Jag hitta denna när jag rev tapet i hallen! Första gången jag ser en ubåt i porslin!
 
  • DSC_0528.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
electrocuted skrev:
var det alltså bara fasen som var tejpad, och jord och nolla låg emot varann?
Yes, det såg ut precis sådära inne i rörskarven där pvc-röret blev slang, kablarna var lika lånda så jord och nolla låg brevve varandra!
 
lorens skrev:
Är ingen elektriker men gillar ändå att kolla i denna tråden.

Håller på att renovera huset men kunde aldrig drömma om att jag skulle få bidra hit!

En elektriker var här idag och har bytt elcentral till en ny med flippsäkringar och jordfelsbrytare. JFBn löste ut hela tiden och han hittade tillslut felet.

Han hittade vilken tråd som löste ut JFBn men då vi kollade runt var den kunde gå i köket så gick det inte förstå, för vi hittade ingen röd jordkabel, den vi misstänkte var fel var gulgrön. När han körde med dragfjädern så var vi nästan säkra att det var den, men dragfjädern fastnade.

Det han sa inte kunde vara sant visade sig vara det, vid en tidigare köksrenovering har elkontakten till fläkten flyttats några decimeter, de har skarvat på en slangstump på röret men det hemska var att trådarna bytte färg, det visade sig att det bara var ihopskarvade mitt i röret! :/

[bild]

Sån lösning har man sett några ggr.
 
Vet att en del här mest verkar vara aktiva i elforumet. Absolut inget fel i det men det finns en del godsaker bortom elforumets trygga värld. Vad sägs om lite VVS-insikt kanske?
 
  • Gilla
Bure och 1 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Vet att en del här mest verkar vara aktiva i elforumet. Absolut inget fel i det men det finns en del godsaker bortom elforumets trygga värld. Vad sägs om lite VVS-insikt kanske?
HERREGUD!!! Kreativt, utanför-boxen-tänkande. Men tyvärr räckte inte tanken längre än vad hans korta näsa är lång....
 
Alfredo skrev:
Vet att en del här mest verkar vara aktiva i elforumet. Absolut inget fel i det men det finns en del godsaker bortom elforumets trygga värld. Vad sägs om lite VVS-insikt kanske?
Jag tänkte precis att den borde platsa här!
Det är bland det värsta jag läst... jag hoppas verkligen killen skämtar! :surprised:

//Anders
 
electrocuted skrev:
tycker det ser mer ut som en sockerbit än ubåt. porslinssockerbitar är inte helt ovanligt. [länk]
Du har rätt, ordet jag sökte var sockerbit inte ubåt. Huset är från 36 så det är en gammal sockerbit iaf:)
 
stake skrev:
Du har rätt, ordet jag sökte var sockerbit inte ubåt. Huset är från 36 så det är en gammal sockerbit iaf:)
Den har ändå inte smält ,annar kunde man tänka sig en form av smältsäkring:rolleyes:
 
Elkludde skrev:
Den har ändå inte smält ,annar kunde man tänka sig en form av smältsäkring:rolleyes:

Jag fattar inte vad du menar:D?
 
nicke.orebro skrev:
Lite blandade bilder från ett hus jag börjat rota lite i...

House on Haunted Hill

[länk]
Snygg fuljordning i sockerbiten på översta raden! (y)

(OBS inlägget kan innehålla spår av ironi.)
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Usch, om jag skulle få ett hus som har något sådant där så skulle första prio vara "bort med skiten" innan jag ens tänker tanken på att använda någonting elektriskt.
 
Ni som har varit med och sett lite saker.
Är det normalt att man gjorde såhär förr i tiden? Vet inte när eet är gjort men det är nog 10-30år kanske.

Nedgrävd dosa fylld med något, typ lim eller liknande.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus 20121004_174703.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Joens skrev:
Ni som har varit med och sett lite saker.
Är det normalt att man gjorde såhär förr i tiden? Vet inte när eet är gjort men det är nog 10-30år kanske.

Nedgrävd dosa fylld med något, typ lim eller liknande.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Det finns en speciell typ av kopplingsdosa för att gräva ner där den fylls med någon slags epoxi. Men jag tycker det där ser ut som någon hemmapulvariant av den samma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.