Status
Tråden går ej att kommentera.
tobiast skrev:
Finns ju ingen övre gräns för priser i en kapitalistisk fri ekonomi. Han kan ta 1000% i påslag på sitt material och 10 000 kr / tim i arbete om han vill, finns ingen lag som säger annorlunda.
Däremot om avtal funnits så är man skyldig att följa det.
Däremot bäddar man för chockräkningar om man inte avtalar med hantverkare innan, då passar de flesta på.
Min lösning på en slarvig ockerbransch är att göra ALLT själv. Släpper aldrig mer in en hantverkare i någon form i mitt hus.
Gör el, rör, snickeri, gräv, ja allt själv numer och slipper bli riunerad eller oroa mig för att man gör fel.
Det är ju inte raketforskning det handlar om direkt.
Håller med. Den enda gången som jag anlitar någon är om det ska grävas, sprängas eller göras något där stora maskiner krävs. I övrigt gör jag det mesta.
 
tobiast skrev:
Min lösning på en slarvig ockerbransch är att göra ALLT själv. Släpper aldrig mer in en hantverkare i någon form i mitt hus.
Gör el, rör, snickeri, gräv, ja allt själv numer och slipper bli riunerad eller oroa mig för att man gör fel.
Det är ju inte raketforskning det handlar om direkt.
Du jobbar inte på Jem & Fix? I dagens reklamblad så tar VDn upp en sida där han tycker till om Hantverkarnas dyra materialkostnader och vinsten med att fixa allt själv istället...
 
larsson r skrev:
Finns hur många rötägg som helst bland kunderna
Kunder som vägrar betala
kunder som bara skall ha mera gjort gratis utanför uppgjort pris
Exakt, dom betalar ju inte smygpålägg, eller dåligt utfört jobba som dom vill ha tillrättat.
Kanske även vägrar betala oskäliga kostnader för material.

Jäkla dumma rötäggskunder!!!

:rolleyes:
 
Nimajneb skrev:
Du jobbar inte på Jem & Fix? I dagens reklamblad så tar VDn upp en sida där han tycker till om Hantverkarnas dyra materialkostnader och vinsten med att fixa allt själv istället...
Hmm Aftonbladet som statistisk källa och sen ledningen på en bygghandel som vänder sig till hempulare. Även om jag håller med dig så ger du debatten mer fart nu ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Fruppe skrev:
Härligt att du är händig och kan göra sakerna själv.
Men hur gör du tex med elbehörigheten? Du kanske har någon polare som kan hjälpa dig att "besiktiga" dina kopplingar och dragningar .
Kan ju bli lite stökigt om det skulle hända nått och försäkringsbolaget blir inkopplat..

Förresten vad jobbar du själv med?
Öppna inte den diskussionen med elen för den kan bli lika lång som tråden i övrigt ;)
 
  • Gilla
Elkludde och 2 till
  • Laddar…
Tigersågen skrev:
Håller med. Den enda gången som jag anlitar någon är om det ska grävas, sprängas eller göras något där stora maskiner krävs. I övrigt gör jag det mesta.
Kanske skulle göra ett tillägg angående elarbeten. Gör igen inkoppling på elcentralen utan det får min bror som är elektriker göra, men jag fixar alla rör och drar kablaget, samt gör inkopplingar i dosor och liknande, vet att även detta är otillåtet iofs.
 
Ni som klagar mest på priserna
Berätta vad ni jobbar med själva ,det är bara en som svarat
Han är jurist ,ytterligare en rutten bransch med OMOTIVERAT höga priser
Bilvärkstäder med otroligt höga påslag
Matvarubutiker enorma påslag
Kan göra listan hur lång som helst
 
  • Gilla
Locke och 2 till
  • Laddar…
Jag är konstruktör.

Problemet här är ju inte höga påslag. Det är det (vad jag sett) ingen som vänder sig emot. Problemet är de luddiga prislistorna.

Jag förstår jag inte hur man kan gnälla på jurister och bilverkstäder för att de är dyra. Prislistorna är i alla fall begripliga. Det är väl fritt fram att antingen göra jobbet själv eller att själv bli jurist eller bilmekaniker.
 
Redigerat:
tobiast skrev:
Finns ju ingen övre gräns för priser i en kapitalistisk fri ekonomi. Han kan ta 1000% i påslag på sitt material och 10 000 kr / tim i arbete om han vill, finns ingen lag som säger annorlunda.
Däremot om avtal funnits så är man skyldig att följa det.
Däremot bäddar man för chockräkningar om man inte avtalar med hantverkare innan, då passar de flesta på.
Min lösning på en slarvig ockerbransch är att göra ALLT själv. Släpper aldrig mer in en hantverkare i någon form i mitt hus.
Gör el, rör, snickeri, gräv, ja allt själv numer och slipper bli riunerad eller oroa mig för att man gör fel.
Det är ju inte raketforskning det handlar om direkt.
Du vet att det är olagligt att ge sig på el om man inte har elbehörighet? Brinner huset ner kan du nog säga adjö till allt vad försäkringar och sådant heter om de får nys om detta.
 
