Antingen så betalar man hutlöst höga priser för materialet eller så måste hantverkarna höja sina priser ordentligt för att kunna gå med vinst.

Jag gissar på att du har betalt mellan 250 - 500:- per timme för elektrikern.
Betalade du bara 250:- per timme så är det säkerligen dubbla timmar på fakturan.

Vill du betala 750 - 1000:- per timme istället för elektrikern så är det nog inga problem att du skaffar fram materialet själv. Givetvis får du ingen garanti på materialet då.


Märkesbilverkstäderna tar 1000 - 2000:- per timme för sina mekaniker och det är inte lika många som gnäller över den kostnaden som gnäller över hantverkarnas kostnader.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Vi pratade bara kostnaden för arbetet och det blev faktiskt mindre timmar än tänkt, löpande kostnad. Däremot nämndes ingenting om materialkostnaden vilket givetvis fick mig att naivt anta att den kostnaden var i sammanhanget obetydlig. Nu blev materialkostnaden den dyraste posten på hela fakturan.

Känns ändå både fel och konstigt att den kabeln dom använt är så extremt mycket dyrare än alla kablar jag hittat.

Jag har absolut inget emot att en hantverkare självklart måste gå med vinst, men att göra det genom att ta ut sjuka överpriser UTAN att nämna det innan arbetet känns som en uppenbar strategi.

Finns ingen vettig person som skulle tacka ja till:
"Vi tar 600kr timmen för hantverkaren och sen tar vi ut priser på materialet som är ungefär 700% dyrare än ordinarie priser i handeln"

Däremot skulle desto fler tacka ja till:
"Vi tar 600kr i timmen för hantverkaren, sen tillkommer det en materialkostnad beroende hur mycket vi behöver köpa in"
 
> Märkesbilverkstäderna tar 1000 - 2000:- per timme för sina mekaniker och det är inte lika många som gnäller över den kostnaden som gnäller över hantverkarnas kostnader

Jämför inte äpplen o päron :)

Märkesverkstäderna har dyra faciliteter att bekosta. Verkstad med dyra verktyg. Dessutom är verkstäderna oerhört duktiga på att ringa om det blir det minsta dyrare än överenskommet. De är dessutom noga med att tala om vad det kommer kosta innan arbete påbörjas. Om hantverkare var lika duktiga som bilverkstäderna så hade vi inte hamnat i dessa tråkiga lurendrejeri-situationer.
 
Lazyman skrev:
Antingen så betalar man hutlöst höga priser för materialet eller så måste hantverkarna höja sina priser ordentligt för att kunna gå med vinst.

Jag gissar på att du har betalt mellan 250 - 500:- per timme för elektrikern.
Betalade du bara 250:- per timme så är det säkerligen dubbla timmar på fakturan.

Vill du betala 750 - 1000:- per timme istället för elektrikern så är det nog inga problem att du skaffar fram materialet själv. Givetvis får du ingen garanti på materialet då.


Märkesbilverkstäderna tar 1000 - 2000:- per timme för sina mekaniker och det är inte lika många som gnäller över den kostnaden som gnäller över hantverkarnas kostnader.
Tyvärr ett typiskt inlägg som tyvärr ökar på hantverkarföraktet ytterligare. Därför förutsätter jag att du inte är hantverkare själv för man skjuter ju inte sig själv i foten. :)
 
largab skrev:
Märkesverkstäderna har dyra faciliteter att bekosta. Verkstad med dyra verktyg. Dessutom är verkstäderna oerhört duktiga på att ringa om det blir det minsta dyrare än överenskommet. De är dessutom noga med att tala om vad det kommer kosta innan arbete påbörjas. Om hantverkare var lika duktiga som bilverkstäderna så hade vi inte hamnat i dessa tråkiga lurendrejeri-situationer.
Aha. Elektrikerns servicebil är gratis, det har jag totalt missat och det har nog Autoplan också missat eftersom de tar betalt för servicebilen varje månad. Jag skall ringa dem i morgon och säga till dem att bilen inte får vara dyr för det är bilverkstäderna som har dyra faciliteter att bekosta. Jag får säga till fastighetsbolaget också om att vårt kontor inte får kosta något.
Jag har även totalt missat att alla mätinstrument som ligger i bilen egentligen är väldigt billiga för det är ju bilverkstäderna som har dyra verktyg.

Hur mycket tycker du att mätinstrumenten som ligger i servicebilen får kosta då eftersom det är bilverkstäderna som har dyra verktyg? Mina olika mätinstrument & dator har kostat runt 100.000:- Hur mycket skall jag kräva tillbaka från säljarna som har sålt mätinstrumenten?

Hur mycket alla mina verktyg har kostat i inköp har jag inte koll på, men jag antar att det måste ha varit väldigt billigt eftersom jag inte jobbar på en bilverkstad.

