Jag försöker göra en 2 m ränna i betongen för avloppsröret från det nya badkaret.

Tänkte först 50mm rör men där jag köpte rör ansåg han det kunde bli översvämning i golvbrunnen. Jo, man får väl strypa i badkaret då sa jag och köpte en påse krökar och rör 50mm och ett Y på 75mm att ansluta vid tvättmaskinens golvbrunn. Jag har gjort en ränna lite grund för att inte förstöra vattenrören av koppar som ligger i plattan på okänt djup.

Plattan är 200mm och huset är pålat.

Kan jag förvänta mig att vattenrören jag är orolig för ligger i nedre delen av de 200 millimeterna?

Jag har ordnat med jordfelsbrytare som jag fulkopplat till godset på vinkelsplipen med diamantklinga på så jag försöker köra med så låg matning att jordfelsbrytaren ska slå ifrån innan jag kapat igenom röret.

Hur gör en yrkesman?

Tänkte nu ta gud i hågen och göra plats för 75mm röret istället. Jag får byta rör hur jag vill med VVS-firman.

Jag har märkt att när jag tänker nåt själv och sen kollar med yrkesmän har jag ibland tänkt fel så jag luftar frågan här bland alla duktiga skribenter. Det är ju inte kul att gjuta igen och behöva bila bort igen.
 
forgus31 skrev:
Jag har ordnat med jordfelsbrytare som jag fulkopplat till godset på vinkelsplipen med diamantklinga på så jag försöker köra med så låg matning att jordfelsbrytaren ska slå ifrån innan jag kapat igenom röret.
Jag är säkert trög men jag fattar nog inte riktigt...
 
Det där snacket om översvämning är överdrivet badkarsavloppet är väl inte ens 50 mm, och är det bara det som mynnar ut i brunnens avlopp innan det når tvättmaskinens avlopp som troligtvis är grövre så är det inga problem förutsatt att golvbrunnen hålls ren men det har ju inte med rör diametern att göra.
 
Alfredo skrev:
Jag är säkert trög men jag fattar nog inte riktigt...
Jo jag har satt ena fasen till godset vinkelslipen. Den är fullisolerad och jag klarar mig själv bra så länge jag håller i den isolerade delen och det är den största delen på maskinen.
När jag nuddar vattenledningsröret slår jordfelsbrytaren ifrån som den ska och jag får snabbt dra upp den. Bör bara bli en liten rispa i kopparröret som ligger dolt till förtret för mig som redan förstört ett värmerör i plattan innan jag kom på den här "tokiga" idén.
Jordfelsbrytaren bryter pga att en rejäl del av strömmen på fasen på 230V 50HZ går via en glödlampa till vattenledningen som är jordad. Glödlampan blinkar till som jag lagt i serie med ledaren från maskinens metallgods/klinga och sen anslutit till fas 230V 50HZ. Gör nog samma med bilningsmaskinen.
 
cecar33 skrev:
Det där snacket om översvämning är överdrivet badkarsavloppet är väl inte ens 50 mm, och är det bara det som mynnar ut i brunnens avlopp innan det når tvättmaskinens avlopp som troligtvis är grövre så är det inga problem förutsatt att golvbrunnen hålls ren men det har ju inte med rör diametern att göra.
Ja egentligen tänkte jag också så och man kan ju alltid strypa men bäst är alltid bäst så jag får se hur djupt jag kommer. Tänker att om det är en halv meter vatten i badkaret så blir det skapligt tryck och röret ligger horisontellt nästan 2 m så helst skulle jag vilja ha bara ett rör tätt anslutet till badkarets utlopp. Men då får jag ingen golvbrunn för skvättvattnet. Eller en golvbrunn med backventil vore grejen. Backventilen stänger till inloppet från golvbrunnen vid tömningsfasen och öppnas därefter. Finns såna? Har iofs inget större förtroende för lågtrycks backventiler som lätts sätts ur bruk.
 
forgus31 skrev:
Jo jag har satt ena fasen till godset vinkelslipen.
I någon mening "kreativt" men jag tycker det låter helt vansinnigt om du ursäktar.
 
