Alla panel är nu uppe, vindsenor och plåtar på plats och hela garaget målat 2 gånger. Nu återstår salning och foder runt fönster och portar, någon liten färgklick här och där och sen äntligen är utsidan klar! Målet är att vara klar inom 2 veckor, får se hur det går. Tvingar ut mig varje kväll nu även om vädret gör det minst sagt motigt.
 
Härligt, kämpa på!! :)
Upp med lite bilder när du får ork/tid.
 
Igår kväll var den stora dagen, då utsidan var helt klar. Avslutade med att montera sista stupröret i bäckmörker och ösregn, ingen önskvärd kombo, men har man dead line så har man. Nu känns det nästan lite tomt, tur man har hela insidan kvar ;)

Imorgon bär det av på semester 1 vecka och drinken kommer smaka extra gott nu när jag inte något hängande över mig. Lovar en saftig bilduppdatering när jag är hemma igen.
 
Då har jag till slut fått ändan ur vagnen och petat in lite flera bilder,håll till godo!

Första väggen påverkad med uppsättning av bottenplankor. Det jag tänkte på var att jag missade sätta dubbla spikreglar i toppen för att ha något att spika lockbrädan i toppen. Det löstes genom 40 mm dyckert som snedspikades genom "skarvbrädan".

24_utsida_1_1.JPG

Tillverkning av runt foder, av 2 st 12 mm plyfa skivor.

25_foder1.JPG

som limmas och skruvas för att sedan fräsas ut. Var som vanligt mer jobb än man trott, fick också korrigera ytter diametern med 2 cm då det först blev för kraftig.

26_foder2.JPG

Och så var utsidan klar, från uppfarten:

27_utsida1.jpg

Och ställningen på sidan mot huset fick jag hjälp att riva igår, SÅ skönt att slippa se den så fort man tittar ut!

28_utsida2.jpg

Lyckades också med att städa ur garaget från alla små kapbitar, slänga upp virke på loftet mm så båda bilarna får plats, "No more skrapa ruta!":p
 
Blev riktigt bra :D
 
Säger som föregående talare! Snyggt jobbat!
 
ÄNTLIGEN! någon som vågar visa bild, ser fint ut sweFredrik, vi som bor söder om landsvägen, ser dessa lemmeltåg med importerade portar från Germany, på släpvagnar, på takräck m m. Ni som kommer med 3 st 6 meters portar på takräcket, har ni inga bilder att visa när dom är monterade?
 
Jo det är detaljerna som gör det.........

DSCN1446.jpg
 
Tack! Är mycket nöjd själv. Hittade en gammal renderad bild från när allt fortfarande var i planeringsstadiet. Jag vill se hur mycket det skulle påverka tomten framför huset. Självklart blev det stor påverkan med ytterligare en huskropp, men det var det värt :)

garage_towardshouse_reder.jpg

Har stått och skruvat på enduron nu i 4 kvällar, temperaturen börjar krypa mot noll och jag har bara en halogenlampa som skapar ordentligt med skuggor. Snart dags att ta tag i insidan. För att inte sätta för höga krav så säger jag att det är isolerat i väggar och tak till vintern 2012.
 
Uppdateringar är det ont om, och arbetstakten har också varit ganska medioker men nu har det hänt lite sen sist. Tomten är återställd, vilket var ett minst sagt tidsödande projekt. Innerväggarna isolerade första varvet med 145 mm +plast, 45 mm till skall på när det är dags för eldragning. Den del av innertaket med saxtakstolar plastade och reglade jag och farsan upp i somras, knöligt men blev bra. Senaste veckokvällarna har jag gjort satt upp en mindre traversskena med en lite elvinsch för att kunna få upp utemöbler mm på vindsloftet utan att slå ihjäl sig. Idén till detta föddes när stegen försvann under fötterna isomras, jag blev som tur var hängandes i några reglar som stack ut:)

I onsdags var fen stora dagen jag väntat på länge länge, lösullen blev levererad och inblåst på ca 1timma. 400 mm för 12500 ink moms, vilket jag nog tycker är det mest prisvärda på hela bygget! I helgen blir det att lägga in spånskivegolv på vinden så det går att få in utemöbler, studsmattor mm inför vintern. Så, då har jag fått skriva av mig lite:)
 
NU är det hög tid för lite bild uppdatering!

Köpte en skivlyft i våras, mest för den var billig tror jag (ca 1500 kr med frakt från Tyskland), tack vara tips på forumet:)

Det visade sig att den var ett ypperligt hjälpmedel när väggarna skulle plastas. Hängde upp rullen, höjde till rätt nivå. och sen var det bara att dra ut film och häfta dit!

29_plast_vagg.jpg

Jag tog ett beslut att två hyggligt stora högar med matjord skulle sparas när vi körde bort resterande massor vid schaktningen. Dessa två högar har gett mig dåligt samvete under de senaste 2 åren och gjort att det sett allmänt skräpigt och misskött ut på tomten. Tillslut så var det tillräckligt torrt i backen för att göra något åt det. Jag började med skyffel och släpkärra efter gräsklipparen, men gav snart upp. Som tur var fick jag lånat en gammal avdankad Bob Cat av en kompis. Den gjorde jobbet, men var ingen trevlig bekantskap. Hjärtat i halsgropen mer än en gång när den ville välta åt alla håll, det var inte så torrt i backen trots allt.

