Status
Tråden går ej att kommentera.
Thomas Lundquist skrev:
Allt det här görs redan. Det får inte heller bort några klåpare.

Räkna på badrum har jag helt slutat med, man lägger ner mängder med tid att titta på projektet och göra tydliga offerter som slutar med ett mail tillbaka att man är dubbelt så dyr som någon annan.
Jag är rätt övertygad om att dom flesta fallen här på BH är just dom "billiga" alternativen. Då spelar det ingen roll hur tydlig och organiserad man är.
Det finns definitivt inget en vanlig hantverkare kan göra något åt, man kan bara köra sitt race och le lite åt dom som valde att ta den billiga offerten.
För det finns fortfarande kloka konsumenter som väljer kvalitet före kvantitet vilket gör att vissa kan överleva.
Jag tror åxå att många som känner sig blåsta har gått på den billiga offerten som inte var komplett samt saknade dolda kostnader.
Det är ju just därför som det vore en så stor fördel med att hitta en standardiseringsmodell för att lämna prisuppgifter. Det skulle definitivt gynna seriösa hantverkare medans fiffel&bågs snickerifirma skulle tvingas att konkurrera på ett ärligt sätt.
Dimensionen yrkesskicklighet fångar man dock inte i offerten utan här gäller som idag referenser.
 
Det är ju jättebra förslag av eminenta Kinglolle och Nimajneb. Problemet verkar ju vara att även ni som jobbar etablerat lever i en korrupt marknad. Antingen är man hantverkare/konsult och löser ett problem som en kund har eller så är man återförsäljare. Båda funkar inte.
Om man skulle applicera vvs-modellen på tex elektroniksidan så skulle man hos den tyska jätten få betala en hanteringsavgift när man hämtar TV:n på baksidan vid sidan av priset. Det tog 15 minuter dividerat med 500 kr i timmen plus att den var tung så man fick använda en lyft. Lyften tar man 100 kr i hyra för användning. Men jag skall vara glad för priset var lägre än hos konkurrenten, enligt exempelvis Palle. En annan aktör här har uppgett att om jag skulle bära den själv ur lagret måste han/hon skriva en rapport och begränsa garantin eller höja priset på TV:n. Tycker ni att det skall vara så seriöst?
 
  • Gilla
MRK och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Du som är så duktig Nimajneb... ;)

Kan du komma med ett enda förslag på vad vi andra som räknar oss som hederliga och seriösa, ska göra åt rötäggen !!???

Det vi kan göra är att köra en seriös stil och kommunicera med våra kunder på ett vettigt sätt så att det verkligen framgår att vi inte är några fifflare... mycket mer kan vi inte göra... men det räcker för oss...
Vi har inte heller tiden och lägga på att jaga rötägg för vi har precis som pappskallen skriver annat att göra...
T.ex vårda och ta hand om våra kunder som insett att vi är seriösa. ;)
Vi ska inte göra något, det är ju rötäggen som ger oss seriösa så mycket jobb...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Jugend skrev:
Det är ju jättebra förslag av eminenta Kinglolle och Nimajneb. Problemet verkar ju vara att även ni som jobbar etablerat lever i en korrupt marknad. Antingen är man hantverkare/konsult och löser ett problem som en kund har eller så är man återförsäljare. Båda funkar inte.
Om man skulle applicera vvs-modellen på tex elektroniksidan så skulle man hos den tyska jätten få betala en hanteringsavgift när man hämtar TV:n på baksidan vid sidan av priset. Det tog 15 minuter dividerat med 500 kr i timmen plus att den var tung så man fick använda en lyft. Lyften tar man 100 kr i hyra för användning. Men jag skall vara glad för priset var lägre än hos konkurrenten, enligt exempelvis Palle. En annan aktör här har uppgett att om jag skulle bära den själv ur lagret måste han/hon skriva en rapport och begränsa garantin eller höja priset på TV:n. Tycker ni att det skall vara så seriöst?
Det var en konstig jämförelse...

Om du hos den tyska jätten vill ha den hemkörd TROR du då att det inte kostar nåt ??

