Exakt. Håller helt med.
Hade varit mycket bättre om det var transparens. Alltså 10 % pålägg på material. Det är jättefult när man vissa aktörer dubbelfakturerar genom att ta överpris för material som kunden inte kan överblicka.
 
  • Gilla
femitolv
  • Laddar…
Har tillslut blivit uppringd av elektrikern.

Han bekräftade att "det hade blivit lite fel" på fakturan, att jag hade alldeles rätt. Detta pga att en relativt nyanställd hade slagit igenom fakturan. Han visste inte vilket belopp jag skulle få tillbaka men kunde konstatera att den var felaktig.

Återstår att se vad det hamnar på, men känns åtminstone bra att han kollade igenom den och bekräftade att den var felaktig.
 
magnu skrev:
Jag håller inte med, visst finns det några som gör så. För det stora flertalet, tror jag att de är bekväma.
1. De vill ha bra saker
2. Det ska gå lätt att handla
3. Priset är inte det primära

Då hamnar man på Beijer, XL-bygg m.fl.
Jag tror du har helt rätt. Problemet som kan uppstå att punkterna inte alltid överenstämmer med kundens intresse vilket är en annan sida av myntet. Jag kan absolut förstå att alla seriösa hantverkare vill jobba med kvalitetsgrejer men hur motivet ser ut för att välja inköpsställe kan vara intressant.

Som du skriver ska det gå lätt att handla och priset är inte det primära. Utan att vara särskilt insatt finns det alltså inget större incitament att jaga billiga priser på exempelvis nätet om det finns en grossist i närheten med ett bra sortiment och trevligt avtal för hantverkaren. Sen kan jag förstå att priset inte är primärt eftersom de flesta grossister har "bra" prislistor som gör det lätt att fakturera materialet ut till kund utan att visa ett faktiskt påslag.

Sen har jag all förståelse för att det är trevligare att åka iväg till en grossist och handla material, kanske få lite frukost och samtidigt kunna debitera reskostnad och timtid ut till kund jämfört att lägga en beställning på materialet på sin smartphone/dator och få det levererat på plats eller att se till att beställa hem bulkvaror billigt i förväg.
 
Jugend skrev:
Exakt. Håller helt med.
Hade varit mycket bättre om det var transparens. Alltså 10 % pålägg på material. Det är jättefult när man vissa aktörer dubbelfakturerar genom att ta överpris för material som kunden inte kan överblicka.
Med ditt resonemang hade jag handlat allt material hos den dyraste grossisten. Varför skulle jag då jaga billiga produkter? 10% pålägg på 100 kr blir ju mindre pengar till mig jämfört med 10% pålägg på 200 kr.
För att känna sig helt säker som kund gäller det att göra upp om alla priser innan elektrikern sätter igång. Krångligt men egentligen det enda säkra sättet.
 
Mikael_L
Müssli skrev:
elpaco skrev:
Fråga till er som vet: Om jag själv köper in allt material - hittar jag då en elektriker som tar jobbet till samma timpenning som annars?
Jag hade inte tagit det jobbet med min vanliga timpeng. De gånger (väldigt sällan) det händer lägger jag på 100 kr per timma. Fast det kommer vi givetvis överrens om innan jag tar jobbet. Plus att jag är inte överdrivet hjälpsam när kunden undrar vilken sorts brytare m.m. som ska användas... Kort sagt, såna jobb vill jag inte ha.
Även om jag inte gillar det jag läser så är din ärlighet hedrande. Många försöker hitta på alla möjliga krystade anledningar, fast många (de flesta?) vet var skon klämmer.
Och jag ska inte sätta mig själv på några höga hästar, ty vore jag själv hantverkare skulle jag nog också helst vilja ha endast problemfria och lönsamma uppdrag.

Men ur kunds synvinkel sticker det givetvis i ögonen.
 
