Marlen Eskilsson skrev:
...Det regnar inte rakt uppifrån, vattnet blåser oftast på fasaden från sidan...
Marlen tycks leva i villfarelsen att luften rör sig med samma hastighet oberoende av hinder.

Om det t.ex. blåser 6 m/s i fri vind, gör det naturligtvis inte det närmast husväggen.
Vindhastigheten avtar snabbt, och är naturligtvis 0 m/s inne vid väggen.
Därför gör takutsprången stor nytta.
Dessutom ger de bra skydd till en av de känsligaste byggnadsdelarna, fönstren.
Dessa sitter ju oftast en bit upp på väggen, hyfsat väl skyddade.

Vilket leder till en annan av den "nya arkitekturens" tokigheter, de höga smala fönstren som går ner till golvnivå.
Vad är meningen med dessa? Det är väl en typisk modegrej som skall få husen att se moderna ut.
 
  • Gilla
Meta9 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror vi kan konstatera att dagens arkitekter inte bygger för att det skall vara hållbart, utan för att det ska vara "snyggt" (enligt dem) ge en bra vinst (till de entreprenörer som bygger), och kräva så lite manuellt arbete som möjligt. Och då är jag givmild.
 
billy_baver skrev:
En god regel är att om något fungerar är det att anse som "vackert". Kan man byta material eller utförande till det bättre, det mer effektiva och mer ekonomiska innebär det en försköning. Denna definition sammanfaller med klassisk funktionalism.
Det här är en bra ledstjärna i det mesta. Förklarar t.ex. varför en kombi är snyggare än en sedan, morot smakar bättre än chips och varför rejäl lutande tak är bättre än platt tak.

Vad som är vackert är ofta psykologiskt, och efter att man har haft sin tredje vattenskada så tycker man nog inte längre att det platta taket är speciellt snyggt.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Jag kände att jag måste gå till botten med det här och ringde idag till Folke Björk, professor i byggnadsteknik vid KTH. Han förklarade det här med takfot så här:

En utskjutande takfot vid branta sadeltak skyddar fasaden, ja, och den skyddar på två sätt:

1. Den hindrar vatten från att rinna ner i träfasadens luftspalt, åtkomlig från toppen.
2. Den hindrar snö från att yra in i vindsutrymmet eftersom du med en takfot kan bygga ett sk. snölås.

Takfotens skydd har alltså inte med skydd av själva träet på utsidan att göra. Den är endast relevant vid branta tak.

Platta tak som det som visas på bild i den här tråden har en kompakt konstruktion. Platta tak kan konstrueras på ett hållbart och bra sätt idag. De kräver något mer underhåll än ett brant tak, det är enda nackdelen. Fasadens hållbarhet blir inte sämre med med en kompakt konstruktion av taket.

Folke Björk kände inte till någon studie som visade på olika storlekar på takfot kontra hur bra fasaden skulle hålla. Han utgick från att en ”normal” takfot på ca 30 cm är fullt tillräcklig för att skydda fasaden på ett hus med brant tak.

Härmed gör jag en halv pudel. :)
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
En väl utförd pudel Marlen =) (y)
 
Tokyoboy skrev:
Jag tror vi kan konstatera att dagens arkitekter inte bygger för att det skall vara hållbart, utan för att det ska vara "snyggt" (enligt dem) ge en bra vinst (till de entreprenörer som bygger), och kräva så lite manuellt arbete som möjligt. Och då är jag givmild.
Jag la fram din teori för Folke Björk och han förkastade den ...
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag la fram din teori för Folke Björk och han förkastade den ...
Med all respekt för Folke, men jag håller med Tokyoboy.

Ingen vettig konstruktör skulle komma på tanken att använda välvda former för tex en fasad. Det innebär odiskutabla nackdelar, dyrare, mer svårmöblerat, mindre flexibelt osv. Den enda fördelen skulle kunna vara estetisk. I vissas ögon.
Arkitekter däremot... Suck och snark...
Att man ens kan komma på tanken att bygga hus utan takfot?

