Mikael_L
Ja vad kan man säga?


Skapligt seriöst av en som inte kan bygga !!! :D

Tack för den trevliga tråden, det ser bra ut det där. (y)
 
mickearos skrev:
Jo. Att bygga större går nog också fint. Jag tror att jag skulle ta det i sektioner om 2,40 om jag skulle göra ett större hus.

Min huvudbyggnad (107 kvm) kom som oisolerade väggsektioner (vissa med panel och andra utan). Hade jag börjat med lilla huset hade jag gjort det stora helt själv också tror jag. Förutom takstolarna, de hade jag behövt lyft (lokale grävmaskinisten...) för att få på plats.
Alltså jag skulle gärna bygga litet men jag har nyss byggt em l
Iiten stuga. Men detta var sjukt inspirerande. Jag tror att det är lockande för att du skriver så väl och får det att se enkelt ut :) Spännande!
 
  • Gilla
Stefan555
  • Laddar…
För att "inte kunna bygga" verkar du kunna väldigt mycket (y)
 
Nu kan jag nog lite mer än när jag började. Och visst hade jag frågat och letat hur man gör.

Framför allt var det mycket kul.
 
... och en önskan om att komma ut ur husvagnen.
 
Snyggt jobbat och en mycket bra, inspirerande och instruktiv tråd!

(En som inte minns vad han hade i träslöjd, men som alltid tänker "Kan andra kan jag - det tar bara längre tid")
 
Kul!

Allt går bara man har intresse..
 
Jag såg just att ett av lågprismodulhusföretagen vill ha 74.000 kronor för ungefär det jag snickrat ihop så här lång. Då ingår inte husgrunden som kostade några tusenlappar, och deras leverans bygger på 120 cm-moduler med panel på. Dessa måste sättas ihop. Takstolar måste resas. Råspont och papp måste läggas. Sen måste huset målas.

Att utgå från en professionell leverans borde dock gå fortare att sätta upp en att göra ALLT själv (vilket tog 19 dagar). 40 000 kronor är en schysst besparing dock (så länge man inte prissätter sin egen tid).
 
  • Gilla
weezer och 1 till
  • Laddar…
Trea i träslöjd ... och vad hade du i metall, då?
 
Metallslöjd... jag minns att jag svarvade en mässingstyngd som skulle väga 100 gram. Oklart vad den vägde till slut.

Hur som helst går det snart in i metallfasen. Det börjar bli dags att släpa sig till ön och sätta yttertaket. Det blir pannplåt. Det fina med ett litet hus är att man kan få färdigkapade (på längden) plåtar. Ska bli intressant, nåt plåttak har jag aldrig lagt. Heller.
 
Bra jobbat, kul för ungarna att va med på ett vettigt projekt...

//AA
 
Dag 20 och 21. Oktober. Det blir nog inget bra att lämna takpappen öppen över vintern. Så, plåtdags. Aluzink.

IMG_20121012_090634.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121012_090653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121012_090713.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121012_090726.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först rännkrokar, sen rännan, sen fotplåt. Jag har ingen bild som visar fotplåten i sig, men den syns på bilder senare.
IMG_20121012_102314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121012_102331.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121012_113517.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här med att skruva rakt är lika svårt som att skriva rakt på en griffeltavla (eller white board), och man vill ju inte gärna punktera plåten med felskruvningar (dvs missa läkten under). Så jag gjorde en riktig nube-grej (noob-grej?). Jag spände helt enkelt murarsnöre i änden av de läkter jag skulle skruva i, och sen hade jag med mig snörena hela vägen.
IMG_20121012_134433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser kanske löjligt ut. Men jag missade ingen skruv. Däremot så träffade jag en rännkrok när jag skruvade. Då fann jag att göra så här. Borra rännkroken med 6 eller 7 mm borr (farmarskruven är 4,8) och skruva sen.
Sen var det bara att börja lägga plåtarna, med någon blå massa i skarvarna. Ett litet hus är enkelt på många sätt, tex så slapp jag skarva på längden. Ett hus med låg takvinkel har också fördelar...
IMG_20121012_134440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Alltid bra väder på Gotland? Nä, faktiskt inte. under takläggningen var det fint väder. Men när jag började med "nockplåtarna" var det inte kul. 5 cm regn den dagen. Så det blev bara plåtar på högfasaden (och på högfasaden på det stora huset). Det känns viktigast, så att vinden inte spelar ett spratt. Sen satte jag dit hängrännan och nu är det övervintringsdags.

Nej, ja just ja. När det pissregnade började jag sätta blindbotten. Jag använde lite plywood som följde med leveransen av det stora hustet.

Bilder:
IMG_20121016_085708.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121016_085744.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121016_085806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121016_085813.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121016_085817.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121016_085834.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121016_085911.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121016_085918.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är lite kvar innan det är klart.. och det är bara det lilla huset...
 
M-82 heter den blå massan, använder den som tätning i falsar på låglutande tak, tex balkonger mm. Ser mkt bra ut ditt bygge,lycka till framöver
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.