30_jord1.jpg

Största mängden av jorden tippade jag på baksidan huset och kunde jämna ut en stor svacka i gräsmattan. Även där kulvertslangen till garaget blev nergrävd behövdes planas ut oc göras ny gräsmatta. Krattan gav jag upp ganska snabbt när jag började räkna efter hur många m2 gräsmatta det blev så jag vände på en lastpall, drog i 15 franska skruv och kopplade min nya harv till gräsklipparen. Klockrent, slätt som en golfbana!

31_jord2.jpg

Efter många långa timmar så var det äntligen dags för lite nytt gräs och bevattning:

32_jord3.jpg

Så ett råd från mig till dig, underskatta inte tiden det tar att återställa tomten!
( Fast det är klart, hade man inte gjort det där också hade väl inget av detta blivit av :) )

Vindavledarna hade jag gett en ordentlig funderare under lång tid och tyckte det kände mycket besvärligt, men det var det inte. Jag kapade upp masonit i lagom bredder, tog dyckertpickan och näste fast en läktbit på mitten och en på var sida om takstolen och sen var det bara att lyfta dit och spika fast. Den nya 15G Bostitsch pickan klarade detta mästerligt. NU när jag tänker på det var det för detta moment jag införskaffade skivlyften något i förtid.

33_vindavledare.jpg

Jag fick hjälp av min far 2 av de tre dagarna jag plastade och reglade upp snedtaket. Den dagen jag var själv använde jag såklart min nyfunna vän, skivlyften! Fick även låna 2 höga trappstegar och klarade mig precis upp till nock. Glesen spikades med 65 mm spik med DeWalt pistolen. Det är ett tungt as att slänga över axeln en hel dag, men med hammaren hade jag nog kroknat efter halva tiden.

34_snedtak.jpg

Ett bekymmer som jag brottats med under en längre tid var hur jag skulle komma upp på loftet. Skulle det vara lucka utifrån, underifrån eller inifrån? Luckan på gaveln utifrån gick ganska snabbt bort helt enkelt för att jag tyckte att gaveln blev så jäkla snygg, och jag inte ville att en taskigt hängande lucka skulle störa intrycket. Samtidigt skall man ju enkelt komma in och ut och kunna få dit grejer. Efter mycket ältande fram och tillbaka,och någon timme i CADén kom jag fram till att bästa lösningen var att bygga en liten "huv" upp i snedtaket. För att göra det än mer komplicerat så skulle jag på något vis få till en traverslösning för att kunna få upp utemöbler mm utan att riskera liv och läm på en stege. Det ser kanske inte så mycket ut för världen men det gick många timmar innan den blev byggd, isolerad, plastat och klar.


ÄNTLIGEN, taket och loftet var klart att isolera. drygt 1 timma tog det att blås rubbet!. Loftet fick ett varv med 45x70 reglar på c-c 60 för att få dit mer isolering (290 mm) och samtidigt inte ta allt för mycket takhöjd. Snedtaket fick 400 mm.

35_isolering.jpg
2012-10-10

loftet fick i helgen spånskivegolv och OSB väggar och är nu klart för användning, så nu är första delen helt klar, typ. När jag började bygga trodde jag mig behöva en skruvautomat för utegipsen, men den skulle ju spikas med pappspik (eller skruvas med plan skalle) så den har legat och väntat på att bli använd. Mycket smidigt till golvet måste jag säga, kanske inte enormt tidsbesparande på den lilla ytan, men så mycket roligare det blev!

Dörr och karm fick anpassas till 135 cm för att sedan kunna lyftas på plats med traversen, mycket smidigt! Här framgår lite tydligare hur "huven" i taket ser ut!

36_dorr.jpg
2012-10-14

Satt idag hos bygghandlaren och tampades om varför mina offererade priser glidit iväg med ca 30%. Offerten kunde inte gälla så här länge menade han, vilket blir ytterligare ett bevis på att det som inte finns på papper, det finns inte alls! Vi kom fram till någon form av deal så det får väl gå, men trist att behöva stångas när man lagt mycket tid från början för att få det rätt.

Det var allt för nu, kul att äntligen ha gjort en uppdatering värd namnet!
 
Snyggt... Bra med en uppdatering....

//AA
 
Snyggt, bra jobbat! :)
 
Tacktack!

Idag har jag satt fast och justerat in dörr och karm med karmskruv, drevat och satt en stålskoning på tröskeln för att kunna dra prylarna över kanten utan att den blir allt för misshandlad. Det var ett klurigt projekt att få till en lösning för traversen som båden skulle vara funktionell och hyggligt välisolerad. Tanken var först att bara ha en liten springa för vajern och bygga in resten i taket, men jag öppnade upp rejält istället för att kunna komma åt om något fastnar, behöver bytas etc.

38_loftdorr_1.jpg

När "traverserande" är klart så vill jag att loftet blir så tätt som möjligt igen. För att lösa det har jag kapat ur karmen, och satt ihop den urkapade biten med skivan som stänger till mot "traverstunneln". Denna skivan skall såklart få någon form av isolering också innan det är helt klart. Förmodligen blir det vanlig isoleringsskiva i lämplig tjocklek och så inplastad så den går att hantera. En annan fördel är att när skivan sitter i, så pressar dörrbladet mot den urkapade karmbiten, och pressar in allt i läge. Skenan är 220 cm lång, så med lite distanser passade den in fint mellan takstolarna.

39_loftdorr_2.jpg
 
En fråga....
Hur högt är garaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.