De sitter faktiskt kvar men är en sladd fattigare på inkommande sida
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Det där ser ju ut ungefär som de kopplingar jag gjorde när jag var barn, fast då var det E10-socklar och allt matades med klenspänningstransformator...

(Jag fick ta reda på allt jag ville av ungefär sådär gamla elinstallationsgrejer vid en renovering när jag var i 10-årsåldern så jag hade rätt gott om porslinsdosor och bakelitströmbrytare. Om man då vetat att det skulle bli värde i de grejerna så hade jag nog inte "lekt sönder" dem, fast det kan man ju säga om annat också. Oj vad man kan önska att man inte lekt sönder ett gäng gamla trasistorradios från 60-talet som inte var värda nåt på 70-80-talet, men som idag är samlarföremål...).
 
  • Gilla
electrocuted och 1 till
  • Laddar…
yxis skrev:
Det där ser ju ut ungefär som de kopplingar jag gjorde när jag var barn, fast då var det E10-socklar och allt matades med klenspänningstransformator...

(Jag fick ta reda på allt jag ville av ungefär sådär gamla elinstallationsgrejer vid en renovering när jag var i 10-årsåldern så jag hade rätt gott om porslinsdosor och bakelitströmbrytare. Om man då vetat att det skulle bli värde i de grejerna så hade jag nog inte "lekt sönder" dem, fast det kan man ju säga om annat också. Oj vad man kan önska att man inte lekt sönder ett gäng gamla trasistorradios från 60-talet som inte var värda nåt på 70-80-talet, men som idag är samlarföremål...).
med andra ord, lägg undan en vriddimmer, ett 110v rakapparatsuttag, ett gäng diazed-automater, några e27 socklar och glödlampor....
 
  • Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
Eller snarare: ovanstående prylar i oöppnade lådor.
 
Jag har en obruten rulle med 50 m EKLK 5G2.5. Den är ju en nästan en raritet redan nu!
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Måste lägga upp en lite nostalgisk bild också så som det såg ut från någon gång runt 40-talet när mamma växte upp på bondgård fram till för ca 8 år sedan när gården gick ur släkten. En bild ur den normaldammiga ladugården där enkelledarna satt på porslinskoppar. Nere på väggen hänger även anslutningssladden med metallhandske som användes för att ansluta den enorma trefasmotorn som medelst en 10 meter gungande rem drev fläkten som blåste upp höbalar i ett metergrovt rör till logen. Tydligen gjorde den nya ägaren om elen.
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jag har en obruten rulle med 50 m EKLK 5G2.5. Den är ju en nästan en raritet redan nu!
Ja, fy sjutton. Den har lika tjock som en N1XV 5G6 typ.

Tänk vad man svor förut när man skulle trycka in en EKLK 5G2,5mm2 i en U-56 dosa och kabelgenomföringen ALLTID följde med in i dosan.

//Patrik
 
Redigerat:
yxis skrev:
Det där ser ju ut ungefär som de kopplingar jag gjorde när jag var barn, fast då var det E10-socklar och allt matades med klenspänningstransformator...

(Jag fick ta reda på allt jag ville av ungefär sådär gamla elinstallationsgrejer vid en renovering när jag var i 10-årsåldern så jag hade rätt gott om porslinsdosor och bakelitströmbrytare. Om man då vetat att det skulle bli värde i de grejerna så hade jag nog inte "lekt sönder" dem, fast det kan man ju säga om annat också. Oj vad man kan önska att man inte lekt sönder ett gäng gamla trasistorradios från 60-talet som inte var värda nåt på 70-80-talet, men som idag är samlarföremål...).
Jag kommer ALLTID att ha ångest över att jag som ~10-åring slaktade en TV2-tillsats som jag hittade hemma hos mina morföräldrar på 70-talet. Det var enda gången jag sett en sådan burk någonsin. Den hade till och med flatkabelantenn, snyft...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tänk vad mycket elmaterial som monterats genom tiderna som bara nästan passat för uppgiften. När EKLK 5G2,5 var vanlig så borde det egentligen funnits dosor med kabelgenomföring som passar den kabeln :)
 
ricebridge skrev:
Jag kommer ALLTID att ha ångest över att jag som ~10-åring slaktade en TV2-tillsats som jag hittade hemma hos mina morföräldrar på 70-talet. Det var enda gången jag sett en sådan burk någonsin. Den hade till och med flatkabelantenn, snyft...
Jag har en och en halv sådan :) En köpte jag nyss på ETA-auktion i Göteborg. Jag kunde köpt en till, ångrar lite att jag inte iddes bjuda en krona. Jag har dessutom en fungerande svartvit TV från tidigt 60-tal som jag tänkt använda TV2-tillsatsen till (för att konvertera UHF-RF-modulatorn på en digitalbox - jag borde egentligen göra någon moddning på en digitalbox som gör att RF-modulatorn tar luminanssignalen från en S-videoutgång för att få den lite bättre bandbredd/skärpa som analog svartvit TV kan ge om man inte tar med stöd för färg alls ;) ). Denna svartvita TV fick jag tag på på "modern tid"...

Den "halva" tror jag fungerar men den är moddad för 75ohm-koaxkabel och ihopmonterad med ett par blandade antennförstärkare. Den kördes för "ful-kabel-TV" i en radio-tv-butik. Antennförstärkaren för merparten av butiken var bredbandig för VHF men RF-modulatorn på parabolmottagare var alltid för UHF. Det gick fint att köra RF ut från en vanlig konsument-satellitmottagare via UHF-konvertern in på antennförstärkaren till centralantennen. Det visade sig till och med gå att köra in två signaler samtidigt och få ut dem på VHF kanal 2 respektive 4. Tur att kraven på störstrålning inte är så höga på vanliga TV-banden, hade vi kört på S-kanaler hade det nog blivit liv. Det störstrålade såpass att det gick att se "kabelkanalerna" med inbyggda sprötantennen på en liten svartvit TV ett par meter från väggen där de flesta uttagen var monterat.

Dagens anekdot härmed berättad :)
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Den här är rätt fin också... från en artikel om femåringar i Focus uppslagsbok del 7, utgivningsår 1981. (Orkade inte vrida bilden rätt)
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1347643326.516122.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Nu när jag har rivit upp väggarna för att göra en ytskiktsrenovering fann jag detta:

Trådarna som stack ut från vp-röret där nere hade 230V.

Snygga skarvningar.
 
  • 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hittade denna intressanta installation till en mikro vid dricka automaten på Ikea i Uppsala. Kabeln går igenom en plåtbänk och har ingen riktig genomföring. Kan bli spännande om kabelhöjlet skulle bli skadat.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1347905743.430397.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Moomin
  • Laddar…
Totem skrev:
Kan bli spännande om kabelhöjlet skulle bli skadat.
Inte om, snarare när...
 
"Spännande" - HAHAHAHAHA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.