larsson r skrev:
Alla ni som klagar på priserna ,vad jobbar ni själv med?
På vilket vis spelar det någon roll?
 
Nimajneb skrev:
Du bör nog läsa lite trådar på forumet om dom totalt hutlöst vansinniga priser som speciellt rörkrökare tillämpar på sina grejer.
Så svaret på din fråga.... Köp inte en enda packning från dom.
Ja, ditt rörkrökarförakt lyser ju igenom rätt tydligt... Det här med priser går ju att dividera i oändlighet, och har så gjorts på detta forum. Blir lite felaktigt att jämföra en nätsida mot en VVS faktura. Är ju viss skillnad på en lågprislada på vischan som inte har några större krav på lagerhållning, reservdelar mm... Klart att de kan hålla lägre priser. Dom har ju inte samma krav på att allt måste finnas på hyllan... Är det slut så är det. Det funkar ju inte riktigt på samma sätt när man riktar sig till yrkesfolk...
 
Redigerat:
Adolf skrev:
Ja, ditt rörkrökarförakt lyser ju igenom rätt tydligt... Det här med priser går ju att dividera i oändlighet, och har så gjorts på detta forum. Blir lite felaktigt att jämföra en nätsida mot en VVS faktura. Är ju viss skillnad på en lågprislada på vischan som inte har några större krav på lagerhållning, reservdelar mm... Klart att de kan hålla lägre priser. Dom har ju inte samma krav på att allt måste finnas på hyllan... Är det slut så är det. Det funkar ju inte riktigt på samma sätt när man riktar sig till yrkesfolk...
Det där har vi hört förut. Visst kostar det att hålla lager på väldigt specifika reservdelar och andra udda komponenter. Men det som vi pratar om är rena bulkvaror.
Det som du syftar om finns ju ingen jämförbar prislista på ens.
Allt jag har behövt och alla mina VVSare som varit här behövt har funnits på hyllan i Rinkaby. Om vi stannar kvar vid just Rinkaby så är ju majoriteten av deras kunder rörisar som hänger där, tar en fika o väntar på sin tur och handlar lika billigt o bra som vi andra.

Jag har inget emot rörkrökare, däremot lider jag med dom att dom sitter fast i en så genomrutten bransch.
 
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
larsson r skrev:
Alla ni som klagar på priserna ,vad jobbar ni själv med?
Hantverkare. På höjd. Skiter i vem som köper materialet, sålänge det är RÄTT material. Vinsten kommer inte från materialet (tvärtom, det tar tid att hämta) utan från timpenning, vilket direkt ger kund en ärlig prisbild.

Frågor på det?
 
Redigerat:
  • Gilla
Graffen och 3 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Det där har vi hört förut. Visst kostar det att hålla lager på väldigt specifika reservdelar och andra udda komponenter. Men det som vi pratar om är rena bulkvaror.
Det som du syftar om finns ju ingen jämförbar prislista på ens.
Allt jag har behövt och alla mina VVSare som varit här behövt har funnits på hyllan i Rinkaby. Om vi stannar kvar vid just Rinkaby så är ju majoriteten av deras kunder rörisar som hänger där, tar en fika o väntar på sin tur och handlar lika billigt o bra som vi andra.

Jag har inget emot rörkrökare, däremot lider jag med dom att dom sitter fast i en så genomrutten bransch.
Bulk eller special kvittar ju lite. För att det ska funka att jobba så behöver ju våra grossister lagerföra både och. Och när jag hämtar en bulk-vara så får jag naturligtvis betala för deras lager av specialgrejer oxå. Även om jag inte behöver en sådan, just då iaf... Har man klippt inkommande vatten på ett hyreshus i stan och ngt skiter sig så gör lixom inte rinkarby jobbet.
Tycker som sagt inte det går att jämföra priser på det viset.. Kravet som tex Rinkaby har på sig är att kunna tillhandahålla bulkvaror, billigt, via nätet, gärna inom några dagar om dom inte har tillfälligt slut.
Medan Dahl tex måste kunna leverera både bulk och special, över disk, och gärna då på det dahlcenter som jag står på just då...

Edit: Men visst förstår jag att frågan dyker upp här med jämna mellanrum. Jag är nämligen själv en riktigt snål jävel ;) . Men tycker ändå att det blir lite äpplen & päron att jämföra rakt av bara...
 
Redigerat:
Plötsligt tog diskussionen fart! Det slutade med att jag köpte den själv med tillbehör och rörisen monterar och provtrycker i veckan.

