En annan fråga, badrummet har ännu inget ventilationshål. Eftersom jag hade lite andra byggplaner så ville jag vänta med att bestämma var de skulle gå ut varpå hantverkaren sa att det inte var någon fara utan vi kunde när som helst ta upp ventilationshållet i den kaklade väggen. Stämmer detta eller får man problem med det också om man börjar såga sig genom kaklet och gör en ventilationsgenomföring.
För övrigt författar jag nu mitt reklamations mail till firman.
 
Redigerat:
Njae, det ska väl inte innebära några direkta problem i sig men med tanke på hur de tagit de andra hålen för vattenrören så tyder det på bristande utrustning och kompetens...
Ser ut dom de borrat med ett litet borr runt om och knackat ut mittbiten...
Inget fel i detta men det tyder på att det inte är proffs som har varit i farten iaf för de använder inte den metoden utan använder hålsågar så det blir snyggt och ordentligt.
 
torrborrar till vinkelslip, guds gåva till plattsättaren :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
nino skrev:
torrborrar till vinkelslip, guds gåva till plattsättaren :)
Visst är de underbara...

Ungefär som den gamla trekantsborren ju ;) hehe
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T
krilleman_215 skrev:
Spännande! Något jag inte visste fanns...

Någon som vet vilken prisklass?

[länk]
Dom är svindyra, finns i olika uppsättningar, tex denna box.

2121_f573066b085700b1a42d55e818fde846.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte exakt priset, men den kostar runt 3000-4000 spänn.

Till exempel en predatorborr på 70mm kostar 1000 kr. Så det lönar sig att köpa ett helt set. Ett borr räcker till typ hundra hål i klinker.

Test: http://www.denmodernahantverkaren.se/wp-content/uploads/Diamantborr-för-klinker-och-kakel.pdf
 
Redigerat:
Krilleman
jjjjjjjaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaggggg vill ha!

Gud vad sugen jag blev att handla nu! (y)
 
Jiiiisus - ytterligare en sak man inte visste att man behövde. Vill-ha-faktorn är hög!
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Hade ingen aning om att det fanns till vinkelslip. Jag har köpt en snikvariant på Jula för några år sedan, diamant hålsåg. Deras går upp till max 25mm (då ialla fall). Men den var fantastisk.Körde med den på klinkers i vanlig borrmaskin, den åt sig igenom som om man borrade i trä. Hade först försökt med hårdmetallvariant.
 
T
hempularen skrev:
Hade ingen aning om att det fanns till vinkelslip. Jag har köpt en snikvariant på Jula för några år sedan, diamant hålsåg. Deras går upp till max 25mm (då ialla fall). Men den var fantastisk.Körde med den på klinkers i vanlig borrmaskin, den åt sig igenom som om man borrade i trä. Hade först försökt med hårdmetallvariant.
Ja, fast med dom man sätter på skruvdragaren måste man hälla vatten på under tiden man borrar.

Ett predatorborr i storlek 70mm gör man ett hål i klinker på 5-10 sekunder.
 
Thomas Lundquist
3500 exl. moms gav jag för mitt" fyrpack"! Men det var för något år sedan.
 
Nu smiter tråden över till håltagning i klinker och jag har kikat på denna då den ger otroliga möjligheter som kanske inte ett hålsågs-set kan ge... Kan det vara något?

Bosch GTR 30 CE Tile Router Pro

Ganska okej pris hos Axminster med tile Doc
 
nja det är då inget jag skulle lägga pengar på, med torrborrar och en kapskiva så tror jag man löser 99,99% av alla hål
 
  • Gilla
evertb
  • Laddar…
nino skrev:
nja det är då inget jag skulle lägga pengar på, med torrborrar och en kapskiva så tror jag man löser 99,99% av alla hål
Vilka torrborrar rekommenderar du?
Behöver inte vara proffsgrejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.