Vinst till byggare:
Jag har svårt att förstå att man väljer att satsa på dyra (säljande) materialval istället för tex innegivare till värmecentraler och sektionerade ledningssystem.
Låga kostnader vid nybygge, dyrt att eftermontera.
En anledning kan ju vara att det är mer lättsålt (=mer vinst till byggherre)

Det är inte med tanke på låg livscykelkostnad man införde enstegstätade fasader.
Det var, bland annat, för att det kunde innebära en enklare byggprocess.
Det blir intressant att se hur dessa kommer att hanteras i framtiden map garantier/reklamationer.
 
  • Gilla
lorens och 1 till
  • Laddar…
IMGP1690.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vårt hus skulle inte se klokt ut utan takfot, min erfarenhet är att det skyddar utomordentligt mot just regn, fönsterna på övervåning har aldrig regnstänk. Tycker oxå det är synd att det inte finns fler hus med rejäla takfötter när man tittar på nybyggnationer.
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
peternicklas
Ett problem med takfötter över 50 cm inkl. i byggnadsyton. jag vill ha 80 cm på garaget för att skydda väggarna men fick sänka det till 50 cm. Hus utan takfot liknar kriget, Designer som fått fart på suddgummit och raderat dessa. Dom kan väl gömma suddgummit för dem så vi får hus som ser normala ut. Enligt mig ska hus ha takfot.
 
KnockOnWood skrev:
Marlen tycks leva i villfarelsen att luften rör sig med samma hastighet oberoende av hinder.

Om det t.ex. blåser 6 m/s i fri vind, gör det naturligtvis inte det närmast husväggen.
Vindhastigheten avtar snabbt, och är naturligtvis 0 m/s inne vid väggen.
Därför gör takutsprången stor nytta.
Nu är det ju så att vattendroppen har fått sin hastighet långt innan den når husväggen och kommer inte påverkas mätbart i hastighet förrän den faktiskt når väggen - dvs då väggen blir våt. Den riktning regnet har i fria luften är samma nära väggen.

Vi hade förut 1.5 plans hus med hyfsat stora takfötter och väggarna blev blöta där med. Visst skyddades fasaden en bit längst upp - men jag vill fortfarande hävda att det viktiga är att ändträet är skyddat.
 
  • Gilla
haglunddaniel och 1 till
  • Laddar…
Hej
Vi byggde vårt hus 2008 , 80 cm takfot, ett medvetet val för att skydda fasaden. Fasaden blir i stort sett aldrig blöt vid regn, bara om det blåser mycket hårt. På sommaren ger takfotens bredd skydd för solen och på vintern lyser den in genom fönstren. Fönstren blir aldrig blöta.När det är snö ligger det inte snö mot fasaden och orsakar fukt vid töväder. Vi räknar inte med att behöva byta några brädor i fasaden på mycket länge. Här på västkusten kan annars klimatet orsaka stor skada på fasader och fönster och att bygga lådor är kanske snyggt men man får räkna betydligt mer underhåll. DSC_0335 kopiera.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lorens och 4 till
  • Laddar…
Anledning till att inte använda takutsprång som jag fick av en arkitekt för flera år sedan var...
1. Mode
2. Kostnadseffektivt
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag tror inte man ska underskatta gamla kunskaper, titta på hur fattiga, livegna bönder byggde sina torparstugor förr. Hade en takfot inte gett några fördelar hade man inte valt att ta den extrakostnaden enbart för att det såg snyggt ut...
 
mariatherese skrev:
Nu är det ju så att vattendroppen har fått sin hastighet långt innan den når husväggen och kommer inte påverkas mätbart i hastighet förrän den faktiskt når väggen...
Tja, fysikens lagar är väl inget att bråka om egentligen.

Det är klart att dropparna vänder alltmer nedåt när vindhastigheten avtar.
Luftmotståndet du vet ;)
 
En annan aspekt är ju det med byggrätten, om takfoten mäter mer än 50 cm så räknas den in i byggnadsytan. Vilket leder till att boende ytan minskas. Detta är ju de flesta arkitekter medvetna om och vill ge kunden "valuta" för sin byggnadsyta. En takfot på 1 meter runt en normal villa blir ju ganska många kvadrat, som kunde ha blivit bostadsyta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.