Müssli skrev:
Jag hade inte tagit det jobbet med min vanliga timpeng. De gånger (väldigt sällan) det händer lägger jag på 100 kr per timma. Fast det kommer vi givetvis överrens om innan jag tar jobbet. Plus att jag är inte överdrivet hjälpsam när kunden undrar vilken sorts brytare m.m. som ska användas... Kort sagt, såna jobb vill jag inte ha.
Väldigt intressant och ärlig information!


Hur gör du med informationen gällande de materialpåslag du kommer att lägga på kundens räkning?
Säger du rakt ut att kunden ska räkna med en väldigt hög materialkostnad jämfört med bygghandelns priser? Om du påtalar att det blir ett högt påslag, vad anger du i dessa fall som anledning till påslaget?
Kvalitetsskillnad?
Garantiskillnader?
Annat?

Gör du förresten ett högt påslag? (Jämförelse med bygghandeln)

Vad gör du för % påslag på dina grosspriser?
Svara gärna bara på delar om du inte önskar lägga ut all information :)
 
kent_n skrev:
Väldigt intressant och ärlig information!


Hur gör du med informationen gällande de materialpåslag du kommer att lägga på kundens räkning?
Säger du rakt ut att kunden ska räkna med en väldigt hög materialkostnad jämfört med bygghandelns priser? Om du påtalar att det blir ett högt påslag, vad anger du i dessa fall som anledning till påslaget?
Kvalitetsskillnad?
Garantiskillnader?
Annat?

Gör du förresten ett högt påslag? (Jämförelse med bygghandeln)

Vad gör du för % påslag på dina grosspriser?
Svara gärna bara på delar om du inte önskar lägga ut all information :)
Jag har inte påslag på mina grosspriser av den enkla anledningen att jag vill tjäna pengar om jag prutar på priset. Skulle jag köra med påslag på mitt inköp blir det ju precis som jag beskriver några inlägg upp, jag tjänar mindre om jag köper in billigare.
Jag tar aldrig upp materialfrågan själv. Frågar kunden svarar jag givetvis på hur mycket det kostar, vad jag har för inköpspriser tycker jag helt ärligt (utan att skämmas) inte att kunden ska få reda på. Varför ska jag säga det?
Jag brukar inte fråga på t. ex. SIBA hur mycket TV:n de säljer kostar i inköp. Hade jag frågat är jag rätt säker på att jag inte får ett svar. Inte ett ärligt svar iaf.

Frågar kunden om mitt material är dyrare än Bauhaus m.m. svarar jag att så är fallet. Motivering tycker jag inte behövs, jag har ju egentligen ingen hållbar. Fast jag brukar påtala att kunden inte vet vad som behövs många gånger, typ att det ingår kunskap om att använda rätt material i priset. Dessutom är det många gånger så att de stora företagen inte har samma kvalité på sina grejer, dock kanske inte prisskillnaden är försvarbar ändå.

I slutändan handlar det om fri marknad. Tänk efter själv, om du ska sälja t .ex. en X-box på Blocket och hittar två styck för 500 kr. Man talar ju inte om för ev. köpare att det finns mycket billigare någon annanstans... Alla vill sälja för maximal vinst, inget konstigt egentligen.

Fast TS har ju hamnat i en helt annan sits än vad vi pratar om nu. Att inte komma överens om priset innan man ska betala är aldrig bra.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Müssli skrev:
Jag tar aldrig upp materialfrågan själv. Frågar kunden svarar jag givetvis på hur mycket det kostar, vad jag har för inköpspriser tycker jag helt ärligt (utan att skämmas) inte att kunden ska få reda på.
Det är väl här det brister.

Jag kommer ihåg första gången jag tog in rörmokare och sedan fick fakturan. Jag blev rät irriterad.

Problemet blir när kunden blir överraskad om hur dyrt det blir.
Jag tror att du skulle prova ett tag och kommunicera materialpriset till dina kunder innan de beställer jobbet, då blir det färre som blir irriterade när fakturan kommer. Vi avskyr i regel denna typ av överraskningar.
 
magnu skrev:
Det är väl här det brister.

Jag kommer ihåg första gången jag tog in rörmokare och sedan fick fakturan. Jag blev rät irriterad.

