Ja jag har tillgång till en "sån där automatisk maskin" :) falsslutare eller slarvigt kallad loket. Men dessa är handklämda med ett verktyg. Rullarna i detta formatet (670 mm) är 80 m långa och väger omkring 250 kg inget man kastar över axeln och bär iväg inte :)

Lägg upp lite bilder då du bygger, kul att se![/QUOTE]

Kan jag göra...är ingen plåtis men skall mig på bandtäckning med plx ändå. Har tillgång till alla maskiner och frugan jobbar på Lindab så förutsättningarna är goda :) lägger upp bilder om det blir bra!
 
Klart det blir bra. Och med en fot inne i lindabhuset och alla deras maskiner och kunskap så blir det inga problem. Jobbar lite titt som tätt med lindab och min erfarenhet är att den är lite repkänslig så var snäll mot lacken :) vilken färg?
 
Ok...skall tänka på det! Det blir svart plåt.
 
Spöregnar! Så en städdag i verkstaden passar fint!
 
Hann hälften av det planerade: målat ca 15 kvm gammalt furutak. Hade tänkt hinna sätta renoveringsväv på väggen också, men dottern stoppade en nektarin i toaletten, så det fick bli rörmockeri istället. Skruva loss toan, peta bort nektarinen, passa på att skura rent eländet, sätta tillbaka det. I morgon målas lager 2 i taket, sätts renoveringsväv och målas på renoveringsväven.

Sedan är det ca 15 kvm furutak och 6 kvm furuvägg kvar att måla nästa helg. Därefter får maken får ta över som golvläggare.
 
Har påbörjat rivning av gjutformen för vårt fundament. Än så länge ser det bra ut, men det är ett mindre helvete att få loss delarna :D

Vissa av dem har armeringsjärn utstickande genom sig (för kommande trappa) och nedre delarna är en bra bit under marknivå, motfyllt med makadam och bergkross. Dessutom är alla skivskarvar skruvade inifrån.
 
Bytte spisfläkt.

Den gamla var en 50cm bred som suttit sen början av 90talet.

Satte även upp 4 nya ventiler som ventilerar vinden.

DE gamla har suttit sen huset byggde och nätet i dem var helt bortrostat.
 
Fem år gammal glasfiberväv har fått lite spackel. Dags för ny tapet på väggen upp för trappan. Kunde inte motstå en "storstadstapet" med resemotiv :)
 
Monterat en ny LVI elektrisk handdukstork som ersätter Biltemas handduksbrännare :mad:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Monterat en ny LVI elektrisk handdukstork som ersätter Biltemas handduksbrännare :mad:
Du funderade aldrig på en vattenburen tork ist med tanke på vad som hänt....?
 
Öst båten, lagt grus i lervällingen på parkeringen, funderar på om inte en dynamo med skovelhjul monterat i stuprören är mer effektivt än solpaneler. Har också inventerat veden.
 
Fokuserat på trädgården, dvs grävt upp sånt jag inte vill ha kvar och planterat det jag vill ha istället. Delat (och gett bort) plantor som växer ur sin plats. Burit undan och kapat de 5m långa trallen som var kvar sen altanbygget i somras - de blir nu hyllor i kallförrådet istället.
 
Snart gjort färdigt källargolvet med platon, cellplast, golvspån... givetvis hade man köpt en skiva golvspån för lite.
 
Nimajneb skrev:
Du funderade aldrig på en vattenburen tork ist med tanke på vad som hänt....?
Här har funderats en hel del.

Men någonstans måste ju vamvattnet tas ifrån i så fall.

Oljefyllda el-element finns det ju många tusen av runt om i stugorna utan problem vad jag vet.
Så om man håller sig till svenska kvalitetsprodukter tror jag att man kan vara trygg.
 
Mikael_L
pbengtsson skrev:
... funderar på om inte en dynamo med skovelhjul monterat i stuprören är mer effektivt än solpaneler.
Denna sommar? Troligtvis ja ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.