Hej alla!
Här kommer mitt första inlägg i detta kanonforum!
Vi har köpt ett hus som vi flyttar in i inom kort. :D Nu har vi ringt till ett gäng försäkringsbolag för att jämföra priser på husförsäkringar. Bolaget som gav oss det bästa priset drog dessutom av 10% på priset eftersom att vårt hus har ett larm som är kopplat till ett vaktbolag, kanon! Dessutom frågade de om huset har jordfelsbrytare (vilket det inte har) för då skulle vi få det ytterligare 10% billigare. Så min fråga lyder:
Vad kan det kosta att koppla in en jordfelsbrytare av en behörig installatör? Husförsäkringar är ju som bekant inte gratis och 10% är rätt mycket pengar. Så om det inte är någon enorm kostnad så låter det i mina öron som en väldigt bra investering. Har sökt utan framgång i forumet, detta med el är inte riktigt min grej skall tilläggas. Jag är tacksam för alla svar och åsikter! Tack på förhand!
 
jag börjar mad att säga att jag inte kan ge dig nått pris!

sen tycker jag att en jordfelsbrytare är en mycket bra säkerhets ditalj så den ska du kanske överväga att köpa ändå!

sen kan man ju alltid vända på siffror hur man vill.
nu tror jag att en firma kanske tar 2000-3000:- för det du vill ha gjort, men låt säga att det kostar 5000:-
har du tänkt att flytta från huset om 1 år så blir det svårt att tjäna in 5000:- Men ska du bo i 30 år så är det lättare att få igen pengarna.

vad koster ditt hus att försäkra?
vilkan suma är det vi talar om i rabbat? dom delar ju ofta upp försäkringen i olika delar & du får väll bara 10% rabbat på en av delarna?
 
Skulle tippa att det kostar ca 1500:- + moms om du tar en elfirma.

Förmodligen sparar du ungefär 300:- om året i premie, så du kan bedömma själv.

Pengarna är egentligen ovesäntliga när det gäller att spara liv och dessutom funkar den som ett brandskydd för ditt hus.
 
Tack CarMan & El Uffe för era SNABBA svar!  :)
Jag är inte ute efter något exakt pris utan era svar duger så bra! Nu vet jag att det är fråga om ett par, tre eller fem tusenlappar och inte några "större" summor. Och som ni båda skriver så är det ju oxå en säkerhetsdetalj så det känns som det är väl investerade pengar. Tusen tack!
 
El Uffe skrev:
dessutom funkar den som ett brandskydd för ditt hus.
Förmodligen en dum fråga men... Kan det inte börja brinna i huset vid elfel om man har en jordfelsbrytare inkopplad? Isåfall är jag beredd att betala mycket för den tryggheten.
 
Jodå det kan börja brinna även med jordfelsbrytare. Den är i första hand ett skydd för person. Vissa typer av elfel som kan orsaka brand skyddar den dock emot.

 
  • frgprover.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara en liten synpunkt på kostnaden, priserna som nämns kan nog stämma för själva installationen. Men som framgår av en annan tråd här så brukar det visa sig (typ 80%) att det redan finns någon sorts isolationsfel i huset eller läckströmmar. Dvs brytaren löser ut direkt när elektrikern kopplar in den.

Det kan kosta allt från ett par tusen til MYCKET mer att felsöka detta. Visserligen kan man ju med rätta tycka att ett sådant fel bör man av säkerhetsskäl få bort, men i de allara flesta fall så handlar det om "ofarliga" läckströmmar i ex varmvatten beredaren. Och har man väl fått reda på att man har ett fel, så känns det ju givevis inte bra att inte få det åtgärdat.

Så jordfelsbrytare rekomenderar jag gärna, men jag skulle inte installera det just efter ett husköp, när man ofta har ganska djupa hål i ekonomin att fylla. Såvida jag inte kände att jag hade välgrundad anledning att vara oroad över installationen, ex tydliga spår av hempulare.
 
  • 0601italiensk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK låter bra att höra någon som är bra på felsökning.

Hemma hos en kompis var det just en utelampa som var boven, det visade sig att ut ur huset gick det en fin kabel av godkänd sort, upp i grindstolpen där lampan satt så kom det en vanlig lampsladd. Efter uppgrävning så hittades en skarv under jord med vanliga toppklämmor. Och sedan var det bara igenskottat. Gjort av tidigare ägare.
 
Ville bara tacka för alla synpunkter och åsikter! :)
Vi får prata med en elektriker när vi har flyttat in och känner att vi har råd.
 
  • 0583web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller på att planera för en ny elcentral i sommarhuset.
Bör man helt undvika att koppla utebelysning till JFB?
I vårt fall handlar det om väggbelysning på altan med framdragen EKLK.
 
  • snyggaste.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför, skulle man det?? ??? ??? ??? ???
 
  • 0592-grey-grey.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att inte använda jordfelsbrytaren till utebelysningen verka dumt. det är väll utomhus om någonstans som man vill ha det skyddet. Däremot kan det vara en idé att inte koppla den till vattenpumpen om man har eget vatten och vill kunna använda det om det börgar brinna i huset. Jordfelsbrytaren löser ut med en gång du sprutar vatten i huset och det är väll kanske inte så bra. Jag har även funderat på kyl och frys om dom skall vara skyddade eller inte? är det någon som har någon idé.

classe
 
  • 0597-bla-rod.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhus skall man definitvt ha jordfelsbrytaere, skall du dessutom ha ett uttag, så MÅSTE du ha jfb numera. Däremot så väljer jag att låta utomhusustag gå på en egen jfb, så att inte resten av huset behöver bli strömlöst när motorvärmakabeln råkat bli översnöad.

På samma sätt så skall man helst inte ha kyl och frys eller andra "kritiska" funktioner på samma jfb som resten av huset. Spontant så tycker väl jag att man bör kunna ha kyl och frys utan jfb, dom är ju skyddsjordade (får man hoppas), och bör alltså inte kunna ge någon en stöt även om det blir fel på dom. Men vet inte om det finns andra bra skäl att ha jfb på dom ialla fall.

Nu har jag sett att det kommit kombinerade säkringar och jfb, finns bla. på clasolsson, igentligen skulle det ju vara den bästa lösningen, varje grupp har sin egen jfb, fast det är klart dom kostar 10 ggr mer än en säkring.
 
  • 0590snyggt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kollade på elritningen till mitt nya fritidshus och där skall det vara en separat jordfelsbrytare till kyl och frys.
 
  • 0579-bla.jpg
Ang. kyl-frys så ska man nog ha dem med, jag fick lära mig att elrelaterade bränder oftast sker i frysar. Men man kan ju som sagt ha en separat dit.
 
  • 0639-it-grey2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.