Njae, brinner huset ner och de kan koppla det till att elen är tattigt installerad åker du på det oavsett.

Själv är jag ingenjör inom elektronikindustrin och jobbar som konsult (man borde kunna se en hantverkare som konsult också). Vi har ett fast timpris och ett materialpåslag på 10% (för att ligga ute med pengarna samt hantera fakturor), inga dolda framkörningsavgifter och liknande hittepå.

När jag anlitade en elektriker för att dra om elen (BR, 3rum, byggt -55) kunde jag inte få det till fastpris ("Vi vet inte hur mycket det kan strula") så jag frågade om timpris samt deras utpris på eluttag och brytare (de var dyrare än "elbutik" och hävdade att det var för garantins skull, garanti på produkten får jag från tillverkaren/försäljaren, och byta uttag kan jag göra själv om behövs). Övrigt material var priserna helt ok och stämde hyfsat överrens med muntligt angiven totalsumma (prisex 3.6kr/m för 1.5mm EK, 2400kr för ny central)

Vad jag reagerade på är framkörningsavgiften (arbetet kunde avklarats på en dag men man kom vid tre olika tillfällen mellan jobb), samt att man debiterade för "att kolla på arbetet"
 
sj6 skrev:
Du vet att det är olagligt att ge sig på el om man inte har elbehörighet? Brinner huset ner kan du nog säga adjö till allt vad försäkringar och sådant heter om de får nys om detta.
Helt ärligt så är det sjukt vad två branscher i samarbete lyckas förvrida den allmänt hållna uppfattningen.

Blanda inte ihop reglerna som via elsäkerhetsverket illegaliserar egen installation med försäkringsrätten och försäkringsavtalet.

Försäkringsavtalet stipulerat att försäkring gäller för skada genom eld som kommit lös - vilket är följden till en elbrand.

Nästa steg är de allmänna säkerhetsföreskrifterna som fastställer att du måste följa de anvisningar som finns och (det är detta elektriker och försäkringsbolag hävdar i sten men alltid viker sig på i rättslig process) att lagar och föreskrifter följs.

Det som då ofta inte regleras i försäkringsavtalet att skadan måste ha ett samband med att man ej följt säkerhetsföreskrifterna

Såhär skriver försäkringsavtalslagen kapitel 4 paragraf 6 som alltså inte är subsidiär utan går före avtalet
----------------------------------------------
6 § Om den försäkrade vid försäkringsfallet har försummat att följa en säkerhetsföreskrift som framgår av försäkringsvillkoren eller av en författning som villkoren hänvisar till, kan ersättningen från försäkringen sättas ned såvitt angår honom efter vad som är skäligt med hänsyn till förhållandets samband med den inträffade skadan, det uppsåt eller den vårdslöshet som har förekommit och omständigheterna i övrigt.
-----------------------------------------------

Det man kan uttolka ur lagen är att det inte räcker att man ej följt lagen utan installerat själv utan att det även ska finnas ett samband till skadan och att omständigheterna bör ha ändrats. Ett fackmannamässigt utförande (gjort själv eller svart tex) innebär att samband mellan utförande och skada ej går att åberopa, skadan hade alltså uppkommit även om man följt alla regler. Precis på samma sätt som om man missat att byta gammal golvbrunn o därmed brytit mot branschföreskrift men får en skada i tätskiktet på väggen - skadan är alltså ersättningsbar.

Det man då får göra för att vara säker är att dokumentera fackmannamässigheten utan att för den delen ange den som gjort utförandet. Det finns ingen angiverilag i Sverige så man är inte tvungen att ange sig själv eller annan som gjort elinstallationen själv.

Nu vill jag inte uppvigla till att bryta lagen eller göra allt själv men är allmänt less på när försäkringsbolag och elektriker vill utnyttja konsuments okunskap - det är inte ovanligt att ersättning nekas just på detta sätt medan de kunder som är kunniga så backar man och förhandlar istället för att tillåta ärendet gå till ARN eller process
 
  • Gilla
Elkludde och 3 till
  • Laddar…
T
Fruppe skrev:
Härligt att du är händig och kan göra sakerna själv.
Men hur gör du tex med elbehörigheten? Du kanske har någon polare som kan hjälpa dig att "besiktiga" dina kopplingar och dragningar .
Kan ju bli lite stökigt om det skulle hända nått och försäkringsbolaget blir inkopplat..

Förresten vad jobbar du själv med?

Jag menar inte att jag kan allt men det jag inte kan lär jag mig.
 
Redigerat:
T
Alla elarbeten är väl inte förbjudna vad jag förstått.
Större arbeten har jag för mig är godkända om de besiktats av behörig som tar ansvar för dem.
 
Du får inte göra nya elinstallationer alls, inte ens dra rör. Du får byta befintliga brytare och utag m.m, thats it.
 
Någon som känner till ett fall där en privatperson blivit fälld för att ha gjort egen rördragning till elen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.