Jo, och jag betvivlar att de bygger något som är ostabilt och farligt =)
 
Byggblooper i form av elblooper.
Kopplade in cirkpumpen till golvvärmen i en lämplig dosa som jag mätt fram att det fanns spänning i, cirkpumpen gick och golvet blev varm men vart eftersom så krånglade golvvärmen ibland. Ibland varm, ibland kallt och då vattenburet så tar det lite tid innan något man ändrar får effekt så var det svårt att felsöka. Detta varade i några år tills en dag jag stod i pannrummet bredvid cirkpumpen när jag höll på med annat och frugan gick upp för källartrappen och släckte lyset, cirkpumpen blev tyst.
Jag hade alltså lyckats koppla den till tändtråden för belysningen i källartrappen, var dragen med utanpåliggande kabel så det var inga färger som avslöjade att det var tändtråd. Nu omkopplat och värmen fungerar bra. =)
 
Det där påminner lite om en story jag hörde om en server som alltid tvärdog sent på kvällarna vid ungefär samma tidpunkt. Det ägnades många timmars felsökning innan man beslutade sig för att sätta sig på plats vid tidpunkten det brukade hända för att observera. Som på en given signal kommer städerskan och drar ur elkabeln för att kunna dammsuga och sätter i den igen efteråt....
 
Det diskuteras om den storyn är eb Klintbergare eller om dte vekrligen har hänt. Sant är iallfall att städerskor numera aldrig får flytta något när de städar, höja och sänka skrivbord som det står datorer på, elelr dra ur några som helst sladdar i vägguttag, bara använda HELT lediga vägutag, inte heller ett ledigt hål i en använd dosa eller dubbeluttag får de använda, då man ju på många kontor har skilt på dataström och vanlig ström för att undvika spikar.

Städet har kontakter i korridorerna de får använda.
 
nja den där städar historien har jag hör ånga gånger i olika varianter bland annat om en avdelning på ett sjukhus där det dog väldigt många där städerskan ryckte sladden till respiratorn etc.

Kanske inte en byggbloper direkt men på ett tidigare jobb hade vi snyggat till i vår patchpanel/rum nya skarvdosor en gammal ups vi hade liggande för att säkra upp etc allt funkade jättebra ända tills en elektriker som skulle göra nåt helt annat lyckades komma åt strömbrytaren på skarvdosan som låg efter ups'en telefonerna började ringa direkt 300 personer som inte kom åt nånting helt plötsligt nätverket stendött kontaken med alla servrar helt borta det var panik där en stund tills man kom på vad som hänt. Blev övertid för att byta till skarvdosor utan strömbrytare
 
Jobbade som konsult (systemtekniker) på ett forskningsföretag. Skulle implementera en backup-lösning.

Jobbade med detta dagtid under någon vecka innan vi slutligen drog igång det i full drift och började köra nattetid.

Allt gick bra förutom att inbottslarmet gick varje natt vid 4:30-5-tiden.

Ingen kunde fatta hur backup:en kunde påverka larmet.

Det visade sig att programmet skrev ut en rapportsida på en skrivare som satt precis under en rörelsedetektor.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Det hände på mitt jobb också.
Det nyinstallerade larmet löste ut oförklarligt på ömse konstiga tider på nätterna.
Till slut lyckades......jag, av alla människor, räkna ut lösningen.
Det ramlar ju in en massa suspekta reklamfax titt som tätt.
En nyuppsatt rörelsedetektor satt monterad så precis att den såg faxen.
 
Säger bara, det går inte att mäta på för många ställen i gamla hus, det är inte rakt !
Senaste erfarenheten av det var igår då jag höll på med ett elementskydd, diff på närmare 2 cm i hur långt ut från väggen elementet sitter, bara att göra om..
 
  • Gilla
Joens
  • Laddar…
nå kan tala om en rolig händelse när vi höll på och rived ett hus med en lada en såndär 15m lång med tillhörande fähus för ko,får,gris what ever med höloft ovanför ingången dit var från traktorlidret. Det var jag min bror och hans sambo och sambons bror som är ett specieltfall.. vi rev ner mellanväggen med slägga Jag&brosan såg att det det rörde sig något förmycket på höloftet och ropa till att vänta vi måst se vad vi ska ta bort först innan vi får bort mellan väggen.. ÄH Jag är utbildat byggare fick vi tillsvar "utbildat byggare JA jobbat inom branschen NEJ" slår ett Bamseslag med släggan var av sista regel som var stöd och höloftet som bara var ditsatt och plankor tvärsöver händelse förlopp
1) regelflyger bort
2)ytrekanten av höloftet kommer ner träffa honom på handleden
3) 40år gammalt hö landar på honom och dammet yr
4) jag och broder ligger på marken och vrider oss i gapskratt
5) svågern producerar en rad fula ord medan han går med stomsteg mot bilen och åker därifrån "han var inte där på 2veckor"

ca 4½månder senar när husbyggat var halvväggs så skulle vi på att avverka en liten del av skogen där den nya vägen upp till huset skulle komma det var Jag och den speciella. Jag har inte fällt så mycket träd. Men kan grunderna har mest bara lastat på traktorn och kört ut när jag och farsan har jobbat. nå den specielle har som bäst endast röjrt undan sly.. Farsan hade markerat området där det skulle fällas det går en elledning ca 10m därifrån ;) vi sågar en bra stund hade bara 4-6trädkvar då ser man i ögonvrån när han står och hoppar och flaxar med armarna så tittar jag upp och ser att ett träd som faller på elledningen och den tar ner tråden "ingen ström" men den tar också ner stolpen som hade ståt brevid det gammla huset vid stolpen hade han parkerat sin morsbil som han hade lånat hon fick tillbaka en cab =D
 
