Jag söker att bygga ett kontor på tomten, där vi 2009 byggde ett Eksjöhus på 2 våningar och ca 200 + inbyggt garage. Trevligt värre, men nu behöver jag känna att jag "går hemifrån" när jag jobbar om dagarna.

Vill ha tips på gärna färdiga lösvirkeshus, eller rekommenderade firmor att ta kontakt med som kan få fram planritningar att arbeta ifrån. Om ni kan uppskatta summor på bygget vore det perfekt. Mellan tummen och pekfingret räcker.

Söker att bygga ett kontor med ett vettigt antal kvadratmeter. Ska inte kännas litet.


  • Mindre kök
  • Allrum med plats för dubbel-bäddsoffa.
  • Kontor med egen dörr
  • Tjockt välisolerat golv så det är varmt om fötterna, då jag kommer jobba även vintertid och sitta längre stunder.

För att det inte ska bli trångt, ser jag en byggarea på iaf runt 30-35 kvm. Själva kontorsrummet måste iaf vara minst 10-15 kvm. Får bygga max 40kvm.

Då berghällen är förhöjd mot tomten sett och samtidigt är stigande i höjd mot grannarna så kommer detta småhus hamna rätt högt från början (ca 1.5 m upp från huset). Och det får ju inte bli högre än nuvarande hus.

Utseende / Stil:
Takkonstruktionen behöver vara låg för att inte hamna högre än existerande hus, gärna platt lätt sluttande tak. Snyggt och i funkisstil, även om vårat hus är ett stort vitt hus, med liggande panel och som en "box" med amerikansk veranda på framsidan (kontoret vore på baksidan i koppling med 60 kvm stor platt altan).

Uppvärmning:
Vill ha bra värme. Vill inte känna att det är kallt. Jag vill kunna stänga av värmen helt i perioder, eller bara underhållsvärme så inget fryser sönder. Jag ser en luft/vatten-pump med radiatorer. Men finns där andra alternativ som ger behaglig jämn värme? Ska vara en lösning där jag kan dra ner värmen kväll/nattetid med automatik.
Bör man lägga golvvärmeslinga (vatten)?

Vatten / el:
Hur drar man in vatten i en sådan här byggnad, eller man gör inte det? Tänker mest på hur man kopplar ihop med huvudhuset isåfall. Ingen erfarenhet alls här om hur det går till.
I med att det är på en bergshäll, hur fungerar det att komma djupt nog eller isolering av ledningarna för att det inte ska frysa vintertid?

Toalett:
Får man ha en riktig toalett med VVS i sådana här småhus på tomten? Ser dock problem med dragningen av pooprören.
Bör man kanske bara montera en förbränningstoalett istället?


Söker alltså tips på huslösningar, men även svar på de frågor jag ställt.
 
Hemmakatten
Det du vill bygga är ett bostadshus till. I vart fall avseende komplexiteten. Och prislappen.

Vi har ett till hus förutom bostadshuset som vi kallar sjöboden (eftersom det stod en gammal sjöbod där innan). Sjöboden är byggt som ett "vanligt" hus och har samma formspråk. Det är bara det att det är mindre, 40kvm bruttoarea (väggarnas yttermått). Du får bygga lika stor area, våra 40kvm bruttoarea blev 33 kvm inomhus, väggarnas tjocklek (normal husstandard) tar bort en hel del yta. Annars finns allt, dusch, WC, litet pentry, vedeldad bastu, enkel sovhytt, relax/allrum och förråd. Murad spis med insats för uppvärmning, elslingor i golv för underhållsvärme när ingen är där. Samma standard och finish som bostadshuset. Vi har bygglov på huset (men har för mig, hmm, attt vi på ritningen sa att sovhytten skulle bli ett förråd).

Kostnadsmässigt var sjöboden dyrare per kvm än bostadshuset att bygga. Delvis pga av att det ligger vid sjön och det finns ingen bilväg dit. delvis pga en del speciallösningar vad gäller avlopp. Delvis även pga stora kostnader för att dra ner elkabel, vatten- och avloppsrör, el,tele och datakablar 110 m. Och delvis pga att det som kostar mest i ett hus är inte plana ytor/enkla rum utan värme, vvs, kök, badrum mm.

Att grundlägga direkt på berg går mig veterligt inte utan i såfall är det plintar som gäller. Vilket kan bli jättesnyggt men ökar naturligtvis på höjden. Alternativet är att spränga vilket också kan bli snyggt om man tar hänsyn till omgivande tomt, och kanske tar hjälp av en landskapsarkitekt.

