Tack för alla svar man får av er! :)
jahopp då har min hantverkare åkt hem.. och badrummet är inte klart..

Det som är kvar att göra är:
kakel och bygga upp med fix runt golvbrunnarna
foga på de ställen som missats, hörnen och hela golvet
silikon
och massa annat småfix
och sen ska rörmokaren in och dra alla rör, sätta in porslin o sätta upp alla krokar mm

Jag har några plattor som blivit missfärgade då han skrivit nummer med spritpenna på baksidan av kaklet på väggarna, så nu lyser siffrorna igenom på ca 7 plattor :(
hur tar man bort kakelplattor utan att förstöra andra plattor eller tätskiktet?

jag försökte sätta en förhöjningsring vid brunnarna men då kommer klämringen(?) för högt upp, så jag satte dit dom riktiga igen, jag får försöka bygga upp med fixet på annat sätt så det blir bra med plattorna runt brunnen.
Nån som har bra tips, skulle behövt en plastring som man kan sätta under tiden fixet torkar
 
All fallbyggnad ska ske under tätskiktet om man skall följa reglerna. Bygger man med fix så blir fuktbelastningen mycket högre.
 
Känns lite himpavimpa hela bygget...:confused:
 
Ja tyvärr så känner jag så också, så under hela byggprocessen har jag fått vara hemma mer än vad som var tänkt för att lägga upp bygget så det blir rätt
att han har byggt badrum i många år, säger jag inte emot, men detta badrummet är inte bra gjort.. får se det positivt, kunde vart sämre om inte jag haft koll o läst på, pratat med hantverkare och Casco

Det jag dock vet är... att till slut så är det reglat cc30,godkända våtrumskivor, spacklat i springorna, tätskiktet är ok efter konstens alla regler och tätt och har torkat längre tid än vad som är rekommenderat (o allt detta efter många diskussioner om hur det ska vara o att jag sedan har gjort det själv - så som det ska vara)

det är kaklingen o vissa andra grejer som inte känns ok.
han erbjöd sig att dra rören o elen, men till slut så har jag tagit in firmor som har gjort detta, tack o lov (efter att han kortslöt hela lägenheten när han skulle koppla ur badrumskåpet o inte bröt strömmen)

Ja golvbrunnarna känns riktigt misslyckat, man kan få ett snyggt fall om man kan sätta plattorna på ett bra sätt, han gjorde det två gånger o fick ta bort det båda gångerna, då jag tyckte att det inte såg riktigt klokt ut. Så nu försöker jag hitta nån som har tid och kan komma hit o göra klart det sista och självklart är det lättare sagt än gjort, ingen har väl lust att slutföra något som nån annan påbörjat

så vad tror ni om kakelplattorna - går dem att ta bort?
Påtalade gång på gång att han inte skulle använda spritpennan, funderade ett tag på att göra som man gör med barn o handgripligen ta pennan från honom o säga ajabaja eftersom han inte lyssnade när jag gång på gång sa till honom.. nu vet jag att jag skulle gjort det...

Ska jag försöka hitta 5x5 plattor att använda istället för 10x10 plattor till de två golvbrunnarna?
 
Jag tror några foton av hur det ser ut runt din golvbrunn skulle göra det mycket enklare för oss att hjälpa dig.

Som sagt, att bygga fall med fix är fel. DOCK i ditt fall har du ju mer än tillräckligt fall och vill bygga bort en del av det med fix, det är INGA problem och det är vanligt att man gör så. Slukristen är ju ofta mycket tunnare än plattorna. Att ta bort plattor utan att skada tätskiktet är lite vanskligt men det brukar gå om man är försiktig. Sitter dom på ett väldigt utsatt ställe skulle jag nog låtit bli. I prakitiken är det en rätt liten del av badrummet som blir utsatt för vatten regelmässigt.
 
T
maja317 skrev:
Tack för alla svar man får av er! :)
jahopp då har min hantverkare åkt hem.. och badrummet är inte klart..

Det som är kvar att göra är:
kakel och bygga upp med fix runt golvbrunnarna
foga på de ställen som missats, hörnen och hela golvet
silikon
och massa annat småfix
och sen ska rörmokaren in och dra alla rör, sätta in porslin o sätta upp alla krokar mm

Jag har några plattor som blivit missfärgade då han skrivit nummer med spritpenna på baksidan av kaklet på väggarna, så nu lyser siffrorna igenom på ca 7 plattor :(
hur tar man bort kakelplattor utan att förstöra andra plattor eller tätskiktet?

jag försökte sätta en förhöjningsring vid brunnarna men då kommer klämringen(?) för högt upp, så jag satte dit dom riktiga igen, jag får försöka bygga upp med fixet på annat sätt så det blir bra med plattorna runt brunnen.
Nån som har bra tips, skulle behövt en plastring som man kan sätta under tiden fixet torkar
Vadå åkt hem? Man kan ju inte åka hem innan jobbet är klart? Bråttom hem till Polen eller?

