Status
Inte öppen för fler kommentarer.
peternicklas skrev:
Fick svar idag från Worx gällande mina frågor om förbättringar.
Då HQ har tagit tillbaka alla stämningar i Sverige så börjar det bli lite lättare.
De har idag 2 olika vägar att ta gällande problem med annan robot i närheten.
De kommer att ha en lösning färdig i gos tid innan nästa säsong.
Det handlar att 1 en mjukvaruuppdatering eller 2 en hårdvaruuppdatering.
Som jag har förstått saken så ska båda gå att göra på gamla maskiner.
Har HQ verkligen tagit tillbaks stämningarna mot WORKS ? Den infon har jag missat! Källa på detta ?
 
Jag körde trimmern för sista gången idag. Låter väl gräs jobba på en vecka till innan vinterns solsemester...


Sent from my ST17i using Byggahus
 
pacman42 skrev:
Kanske läge att skärma av tråden istället? Exempelvis med ett kopparrör....
Hej. Länge sen denna fråga var aktuell men jag har testat att skärma av tråden. Det funkade inte med varken kopprrör eller rostfritt rör. Jag hade ca 5m långa rör men var jag än släppte shirley mot det nergrävda röret så kände hon av slingan. Tyvärr.
mvh honken
 
Det var synd. Tack för att du testade.
 
Sådär, Landroiden rengjord, sönderplockad, smord, ihopplockad och inplockad i friggeboden. Ställt den i laddstationen i orginalkartongen. Dragit en slinga runt kartongen och kopplat in laddstationen för att ladda upp den en sista omgång (och för att ha förberett för ett par underhållsladdningar under vintern).

Vände avgränsningskabeln fel först och fick "utanför arbetsområdet-felmddelande", vände rätt och får nu inget felmeddelande. Men, den säger åt mig att stänga fönstret. När jag gör det så piper den (som den brukar när man stänger) men fortsätter att säga att jag ska stänga fönstret. Har försökt stänga av/starta om, trycka på Hem-knappen etc men får ändå samma meddelande. (Och den laddar inte.)

Några tips?
 
Prins Daniel skrev:
Sådär, Landroiden rengjord, sönderplockad, smord, ihopplockad och inplockad i friggeboden. Ställt den i laddstationen i orginalkartongen. Dragit en slinga runt kartongen och kopplat in laddstationen för att ladda upp den en sista omgång (och för att ha förberett för ett par underhållsladdningar under vintern).

Vände avgränsningskabeln fel först och fick "utanför arbetsområdet-felmddelande", vände rätt och får nu inget felmeddelande. Men, den säger åt mig att stänga fönstret. När jag gör det så piper den (som den brukar när man stänger) men fortsätter att säga att jag ska stänga fönstret. Har försökt stänga av/starta om, trycka på Hem-knappen etc men får ändå samma meddelande. (Och den laddar inte.)

Några tips?
Hej, skulle kunna vara något med regnsensorn, har du torkat av den ordentligt och kopplat in den rätt när du skruvade ihop maskinen igen. Prova att ställa in regnsensorn till 0 minuter för då skall den ju inte ta hänsyn till sensorn. Om det ändå fortsätter är det ju i så fall något annat fel.
 
MBygga skrev:
Hej, skulle kunna vara något med regnsensorn, har du torkat av den ordentligt och kopplat in den rätt när du skruvade ihop maskinen igen. Prova att ställa in regnsensorn till 0 minuter för då skall den ju inte ta hänsyn till sensorn. Om det ändå fortsätter är det ju i så fall något annat fel.
Tack för tipset. Regnsensorn är ordentligt avtorkad, och den står hur som helst på 0 minuter. Jag kopplade aldrig ur/isär några sladdar när jag plockade av kåpan, bara skruvade ur och lyfte den åt sidan så jag kom åt att plocka bort allt skräp. Det konstiga är att den ger ifrån sig sitt vanliga långa pip när jag stänger luckan, så någon form av avkänning finns det ju som känner av att jag stänger luckan. Jag får nog plocka av kåpan igen och kolla.
 
