Har efter mycket vånda, planering och utvärdering nu äntligen gjort beställningen (mer om denna senare).
Jag tänkte i denna tråd beskriva hur vi valt att ta våra första stapplande steg in i världen av hemautomation.
Första inlägget är tyvärr superlångt (bare with me). Men när installationen påbörjas (inom någon vecka) hoppas jag inläggen blir lite kortare.

Ordlista

Controller - Är centralen som styr dina enheter som är placerade runt om i huset.
Plugin - Kallar jag nedan en sån där grej/klump man sätter i uttagen.
WAF - Wife accaptance factor.
Meshnät - Meshnät är en nätstruktur där alla noder har kontakt med minst två andra noder tillhörande samma nät vilket ger en hög grad av redundans. Man kan också placera enheter långt bort då meddelanden kan återsändas mellan noderna.
Scenario - Händelsekedja. T.ex. starta ett antal lampor. Dessa kan vara tidstyrda eller triggas av andra händelser.

Varför hemautomation?

  1. Jag är it-nörd och gillar teknik (detta argument biter dock inte på min fru).
  2. Möjlighet att konfigurera om belysningsfunktioner utan att dra om kablage.
  3. Scener - tända upp/släcka ner flera ljuskällor från ett/flera ställen.
  4. Automatik - Tänd upp strategiska delar av huset då vi är bortresta automatiskt (på-larmat) vid t.ex. solnedgång. Stäng av lampor automatiskt efter t.ex. 2 timmar.
  5. Lösa problem med analoga enheter som att dimma lampor i hallen två ställen (denna funktion gillade faktiskt min fru!). Fönsterlampor som är inpluggade i vanligt uttag går att styra från väggbrytaren.
  6. Integration med andra delar av huset såsom rörelsedeckare(via larmet), värme (lite oklart ännu), vatten (går det stänga vattnet till huset med någon enhet?), ...
  7. Vi behöver aldrig mer ha "Släckte vi lampan?"-diskussionen.
  8. Hoppas hitta fler och bättre argument under resans gång.

Teknikval

KNX, Tellstick/Nexa och Z-wave är dom tekniker jag valt att titta på och dom är bra på lite olika sätt. Här följer hur jag prioriterade och resonerade.
  1. Robusthet
  2. Utbud på enheter/tillverkare
  3. Öppenhet/standard/integrationsmöjlighet/community
  4. Pris
  5. Enkelhet att installera
  6. Möjlighet till styrning/controller

KNX föll på priset då det skulle bli 4-5 gånger så dyrt att installera i vårt hus. Vet inte om det beror på brist på konkurrens eller få installatörer. Men det är ju den helt klart mest robusta lösningen.
Tellstick/Nexa är ju grymt billigt men eftersom dagens enheter inte är dubbelriktade så faller denna lösning på robusthet.
Z-Wave har en något högre prisnivå än nexa/tellstick. Dock får man mycket trevligt för de extra kronorna. Dubbelriktad kommunikation, en standard, mesh nätverk och stor community.

Så i mitt fall (som en uppmärksam läsare redan sett i titeln) föll valet på z-wave. Men någon annans kan säkert prioritera annorlunda.

Planering

Under renoveringen av vårt hus har vi bytt alla kontakter/brytare till Eljo Sensos serie efter hand i hela huset. Jag var/är inte så pigg på att slänga ut dessa till förmån för någon ful z-wave brytare.
Så en z-wave puck bakom de befintliga brytarna var en nödvändighet. Valet föll ganska snabbt på Fibaros prylar därför att:

  • Dom är små! Endas 15mm tjocka gör att dom t.om. går in bakom kontakterna om man vill.
  • Dimmer klarar hela 500W och kan stödja små laster (<4W) om man kompletterar med en extra pryttel eller drar fram neutral (?).
  • Enkelrelä och dimmer kan styra något annat virtuellt (man installerar en brytare med extra tryckknapp som styr t.ex. ett uttag/plugin i rummet).

