sj6 skrev:
Du låter en rörinstallatör installera en fin blandare från, säg Bauhaus, IKEA eller varför inte sigro.se. Du kommer undan ett antal hudralappar billigare, skriver på en avvikelserapport, och sedan använder du blandarn glatt. När den sedan går sönder måste du ha dit VVS:arn att först ta bort blandarn, han ska ha betalt för detta för du skrev på avvikelserapporten. Sedan ska du bråka med försäljarn och försök du få de att betala bortmonteringen och installation av en ny blandare, säg gärna till om du lyckas. Därefter ska VVS:arn installera den nya blandaren igen och han ska ha betalt för detta och en ny avvikelserapport skrivs om det är en annan modell på blandaren.
Å andra sidan, i detta fall monterades golvvärmefördelaren ner efter gjutningen, så den ligger i sin låda i väntan på permanent montering nästa höst. Så garantin hade ju inte gällt vilket fall som.
 
Det är inte så ovanligt att dom inte vill montera tex en vp du köpt till bra pris på nätet och varför skulle dom när dom har jobb ändå och tjänar mera om dom får sälja materialet också.
 
sj6 skrev:
Det är i detta scenariot som du måste avgöra vilken kostnad som är värd att ta. Hade blandare varit köpt från VVS:arn slipper du som kund alla dessa mellanled och avvikelserapporter. De flesta VVS:are jag känner från andra företag vägrar installera egenköpta grejer.trots högre timpeng. Så du ska nog vara glad att denna VVS:arn gjorde detta.
Du har helt rätt i att man får avgöra hur mycket man tycker att "garantin" från rörisen är värd jämfört att köpa samma produkter billigare från någon annan. Att vägra installera precis samma produkter som man själv säljer bara för att man inte fått sälja trots att kunden accepterar en högre timpenning tycker jag däremot är lite knepigt. Vad är den egentliga orsaken?

Har beställt däck på nätet och fått de skickat och monterat av lokala samarbetspartners till e-shopen och en berättade att de lokala däckfirmorna verkligen hatade honom och såg honom som paria eftersom han befattade sig med kundens däck som inte sålts via firman. Jag så inget direkt poäng med att betala flera tusen mer för att köpa material och montering från samma firma. Kanske handlar det om att däckfirmorna inte är tillräckligt tydliga med vilket mervärde det innebär att köpa däck och montering via dom.

Lite samma problem tycker jag att rörkrökarna har ibland när de ska försöka förklara varför man måste köpa material via deras firma. Garantiargumentet kommer ofta upp men jag har faktiskt i många fall svårt att se att det motsvarar merkostnaden. Istället får man ibland känslan av att det handlar om ren irritation att man som kund kan få tag på materialet billigare och en mer eller mindre stor del av vinsten i ett jobb med dagens prissättning ligger på materialet.
 
Nimajneb skrev:
Förvisso undviker jag själv Ikeas blandare. Men faktum är att dom har 10års garanti utan tjafs och täcker alla kostnader för att få den utbytt.
Så där var det ett rejält magplask från din sida.... :)

Du får gräva djupare i din påhittarlåda och komma med bättre argument.

Jag har heller aldrig upplevt en rörkrökare som vägrat montera grejer jag har haft hemma så det kanske åxå är en rörkrökarskrämselskröna... ;)
Skrämsel historia när jag säger att vi installerar skiten?

Sen har jag inte hört att IKEA som exempel står för alla kostnader vid utbyte av vvs-delar vid garanitåtgärd. Är det så nu så shoot.

Men då har vi även ett annat bekymmer. Det var en högt ansedd butik i den lokala närheten som sålde fina designblandare från Italien, tror jag, UTAN diskmaskinsavstängning.

Då fick vi förklara att det bör vara detta annars blir det en avvikelserapport, installation under tvättbänk och att de bör kolla med sitt försäkringbolag om de godkänner detta. Vi förklarade också att detta gör vi under väldig protest men säljarsatan hade ju sagt att det var OK.