Är själv inom installation av hemelektronik mm och debiterar för servicebil (med kablar,kontakter verktyg instrument mm) som jag har marginal på dvs jag tjänar pengar både på mtrl och tjänsten jag utför inget konstigt med det
varför skulle jag annat?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
T
tomlan skrev:
Det var en konstig jämförelse...

Om du hos den tyska jätten vill ha den hemkörd TROR du då att det inte kostar nåt ??

Är själv inom installation av hemelektronik mm och debiterar för servicebil (med kablar,kontakter verktyg instrument mm) som jag har marginal på dvs jag tjänar pengar både på mtrl och tjänsten jag utför inget konstigt med det
varför skulle jag annat?
Tyst, förstör inte nu. I denna tråd ska det bara snackas skit om hantverkare:p
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Jaja, har man inget annat på fötterna så kan man ju alltid kasta lite skit. Då inser ju läsaren att man absolut har med en MYCKET seriös aktör att göra.

Till syvene och sist är det ändå så att den bransch som inte jobbar så mycket med återkommande kunder inte kommer att kunna saneras på ett vettigt sätt. Speciellt eftersom mindre hantverkarfirmor omvandlas i en takt som är häpnadsväckande. Det är inte sällan man träffar på firmor som har haft både det ena och andra namnet och ombildats gått i konkurs uppstått igen osv...
Det är ytterligare en faktor som gör att det är helt otroligt svårt att få till något vettigt referenssystem.

Skulle gärna vilja se den där beräkningen på beläggning vs timpris... och gärna någon som gissar sig på vad en licens på t ex ett beräkningsprogram ungefär går på/per användare och år och sedan jämför detta med sin garderob av verktyg. Jag kan ju vara öppen med att en beläggningsgrad på 75% är normalt vad man kan förvänta sig för en teknikkonsult som har en blandning av korta och långa uppdrag. Resten av tiden är inte ledighet utan arbete med offerter, marknadsaktiviteter, utbildning och annan spilltid. Inte en resa till Thailand. För om man tror att man kan debitera allt tid till en kund så luras man.

Fattar jag ingenting så får ni väl utbilda mig då? Vad är det för verktyg som är så dyra (bil behöver vi alla) och vad är deras tekniska livslängd.
 
tank77 skrev:
Tyst, förstör inte nu. I denna tråd ska det bara snackas skit om hantverkare:p
I den här tråden hissas seriösa hantverkare och oseriösa dissas.
Det blir ju ganska uppenbart med hänsyn till kommentarerna till vilken kategori resp medlemshantverkare tillhör.
 
Alltså hantverkarna kan raljera hur mycket de vill. Om jag beställer en tjänst så vill jag kunna jämföra priser. Det är det som är marknadsekonomi. Man betalar ju gärna en högre totalnota om jag vet att det är ärlighet och raka priser rätt igenom så jag har kunnat jämföra äpplen och äpplen istället för äpplen och päron som det är nu uppenbarligen i vissa delar av landet. Slippa sitt och googla materialpriser från fakturan och annat som man uppenbarligen bör göra om man väljer vissa leverantörer. Det beteendet som vissa här i tråden påvisar där man subventionerar sin timlön genom att ta ut kommissioner på andra mer svåröverblickbara delar av fakturan är konkurrensvidrigt och skadar branschen, håller nere timdebiteringen samt drabbar de seriösa aktörerna i branschen.
 
Jugend skrev:
Det beteendet som vissa här i tråden påvisar där man subventionerar sin timlön genom att ta ut kommissioner på andra mer svåröverblickbara delar av fakturan är konkurrensvidrigt och skadar branschen, håller nere timdebiteringen samt drabbar de seriösa aktörerna i branschen.
Precis! Och vem tror ni upperätthåller den marknaden (om vi dessutom återkopplar till Thomas Lindgrens inlägg tidigare)

Just det, så länge kunderna glatt efterfrågar billig timpeng så kommer hantisarna kriga utifrån dom förutsättningarna.
Har sagt det förr -Kunderna skapar marknaden !!

Jag säger inte att detta är rätt eller fel (pers. tycker jag inte heller det är särskilt snyggt med påslag på flera hundra procent) utan kostaterar bara hur marknadsekonomin fungerar.