Någon hög WAF har dock inte hemautomation kan jag konstatera. Att sätta "plugins" i våra uttag gick t.ex. fetbort. "Inga fula klumpar i uttagen överallt i huset!".
Lösningen får istället bli att lägga fibaropuckar bakom strategiskt utvalda uttag i huset. Mer installationsjobb men helt klart snyggare.
Har även kompletterat med ett par nya uttag med separat brunntändning för att möjliggöra automatik på ett av uttagen i samma dubbeluttag. Enda funtionen man missar är energiförbrukning som finns i vissa "plugin":er.
Men samma funntionalitet går att uppnå "virtuellt" i de flesta controllers.

För att dra nytta av fördelarna med hemautomation har jag också att byta ut ett antal enkelbrytare mot kronbrytare för att dels styra t.ex fönsterbelysningar i vissa rum samt starta/stänga scenarier.
De enkelbrytare som tags bort återanvänds som dimmer-brytare på andra ställen i huset.

Val av controller föll på Vera Lite eftersom den var billig och räcker för mina behov. Har läst en massa om Fibaro HC2 men jag får uppfattningen att platformen fortfarande är tämligen "stängd" och med en relativt liten community i jämförelse med Vera.

Efter en nogrann genomgång av huset slutade behovet vid 25 Fibaro enheter. Här följer hela inköpslistan:

13 Fibaro dubbelrelä (2*1,5kW)
6 Fibaro enkelrelä (1x3kW)
6 Fibaro dimmers (1x500W)
1 Everspring AN 158 - väggplugg
1 Vera lite
5 Kronbrytare (Senso)
2 Vägguttag med separat brunntändning (Senso)
20m blå fk (neutralledare till brytare)
10 impulsfjädrar (Senso)

Fem av dessa fibaroeneheter kommer placeras bakom vägguttag.

Billigast (just nu iallafall) köper man Fibaros grejer på vesternet.com då dom har erbjudanden av typen köp 6 och få 1. Beställer man ett större antal puckar blir styckpriset ca 380kr med dagens kronkurs. Frakten är gratis också.

Installation/Konfiguration

Jag återkommer med fler bilder och inlägg när grejerna dyker upp (beställde igår!).
 
  • Gilla
Adamski74 och 12 till
  • Laddar…
Börjar med några frågor då.
Inga sändare bakom brytarna? Är det så att man använder existerande tändtråd fram till puckarna bakom lamputtagen? I så fall borde man behöva dra fram en faskabel till lamputtagen?
 
Fibaro reläerna är både sändare och mottagare. Eftersom jag planerat att placera dom bakom brytarna behöver endast neutral dras fram till brytaren (vid dimmer behövs inte ens neurtal).

Är det dåligt med plats kan man ju välja att flytta pucken till lamputtaget och då får man (som du skriver) dra fram fas och nolla till lamputtaget istället.
 
Ok, de sitter i den änden förstås.
Och om man inte har tändtråd till rätt ställe så har man en puck i varje?
 
Exakt. Jag kommer ju styra vissa uttag på det viset... Dit finns ingen tändtråd så då blir det istället en "puck" bakom uttaget som styrs "over-the-air" från brytaren.
 
Bra inlägg! Ska bli intressant att höra hur det funkar med Vera. Installerade precis ett par Fibaro dimmers med Home Center 2. Funkar klockrent och känns som att Z-Wave är bästa alternativet.

Har du hittat något ställe i Europa där man kan köpa Fortrezz ventil för vattenavstängning?
 
Nix, har inte hittat någon ÅF i Europa.

Kanske bättre att köpa en produkt som finns i Sverige och använda den öppna reläfuntionen på t.ex. en fibaroswitch för att styra den.

T.ex.
http://www.comtech-control.com/produktinfo.html

Den är också ganska "smart" och stänger vattnet automatiskt om den detekterar att det "rinner" under en längre period.
 
Apropå WAF. I går sa min kära fru att det är jobbigt att gå runt och släcka i lägenheten, det kommer bli många lampor att släcka när vi flyttat in i huset.
Ja vad svarar man.
- Det finns en lösning på det. He. Hehe. Hehehe.
 
