Ja, det är en vanligt utomhusdosa av något slag.
den var ju fylld med vatten och skit så det vattnet som är där nu kom inte när vi öppnade den. Det har ju läckt in vatten i själva kabeln med så det har ju varit ganska otätt.. men det har fungerat under många år så helt fel verkar det inte vara.

Satten i en Gelskarv där och grävde igen hålet. Vilket i sig var en utmaning då det inte var så mycket plats kvar till kantstenen. Gissar på att de har grävt av den eller något när de fixade med en rabatt där.

Att göra egna elinstallationer är fan inte svårt. Det gäller bara att veta vilka pexrör och klämringskopplingar man ska använda :)

• Gilla
electrocuted
  • Laddar…
Joens skrev:
Ni som har varit med och sett lite saker.
Är det normalt att man gjorde såhär förr i tiden? Vet inte när eet är gjort men det är nog 10-30år kanske.

Nedgrävd dosa fylld med något, typ lim eller liknande.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus[bild]
Vet ej när det är gjort, runt 50 år kan väl kablarna vara kanske? Du behöver ha den isolerande massan så den täcker kopplingsplintarna också, allt ledande, vattnet tar sig in genom ledarna.

Den är betydligt äldre.troligen , fylld med asfaltsliknande gegga som är isolerande
Numera skarvas avsliten jordkabel med nåt liknande,med någon färdig skarv som sprängs ihop ! har inte själv sett det

Du tänker nog på en detonationsskarv kludde, detta används ibland på högspänning samt mellanspänning legerad alulina.

Lite överkurs i detta fall..

Slugge skrev:
Du tänker nog på en detonationsskarv kludde, detta används ibland på högspänning samt mellanspänning legerad alulina.

Lite överkurs i detta fall..
Tack för det så blev det klarlagt vad det heter

Jag vågar inte säga hur gammal den är men jag har en bild från 70talet där gården inte är asfalterad. Så det är troligen innan dess.
Den går in i den nya delen på garaget ich jag vet inte när det är byggt.
Hade dock varit roligt att veta hur gammalt det är.

Har en metallkopplingsdosa som den går in i som troligen är lika gammal. Den ena kabeln är äldre än den andra då den är skarvad mellan två olika. Den gamla röd-vit-svart och jordskärm.

Hade tänkar att dra 3fas i den men det är tydligen inte lagligt längre utan en riktig pen-ledare.

Skarven blev iaf bra och allt täcktes av gele som det ska så det är lugnt.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

Har ingen bild men när jag lät dra om elen i huset så visade min elektriker mig matningen till spisen.
Den matades av en 12m gummikabel under huset med en semko 17 don in i samma matning som gamla vattenpumpen. Dock tur nog med egna säkringar.

skickat från dumluren

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Jobbade som tonåring på en TV-firma. En av servicekillarna byggde ett eget hus och körde med "likströmsfärger", dvs röd för fas och svart för nolla. All dragning i rör på kallvinden. Se upp om ni köper ett hus utanför Osby..

Samma kille byggde även en förstärkare med tuner vilken behövde typ 7 volt. Detta fixades genom att plocka ut 5 Vac mellan 110V och 115V anslutningarna på transformatorns primärsida :eek::x och likrikta, något som tydligen var ofantligt klipskt..
Var utanför Osby? Bor själv i trakten.

I Sibbarp, vill jag minnas.

mycke_nu skrev:
I Sibbarp, vill jag minnas.
Aj då, var kanske det huset som brann ner för en tid sedan..

ikaka skrev:
Aj då, var kanske det huset som brann ner för en tid sedan..
:eek:

J
Hej på er.
Jag tänkte bidra med 2 fynd jag gjorde när jag kikade på ett säkringsskåp i mitt garage jag just köpt.
I skåpets sida var det en öppning, trevligt tyckte några fåglar som byggde bo därinne, och födde upp sina ungar där. 3-4 fåglar växte sig stora och dog på plats. Bild två visar en av säkringarna som satt i skåpet. Vidare saknades bottnar på många ställen, eftersom förra ägaren tyckte det var bättre med kraftigare säkringar...
I övrigt är elnätet i garaget ganska OK, allt är installerat av elektriker.

xxx2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
xxx1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den sista bilden visar hur snillrik en del kan vara undrar hur många amp den klarar,det är väl nästan en 6 kv

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
O
En bra lösning om man har problem att proppen går... :p Man kan ju inte springa å propp hela tiden det förstår vem som helst! själv brukar jag föredra en en bult....:p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.