Får man montera brytarna om man har nödig kännedom eller krävs det behörighet?
 
Det är ju detta som man är orolig för att det inte ska rymmas.
 
@Perk

Skulle gissa på att man skall ha behörighet.

@Benichio
Det går plats (iallafall för dubbeluttag). Enkeluttag går mycket djupare i dosan så där skulle det bli problem.
 
Installerat ett par fibaroenheter till. Bland annat min första dimmer (FGD211). Tanken var att den skulle dimma belysningen över soffbordet och även styra en reläenhet bakom ett uttag vid fönstren via den viruella styrningen på dimmern.

Dock fick jag inte upp någon extra enhet när jag lade till dimmern i vera. Bara en enhet dök upp (borde varit tre!).
Dimmern jag installerade var alldeles pinfärsk i version 1.8 så min misstanke är att Veran inte riktigt har hängt med i dom senaste vändningarna från Fibaro. Avvaktar svar från supporten på Vesternet som skickat förfrågan direkt till Fibaro. Återkommer med info när jag vet mer.

För övrigt var dimmer ytterst smidig att koppla in och med en 220V halogenlast var den helt knäpptyst. Kommer testa mot tranformerade halogenlampor i helgen och återkommer med ljudnivå men denna last.
 
Pga den här tråden har jag nu beställt en Vera Lite, ett par pluginswitchar, tempsensor, irsändare för styrning av vp, usb-rs232 och rs232 till mitt visonic Powemax Pro, en Aeon multisensor (pir etc) och en NorthQ elmätarmojäng.

Funkar det bra så blir det en hög med dimmerpuckar i huset, det här är för att testa konceptet.

Tanken är att försöka få till en fungerande integration med belysning, larm, Zoneminder kameraövervakning och Squeezeboxar, och förstås lite bonusfunktioner för att det är kul. Värmen i huset består primärt av luft-luft vp kompletterat med elradiatorer, vore ju super om det gick att lösa styrning av radiatorerna men hittills har jag stupat på att inget är specat för 400 volt..
 
  • Gilla
Snablis
  • Laddar…
@superpin
Kul att du också planerar att koppla ihop med ditt Visonic larm. Väntar fortfarande på min usb-rs232 som är påväg från Kina någonstans.
Har inte sett några z-wave reläer specade för 400V heller. Du kanske kan man bygga något med en kontaktor? Lite överkurs dock...
 
  • Gilla
will
  • Laddar…
Började fundera om man kan gå runt problemet med 400v och koppla in sig i termostatstyrningen på något vis. Mina radiatorer har en friliggande tempsensor som sitter på en liten sladdstump (så man ska kunna vända den åt valfritt håll) och en variant vore då att kapa sladden till den och koppla in något man kan reglera motståndet på och på så vis lösa problemet.

Men en liten puck specad för 400v som får plats i kopplingslådan bakom elementet vore ju snyggast, om det bara fanns.

Kopplingen till larmet ska bli kul att utforska, hoppas att responsen är tillräckligt rapp för att styra lite bekvämligheter typ dimma upp belysning i hallen och muggen om någon triggar PIRen där på natten, och förstås roa sig med att blinka med alla lampor när larmet går etc.

Dessutom tänkte jag avlasta min serverburk hemma genom att sätta en zwave PIR på varje sida huset och låta Veran trigga inspelning till kamerorna istället för att köra motion detection i Zoneminder, går åt löjligt mycket cpu när man kör med högupplösta kameror. Och givetvis slå på inspelning på alla kameror om larmet går.
 
  • Gilla
Snablis
  • Laddar…
Japp, förutom att tända upp dela av huset med rörelsesensorerna på kvällen tänkte jag också köra lite andra scener när huset är pålarmat (för att huset skall se lite bebott ut).

Vi använder i princip alltid keyfob:arna till larmet och det är ibland svårt att höra (genom ytterdörren) om man lyckats larma på. Så jag tänkte också "blinka" med hallampan när huset pålarmas på för att indikera att signalen tagit sig fram.
 
superpin skrev:
Dessutom tänkte jag avlasta min serverburk hemma genom att sätta en zwave PIR på varje sida huset och låta Veran trigga inspelning till kamerorna istället för att köra motion detection i Zoneminder, går åt löjligt mycket cpu när man kör med högupplösta kameror. Och givetvis slå på inspelning på alla kameror om larmet går.
Hur har du löst lagringen? Om du får inbrott så blir du väl av med både kameror och hårddiskar?
 
Du kan ju kolla in Deus Ex Machina pluggen, som skall simulera 'närvaro'.
 
Dimmerproblemen har nu lösts (tack vesternet). Det visar sig att fibaro dimmer inte har någon riktig virtuell switch (som fibaros 3kW enhet har). Dock man man associera knapp 2 till en annan enhet. Man kan med andra ord inte starta scener med den extra knappen eller läsa av status på knappen direkt från veran. Indirekt går det få till genom att läsa av statusen på någon associerad enhet (antar jag?).

Eftersom Veria UI5 dokumentationen är minst sagt knapphändig (=suger) skall jag här försöka visa hur association går till mellan enheter i Vera med lite skärmdumpar.

Här är mina enheter jag vill associera. "Soffbord" är min fibarodimmer och "uttag vid fönster" är en fibaro 3kW relay enhet.
enheter.png

Tryck på skiftnyckeln som dyker upp när man håller över dimmerenheten "Soffbord" och gå till "Device options". Skriv 2 i "group id" fältet eftersom du vill associera knapp 2 på dimmern. Tryck "Add Group".
addassociation.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu dyker följande skärmbild upp. Här väljer du vilken enhet du vill styra. I mitt fall "Uttag vid fönster".
association1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut när associationen är utförd.
association.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Voilà! Nu kan jag styra uttaget från dimmerns andra knapp!
 
Vad har man för nytta av en "virtuell switch"?
 
@vespaman
Deus Ex Machina verkar ju perfa!
 
@Nyfniken
Du kan starta en scen i veran. Som i princip kan vara vad som helst... tänta /släcka/öka värmen etc.
En association är en direktkoppling mellan två z-wave enheter utan att blanda in veran.

Men när jag tänker efter borde man ju kunna "direktkoppla" till z-wave enheten i Veran. Vet någon om det fungerar?
 
När man inte kan dra fram nolla till brytarna (vem fasen har dragit rören i vårt hus så illa så man inte får igenom dragfjädern!) får går det bra att lägga fibaroenheten i kopplingsdosdan uppe vid taket.

20121018_191630.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.