Prins Daniel skrev:
Tack för tipset. Regnsensorn är ordentligt avtorkad, och den står hur som helst på 0 minuter. Jag kopplade aldrig ur/isär några sladdar när jag plockade av kåpan, bara skruvade ur och lyfte den åt sidan så jag kom åt att plocka bort allt skräp. Det konstiga är att den ger ifrån sig sitt vanliga långa pip när jag stänger luckan, så någon form av avkänning finns det ju som känner av att jag stänger luckan. Jag får nog plocka av kåpan igen och kolla.
Jag har gjort som du dvs. riggat upp Landroiden i sin låda och dragit en ledning runt och för mig fungerar det fint. Den både kör (har pallat upp den) och laddar som den skall så du får nog titta under kåpan igen som sagt om det hänt något när du hade isär den. Som jag skrev tidigare är det bra att motionera batteriet, dvs. dra ur det innan laddning någon gång varannan månad, därav att jag pallat upp maskinen.
 
MBygga skrev:
Som jag skrev tidigare är det bra att motionera batteriet, dvs. dra ur det innan laddning någon gång varannan månad, därav att jag pallat upp maskinen.
Det var precis så jag hade tänkt mig. Tyvärr hittade jag inte något fel. Plockade av kåpan, kollade alla kablar, 5-56:ade på lämpliga ställen. Allt verkar funka som det ska, brytaren för fönsterluckan sluter kretsen som den ska och maskinen ger ifrån sig pipet som bekräftar. Och ändå ber den mig stänga fönstret trots att det redan är stängt. Jag har för mig att någon annan i tråden haft ett liknande problem (under drift i somras), jag får kolla igenom tråden om det dyker upp något tips.

Kan man förresten resetta maskinen till fabriksinställningar på något sätt? Kunde kanske vara värt att prova.
 
Prins Daniel skrev:
Det var precis så jag hade tänkt mig. Tyvärr hittade jag inte något fel. Plockade av kåpan, kollade alla kablar, 5-56:ade på lämpliga ställen. Allt verkar funka som det ska, brytaren för fönsterluckan sluter kretsen som den ska och maskinen ger ifrån sig pipet som bekräftar. Och ändå ber den mig stänga fönstret trots att det redan är stängt. Jag har för mig att någon annan i tråden haft ett liknande problem (under drift i somras), jag får kolla igenom tråden om det dyker upp något tips.

Kan man förresten resetta maskinen till fabriksinställningar på något sätt? Kunde kanske vara värt att prova.
Tror ändå det har med regnsensorn att göra, kan vara kortis någonstans, jag kommer också ihåg att någon hade ett liknande problem och tror det hade med regnsensorn att göra. Prova att koppla ur den eller ring supporten och fråga vad de tror. Reset'a maskinen står det inget om någonstans så det kan du ju också fråga supporten om man kan göra på något sätt.
 
MBygga skrev:
Tror ändå det har med regnsensorn att göra, kan vara kortis någonstans, jag kommer också ihåg att någon hade ett liknande problem och tror det hade med regnsensorn att göra. Prova att koppla ur den eller ring supporten och fråga vad de tror. Reset'a maskinen står det inget om någonstans så det kan du ju också fråga supporten om man kan göra på något sätt.
Japp, har kollat igenom tråden och det hade då med regnsensorn att göra. Jag ska försöka hinna trixa lite med det idag. Återkommer.
 
Håhåjaja, ingen framgång idag. Alla kablar sitter där dom ska. Att koppla bort trådarna till regnsensorn gjorde ingen skillnad. Får suga lite till på den karamellen.
 
Varför väljer du bort en vanlig batteriladddare?
 
Nimajneb skrev:
Varför väljer du bort en vanlig batteriladddare?
Betydligt krångligare, förutsatt att man inte får de problem som Prins Daniel just nu har. Man måste ju skruva ur och isär batteripacken och därefter ladda varje 12V batteri för sig om man nu inte har en 24V laddare vilka är rätt dyra. Dessutom är vitsen med riggningen att man lätt kan motionera batteriet genom att enkelt köra maskinen på plats i lådan så att batteriet dräneras på normalt sätt innan man laddar det igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.