  • Gilla
sj6 och 3 till
  • Laddar…
Flödet kan ju aldrig bli större än i det trängsta röret. Har du 40 mm från badkaret till golvbrunnen så kan det aldrig bli större flöde i 50 mm röret.
 
forgus31 skrev:
Jo jag har satt ena fasen till godset vinkelslipen. Den är fullisolerad och jag klarar mig själv bra så länge jag håller i den isolerade delen och det är den största delen på maskinen.
När jag nuddar vattenledningsröret slår jordfelsbrytaren ifrån som den ska och jag får snabbt dra upp den. Bör bara bli en liten rispa i kopparröret som ligger dolt till förtret för mig som redan förstört ett värmerör i plattan innan jag kom på den här "tokiga" idén.
Jordfelsbrytaren bryter pga att en rejäl del av strömmen på fasen på 230V 50HZ går via en glödlampa till vattenledningen som är jordad. Glödlampan blinkar till som jag lagt i serie med ledaren från maskinens metallgods/klinga och sen anslutit till fas 230V 50HZ. Gör nog samma med bilningsmaskinen.
Skojar du, eller? :surprised:
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Krilleman
Aldrig att jag skulle göra som du..

Kreativ eller dumdristig?
 
Glöm inte att fixa med alla papper om hur du vill ha din begravning innan du river igång vinkelslipen. Det underlättar en del för dina efterlevande...
 
  • Gilla
sj6 och 3 till
  • Laddar…
Jag hoppas verkligen att du bara skämtar med oss.....:x
 
Principen var kanske inte så dum, men implementeringen är ju fullständigt vansinnig. :x:mad::thumbdown:

Koppla omedelbart bort fasen från maskinen och gör aldrig om det!!

Tag istället ett batteri, 9V exvis, och koppla det från vattenledningsröret genom JFB till maskinen. Använd INTE samma pol som fas eller nolla. Det kommer att fungera utan att du riskerar livet.

Tokf@n.
 
  • Gilla
Kattvovven och 2 till
  • Laddar…
Patrick E skrev:
Flödet kan ju aldrig bli större än i det trängsta röret. Har du 40 mm från badkaret till golvbrunnen så kan det aldrig bli större flöde i 50 mm röret.
Jag låter badkarets utlopp flöda fritt i golvbrunnen som jag ska sätta under badkaret. Detta för att även skvätt på golvet ska rinna ut i golvbrunnen.

Om jag istället hade 50mm-röret skarvat med badkarets utlopp blir det som du säger. 50mm-röret ligger ju horisontellt i golvet eller med mycket svag lutning så golvbrunnen kan ju då riskera att svämma över. Det är ju inte mycket tryck på vattnet i det horisontella röret så nån vidare fart blir det inte. Det blir det däremot med fullt badkar.

Beträffande elsäkerheten så slår jordfelsbrytaren också ifrån om jag skulle råka luta mig mot ett vattenledningsrör ett par meter bort och samtidigt ta i vinkelslipens främre del. 10-20 mA tål jag och jordfelsbrytaren är lätt att slå på igen.

Jorfelsbrytaren har slagit ifrån ett antal ggr utan att jag träffat på rören men det är nog lite lite fukt i plattan och armeringsjärn som jordar ganska effektivt. Plattan ser dock helt torr ut.

Nu har jag iallafall tagit mig över det kritiska stället och kommit ned 120mm så ett 75-rör ska det nog kunna bli.

Men jag rekommenderar givetvis inte metoden med jordfelsbrytaren för den som inte har full koll på elektronerna. Inte för andra heller för den delen då det säkert är mot alla EU och CE-regler.
 
forgus31 skrev:
Hur gör en yrkesman?
Inte så där i alla fall.

Man blir ju chockad vilka idéer...

//Patrik
 
  • Gilla
snickarboden
  • Laddar…
forgus31 skrev:
Beträffande elsäkerheten så slår jordfelsbrytaren också ifrån om jag skulle råka luta mig mot ett vattenledningsrör ett par meter bort och samtidigt ta i vinkelslipens främre del. 10-20 mA tål jag och jordfelsbrytaren är lätt att slå på igen.
Med risk att bryta mot några regler så måste jag fråga om du är dum på riktigt? 20 mA är ingen lek och om du tål det eller beror på situationen och är inget som du kan vara säker på i förväg. Sen kan även jordfelsbrytare gå sönder.

Något i inlägget får mig tyvärr att tro att det är seriöst. Annars hade det varit nära till hands att avfärda det som ett trollinlägg.

Hela tankesättet är lite som att du medvetet skulle köra din bil rätt in i en bergvägg med kommentaren "50 knyck tål jag nog med bältet på"...
 
  • Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.