Kinglolle hade ett bra tips nämligen det att branchorganisationerna ska sätta press på och utesluta oseriösa aktörer.
Detta är till gagn för både kunder och seriösa aktörer och med tanke på den ofta dyra peng som företagen betalar så vore det bra om det rensades bland kassa klåpare (därmed inte sagt att dom ska lägga sig i debiteringmodeller, hur man har sitt företagsupplägg ekonomiskt osv. utan det rent hantverksmässiga förfarandet och rent byggfusk mm.)
 
En lite offsidetanke jag fick:

Konstigt hur man slänger med ord som "seriösa aktörer". De stora grabbarna, NVS och Bravida tar båda ut, vad jag vet, avgift för milersättning, servicebil/timme, hyra på varenda maskin de tar från bilen etc.

Kallar man inte dessa stora pojkar seriösa då? Eller kan man acceptera detta då bara för att de har ett starkt varumärke och är etablerade? Kan man se genom fingrarna för detta då?

Dessa stora bestar har också bra påslag på material då de kan lagerhålla och förhandla till sig äckliga priser vilket vi småttingar inte kan.

Ska vi små då inte kunna ta betalt för ett jobb vi utför när vi hämtar/lämnar material?

Jag kan bara utgå från vår situation:

-Material påslag uppgår aldrig till 100%
-Milersättning, kunden betalar endast för de mil vi använder bilen för deras beställda uppdrag.
-Timkostnad för utfört arbete, kunden debiteras för de timmar vi utför i beställt uppdrag. Även hämta/lämna material
-Ingen hyra för verktyg
-Ingen avgift för servicebil, trots att vi ofta får komplettera från denna vid service/renovering SPECIELLT när kunden handlat grejer själv.
-Inget hymlande med timpris. I detta ingår material som pasta, Lin, skruvar, borr, slitage på maskiner, service på maskiner, slitage på bil m.m.
-Vi är tydliga att vi har avvikelserapporter om de köper exempelvis IKEA-blandare.

Är vi oseriösa då? Vi vill alltid göra vårt bästa och lämna ordentligt gjorda jobb. Vi utgår alltid från Säkert Vatten.

Jag ser inget konstigt med ovanstående. Vi jobbar inte ideellt vi vill tjäna pengar som alla andra. Milersättningen täcker inte på långa vägar en servicebil med service och slitage.

Andra kostnader som försäkringar, mobiltelefoner, plats i telefonkataloger, kurser och annat skit ska också täckas in i timpengen och påslag.
 
Redigerat:
  • Gilla
snickarboden
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Min erfarenhet är att kundvården och pristransparensen har markant förbättrats och jag kan idag undvika att lämna in mina bilar till ställen där dom försöker överprisa sina tjänster.
Sedan så är det ju så att kunderna återkommer mer regelbundet till sin verkstad än sin snickare så ryktet är viktigt.
Nog anser ju jag det vara samma sak förstås...
Man kan som kund välja hantverkare också, så jag kan inte se skillnaden som du försöker påvisa.
Det handlar lika mycket i bilbranschen om att du måste kolla vad du köper för att undvika rötäggen...
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Nog anser ju jag det vara samma sak förstås...
Man kan som kund välja hantverkare också, så jag kan inte se skillnaden som du försöker påvisa.
Det handlar lika mycket i bilbranschen om att du måste kolla vad du köper för att undvika rötäggen...
Skillnaden som jag ser det är att bilservicen gör du mer regelbundet samt att antalet verkstäder i din närhet är lättöverskådliga.
Ber du om ett pris så får du ett utan att behöva oroa dig för om det ska komma pelarlyfttillägg, fraktavgifter eller andra konstigheter. Frågar du vad torkarbladen kostar och får ett hutlöst pris tillbaka så kan du avstå från den detaljen.
 
mariatherese skrev:
Fattar jag ingenting så får ni väl utbilda mig då? Vad är det för verktyg som är så dyra (bil behöver vi alla) och vad är deras tekniska livslängd.