Att ha en byggnad i annorslunda stil jämfört med bostadshuset kan bli snyggt och ses som en kvalité i sig. Tyvärr är sock risken mycket stor att det blir fult om man inte tar hjälp av en arkitekt. Vilket jag absolut tycker ni skall göra.

Att dra vattenburen golvvärme från huset som går genom kulvertar kommer inte att fungera. Däremot elgolvväremslingor och som komplement en braskamin som eldas när man är där, All värme (förutom braskaminer) har en viss tröghet inbyggd och framförallt golvvärme vilket gör det svårt att reglera under korta perioder som en natt. Därför kan man ha elgolvvärmeslingor på en låg temperatur och sedan elda i braskaminen(går jättefort att få upp värmen). Det alternativ som måste vara allra billigast är en luft/luft-värmepump (vilket jag dock inte har någon erfarenhet av). En sådan kräver dock en öppen planlösning eller flera värmepumpar. Att ha värmen helt avstängd under vintertid kan man inte ha i ett hus som är byggt enligt modern året-runt-standard.

Klart du ska ha en toalett och möjlighet att koka kaffe i ditt kontor. Vatten är inget problem att dra dit (kommer eventuellt att kräva isolering och/eller värmeslinga om den ligger direkt på berget eller väldigt grunt). Avlopp inte heller något problem med att dra. Vad man gör är att gräva/spränga en rörgrav som man lägger alla rör och ledningar i. Ibland kan kommunen inte vilja att man sätterr in en toa för att undvika att det blir ytterligare ett bostadshus. men rita in den på bygglovet och vid frågor så får du hävda att det är orimligt att du avbryter ditt arbete och springer till bostadshuset varje gång.

Internet vill du förstås ha. Är mottagningen inte den bästa drar du en datakabel också och sätter en router på den i stugan. (Måste erkänna att el, data, tele är inte mina bästa områden, så det får du ta med en nypa salt. Men det är så vi gjort i vår sjöbod.)

Detta var lite input från mig. Men det viktigaste för att få en så bra lösning som möjligt och för att få hjälp att övertyga kommunen är att anlita en arkitekt. Har svårt att se att det finns färdiga kataloghus som passar.
 
Stort tack för din input! Data kan jag iaf ;)

Åkte till husutställningen i Botkyrka bakom Ica Maxi. Det var bra för att få känn på golvytorna iaf. Och jag tror helt klart att jag minst måste ha 30 kvm inuti för att få till ett entre, kontor, allrum samt ett litet kök. Det verkar finnas en del leverantörer, så jag tror nog det kommer gå bra att få fram en ritning. Vad brukar ritningar gå på?

Om man drar dit vatten så drar man kanske dit avlopp samtidigt? Men om en förbränningstoalet duger (det sparar mycket VVS-kostnader att skippa avloppsrörer tänkte jag), så kanske det är en värdig investering istället för en riktig toalett. Jag kommer inte behöva mer än ett "torrdas". Ingen dusch eller så som kräver att det blir våtrum och medkommande regler att följa.

Hur kopplar man dock ihop det med husets avloppssystem? Eller måste man dra en ny anslutningspunkt till gatan? Hoppas inte, för det blir långt och svårt då det är bergtomt.

Här är ett par bilder på ytan. Blev tyvärr suddig bild. Det finns en platå på nedre delen av bergshällen som mäter 6x8 meter och som är relativt platt. Behöver bara hacka bort toppigheten på ett par ställen.

Kommer bygga ett altandäck som fortsätter upp på bergen och i en sänka på berget ska jag få dit en badtunna tror jag. Iaf förbereda för det.

Vad tror ni? Görbart?
 
  • CAM00193.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CAM00194.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hemmakatten
Ett kort svar (måste rensa duschavloppet och förbereda middag).

När man ansöker om bygglov så är det närmast "helkorkat" att inte samtidigt ha lagt in vatten och avlopp på ritningen. Att lägga ett avloppsrör samtidigt som man lägger ner vatten, el mm är en liten extrakostnad. Avloppet ansluter du till husets ordinarie avlopp. Du behöver ju för den sakens skull inte ansluta toa mm,men det kostar inget extra i bygglovsansökan och det kommer säkert komma en dag när du kommer på att det vore bra att ha. Det är också ett bra försäljningsargument om ni en dag tänker sälja.

