Det värsta är att då jag påtalade detta så blev det ett "jaha? Är detta fel".

DSC_0059.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Så sådana här uttag är helt klart i "klipp och slå sönder med handslägga varhelst du ser dem"-kategorin.
I så fall får du byta mina. ;)

christoffer09 skrev:
Badrum.
Vad är problemet? Väggen verkar ju vara ansluten till skyddsjord och kablarna till fläkten är dragavlastade... :wow::cool::surprised:;)

-MH- skrev:
Hade du bott i närheten hade jag nog ställt upp!

Hade lite problem med att jfbn löste ut efter att jag hade röjt lite i garaget. Har troligen stött emot en gammal kabel som var urkopplad(trodde jag).

På bilden i dosan är det jag som kopplat ur de som är urkopplade. Den var fullständigt inkopplad.... Och på andra sidan sticker kabeln bara upp oskyddad.

Man blir lite skärrad.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

• uploadfromtaptalk1348041735743.jpg
    Skapa konto
  • uploadfromtaptalk1348041799435.jpg
    Skapa konto
-MH- skrev:
Säg bara till. ;)

Jag kan se fel men det ser ut som du misslyckats med att koppla bort kabeln! Glöm inte isolera den också så inte misstaget upprepas.

Jag kopplade ur den helt sen och drog ut den från dosan. Ville bara ha en bild på hur det satt men glömde ta en innan jag började skruva. Ska mäta upp den, kanske man kan använda den till något kul i framtiden.

Men den klammern du satt på högra kabeln platsar här, den är ju bakofram.. :p

Klart du har nytta av kabeln, den är som ny ju.

Haha. Är det inte då de ska sitta???

Har dock fortfarande ingen ström i garaget men är för trött för att ta det idag. Anar något väldigt väldigt skumt här.

Du slog iaf inte spiken rakt genom som geniet som hade bostaden innan mig.. Vissa var det full spänning på, får se om jag hittar bilden.

Rev lite i bastun igår. Armatur i bastun jordad. I andra änden av kabeln(den från vänster, urkopplad) saknas jordledaren... Diskret avklippt. Så belysning i bastun och dusch har varit ojordat sen -69 då huset byggdes...

Sent from my stol på jobbet using Byggahus

• uploadfromtaptalk1348461788825.jpg
    Skapa konto
  • uploadfromtaptalk1348461800115.jpg
    Skapa konto
Är ingen elektriker men gillar ändå att kolla i denna tråden.

Håller på att renovera huset men kunde aldrig drömma om att jag skulle få bidra hit!

En elektriker var här idag och har bytt elcentral till en ny med flippsäkringar och jordfelsbrytare. JFBn löste ut hela tiden och han hittade tillslut felet.

Han hittade vilken tråd som löste ut JFBn men då vi kollade runt var den kunde gå i köket så gick det inte förstå, för vi hittade ingen röd jordkabel, den vi misstänkte var fel var gulgrön. När han körde med dragfjädern så var vi nästan säkra att det var den, men dragfjädern fastnade.

Det han sa inte kunde vara sant visade sig vara det, vid en tidigare köksrenovering har elkontakten till fläkten flyttats några decimeter, de har skarvat på en slangstump på röret men det hemska var att trådarna bytte färg, det visade sig att det bara var ihopskarvade mitt i röret! :/

elbyte.jpg
Skapa konto

var det alltså bara fasen som var tejpad, och jord och nolla låg emot varann?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.