Jo, en IT-konsult måste nog hålla sig med både skåpbilar och släpvagnar för att kunna transportera sig och sina enorma mängd "verktyg" till kunderna... ;)

Herrejisses... :p

Vi hade nog varit lyckliga om vi kunde rullat runt i samma bil som vi använder privat och sluppit hålla oss med specialfordon och släpvagnar men du vet, så fungerar det inte i verkligheten ;)

Man behöver dessutom liiiite mer än en hammare med sig i skåpbilen... ;)

Tyvärr har vi problemet med de som kör för betydligt lägre timpeng i branschen då de i princip inte har några verktyg och maskiner själva utan lånar kundernas verktyg och maskiner (oftast från typ Biltema) men jag anser det nog seriösare att man har vad man behöver för att kunna utföra arbetet man anlitas för och då kostar det genast lite mer.
De som inte stirrar sig blinda på timpengen utan ser till helheten och vad de får för pengarna, de uppskattar detta. :)
 
  • Gilla
snickarboden och 1 till
  • Laddar…
sj6 skrev:
En lite offsidetanke jag fick:

Konstigt hur man slänger med ord som "seriösa aktörer". De stora grabbarna, NVS och Bravida tar båda ut, vad jag vet, avgift för milersättning, servicebil/timme, hyra på varenda maskin de tar från bilen etc.

Kallar man inte dessa stora pojkar seriösa då? Eller kan man acceptera detta då bara för att de har ett starkt varumärke och är etablerade? Kan man se genom fingrarna för detta då?

Dessa stora bestar har också bra påslag på material då de kan lagerhålla och förhandla till sig äckliga priser vilket vi småttingar inte kan.

Ska vi små då inte kunna ta betalt för ett jobb vi utför när vi hämtar/lämnar material?

Jag kan bara utgå från vår situation:

-Material påslag uppgår aldrig till 100%
-Milersättning, kunden betalar endast för de mil vi använder bilen för deras beställda uppdrag.
-Timkostnad för utfört arbete, kunden debiteras för de timmar vi utför i beställt uppdrag. Även hämta/lämna material
-Ingen hyra för verktyg
-Ingen avgift för servicebil, trots att vi ofta får komplettera från denna vid service/renovering SPECIELLT när kunden handlat grejer själv.
-Inget hymlande med timpris. I detta ingår material som pasta, Lin, skruvar, borr, slitage på maskiner, service på maskiner, slitage på bil m.m.
-Vi är tydliga att vi har avvikelserapporter om de köper exempelvis IKEA-blandare.

Är vi oseriösa då? Vi vill alltid göra vårt bästa och lämna ordentligt gjorda jobb. Vi utgår alltid från Säkert Vatten.

Jag ser inget konstigt med ovanstående. Vi jobbar inte ideellt vi vill tjäna pengar som alla andra. Milersättningen täcker inte på långa vägar en servicebil med service och slitage.

Andra kostnader som försäkringar, mobiltelefoner, plats i telefonkataloger, kurser och annat skit ska också täckas in i timpengen och påslag.
Det seriösa ligger i att vara öppen med vilka kostnader som tillkommer förutom timpriset. Vill man ta ut 1000kr per dag för en servicebil och 200kr/mil så är det OK så länge det tydligt framkommer i offerten.
Det är ju när dessa kostnader mörkas som folk blir vansinniga.
 
Nimajneb skrev:
Skillnaden som jag ser det är att bilservicen gör du mer regelbundet samt att antalet verkstäder i din närhet är lättöverskådliga.
Ber du om ett pris så får du ett utan att behöva oroa dig för om det ska komma pelarlyfttillägg, fraktavgifter eller andra konstigheter. Frågar du vad torkarbladen kostar och får ett hutlöst pris tillbaka så kan du avstå från den detaljen.
Ber du hantverkaren om ett pris så behöver du inte oroa dig heller för om densamme debiterat annat än det ni kommit överens om så är du ju inte skyldig att betala för detta.
Hur kan du vara såååå säker på att inte det tillkommer pelarlyfttillägg hos ett rötägg till bilverkstad? ;)
Frågar du hantverkaren vad gipsen kostar kan du också avböja om inte priset är ok för dig.

Nä, inse nu att det är du som är ute på hal is denna gången med dåliga exempel som inte håller. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.