6
Nimajneb skrev:
Nu har jag inte järnkoll på alla klippare, men är det bara Landroiden som inte klarar av att klippa i regn?
Vem har sagt att Landroid inte klarar av att klippa i regn? Har det i så fall med Bosch Indego att göra?
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
MBygga skrev:
Annars kan du ju få en väl beprövad HQ till bra höstpriser :).
Jag har sett att det är en del "hösterbjudanden"på HQ... hur brukar priserna på Robotgräsklipparna utvecklas?
Är det förmånligt att köpa en nu och lägga undan för att installera till våren eller kommer priserna till våren ligga kvar på samma som "höstpriserna" som dom vill ha nu?

Såg att man får en HQ 230 för 19900:- nu och en 220 för 17900:-

Har börjat tvivla på Bosch och funderar på att köpa en HQ istället... då vet man lite mer vad man får då det ändå är en hel del pengar.
 
Nimajneb skrev:
Nu har jag inte järnkoll på alla klippare, men är det bara Landroiden som inte klarar av att klippa i regn?
Det där har du nog missuppfattat.
Men även många av Ambrogios modeller (wiper, stiga osv) har regnsensor, sen är det upp till användaren om man vill klippa i regn eller inte.
 
Nimajneb skrev:
Nu har jag inte järnkoll på alla klippare, men är det bara Landroiden som inte klarar av att klippa i regn?
Gör den inte? Då måste det vara något fel på min isf för den klarar det galant!
 
Jag har för mig att orsaken till att man inte vill klippa i regn är för att gräset gärna lägger sig ner då, men jag vet inte om det spelar någon roll då man klipper så pass ofta och korta längder som robotarna gör. Så en regnsensor känns lite som lull-lull som finns där av historiska skäl. Men rätta mig gärna om jag har fel.
 
Jag tror att det kan vara värt det att inte klippa i regn. Jag har en annan klippare och har under sommaren låtit den klippa i regn vilket lett till att det nu är förslitningar i gräsmattan där roboten svänger mot begränsningskabeln, särskilt i hörn.
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
TrollMann skrev:
Jag tror att det kan vara värt det att inte klippa i regn. Jag har en annan klippare och har under sommaren låtit den klippa i regn vilket lett till att det nu är förslitningar i gräsmattan där roboten svänger mot begränsningskabeln, särskilt i hörn.
Aha, ja det hade jag inte ens tänkt på. Tackar för input.
 
TrollMann skrev:
Jag tror att det kan vara värt det att inte klippa i regn. Jag har en annan klippare och har under sommaren låtit den klippa i regn vilket lett till att det nu är förslitningar i gräsmattan där roboten svänger mot begränsningskabeln, särskilt i hörn.
Jag har funderat över regnsensor. Det är ju när det regnar som gräset växer mest, är det inte då roboten ska köra för att inte komma efter? Har pratat med grannen samt andra som har robotklippare och alla kör när det regnar av denna anledning och ingen tycker att det sliter mer på gräsmattan. Isåfall är det väl någon enklare robotklippare som går i samma spår till laddstation hela tiden? Eller har jag midssat nåt?

Angående min Indego så inföll tyvärr mina farhågor om byggkvalitet innan jag hann lämna tillbaka den. En blöt morgon stod den död i laddstationen och jag fick inte liv i den. Ska bli intressant om jag får besked vad felet var.
 
Redigerat:
Kung_Klas skrev:
Angående min Indego så inföll tyvärr mina farhågor om byggkvalitet innan jag hann lämna tillbaka den. En blöt morgon stod den död i laddstationen och jag fick inte liv i den.
Fy va trist... För var dag som går får man bara mindre och mindre förtroende för Indegon. :( jag som var sååå nära på att beställa en.

Ringde gplshop o pratade lite Husqvarna idag... Det lutar mer och mer åt en HQ220. Men väntar nog o ser om den kommer med ett bättre batteri till våren.
 
  • Gilla
Kung_Klas och 1 till
  • Laddar…
Den är en Landroid som jag har som åker i samma spår, men det verkar vara mest när den vänder och inte när den följer slingan mest som det slits, min matta tycker jag iaf är klart slitkänsligare när den är våt än när den är torr. Så jag har nu bytt till att den skall vänta 3 timmar efter det regnat innan den startar igen. Det kan vara så att just detta problem finns med min klippare, däcken är stenhårda och har skarpt mönster. Men jag har även läst att HQ ägare får liknande problem på hösten :)
 
  • Gilla
Kung_Klas
  • Laddar…
Kung_Klas skrev:
Jag har funderat över regnsensor. Det är ju när det regnar som gräset växer mest, är det inte då roboten ska köra för att inte komma efter? Har pratat med grannen samt andra som har robotklippare och alla kör när det regnar av denna anledning och ingen tycker att det sliter mer på gräsmattan. Isåfall är det väl någon enklare robotklippare som går i samma spår till laddstation hela tiden? Eller har jag midssat nåt?

Angående min Indego så inföll tyvärr mina farhågor om byggkvalitet innan jag hann lämna tillbaka den. En blöt morgon stod den död i laddstationen och jag fick inte liv i den. Ska bli intressant om jag får besked vad felet var.
Tål inte regn kanske ... :rolleyes:
 
Kung_Klas skrev:
Jag har funderat över regnsensor. Det är ju när det regnar som gräset växer mest, är det inte då roboten ska köra för att inte komma efter? Har pratat med grannen samt andra som har robotklippare och alla kör när det regnar av denna anledning och ingen tycker att det sliter mer på gräsmattan.
Det är normalt efter regnet som gräset växer som bäst, väntar man då ett par timmar så det mesta torkar upp blir klippresultatet bra mycket bättre utan liggande gräs, nedsölad klippare och i vissa fall sliten gräsmatta. Man behöver dock inte vänta utan självklart kan man klippa under regn, t.ex. om det aldrig slutar regna vilket ju händer, men det är bra att ha valfriheten vilket man ju har med de klippare som har regnsensor.
 
  • Gilla
Kung_Klas
  • Laddar…
Fick min Indego häromdagen och tänkte börja installera den ikväll eller imorgon. En fråga jag har är om man måste dra begränsningstråden runt träd??, eller har den en sensor som känner av hinder. Har några träd mitt i trädgården som isåfall skulle ta väldigt mycket av meterna på trådrullen.
 
JimiS skrev:
Fick min Indego häromdagen och tänkte börja installera den ikväll eller imorgon. En fråga jag har är om man måste dra begränsningstråden runt träd??, eller har den en sensor som känner av hinder. Har några träd mitt i trädgården som isåfall skulle ta väldigt mycket av meterna på trådrullen.
Indegon har liksom alla övriga robotmärken "krocksensor" som känner av hårda hinder och därmed vänder. Indegon skall enligt uppgift t.o.m. lära sig var dessa är efter att ha krockat med dem några gånger och därmed undvika dessa krockar. Du behöver alltså inte slinga sådana hinder om de tål lite krockar och är tillräckligt höga, vilket brukar vara runt 10 cm.
 
Har fått min klippare nu trots att jag tvekade på Indego men funderar på varför kabeln skall ligga 35cm ifrån ytterkanter, blir det inte massa oklipptgräs då? har ni andra lagt kabeln på kortare avstånd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.