

Det är alltihop skattepengar och det handlar om byråkrati som försvårar vettig prioritering,
Vad menar du att en person som sitter i en styrelse försinkar från sin huvudman med automatik?
Eller är det bara ett politiskt dravel du håller på med?
 
thomasx skrev:
Du gjorde ett påstående om mig som inte stämmer, och följde upp det med ett "va?" i påföljande bisats.
Sedan ogillar du att folk förvrider saker för att få det att se ut som motparten står för något den inte gör. Ursäkta, men du är ju själv en av de värsta kålsuparna på den punkten, för det är ju precis det du själv gör!



Ja, instämmer, och den värsta avarten av det vi ser här i tråden är när vissa debattörer utan att egentligen veta något om sina motparter bestämt hävdar att dessa är hantverkshatare, bara för att de har en annan åsikt, men det är där vissa hamnar när de riktiga sakliga argumenten tryter, i personangreppen.
Okej? Var gör jag detta utöver detta med att du ser nattsvart?
 
tobiast skrev:
Mindre jobb = mindre att fylla i. För hantverkaren blir det inte mycket extraarbete eftersom han redan räknat på jobbet och har alla siffror. Bara att föra siffrorna från hjärnkontoret till pappret, behöver inte vara krångligare.
Men visst, en begränsning kan bli aktuell. Säg att summor understigande 3 tkr slipper avtal. Men då kan hantverkaren heller inte fakturera över den summan utan ett avtal, då blir det ett straffbart lagbrott.
Hur en kravmärkning skulle ske i detalj och få den att fungera utan ett lagstöd ser jag inte.
Tycker nog fortfarande att avtal är en bättre modell eftersom den i förhand reglerar kostnader och inte som nu, i efterhand, till alltför mångas stora chock.
Som sagt, behöver inte vara krångligt med standardiserade avtal utifrån en skärpt lagstiftning.
Tror, eller är ganska säker på att detta kommer också.
Och det som du kallar småjobb debiteras likvärdigt med månadsmarginalen för massor av människor och är alltså inga småpengar för en vanlig löntagare.
Om man med ett lagkrav på avtal kan sanera branschen och samtidigt undvika att folk blir lurade så förstår jag inte att det inte skulle vara värt några minuters arbete.
Så bara för att du är lat och inte orkar sätta dig in i vad du köper så skall pappa staten komma med stora lagstiftarklubban och slå oss andra i huvudet? Nä, fy fan så dumt. (y)

Allt du babblar om finns - du är fri att avtala med allmänna bestämmelser och detaljspeca hur ÄTA skall hanteras och om ytan skall stöpplas eller torrdras. Allt finns - problemet är att du inte har kunskap om det så då vill du lagstifta. Stendumt.

Avtal finns ju dessutom alltid. Sen att just du är för lat för att skriva ner vad som avtalats på papper skall väl inte vi andra lida för? :wow:

Och så nästa dumhet - 3000 kronor - mer än så får man inte fakturera utan det du tror är ett "avtal". Hur f*n skall rörmokaren veta hur mycket det kommer att kosta att byta din panna i förväg? Så om det tar längre tid så skall han jobba gratis då annars begår han ett lagbrott. :D

Och sen nästa dumhet - "sanera branschen" hahaha! Det är ju det man redan gjort. De bolag som kan ser till att undvika privatnissar som du för ni är bara till besvär. Kvar när branschen "sanerats" från dom som kan ta åt sig arbete som UE åt de stora entreprenörerna (PEAB, NCC, SKANSKA osv) blir ju polackerna och de allra minsta småskuttarna som inte blir godkända hos de stora. Hahahaha! Sanera branschen - gud så dumt! :D

Ja, herregud vad är det med folk idag. Mer byråkrati, mer stat, mer lagar, mer skatt... :wow:
 
Redigerat:
  • Gilla
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
Locke, det är ju exakt sådan som du med en nedvärderande kundattityd som kommer tvinga på oss en ökad byråkrati och regler.:thumbdown:
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Fakturan sa, 28km körning a 50kr/mil... men vi kollade Eniro och avståndet tor är 16km
Timmarna var 8h, men killen hade varit där från 8.30-15.30 inkl 30 min lunch
Servicebil 250kr
FK 100m 20% rabatt.... 8kr/m
.
Uppdatering:

Elektrikern kontaktades nu på morgonen och följande förklaring gavs:

- 28 vs 16km: "Måste blandat ihop dig med någon annan".. Prisavdrag OK
- 6,5h vs 8h: "30min var körning och sedan så gick det ju runt en timme med offert och skriva faktura o annan admin" .. Inget prisavdrag.
- Servicebil: "Men det stod ju i offerten att bilersättning tillkom".... inget prisavdrag
- FK: "Men vad klagar du på, du har ju fått rabatt!".... inget prisavdrag.


Om vi bortser från milen, vilken anledning det nu än var att den var felaktig så återstår bilden av en hantverkare som anser sig ha rätt, och det har han nog legalt sett och kallar sig därmed seriös.
En kund som känner sig lurad och är förbannad.

Med ett tydligare offertunderlag som så kraftigt motsätts av hantverkarna i tråden så hade denna situation aldrig uppstått. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå varför hantverkarna slåss med näbbar o klor för att något sådant inte ska finnas.
 
Hantverkare är nog de enda som kan ta betalt för bilen samtidigt som man tar betalt för att den rör sig samtidigt som man tar betalt för att man sitter i den. Dvs tre gånger...
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Locke, det är ju exakt sådan som du med en nedvärderande kundattityd som kommer tvinga på oss en ökad byråkrati och regler.:thumbdown:
Men Locke har ju släppt allt vad som har med privatkonsumenter att göra så det spelar ju inger roll för hans del.

Han har ju rätt i sin kritik angående "sanering av branschen", det är i stort sett bara egenföretagare utan kollektivavtal kvar som får konkurrera med billig utländsk arbetskraft.
Dom andra som typ DIPART har släppt den marknaden för att det är omöjligt för dom att kladda omkring där.
Lika rätt har Locke i kritiken mot "avtalslag". Ett idiotiskt tänk att man skulle bli kriminell för att ett jobb kostar över 3000:-.

"Ni" vill ju dessutom ta bort rot-avdraget och då spelar det ingen roll hur mycket byråkrati och dess dyra pappersexercis ni skapat. För då faller det korthuset ihop och tebax är svartjobben och allt vad det innebär!
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.