Måste vara något riktigt billigt skitkakel om en märkpenna syns igenom keramik och glasyr, aldrig ens hört talas om:x
 
tank77 skrev:
Vadå åkt hem? Man kan ju inte åka hem innan jobbet är klart? Bråttom hem till Polen eller?

Måste vara något riktigt billigt skitkakel om en märkpenna syns igenom keramik och glasyr, aldrig ens hört talas om:x
Jag tycker också det låter rätt märkligt men å andra sidan vet jag att det finns specialfix (som är vitt) just för vissa sorts plattor som man annars kan se ränderna efter fixkammen igenom plattan.
 
Billigt glaskeramik kan väl skina igenom men kakel eller klinkers som skiner igenom så har jag inte heller hört talas om.
 
Tack för alla svar och kommentarer :)
Jag ska försöka ta bild på golvbrunnen och lägga upp här, hur lägger man upp bilder? :)

ja det är bra fall i övrigt i detta badrum, men eftersom de fick sätta dit andra brunnar som var av den lägre varianten, blir det lite för brant...

Ja det är fyra plattor som måste bort, siffrorna syns väldigt tydligt igenom och sitter ovanför badkarskanten, så det går inte dölja dem med något. Så de måste jag ta bort, ska försöka och vara försiktig men hur gör man??

Det var jag som sa att han kunde åka hem, efter 15 dagar o många timmar per dag och inte en eller två dagar från ett klart badrum och ständiga diskussioner om hur det ska göras korrekt så tänkte jag att det blir bra så här.. kan tillägga att golvbrunnen och de missfärgade plattorna var droppen.. iaf för den timpengen jag betalade.
Nej det är en släkting till mig som kom och hjälpte mig, har sett två andra badrum som han gjort innan och när vi pratat så har allt låtit ok och även de som andra har sagt.. Tror han börjar bli till åldern, ögonmåttet och uppdateringar av regler kan också vara sånt som gör det svårt att hänga med ;)
men det är svårt när det är ens egen släkt...

Jag köpte kaklet på Höganäs, deras grundsortiment, vanligt vitt, blankt 20x20 kakel, om det är skit kan inte jag avgöra, men glasyr, kanter, priset osv skiljer sig från liknande platta från ex Bauhaus

Jag vet inte hur det funkar men sån spritpenna är ju ganska stark, det har inte gått igenom på alla plattor dock, bara vissa.. (funderar fortfarande på varför han var tvungen att numrera dem innan han satte upp dem, kanske för att få dem i rätt ordning som han skurit dem)

ja på en platta precis vid strömbrytaren har två vita ränder (?) och det ser skumt ut... och att det just är den plattan irriterar mig, för den är den som syns mest (och dem med siffror vid badkaret)
 
maja317 skrev:
Jag ska försöka ta bild på golvbrunnen och lägga upp här, hur lägger man upp bilder? :)
Trist när det blir fel och jag har tyvärr inga bra råd om ditt egentliga problem. Kan dock förhoppningsvis hjälpa dig med bildfrågan. Klicka på "Ladda upp bild" ikonen, så löser det sig nog.

bild.jpg
 
  • Gilla
maja317
  • Laddar…
här kommer den första golvbrunnen

P9180030.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P9180032.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
här kommer mina siffror i kaklet och den vita rande, ber om ursäkt för att det syns dåligt, var inte lätt att ta kort i ett nyputsat badrum o blankt kakel :)

P9180040.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P9180050.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här kommer den andra golvbrunnen

Det är nog inte så svårt att få till det bra, men det hade varit enklare om man hade haft 5x5 plattor istället för 10x10
Det är en "kant som gör det svårt att få klinkersen att ligga bra så ingen av kanterna "tippar" uppåt..

P9180038.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P9180037.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår inte alls urkapningen vid första brunnen? Men han som satte detta var det hans första badrum sa du?
Det går ju att få till ett hyffsat fall med mindre plattor om det finns annars så får du såga av dom stora.
 
nää han har gjort mååånga badrum genom åren..
ja det blev otroligt dumt vid den första brunnen (bilderna).. vi började vid den andra brunnen och gick bortåt
hmm då borde jag kanske lagt den första brunnen vi gjorde först bland bilderna... ;) nu blev det krånligt att förklara

för att få ett jämt mönster över hela badrummet, så fick det bli så... sa han så man inte fick skära plattor på något annat ställe..
första bilderna- den andra brunnen kommer under badkaret
och de första brunnen, bilder två kommer tvättmaskinen så den syns mer..
så från brunn till brunn och hela golvet blir det hela plattor, men runt 10x10 plattorna fick han skära....
det hade säkert funnits en bättre lösning (som jag försökte komma på) mitt i diskussionen, - att man skär plattor vid väggen... men kom aldrig så långt.... hmmm ja det blev inte så bra...

vad tror du om fallet, kan man bygga upp med fix? finns det något rör eller dyl som man kan sätta mellan brunnen och silen så fixet inte syns... o kankse inte heller blir så blöt/belastar tätskiktet..?

Ser ni siffrorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.