OK, då fortsätter vi väl då :)

Inomhus:23,6°C 49% RH
Utomhus: 14,5°C 73% RH
Vinden: 17,7°C 63% RH
 
Redigerat:
jävla_hus skrev:
RH på vinden sjunker nästan ögonblickligen när jag drar på köksfläkten.
Har precis provat att köra med badrumsfläkten och kan konstatera att RH har sjunkit 3,5% på en timma. Lider med av dåligt självdrag och ett visst läkage från bostadsdelen till vinden. Ska nog ta och laborera lite till med att skapa ett konstant undertryck.
 
Hejsan!! Den här tråden är högaktuell för mig. Jag köpte mitt hus för två år sedan. Vinden var då rejält möglig. Orsakerna var sannolikt en tilläggsisolering. Därefter har bergvärme ersatt en gammal kombipanna. Dessutom har kontinuerlig frånluft från toa på övervåning installerats för att minska luftläckage.till vinden.Förra vintern satte jag upp en Acetec pd 150 på kallvinden.för att komma till rätta med fukten där uppe. Idag körs den mot ett förinställt maxvärde på 60% Rh vilket gör att den går väldigt mycket. Men den inbyggda hygrometern visar 10% mindre än min trådlösa däruppe. Därför kör jag lite mer så känns det bra=) Finns intresse kan jag skriva mer om mina erfarenheter kring avfuktning på vinden.

Min kallvind är helt oventilerad och liten. Kallas nog krypvind.

Kallvind idag enligt Oregon trådlös hygrometer 68%
enligt Acetec 60%
Inne 20 grader och 45%
 
À propos mer eller mindre exakta fuktighetsmätare:

Det borde finnas något enkelt test för att kolla om temperatur/fuktighets-förhållandena är i farozonen för mögeltillväxt.
Typ ett lackmuspapper eller stickorna som används för att diagnostisera socker eller bakterier i urin.

En liten papperslapp man kunde sätta upp på vinden, och som blir röd när fukt/temp är i farozonen.

Någon som sett något så'nt?
 
Vad är det för vits? Självklart är en kallvind i farozonen hela kalla säsongen. Det är ju därför det möglar. Det hjälper föga att mäta självklarheter. Antingen accepterar man detta faktum och spar pengar till ombyggnation när det blir dags för takbyte, eller så flyttar man. Tyvärr får man nog då emigrera eftersom i princip hela vårt bostadsbestånd i Sverige är "utrustade" med kallvindar.

Man kan lika gärna hänga lackmuspappret utomhus så slipper man besväret att klättra upp på vinden.

Ovanstående gäller förstås om vinden inte är uppvärmd på något sätt, tex genom oljeeldning, vedeldning eller liknande.
 
Som vanligt försöker äggskallen döda alla diskussioner om kallvindar och mögel. Har man en pågående fuktskada vill man givetvis begränsa pågående problem om man kan. vill man då avfukta så är det ju bra att veta hur och när maskinen skall jobba. När jag tar bort tilläggsisoleringen är det ju också skönt om man kan se resultatet på en hygrometer istället för att behöva kräla omkring där uppe med fuktkvotmätaren.
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Snuffelini skrev:
Som vanligt försöker äggskallen döda alla diskussioner om kallvindar och mögel. Har man en pågående fuktskada vill man givetvis begränsa pågående problem om man kan. vill man då avfukta så är det ju bra att veta hur och när maskinen skall jobba. När jag tar bort tilläggsisoleringen är det ju också skönt om man kan se resultatet på en hygrometer istället för att behöva kräla omkring där uppe med fuktkvotmätaren.
Helt rätt!

Utan att lägga mig i värderingen av tvillingäggets argumentering, tror jag att det finns andra lösningar än emigration på kallvind/fukt-problematiken.

Avfuktare och uppvärmning är två av dem, det lär finnas något system, från en stor välkänd firma, som kallas Trygghetsvakten.

Och att laborera med ökad/minskad ventilation kostar inte mycket, och kan ge den önskade effekten.
Men för att veta att de åtgärder man företar sig leder åt rätt håll är det naturligtvis A och O att kunna avläsa resultatet av åtgärderna.
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Hej.

Jag hade ett finger med i spelet vid framtagandet av det mögelriskdiagram MB77 redovisar.
Kurvan bygger på Sedlbauers forskning och gäller för organiska byggnadsmaterial som obehandlat trä.
Om dygnsmedel RF vid en specigik temperatur håller sig under kurvan har vinden goda chanser att klara sig bra.
Notera dock att yttemperaturen på råsponten kan variera ganska avsevärt beroende på var man mäter och vindens utformning (mäts temp/RF mitt i volymen är resultatet sannolikt inte representativt för området i anslutnnig till råsponten i närheten av en ventilerad takfot).
Som det tidigare nämnts i tråden är vindstemperaturen sannolikt mycket lik utomhustemperaturen under de kallare årstiderna om ventilationen är "god" och eller bjälklagets isolergrad hög.

Vad man kan se i bla min egna loggning av en icke tilläggsisolerad 40-talsvind med kall skorsten och någon form av takfotsventilation, är att när utomhustemperaturen ligger mellan ca 7 och 15 grader, skulle vindsklimatet behöva lite hjälp på traven på något sätt. För att åstadkomma detta bör ventilationen först och främst minskas/stängas. Vidare bör värme på något sätt tillföras. Trygghetsvaktens värmekabel är sannolikt inte så dum, men jag har ingen koll på produkten, eller dess styrparametrar. Att däremot köra en avfuktare på 60 eller 70% året om låter inte kostnadseffektivt i mina öron. På vindern lär den få kämpa hårt till ringa nytta.

Min vind:
http://www.e-logger.se/pub?pegasus&p=8

/David
 
Redigerat:
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
@dadid får passa på att tacka för tipset om att få till de olika punkterna i diagramet som vi diskuterade igår, dock i ett annat forum :)
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
Min avfuktare gör just nu av med ca 2kwh per dygn vilket motsvarar ca 6 timmars gångtid. För min del märker man tydligt att drifttiden minskar om jag ökar frånluftsflödet i mitt hus. Allt för stort undertryck leder dock till att luften går bakvägen vilket inte är önskvärt. Jag labbar med att hitta något bra läge för detta. Att betala 60-80 spänn i månaden för att låta avfuktarn hålla fuktigheten i schack tycker jag är ett billigt alternativ. Den kostar ju iof att köpa men men. Min vind är dessutom helt oventilerad. Den går dessutom bara mellan september och april.
 
Jag lånar tråden lite..
Jag såg förut en kurva på sambandet mellan %fuktighet och temperaturen när det gäller algpåväxt.
Jag har försökt och hitta den igen men har tydligen slarvat bort den.
Är det nån av er som har koll på hur kurvan ser ut?
 
Här finns med ett diagram.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Kanon! tack ska ni ha.
 
MB77 skrev:
Här finns med ett diagram.

Fantastiskt snyggt och lättläst diagram, MB77 (y)

Det skriver vi ut och hänger upp bredvid temp/fuktighetsmätaren allihop, eller hur :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.