När jag ser bilderna på tomten så tror jag att ett hus på plintar går helbort. Det passar inte alls in. Skall ni grundlägga på berget så krävs en hel del massor (vet inte riktigt hur tjockt) innan ni kan lägga isolering och gjuta platta och då kommer berget i alla fall att inte synas och huset kommer att bli (för?) högt ovan mark. Om ni inte kan lägga huset på annan plasts på tomten så tror jag ändå på att spränga. Då får du en del massor att fylla med och en del får du köra bort.
 
Jag har inga problem med högt då jag ändå visionerat en trappa upp mot berghällen och entren som ska ha en altan framför sig som sen ansluter vidare upp på berget för att få till en badtunna. Så det blir ju rätt högt oavsett. Då får man även bra sikt åt andra hållet mot kameran sett där det är en anlagd sjö samt solläge.

Så plingar är ok för mig, då dom döljs av altandäcket och trappan mm.

Sprängning har jag gjort nog av på tomten. För dyrt att involvera det.

Jag har även tänkt att lägga på ett 20 cm tjockt lager jord på gräsmattan samt rulla nytt gräs. Detta då det ligger lite tunt idag.

Men ansluter man alltså avlopp vid gatan? Om det är vid huset så blir det oavsett förbannat långt bort. Säkert 30-40m och man behöver då riva altanen för att dra allting kortaste och bästa vägen.

Hur djupt bör avlopp och vatten ligga?
 
Redigerat:
Jag hade nog byggt en plintgrund med betongbalkar av högpresterande betong - h=200, c/c 1200. Betongplatta 50 mm tjock på Lewisplåt "laxstjärtplåt" (kvarsittande stålform - se www.lip.dk). Isolering 200 mineralull mellan balkarna, 100 mm heltäckande cellplast under hela bjälklaget samt golvvärme på cellplast ovanpå bjälklaget. Väggar i lösvirke eller lättbyggnad.

Avlopp och el får väl dras i en kulvert eller grävas ner på något vänster.
 
Såg just att förbränningstoaletter är väldigt dyra. Så "skit" i dom :)

Ska försöka mäta och se hur man kan dra avloppsrören och göra inkopplingen. Blir nog 30-40 cm djup och rör ovanpå frigolit på sina ställen (från jag kan googla fram) där det går emot berg.
Jag har ju som tur var sluttningen åt rätt håll!

Hur djupt brukar man förankra plintarna om man är direkt i berget?

Ang. lättbyggnad så verkar det ju smidigt, men finns det någon lärobok för det om man gör det själv? Jag har ju byggt rum och sådant tidigare, så det är väl det jag kan. Men jag vill ju ta det här som ett projekt att lära sig med oxå, men det måste bli bra! Det ska vara välisolerat, bra ljudisolerat och behagligt helt enkelt.

Locke, vad för syfte bär betonggolvet underst i bjälklaget? Minska tjockleken på träbjälkarna för stabilitetens skull? Eller gör man alltid så kanske när man bygger på plintar?
 
Redigerat:
Det räcker att knacka ned armering 10-15 cm i berget under plintarna. De ska ju bara hindra rörelse i sidled och det blir inte så mycket kraft.

Jag tror att locke är inne på att minska antalet plintar rätt rejält med sin konstruktion plus att den blir ganska låg. Alternativet är tex 2X8" träreglar CC 60 och minreralull mellan dem. Under det kan man tex sätta 5 cm frigolit istället för trossbottenskivor.

Avlopp lär du behöva om du ska ha ett pentry där och iom det så lika bra att dra in en riktig toa på en gång. Det är inkommande vatten som behöver ned på lite djup alternativt isoleras ordentligt. Avlopp klarar sig normalt bra på en meters djup och med lite isolering ovanpå kan man lägga avlopp ordentligt grunt.
 
Johnny Viking skrev:
[...]
Ang. lättbyggnad så verkar det ju smidigt, men finns det någon lärobok för det om man gör det själv?
Lindab har en del material. Det är lättare att jobba med stål än med trä tycker jag. Om du hyr en riktig profilklipp så går det väldigt snabbt att bygga.


Johnny Viking skrev:
[...]
Locke, vad för syfte bär betonggolvet underst i bjälklaget? Minska tjockleken på träbjälkarna för stabilitetens skull? Eller gör man alltid så kanske när man bygger på plintar?
Det är stående betongbalkar jag tänker mig - typ 50x200. Du slipper använda en massa trä - inget trä över huvudtaget i grunden. Fördelen med betong är att det kommer kännas som en platta på mark - inte den ihåliga känslan man normalt har i en plintgrund med bjälklag av trä. Betong har dessutom stor termisk inertia vilket ger ett stabilt och "trögt" inomhusklimat.
 