  • Gilla
karlmb och 7 till
  • Laddar…
Jaha... och andra fick höra motargument om missad "vardagsmotion". Turnisse :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Intressant, paketet från Vestenet.com i England ligger på posten och väntar (levererat på 5 dagar).
Samtidigt är min order från elbutk.se som beställdes 3 dagar tidigare inte ens skickad. Dom har sitt lager i Skåne där jag bor! Gah...
Får väl sitta och glo på mina Fibarogrejer hela helgen.
 
Hämtade paketet ikväll och installerade en Fibaro switch bakom ett av vägguttagen i vardagsrummet (puh.. den fick plats!).
Vera lite:en uppstartad och uppdaterad med senaste firmwave. Tog ca 5 minuter innan jag kunde styra det första vägguttaget. Grymt!


20121008_185150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste nog avvakta den andra leveransen från elbutik.se innan jag kan göra så mycket mer.

mios.png
 
Dags att skapa min första scen i Vera Lite.

Min tanke är att slå på vissa lampor i huset vid solnedgång och dessa skall lysa till 23:00 på vardagar och 23:30 på helger.

Först väljer man lämpligen "Automation -> New scene"
skapa scen0.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sätt sedan ett bra namn. I mitt fall "Solnedgång". Välj också vad som skall hända. Har här valt att tända "Uttag vid fönster" i vardagsrum.
skapa scen1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



När skall då scenen köras? Man kan välja en "Trigger" eller "Scheduler". Trigger kan vara t.ex. om någon slår på en lysknapp. I detta fall vill vi ha en "Scheduler" eftersom vi vill trigga på tid. Skapar en ny trigger som kör vid "at sunset". Eftersom du konfigurerat din Vera med information om vad du bor kan den räkna ut när solen går ner.
skapa scen2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skapade efter detta en ny scen som stänger av belysningen. Men denna gång valde jag en fast tid för avstängning. 23:00 på vardagar mån-fre och 23:30 på helger.
skapa scen5.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Klart!

Kommer sedan lägga till andra enheter som jag vill styra på detta vis till dessa två scener.

Lyckas min integration med Visonic larmet kommer jag troligtvis ha lite andra beteenden när huset är pålarmat. Då kan man använda "Combination Switch" som är en plugin som kan kombinera t.ex. Larmstatus-Armed" med händelsen "Solnedgång". Mer om detta senare.
 
Hej, uppskattar din tråd här. jag är ingen tekniknarkoman, men det verkar ju som att man faktiskt inte behöver kunna programera för att få till schyssta lösningar för hemmet. Jag har tänkte mig att göra det som du ska försöka åstadkomma så det ska bli intressant att se hur det går för dig. Det verkar ju som att det gått smärtfritt hittilss. Kanske kan du beskriva lite om hur uppstarten av Vera gick till.
 
Snyggt, ser ut att kunna bli riktigt coolt, vad räknar du med för kostnad för projektet?
 
@Benicio

Nej, man skall ju inte behöva några programmeringskunskaper. Dock kan gränssnittet i Vera vara lite förvirrande (minst sagt). Det finns ett gäng plugins som kan lösa det mesta utan att behöva skriva en rad kod.
Följande plugin:er kan vara bra att ha (kommer komplettera med fler här i forumet efterhand):
Combination Switch, Countdown timer, Heliotrope, Smart Switch Plugin, VirtualSwitch

@Kalasclas

Räknat med (och fått godkänt!) en budget på ca 13000. Då ingår ett par nya kontakter och 5 nya kronbrytare + lite annat. Vi kommer då kunna styra all belysning (och lite poolcirkulation/vp etc) i en 1,5 plans villa från 80-talet.

Jag kommer tyvärr inte hinna installera mer grejer i helgen så ni får hålla er till tåls till nästa vecka.

Föresten, så här kan de se ut bakom en kontakt (observera 0:an var brun av någon anledning bakom denna kontakt):

20121009_181002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.