Problemet blir när kunden blir överraskad om hur dyrt det blir.
Jag tror att du skulle prova ett tag och kommunicera materialpriset till dina kunder innan de beställer jobbet, då blir det färre som blir irriterade när fakturan kommer. Vi avskyr i regel denna typ av överraskningar.
Den enda gången jag har hört om gnäll på materialpris är på det här forumet så jag är rätt säker på att jag ligger helt ok i pris. :)
 
Müssli skrev:
Den enda gången jag har hört om gnäll på materialpris är på det här forumet så jag är rätt säker på att jag ligger helt ok i pris. :)
Eller så är det så att du är såpass tydlig i din information och/eller inte tar ut priser som är hutlöst dyra i jämförelse med byggvaruhandeln?
"Du kan klippa ett får många gånger men bara flå det en..."

Efter att ha pratat med folk om fakturor från hantverkare så är det mer regel än undantag vad gäller ockerpriser från Elektriker samt Rörmockare.
 
magnu skrev:
Problemet blir när kunden blir överraskad om hur dyrt det blir.
Men om kunden blir överraskad kanske kunden borde ha frågat innan. Det gör man väl normalt alltid annars innan man köper/beställer något?
 
Müssli skrev:
Jag tar aldrig upp materialfrågan själv. Frågar kunden svarar jag givetvis på hur mycket det kostar, vad jag har för inköpspriser tycker jag helt ärligt (utan att skämmas) inte att kunden ska få reda på. Varför ska jag säga det?
Jag brukar inte fråga på t. ex. SIBA hur mycket TV:n de säljer kostar i inköp. Hade jag frågat är jag rätt säker på att jag inte får ett svar. Inte ett ärligt svar iaf.
Jag tycker ovanstående låter mycket vettigt. Var hittar man säljare som berättar om sina inköpspriser för kunden? Varför skulle en hantverkare göra det?
 
Skillnaden är väl att Sibas pris på tv'n till mig kan jag inte missa. Vad jag kommer att få betala i material till hantverkaren vet jag inte förrän efteråt.

Vi köper inte material från elektrikern nu när vi skall bygga nytt - det har väl inte passerat helt utan viss friktion. Men då får han hellre ta ett högre timpris - det är en kostnad som man kan förutsäga och budgetera.
 
mariatherese skrev:
Skillnaden är väl att Sibas pris på tv'n till mig kan jag inte missa. Vad jag kommer att få betala i material till hantverkaren vet jag inte förrän efteråt.
Du får väl fråga innan, som man gör med allt annat man köper.
 
magnu skrev:
Det är väl här det brister.

Jag kommer ihåg första gången jag tog in rörmokare och sedan fick fakturan. Jag blev rät irriterad.

Problemet blir när kunden blir överraskad om hur dyrt det blir.
Jag tror att du skulle prova ett tag och kommunicera materialpriset till dina kunder innan de beställer jobbet, då blir det färre som blir irriterade när fakturan kommer. Vi avskyr i regel denna typ av överraskningar.
Nej det är inte här det brister, det brister redan i det stadiet när kunden stirrar blint på timpriset!

Hade jag varit entreprenör och skulle vilja konkurrera på den marknaden ni beskriver hade jag antagligen gjort likadant, därmed inte sagt att det är rätt, men vad är alternativen? -tjäna mindre pengar, bli utkonkurrerad?? tror inte någon entreprenör är intresserad av det.

Dom enda två sätten att ändra detta är att antingen att kunderna ändrar sitt inköpsbeteende eller genom reglering via lagstiftning eller liknande.

Ett tips till alla privatkunder:
1: FRÅGA vad materialkostnaden kommer bli, hur upplägget ser ut, vilken prislista osv. jämför sedan INNAN du beställer jobbet.

2: Be om ett fast pris på jobbet med följdfrågan: tillkommer den några kostnader??

(vill för tydlighetens skull säga att jag aldrig skulle betala några svinpriser på mtrl utan letar upp ett vettigt uplägg)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.