Status
Tråden går ej att kommentera.
johan119 skrev:
Lära om trädgården gör den säkert också på några dagar.
Var har ni fått det i från att den lär sig trädgården? Den slumpar endast var den klipper.[/QUOTE]

Visst jobbar den slumpvis men den använder sig också av en speciellt utvecklad algoritm och skall enligt uppgift vara adaptiv till viss del. Det gör att den klipper gräsmattan mer effektivt för varje gång. Men visst, jag kan inte med säkerhet säga att det är på det viset men min maskin hittar i alla fall runt och får klippt allt inom ganska kort tid numera.
 
Min hittar oxå runt, det enda "algoritmen" gör är att maskinen går med olika vinkel ut från begränsningsslingan eller när den vänder för ett hinder.

Med de sensorer som finns på maskinen så kan den inte lära sig en trädgård
 
johan119 skrev:
Min hittar oxå runt, det enda "algoritmen" gör är att maskinen går med olika vinkel ut från begränsningsslingan eller när den vänder för ett hinder.

Med de sensorer som finns på maskinen så kan den inte lära sig en trädgård
Fick för mig att jag läst om adaptiviteten någonstans men hittar inte var det så jag kan ha drömt det. Däremot beter den sig annorlunda när den träffar slingan jämfört med hårda hinder. Vid hårda hinder vrider den sig i stort sett alltid ungefär 120 grader åt något håll men träffar den slingan väljer den mellan ett otal sätt att komma ut, alltifrån nästan parallellt med slingan till mellan 120-180 grader ut från slingan. Dessutom klarar den ju att förstå att den hamnat på en ö när den går på slingan för att ladda, vilket det skrivits om en del, så på något sätt klarar den att förstå ungefär var eller i vilken situation den befinner sig.
 
Nu har vi haft LD:n gående i 14 dagar med 250 meter begränsningsslinga inklusive en mindre ö.
Som jag tidigare skrivit har vi i 5 år använt en Robomow på ett betydligt mindre område. Redan nu kan vi se ett mycket bättre arbete av LD:n. Vi har heller inte haft några av de olika problem som angetts i tråden tidigare (hög signal vid hemgång, fastnar kring ö:n osv). Ett hus har också tillverkats och varje gång återvänder den snällt dit för laddning. Trots att det kommer häftiga skurar fortsätter den att göra sitt arbete utan att störas, trots att jag satt regnsensorn på 30 min.
Jag anser inte att LD:n måste försvaras mot HQ-klipparna eftersom den fungerar så bra. Man kan undra varför HQ-ägarna måste in i denna tråd och skriva sina konstiga inlägg.
En granne, mer än 4.5 meter bort, har också skyndat sig att köpa en LD när han såg klippresultatet hos oss. Han har tidigare tyckt att robotklippare är för dyra.
//Bosse
 
Redigerat:
  • Gilla
Bankeryd och 5 till
  • Laddar…
Bosse_A skrev:
Nu har vi haft LD:n gående i 14 dagar med 250 meter begränsningsslinga inklusive en mindre ö.
Som jag tidigare skrivit har vi i 5 år använt en Robomow på ett betydligt mindre område. Redan nu kan vi se ett mycket bättre arbete av LD:n. Vi har heller inte haft några av de olika problem som angetts i tråden tidigare (hög signal vid hemgång, fastnar kring ö:n osv). Ett hus har också tillverkats och varje gång återvänder den snällt dit för laddning. Trots att det kommer häftiga skurar fortsätter den att göra sitt arbete utan att störas, trots att jag satt regnsensorn på 30 min.
Jag anser inte att LD:n måste försvaras mot HQ-klipparna eftersom den fungerar så bra. Man kan undra varför HQ-ägarna måste in i denna tråd och skriva sina konstiga inlägg.
En granne, mer än 4.5 meter bort, har också skyndat sig att köpa en LD när han såg klippresultatet hos oss. Han har tidigare tyckt att robotklippare är för dyra.
//Bosse
Även om jag gillar det du skriver eftersom jag själv upplever samma positiva saker med min maskin som nu klippt på i snart 5 månader så måste jag säga att du är modig som vågar "leka med elden" som du gör.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Bosse_A skrev:
Trots att det kommer häftiga skurar fortsätter den att göra sitt arbete utan att störas, trots att jag satt regnsensorn på 30 min.
Konstigt förresten att den inte reagerar för regnet, har du torkat rent ordentligt på och runt regnsensorknopparna så att de får bra kontakt när de blöts ner? Min regnsensor fungerar precis som jag förväntar mig i alla fall.


Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
MBygga skrev:
Konstigt förresten att den inte reagerar för regnet, Min regnsensor fungerar precis som jag förväntar mig i alla fall.
Eftersom huset är öppet baktill så LD;ns bakdel får regn på sig när det regnar, och då väntar den att gå ut till den blir torr på regnsensorn. Den senaste dagarna har det kommit skurar när den varit ute och klippt och då har den inte gått direkt till huset. Hur förväntar du dig att regnsensorn ska inverka på klippningen?
För övrigt verkar det ju inte ha någon större inverkan på klippresultatet när det regnar och HQ:s maskiner saknar ju regnsensor och de klipper väl när det regnar.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Eftersom huset är öppet baktill så LD;ns bakdel får regn på sig när det regnar, och då väntar den att gå ut till den blir torr på regnsensorn. Den senaste dagarna har det kommit skurar när den varit ute och klippt och då har den inte gått direkt till huset. Hur förväntar du dig att regnsensorn ska inverka på klippningen?
För övrigt verkar det ju inte ha någon större inverkan på klippresultatet när det regnar och HQ:s maskiner saknar ju regnsensor och de klipper väl när det regnar.
//Bosse
Är min ute och klipper när det börjar regna avbryter den, det står då "laddar regn" i displayen. Sen letar den upp slingan och går hem och laddar. Visst klipper den i princip lika bra i regn men den skitar ner sig mer och gräset lägger sig lättare. Så normalt låter jag inte min klippa i regn men skulle det regna flera dagar i rad får den klippa ändå.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Nån som har köpt en Ctek MXS 5.0 från Oskarshamns Fordons Entusiaster ? verkar ju vara en privatperson som annonserar eller ?
 
M@ZE skrev:
Nån som har köpt en Ctek MXS 5.0 från Oskarshamns Fordons Entusiaster ? verkar ju vara en privatperson som annonserar eller ?
Som jag skrev tidigare har jag köpt en laddare av dom för några år sedan. Det är en förening som säljer.
 
Man kan köpa den för 7995:- minus 5% = 7595:- på Coop nu. Hyffsat pris :)
 
  • Gilla
magnetens och 2 till
  • Laddar…
Då var det väl snart dags att ställa undan apparaten. Ni parkerar väl dem i vardagsrummet i vinter?

Den hade visst samlat på sig lite skit så en rengöring fick det bli.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1348773900.806941.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1348773914.650744.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wulfram Zneijderhaan och 2 till
  • Laddar…
Japp, dags att tacka min Landroid för denna säsong.

Summerat har den gjort sitt jobb utan större problem.

Man har lärt sig ett och annat via denna sida samt learn by doing.

Nu väntar en rejäl genomgång och tvätt sedan är det dags att
den vila.
 
hk1971j skrev:
Japp, dags att tacka min Landroid för denna säsong.

Summerat har den gjort sitt jobb utan större problem.

Man har lärt sig ett och annat via denna sida samt learn by doing.

Nu väntar en rejäl genomgång och tvätt sedan är det dags att
den vila.
Hur rengjorde du den, hur mycket kan man tvätta/spola av den utan att den skadas tror du?
 
peternicklas
Man bör nog inte använda en stråle mot den men en försiktig dusch tåler den nog. Det som ni ska göra är att smörja skruvarna till kåpan väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.