Aha! Förstod inte att du menade det på det sättet. Ja det verkar ju rätt bra måste jag säga. Jag föredrar helt klart hårda stabila golv att gå på! Och även att golvet har mer stabil värme och inte svalnar av lika fort är en stor punkt vad gäller komfort.

Cellplasten som ska vara under betongbjälklaget, hur monteras den? Tänker ju då på skarvar runt plintarna som bjälkarna står på? Kanske en dum fråga, men för en som aldrig gjort det förr vill gärna veta mer detaljer. Jag planerar detta först till nästa år såklart och ska ta god tid på mig att undersöka alla aspekter så jag gör allt på rätt sätt.

Sedan gjuter man alltså ytterligare en 5 cm tjock platta ovanpå det här och använder då speciell plåt att gjuta på?

Vet du hur prisbilden är jämfört med trä? Fann inga priser på hemsidan du länkade till.

Hur långa är dessa bitar och vad väger dom? Tänker på hur de ska hanteras. Med maskin eller om det går för hand.

Ska bli ett kul projekt det här! Jag ska försöka göra det så effektivt som möjligt för att kapa kostnader. Det får inte kosta för mycket. Gör därför allt själv (förutom el osv såklart!).
 
Johnny Viking skrev:
[...]
Cellplasten som ska vara under betongbjälklaget, hur monteras den? Tänker ju då på skarvar runt plintarna som bjälkarna står på?
Gjut in mottagare (ingjutningsgods) för M8 eller M10. Fixera cellplasten vid montering med plasthullingar upp i mineralullen och säkra med tryckimpregnerat som skruvas upp i balkarna. Täta ev. med lite fogskum runt plintarna.

Johnny Viking skrev:
[...]
Sedan gjuter man alltså ytterligare en 5 cm tjock platta ovanpå det här och använder då speciell plåt att gjuta på?
Mark > Plintar > Bärande betongbalkar > Lewisplåt > Betongplatta > Cellplast med golvvärme > Foam > Laminat.


Johnny Viking skrev:
[...]
Vet du hur prisbilden är jämfört med trä? Fann inga priser på hemsidan du länkade till. Hur långa är dessa bitar och vad väger dom? Tänker på hur de ska hanteras. Med maskin eller om det går för hand.
Priser har jag ingen koll på. Ring LIP och hör med dom - väldigt hjälpsamma brukar dom vara. Det finns lite olika storlekar på plåtar - fråga lite om din konstruktion. Kapas med vinkelslip men det går åt några skivor...

Johnny Viking skrev:
[...]
Ska bli ett kul projekt det här! Jag ska försöka göra det så effektivt som möjligt för att kapa kostnader. Det får inte kosta för mycket. Gör därför allt själv (förutom el osv såklart!).
Ja, det är kul att greja lite.
 
Vad hjälpsam du är! :) tack!

Det finns ju risk att det där momentet med plåtarna och gjutning blir inhyrt av proffs. Plintar och bjälkar är ju inga problem att hantera själv.

Nåja, vintern får tas till att komma fram med en slutlig plan och ritning, sen bygglov och sen samla in offerter till vårkanten.
 
Såg en sak i detaljplanen att komplementbyggnader får vara som högst 3,5 meter. Detta gör ju att jag måste ha platt tak för att få vettig takhöjd inuti. Blir väl typ pulpet eller funkistak. Helt OK.

Men frågan jag har är, från vilken punkt på bygget räknas 3,5 meter? Från ovan bjälklag eller under?
 
Redigerat:
Jag tror man räknar från medelmarknivå - mitt på högsta plinten i ditt fall. Sen beror det på vad dom menar med höjd - om det är totalhöjd som avses så är det upp till högsta punkt vid nock men det finns fler sätt att ange höjder - kolla med kommunen vad som avses.
 
När man bygger med föreslagen metod, bjälklagselement i lättbetong, sen lewisplåt eller planja combideck... och gjuten platta. Gör man hål m.m. för inkommande anslutningar före man gjuter eller kan allt vad gäller hål för VVS, el etc göras efter att grunden är gjord och gjuten?

Anledningen jag frågar är planeringen för när jag ska göra grunden. Den kan komma stå ett tag nämligen. Kommer troligen göra jobbet i etapper. Och jag undrar om den det då inte vore bäst utan en massa hål i plattan? Sen är ju exakt placering av allting inte 100% förrän man ser ytan. För bygglovet kräver väl inte exakt placering utan snarare att t.ex toalett finns, pentry, etc?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.