Den bästa kilowatten är den som inte förbrukats! file.php?avatar=369_1287146348.gif
 
Hej Linnar

Efter en hel del studerande igen...klart att svarta kroppar blir varmare eftersom de absorberar bättre inkommande strålning och därmed omvandlar detta till värmestrålning.

MEN eftersom jag inte vill att självaste isolering skall bli varm, så var tanken i alla fall att ljuset som går genom näten skall blir reflekterat (näten är jo svarta även på baksidan).
Sprayer jag nu alufolien svart, så absorberar väl denna strålning och isoleringen blir varmare än innan i alla fall.
mx26.gif
Kanske ett tunt filttäcke eller liknande är bättre?

Jag skall testa med färg först på den lilla fångaren på friggeboden... ah42.gif
 
Redigerat:
Jag tycker som jag skrev tidigare att veckad tillskrynklad lite tjockare aluminiumfolie måste fungera bra. Aluminiumen har till skillnad ifrån ditt plastnät mycket lättare att ta åt sig samt sprida värme. Sätt en svart aluminiumfolie bakom nätet då? Med luftspalt mot isoleringen.
 
Hej Steffeb

Jag har minst en vecka kvar ombord, sedan skall jag "kolla läget" innan jag bestämmer mig vad elle om jag skall hitta på något.
Kanske filt istället för något annat överhuvudtaget? Finns jo i svart dessutom! Och som metervara rätt billig.

Kanske inte så lätt att "spänna" skrynklig alufolie? Och hållfasheten vid behandling/byggandet?!
 
Ahh... jag trodde vi snackade bra effekt för billig krona.
 
Är inte folien på pizzerior rätt så "tjock" ? Finns iallafall många tjocklekar på aluminiumfolie och även olika ytor såg jag efter en liten sökning på google.

Är själv intresserad av att få fångaren så effektiv som möjligt. Lite jobbigt eller svårt var mindre viktigt. :)
 
Hej Steffeb


Billigt...glasfiberväv, eller som sagt, svart filt.120 bredd hos Ikea något i stil med 20-30 kr om jag minns rätt.
Så sparar du in färgen ochså. Och billig styropur som isolation borde räcka. Lätt att jobba med dessutom.

Och som Linnar säger: bygg lite större och så har du täckt "förlusterna".
 
Det är inte alltid man kan/vill bygga större. Ska som jag tidigare sagt bygga en på 2,2x1,6m, lägga igen en garageport som inte används. En liten väldigt effektiv solfångare blir ju ännu bättre när den blir större såklart.

Måste finnas nån anledning till att de använder aluminium i kylflänsar, värmeväxlare mm. Antar att det är för att man vill ha material som reagerar väldigt snabbt på temperaturväxling.
 
Men jag kan ha fel också! :)
 
Hej Steffeb

Stämmer med alu som värmeledare. Men har jag förstått det rätt, så skall du inte leda värmen, utan "bara" ändra den infallende korta våglängden till en längre. Detta gör en "svart kropp". De flesta är överens om att "massan" i sig är inte det viktiga. Hur annars skulle två ynka, lätta nät kommer up i så höga temperaturer?
Men visst, vill du plocka ut värmen BAKOM absorbern, så...

Nu har jag materialet redan hemma, annars skulle jag tagit nårgra meter svat filt. "Solarventi" och andra gör detta.
 
Ok! :) Kanske inte så dumt att göra som Solarventi och ha en perforerad plåt bakom filten där luften sugs in i huset.
 
Kap Horn skrev:
Sprayer jag nu alufolien svart, så absorberar väl denna strålning och isoleringen blir varmare än innan i alla fall.
Svart både absorberar OCH strålar mer än blank.
 
Hej Nerre

Jap, jag skall som sagt testa med den lilla fångaren...
 
Just den där principen med att låta en svart ytan göra om kortvågig strålning till långvågig utnyttjas vid matlagning med solenergi.

Googla på "solar cooking". Det finns i grunden två enkla DIY-modeller:
1. Pizzakartong, en platt fyrkantig låda där wellpappen fungerar som isolering
2. Svartmålad burk inuti en uppblåst plastpåse

Bägge kan kombineras med extra reflektorer för att få in mer strålning bakom "glaset".
 
Att köra med "over-engineering" för billiga luftsolfångare är knappast ekonomiskt, potentiell solfångaryta bör de flesta ha nog av ändå.(Lite större fångare är bättre än en dyrare...), All vertikal yta på en södervägg är idealisk. Isolering mellan kollektor och husvägg blir då inte heller så viktig. Det man ska koncentrera sig på är isoleringen mellan kollektorn och uteluften, dvs "glaset" som ska släppa in kortvågig energi men bromsa den långvågiga. Ölburksvarianten eller fiberduksvarianten verkar ju så "jobbig" jämfört med den enkla med svart takplåt som kollektor,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.