Efter klartecken från försäkringsbolag, jämförande av priser, vi var billigare tror jag, så skulle de ha den Italienska skiten ändå. Vi läste våra säkert vatten böcker, kolla bo verket och hittade inget som förbjöd skiten utan det var bara rekommendationer. Väldigt konstigt att då försäkringsbolaget, de som drivit säkert vatten, godkänner en sådan installation.

Hade de köpt av oss hade de fått rätt grejer, sluppit rapporter, vi sluppit kolla byråkratiskt skit etc för detta.

sluddrigt skrivet men jag har feber...
 
sj6 skrev:
Men då har vi även ett annat bekymmer. Det var en högt ansedd butik i den lokala närheten som sålde fina designblandare från Italien, tror jag, UTAN diskmaskinsavstängning.

Då fick vi förklara att det bör vara detta annars blir det en avvikelserapport, installation under tvättbänk och att de bör kolla med sitt försäkringbolag om de godkänner detta. Vi förklarade också att detta gör vi under väldig protest men säljarsatan hade ju sagt att det var OK.

Efter klartecken från försäkringsbolag, jämförande av priser, vi var billigare tror jag, så skulle de ha den Italienska skiten ändå. Vi läste våra säkert vatten böcker, kolla bo verket och hittade inget som förbjöd skiten utan det var bara rekommendationer. Väldigt konstigt att då försäkringsbolaget, de som drivit säkert vatten, godkänner en sådan installation.

Hade de köpt av oss hade de fått rätt grejer, sluppit rapporter, vi sluppit kolla byråkratiskt skit etc för detta.

sluddrigt skrivet men jag har feber...
Av ren nyfikenhet, vad var det för italienskt skit som kunden ville ha som ni dessutom kunde sälja billigare? Om nu försäkringsbolaget godkänner upplägget och det är OK så förstår jag varken problemet eller din ilska. Skulle en ballofix under diskbänken i praktiken fungera sämre än en avstängning direkt på kranen?

En snygg lösning som jag sett är en liten touchknapp som man har på diskbänken som man slår på när man ska använda diskmaskinen och den slår automatiskt av efter en viss tid vilket gör att man kan köpa sin blandare utan diskmaskinsavstängning och fortfarande få avstängningen på diskbänken. Lösningen borde vara betydligt bättre än både en avstängning ovan och under diskbänk som de flesta aldrig ändå rör och kräver inte att blandaren har en avstängning.
 
mr_bygg skrev:
Av ren nyfikenhet, vad var det för italienskt skit som kunden ville ha som ni dessutom kunde sälja billigare? Om nu försäkringsbolaget godkänner upplägget och det är OK så förstår jag varken problemet eller din ilska. Skulle en ballofix under diskbänken i praktiken fungera sämre än en avstängning direkt på kranen?

En snygg lösning som jag sett är en liten touchknapp som man har på diskbänken som man slår på när man ska använda diskmaskinen och den slår automatiskt av efter en viss tid vilket gör att man kan köpa sin blandare utan diskmaskinsavstängning och fortfarande få avstängningen på diskbänken. Lösningen borde vara betydligt bättre än både en avstängning ovan och under diskbänk som de flesta aldrig ändå rör och kräver inte att blandaren har en avstängning.
Hade inte en tanke på det då men visst har vi tänkt på detta i efterhand.

Rekommendationen säger ju att avstängningen skall vara lättåtkomlig. Det är den inte under tvättbänken.

Kommer inte ihåg märket, kommer bara ihåg: Made in Italy ;)
 
Här får jag faktiskt ge en eloge till rörisen som var hos mig. Inget gnäll om att jag köpt material. Däremot visade det sig att Rinkabys tätpluggar läckte. Dessa var med andra ord skit, fast de uttryckligen skulle passa till fördelaren. (Lämnade en plats ledig.) Då är det guld värt att han kunde hämta två fungerande i bilen. Den servicen betalar jag gärna för.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
En snygg lösning som jag sett är en liten touchknapp som man har på diskbänken som man slår på när man ska använda diskmaskinen och den slår automatiskt av efter en viss tid vilket gör att man kan köpa sin blandare utan diskmaskinsavstängning och fortfarande få avstängningen på diskbänken.
Har en känsla av att det är Damixas automatiska avstängare du syftar på och den är bra så länge kunden ska ha en kromad blandare, men annars brukar de gnälla för att det inte matchar. Hhmm... utseende viktigare än funktion.

sj6 skrev:
Rekommendationen säger ju att avstängningen skall vara lättåtkomlig. Det är den inte under tvättbänken.
Det är väl t.o.m just så att den SKALL sitta ovan bänken faktiskt.