Jag tyckte egentligen inte att de tog ett överpris, självklart måste hantverkaren ha ett påslag på priset. Däremot var jag orolig att han skulle missa detaljer om jag tog det den vägen. (De missade anslutningsnipplarna mot slangen när de räknade priset) Inte så roligt om han får åka hem med oförättat ärende.
 
Adolf, kan det vara så att du har samma priser hos dina grossister när du handlar över disk som jag har när jag handlar över disk hos Rinkaby?
Är det därför vi nye kan förstå varandra?
 
Nja, beror lite vad man kollar på... Diffar men hel del mellan olika kopplingar... Men billigare på Rinkaby är det ju helt klart, även med rabatt..
Verkar för övrigt som att TS syfte med tråden är uppfyllt, och jag tror inte att vi kommer närmare varandra i förståelse i detta ämne...
Däremot har ju TS bevisat att det finns en väg runt problemet om man lägger ned tid och engagemang på sitt bygge...
 
Kattvovven skrev:
Hantverkare. På höjd. Skiter i vem som köper materialet, sålänge det är RÄTT material. Vinsten kommer inte från materialet (tvärtom, det tar tid att hämta) utan från timpenning, vilket direkt ger kund en ärlig prisbild.

Frågor på det?
Klart hantverkare tjänar pengar på materialet och det ska dom göra men i vvs branchen har det många gånger gått lite för långt i ivern att tjäna en slant är inte rimligt att det ska skilja så mycket i pris som i exemplet ovan..
 
smurfen72 skrev:
Varför då ?
Bra fråga!!
 
Vet du inte själv ?
 
smurfen72 skrev:
Vet du inte själv ?
Nej
Läs mitt inlägg en gång till.
 
Miss av mig trodde du höll med de insatta :)
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Du låter en rörinstallatör installera en fin blandare från, säg Bauhaus, IKEA eller varför inte sigro.se. Du kommer undan ett antal hudralappar billigare, skriver på en avvikelserapport, och sedan använder du blandarn glatt. När den sedan går sönder måste du ha dit VVS:arn att först ta bort blandarn, han ska ha betalt för detta för du skrev på avvikelserapporten. Sedan ska du bråka med försäljarn och försök du få de att betala bortmonteringen och installation av en ny blandare, säg gärna till om du lyckas. Därefter ska VVS:arn installera den nya blandaren igen och han ska ha betalt för detta och en ny avvikelserapport skrivs om det är en annan modell på blandaren.

Det är i detta scenariot som du måste avgöra vilken kostnad som är värd att ta. Hade blandare varit köpt från VVS:arn slipper du som kund alla dessa mellanled och avvikelserapporter. De flesta VVS:are jag känner från andra företag vägrar installera egenköpta grejer.trots högre timpeng. Så du ska nog vara glad att denna VVS:arn gjorde detta.


Saxat från en annan tråd men fortfarande skrivet av mig.
http://www.byggahus.se/forum/hantve...ntverkare-salta-en-faktura-3.html#post1611145
 
sj6 skrev:
Du låter en rörinstallatör installera en fin blandare från, säg Bauhaus, IKEA eller varför inte sigro.se. Du kommer undan ett antal hudralappar billigare, skriver på en avvikelserapport, och sedan använder du blandarn glatt. När den sedan går sönder måste du ha dit VVS:arn att först ta bort blandarn, han ska ha betalt för detta för du skrev på avvikelserapporten. Sedan ska du bråka med försäljarn och försök du få de att betala bortmonteringen och installation av en ny blandare, säg gärna till om du lyckas. Därefter ska VVS:arn installera den nya blandaren igen och han ska ha betalt för detta och en ny avvikelserapport skrivs om det är en annan modell på blandaren.

Det är i detta scenariot som du måste avgöra vilken kostnad som är värd att ta. Hade blandare varit köpt från VVS:arn slipper du som kund alla dessa mellanled och avvikelserapporter. De flesta VVS:are jag känner från andra företag vägrar installera egenköpta grejer.trots högre timpeng. Så du ska nog vara glad att denna VVS:arn gjorde detta.


Saxat från en annan tråd men fortfarande skrivet av mig.
[länk]
Förvisso undviker jag själv Ikeas blandare. Men faktum är att dom har 10års garanti utan tjafs och täcker alla kostnader för att få den utbytt.
Så där var det ett rejält magplask från din sida.... :)

Du får gräva djupare i din påhittarlåda och komma med bättre argument.

Jag har heller aldrig upplevt en rörkrökare som vägrat montera grejer jag har haft hemma så det kanske åxå är en rörkrökarskrämselskröna... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.