Sen får vi ju inte glömma bort materiallagret som jag har i servicebilen eller jo det glömmer vi bort för jag är ju inte bilmekaniker, så jag har ju inga dyra grejer att bekosta.
 
Nimajneb skrev:
Tyvärr ett typiskt inlägg som tyvärr ökar på hantverkarföraktet ytterligare.
Kan hantverkarföraktet bli högre på denna sida?
 
Lazyman skrev:
Aha. Elektrikerns servicebil är gratis, det har jag totalt missat och det har nog Autoplan också missat eftersom de tar betalt för servicebilen varje månad. Jag skall ringa dem i morgon och säga till dem att bilen inte får vara dyr för det är bilverkstäderna som har dyra faciliteter att bekosta. Jag får säga till fastighetsbolaget också om att vårt kontor inte får kosta något.
Jag har även totalt missat att alla mätinstrument som ligger i bilen egentligen är väldigt billiga för det är ju bilverkstäderna som har dyra verktyg.

Hur mycket tycker du att mätinstrumenten som ligger i servicebilen får kosta då eftersom det är bilverkstäderna som har dyra verktyg? Mina olika mätinstrument & dator har kostat runt 100.000:- Hur mycket skall jag kräva tillbaka från säljarna som har sålt mätinstrumenten?

Hur mycket alla mina verktyg har kostat i inköp har jag inte koll på, men jag antar att det måste ha varit väldigt billigt eftersom jag inte jobbar på en bilverkstad.

Sen får vi ju inte glömma bort materiallagret som jag har i servicebilen eller jo det glömmer vi bort för jag är ju inte bilmekaniker, så jag har ju inga dyra grejer att bekosta.
Varför inte prissätta riktigt då? Det är ju fånigt att inte ta betalt för alla dyra instrumenten. Att hoppas att man får dra 600 m kabel för att bekosta hyran ! Känns inte seriöst.

sänt from my fån
 
largab skrev:
Varför inte prissätta riktigt då? Det är ju fånigt att inte ta betalt för alla dyra instrumenten. Att hoppas att man får dra 600 m kabel för att bekosta hyran ! Känns inte seriöst.
Där håller jag verkligen med dig, men av någon anledning så får inte hantverkare ta riktigt betalt för sitt arbete eftersom vi jämförs med vad t.ex polska "elektriker" tar betalt eller vad enmansföretaget som saknar dyra mätinstrument och knappt sysslar med felsökning tar betalt.
 
om inte det räcker med 500kr/timme för elektrikern så äre ju bara att höja priset? och vill dom sälja matrial asdyrt så är vell det ok, om dom visar prislista först. En seriös hantverkare behöver inte lura kunderna med ockerpriser
 
O
DEt handlar inte om ocker å lureri alltid... tänk på att elektrikern lämnar garanti på matrialet.

Sen är det verkligen inte äpplen å päron å jämföra med bilverkstäder.... Där är det nog ännu mer ocker... först hög timdebitering sedan dyra reservdelar....
Men oavsett, både hantverkare och bilverkstäder har omkostnader och dyra verktyg.
och verkstaden brukar kunna ta bra betalt de också... åk till märkesverkstaden och be dessa kolla felkoderna på bilen, troligtvis kommer dom att ta 500:- för jobbet, som inte tar många minuter...
Borde vi då inte klaga på dessa?
eller veterinären? som tar 1120:- för ett bokat besök under kontorstid, en undersökning som tog 15min. Då var det ingen provtagning eller sådant...

nä folk måste få ta betalt. Jag betalar veterinären pengarna de vill ha, för dom måste också få leva och tjäna pengar de vill vi alla göra. bara det att i Sverige är det fult att tjäna pengar
 
Måste säga att jag blir lite nyfiken på vad det är för instrument för 100 000 i servicebilen.

Andra branscher har inga nämvärda problem med att betala både sina bilar, dyra verktyg, och kontorslokaler utan att grundlura sina kunder.
 
  • Gilla
Briljanten och 1 till
  • Laddar…
Det var ett evigt tjat om kostnaden för garanti. OM det nu är så att elfirmornas material är så fantastiskt mycket bättre än prylar från Biltema (och det är nog faktiskt så), så kan ju inte antalet garantiärenden vara så stort att det skall behöva vara en betungande kostnad att man lämnar garanti. Hur många procent av arbetstiden går åt på garantireparationer?
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
O
Frågan är kommer vi någon vart i denna fråga?
Det har diskuterats detta i ett otal trådar....
Jag tror att vi alla kan vara överens om att vi inte är överens!

Frågan är om det inte är dags att låsa tråden?
TS har fått svar på sin fråga samt att just detta har diskuterats sönder och samman... Vilket är bra, men frågan är om vi behöver ännu en tråd?
 
Låt oss avsluta sagan;

En ektriker har misslyckats än en gång, han har ju en missnöjd kund. Fungerar tyvärr i vissa branscher...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.