Mikael_L
Du sträcker den så fint så ... (y)

Du får gärna komma och stryka mina lakan och skjortor. ;)
 
Jag använder faktiskt inte strykjärn, varken till kläder eller till garaget :)

Idag skulle jag försöka få tag i råspont till loftgolv, 3,60+2,40 (delad 4,80) och hittade 3,60 + 5,40 på Byggmax, sen körde det ihop sig lite på jobbet så fick stressa dit.
Sedan var det som vanligt ett jäkla letande bland brädor för att hitta några som såg skapliga ut, behövde 12 långa och 28 korta.
När klockan var nästan stängningsdags hade jag hittat 12 långa som såg hyffsade ut, tänkte att jag slänger väll på lite 3,60 också, det var det översta paketet några meter upp och såg ganska orört ut, men när jag ställde mig på stegen så visade det sig att i stort sett hela paketet, vad jag såg lite snabbt, såg ut som skit! :( Så jag skippade den längden.
Får se om jag kan dra till ett annat Byggmax o leta lite där.

Hur som helst så gjorde jag ett ryck sedan o skruvade dit alla 2,40 brädor innanför trappöppningen, nu återstår lite trix runt öppningen o sätta korta bitar brevid, runt 1,20 och hoppas jag kan hitta lite längre bitar snart som ser bra ut.

Det blev rätt skapligt iaf tycker jag, inte världens bästa bild dock:
loft18.jpg
 
Min dröm ditt garage :p

skickat från dumluren
 
Det är bara sätta igång o bygga ett eget då!
Fick tag i råspont ikväll, dock så lärde jag mig samtidigt att det finns 120mm råspont att köpa på Byggmax, OM jag sett det förr hade jag inte en tanke på det nu för då hade jag nog köpt det från början ist.
Det spelar inte så stor roll nu när det är försent att ändra sig men ska jag bygga kåk framöver kommer jag nog använda en hel del hyvlad råspont vitlaserad.
 
Det kommer. Fast mindre skala till våren

skickat från dumluren
 
Låter bra! Du får hojta till när du skaffat byggtråd, alltid kul att se.

Så, nu är det lagt lite mer golv på loftet:
loft19.jpg


Detaljbild:
loft20.jpg


Behöver isolera mer för att kunna fortsätta, har dock inte så mkt mer material så får se vad man ska hitta på härnäst.
Har inte redigt haft motivation i helgen och tanken på att få värme i vinter känns allt mer avlägset :(
 
Funderar på att grovslipa golvet, försöka jämna till lite ojämnheter o kanske spackla de värsta groparna.
Sedan lacka med Byggmax panellack 20 lasyrvit, vad tror ni om att gå på det sedan?
Tycker det borde gå torka av den värsta skiten om det skulle bli fula fläckar?
Skulle kunna tänka mig vanlig genomskinlig panellack också, men tycker det blir lite bastuvarning om man ska ha allt träfärgat, dessutom blir det ljusare med lite vitt i.

Tanken är att klä väggarna i Byggmax plywood istället för OSB som har lite tråkig yta, och isåfall lacka dessa skivor med samma panellack, det borde väll funka, eller vad tror ni?

Andra alternativ på lackfärg?

Har även lackat trappan en gång till ikv, kom jag på nu, dör kör jag båtlack glans 90, den är lacknaftabaserad, men kostar för mkt att köra den på loftet så det är inget alternativ där.

Skulle även vilja ha tips på spackel till trä, har för mig Biltema har haft något som hette kemiskt trä som fanns i ganska stora burkar men nu verkar de bara ha i tub:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Kemiskt-tra-360632/
70 spänn för 1,5dl känns ju inte speciellt billigt även om det kanske räcker till ganska många gropar ändå.
Ska man måla med vit panellack kanske man kan använda vanligt bilspackel typ plastic padding eller något?
TIPS???
 
Men..vad ska du ha vinden/loftet till egentligen?
 
Blir väll förråd, fikarum m.m.
Ang luftvärmepump:
Det lutar åt antingen en Bosch EHP 6.0 AA, eller Toshiba Polar 10-ND eller 25-ND, alternativt MITSUBISHI ELECTRIC FH25 VEHZ 635, någon som har erfarenhet av någon av dessa?


Jag har varit inne på en Bosch länge, och det verkar inte vara någon större skillnad effektmässigt, möjligen att Toshiba har något bättre luftreningssystem för pollen osv och kan ställas mellan 5-13 grader underhållsvärme medan Bosch bara har 10 grader.
I manualerna står att man ska rengöra luftfiltren varannan vecka, för Bosch står att man ska byta luftfilter var 3e-6e mån, Toshiba står inget om byten alls. Ett filter till Bosch verkar kosta hela 450kr!
Såhär står det om Toshiba:
"TOSHIBA värmepumpar renar luften med två yttre dammfilter som tar
upp större partiklar samt ett AG + PLASMA aktivt elektrostatfilter som
eliminerar de allra minsta luftpartiklar och odörer.
Inga filterbyten behövs.
Detta kan underlätta för allergiker och astmatiker"


Toshiba kostar 2 resp. 2,5k mer.