Branschreglerna Säker vatten , 2.5.4 sid.22
Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en latt atkomlig
avstangningsventil ovan bank.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Har en känsla av att det är Damixas automatiska avstängare du syftar på och den är bra så länge kunden ska ha en kromad blandare, men annars brukar de gnälla för att det inte matchar. Hhmm... utseende viktigare än funktion.



Det är väl t.o.m just så att den SKALL sitta ovan bänken faktiskt.

Branschreglerna Säker vatten , 2.5.4 sid.22
Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en latt atkomlig
avstangningsventil ovan bank.
Ja se där, skjut mig i huvudet. Avvikelserapport i all ära men jag ångrar att vi tog det beslutet än idag. Det sker inte igen.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Minns jag rätt sj6 så kom denna ändringen vid årsskiftet 2011-2012... innan hette det bara att den "skall ha en lätt åtkomlig avstängningsventil", men då kom tillägget "ovan bänk".

Det sjuka är att läser man om underlägg till diskmaskinen i samma stycke på sid.23 så heter det bara "bör"...

Under diskbänk, diskmaskin, kyl, frys, ismaskineller dylikt, bör det finnas ett tätt ytskikt, till exempelen fogtät golvmatta.
 
mr_bygg skrev:
En snygg lösning som jag sett är en liten touchknapp som man har på diskbänken som man slår på när man ska använda diskmaskinen och den slår automatiskt av efter en viss tid
Tänk om de hade kunnat bygga in den i diskmaskinen och kopplat knappen till startknappen på diskmaskinen i stället...
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Minns jag rätt sj6 så kom denna ändringen vid årsskiftet 2011-2012... innan hette det bara att den "skall ha en lätt åtkomlig avstängningsventil", men då kom tillägget "ovan bänk".

Det sjuka är att läser man om underlägg till diskmaskinen i samma stycke på sid.23 så heter det bara "bör"...

Under diskbänk, diskmaskin, kyl, frys, ismaskineller dylikt, bör det finnas ett tätt ytskikt, till exempelen fogtät golvmatta.
Detta var.... 2011 tror jag om inte tidigare.

Bör, när det är så billigt att skaffa... Fan du din skåning har jävla koll du.
 
sj6 skrev:
Detta var.... 2011 tror jag om inte tidigare.

Bör, när det är så billigt att skaffa... Fan du din skåning har jävla koll du.
Ha ha ha... jobbar ju nästan uteslutande med köksrenoveringar så då "bör" man ha koll ;)

Jo det är ju sjukt när det är en så billig försäkring med underlägg för max ett par hundralappar styck.
Ändå ska folk snåla in när jag rekommenderar dem att lägga även under kyl/frys... sjukt !
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ha ha ha... jobbar ju nästan uteslutande med köksrenoveringar så då "bör" man ha koll ;)

Jo det är ju sjukt när det är en så billig försäkring med underlägg för max ett par hundralappar styck.
Ändå ska folk snåla in när jag rekommenderar dem att lägga även under kyl/frys... sjukt !
Det finns alltså idioter som väljer bort det!?

Du jag tackar för en bra diskussion och hoppas jag kan återkomma till dig när jag har frågor som kan vara bra att få svar på av en utomstående part?
 
sj6 skrev:
Det finns alltså idioter som väljer bort det!?

Du jag tackar för en bra diskussion och hoppas jag kan återkomma till dig när jag har frågor som kan vara bra att få svar på av en utomstående part?
Ja.. konstigt nog så finns det en del som gör detta för att spara 400:- typ... men köpa kök och hantverkartjänster för flera hundratusen det går bra ;)
Visst är det sällsynt att de avstår mina rekommendationer, men det har hänt faktiskt.

Du är välkommen...kan jag bidra med något så gör jag det... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.