Riktig rolig tråd att läsa.. Länge sedan jag har skrattat så mycket på en dag.
Jag kan ju ta en som jag har gjord själv..
Jag hyrde mig en liten mini grävare för att gräva ned vatten ifrån brunnen in till stugan som jag håller på med.
Jag kikade på klockan för att se hur lång tid det skulle ta innan dom kom och hämtade grävaren och fick för mig att jag kan ju lika gärna gräva hålor till papprören till gäst stugan som som jag har planerat att göra brädvid stugan, jag har inte mycket med tid, men det funkar nog..
Sliten som jag var tänkte jag att jag kan ju fixa mått med min ny installerade Autocad i datorn, så blir det nog bra..
Jag fick fram mått, kryss mått, och allt. Går ut efter en kaffe, märker vart jag skall gräva, och gräver hålor, staplar ned papprören, och fyller i runt dom igen.. Parkerar grävaren, och dom hämtar den inte länge efter..
Så tog jag kvällen, då det var blivit ganska så mörkt..
Dagen efter när jag går ut och kollar så kan jag absolut INTE fatta hur jag har tänkt.. Utom att jag skall fa.. inte hålla på att räkna ut saker när jag är trött och sliten.. Jag tror inte ett ända mått stämde på dom plintarna.. :( Bara att skrota och fylla igen.. I alla fall dom på den ena sidan.
Som så många andra säger.. Gör om Gör rätt..
Annars så har jag missat många vanliga 10cm missar jag med.. Men har inte någon super miss egentligen på stugan. I alla fall inte som jag har upptäckt än.. Men jag är ju inte klar inne än.. :)
 
Har plöjt igenom hela denna härliga tråd, skrattar så att jag har ont i magen!

Hursom , jag får bjuda på en liten jag med.
Vi har precis köpt vårt första hus. I samband med hallrenoveringen så blir jag tvungen att klyva en 10mm spånskiva på längden. Är endast utrustad med fogsvans, och nån snickarverkstad äger jag inte. Hmm. Lägger spånskivan på utebordet och börjar såga. I början går det lätt, men sen börjar det gå tungt. Va 17, tänker jag, det är väl bara att såga klart.
Frun blev nöjd, nu kan hon äntligen få sitt nya utebord hon har tjatat om... Det gamla är nån cm smalare numer...
 
Mikael_L
Ja igår gjorde jag något liknande.

Jag hade två st ca 60cm breda väggbitar som skulle täckas med OSB, den första skulle vara 58,5cm den andra 61cm, perfekt tänker jag. Dela en OSB-skiva (den sista dessutom) så räcker det precis.
(Ja och det är även den allra sista OSB'n som ska sättas här på NV, sen är jag klar.)

Jag sågar av den första, där ska det tas upp ett fyrkantigt hål för en lucka för åtkomst in till fiberkonvertern för bredbandet.
Jag måttar noga en massa mått och ritar sen upp var hålet ska vara. Sen fram med cirkelsågen.

Och när jag är klar inser jag att även den andra skivan, som skulle vara någon annanstans även den numera har ett stort fyrkantigt hål i sig. -Ridå-
 
Inlägget hänvisar till den underbara bilden med lyktstolpen mitt på uppfarten....

Perfekt parkering när man skaffat elbil, bara att öppna luckan och koppla in :)
Milkostnaden sjunker snabbt med gratis el.
 
Redigerat:
För många år sedan hjälpte jag min morbror med att sätta upp innerväggar och tak till ett kontor i en större lokal där han hade sitt snickeri. Som snickare fanns ju det ett antal hammare och andre verktyg att tillgå.
Vi började lite lugnt på förmiddagen för att snart börja tävla med varandra. Tog en kort paus för lunch och racet fortsatte därefter. Allting gick i ljusets hastighet fram till halvfyra tiden då jag helt plötsligt saknade den ena hammaren och stämjärn samt sticksåg. Började leta uppe på innertaket där jag lagt isolering och sedan golvspånskiva över.... Kom på att jag även saknade lådan med spik när jag skulle hämta en ny omgång.
Efter en kvarts intensivt letande och funderande så kom jag på att vi måste ha spikat in grejorna av bara farten - men var ??? Det blev till att ta loss spånskiva efter spånskiva och hoppas att nånting ligger under nästa skiva man lyfter på.... När vi väl hittat allt var det två spånskivor monterade på taket. Vi tog det lugnt och metodiskt resten av kvällen och var väl färdiga nån gång efter midnatt......
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Får bjuda på en till. Inte jag som gjort det, men en kompis farsa. (Varför låter det alltid som en skröna när man säger "en kompis farsa"?, Hursomhelst, detta är sant).

Han hade en ordentlig blånagel på tummen, gjorde ont som f*n.
För att lätta på trycket under nageln kom han på den briljanta idén att borra ett litet hål i nageln.
Sagt och gjort, han riggar den lilla pelarborrmaskinen med ett borr på ca 2mm, lägger tummen mot anhållet och sänker borret mot nageln. Går bra till en början, tills borret kommit igenom nageln. På nåt vänster dras tummen upp mot borret. Resultat: hål igenom hela tummen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.