Låter ju som det kan vara värt köpa en Toshiba ist, 10-ND är något klenare, men har bättre COP värde så lutar nog åt en sådan, tror effekten räcker, den ger max 5,8kW man kan kanske tjäna en del på att ha runt 5 graders grundvärme också när man inte är i garaget istället för 10, vet dock inte hur det fungerar om luftvärmepumpen sitter i motsatt sida av garaget jämfört med indraget vatten, ställer man temperaturen på 5 grader, kanske man har nära på minusgrader i andra änden av byggnaden iaf?


Möjligen är även MITSUBISHI ELECTRIC FH25 VEHZ 635 intressant, den kostar 3k mer än Bosch, den verkar ha bäst COP värde, vid +7 grader, står inget om värdet vid -18 t.ex. dock som är 2,4 på de andra men har något som heter hyper heating o ska ge full värme ner till -15 grader.
Hittar dock inte så mycket info om dess filter, och hittar ingen riktig manual att ladda ner.
 
Nu lyckades jag hitta någon manual som sa att Mitsubishin bör bytas filter i varje år, dock verkar det som Toshiban räcker med att dammsuga filtret så ofta man orkar, så den verkar smidigast, plus att den är billigare, och går ställa mellan 5-13 grader.
Mer än 13 grader är nog inte intressant vintertid men kan vara vettigt att ha lite alternativ istället för bara 10 grader som på de andra två märkena.
Fujitsu har någon lustig funktion där fläkthastigheten går upp på max efter 48h när man väljer underhållsvärme, det känns väldigt onödigt om man har hyfsat öppen planlösning och ska ha underhållsvärme hela vintern.
Farsan har en IVT och den låter irriterande högt om man kör full fläkthastighet.
Panasonic har för dåliga COP värden.
 
Målat om porten då det var dags, vilket var smidigt nu när det blev soligt o man var ledig ett par dagar.
Farsan var här och hjälpte till.
Äntligen isolerat klart och satt OSB på främre väggen, båda sidor om port, som inte blivit av innan:
innergavel4.jpg

Sedan börjat isolera sista gavlespetsen:
innergavel5.jpg

Vi fick upp vindväv på halva och två skivor:
innergavel6.jpg

Kommer senare sprutisolera 145mm på loftet (ihop med mellangolv 120mm blir det 265mm) o 300mm i stora hallen.
 
Isolerade färdigt det sista på gavelspetsen igår och ska försöka få på vindväv på andra halvan idag.
Har haft kontakt med isoleringsfirman och kommit fram till en bra lösning (tror jag) i öppna hallen.
Det blir först "glespanel" 28x70 läkt i längsled mot takstolarna så man får lite stöd för "lösullen" så inte allting "glider ner" i takfoten, ett par extra stående brädor 28x70 på varje sida blir det nog också för säkerhets skull.
Sedan vindväv utanpå detta och sist ytterligare ett lager glespanel från nock till takfot.
Därmed får man ett rutnät CC30, denna lösning gör att jag kan sprutisolera nu och försöka få igång värme snart och sätta gips i taket i vår/sommar istället.
Det enda som ska upp i taket senare är 6st lysrörsarmaturer och möjligen en plafond och lite kabel, så det bör fungera bra.


Har fortf. inte hunnit flytta mina hyllor tyvärr får se när det blir av..
 
Nu är iaf vindväven på plats:
framgavel4.jpg
 
Vilken ångest jag får över vårt loft när jag ser ditt fina... :'(
Kanske skulle riva ner och börja om, vi har redan fått vårt första getingbo dessutom :'O
 
Vad är det för fel på Ert loft?
Såg du skulle bygga högre portar, hade gärna haft högre jag med, köpt en buss jag ej får in i garaget men hoppas kunna lösa det på annat sätt än att byta port..

Idag har man:
- Flyttat 3 av 4 hyllor som var i vägen för att kunna isolera o bygga igen mellanvägg och läkta upp innertaket i "sliprummet" så man sedan kan isolera ovanför i loftgolvet o lägga klart golvet där.
- Börjat isolera mellanväggen.
- Byggt igen främsta gavelspetsen med OSB.


Farsan hjälpte till att bygga o morsan bjöd på god mat :) dock fick jag ej med kameran så blev inga bilder idag..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.