Status
Tråden går ej att kommentera.
peternicklas
MBygga skrev:
Jo, Robomow har som de skriver "en intern kompassliknande anordning" för att hålla reda på bl.a. körriktningen men det är inget som Landroid någonstans skriver att den använder sig av, inte heller finns det med någon sådan anordning i de detaljerade sprängskisser över maskinen som finns att tillgå. Jag har heller inte hört att HQ Automower använder kompass men där är jag inte lika säker. Så din kategoriska förklaring hur den känner av ö-gång har jag tyvärr lite svårt att acceptera när det gäller LD.
Den kan ju få en kompassliknande funktion om den registrerar hjulmotorernas varv. Funkar bra ända tills den slirar. Är säker samma funktion som Robomow har.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Du har rätt i det du skriver om magnetfält som tar ut varandra men glömmer kanske att den signalspänning som skickas i begränsningslinan är pulserande, dvs. det kan vara så att de båda ledarna inte tar ut varandra kontinuerligt utan tidvis, klipparen känner av att de tar ut varandra tidvis och hanterar därmed slingan som en prallellslinga men den registrerar kanske ändå att den just kört över en parallellslinga och inte "ingenting". Klipparen "förstår" ju bevisligen när den gått ett drygt varv runt en ö, och lämnar då densamma, så någon form av registrering av slingan gör den ju.
Frekvensen kan ha viss inverkas. Är den hög så är ju tiden mellan dem väldigt kort och då tar de ut varandra.
 
peternicklas skrev:
Ja de funkar, brukar ta lång tid innan det har torkat dock. Konstruktionen kunde varit bättre.
Japp, var precis ute och provade regnsensorn och den verkar fungera när jag hällde lite vatten på sensorn. Och jag förstår vad du menar att det tar lång tid innan det torkar .. det ligger ju en del vatten kvar om man säger så. Men funkar gör den :)
 
M@ZE skrev:
Japp, var precis ute och provade regnsensorn och den verkar fungera när jag hällde lite vatten på sensorn. Och jag förstår vad du menar att det tar lång tid innan det torkar .. det ligger ju en del vatten kvar om man säger så. Men funkar gör den :)
Det gäller att man placerar laddaren så att LD lutar något bakåt så att vattnet rinner ut från regnsensorn medan den står inne, därmed torkar den upp snabbare.


Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Min landroid har gått ett par dagar nu och jag funderar på några saker.Typ hur tänkte konstruktören.
1 Tyst maskin men när den slutar klippa och ska ladda så tjuter den extremt högt eller om något går fel. (åtgärdat med en tejpbit)
2 tajmerfunktionen. när den ska sluta klippa så stänger den av sig där den är. Mitt ute på gräsmattan. Vore det inte bättre att den går hem och ställer sig i laddaren? (Möjligt att jag missat nåt)
3 Ingen klippning av slingabanan. Hur svår hade det varit att lägga in att om man trycker på home knappen så klipper den längs slingan o ställer sig i laddare.
annars är jag helnöjd. Min tomt lutar exakt 20 grader i slänten och det klarar den utan problem. även när den ska hem.
 
ixxe skrev:
Min landroid har gått ett par dagar nu och jag funderar på några saker.Typ hur tänkte konstruktören.
1 Tyst maskin men när den slutar klippa och ska ladda så tjuter den extremt högt eller om något går fel. (åtgärdat med en tejpbit)
2 tajmerfunktionen. när den ska sluta klippa så stänger den av sig där den är. Mitt ute på gräsmattan. Vore det inte bättre att den går hem och ställer sig i laddaren? (Möjligt att jag missat nåt)
3 Ingen klippning av slingabanan. Hur svår hade det varit att lägga in att om man trycker på home knappen så klipper den längs slingan o ställer sig i laddare.
annars är jag helnöjd. Min tomt lutar exakt 20 grader i slänten och det klarar den utan problem. även när den ska hem.
Dessa frågor är behandlade ett otal gånger i tråden men en kort sammanfattning ger;
1. Ja den tjuter både när den skall ut från laddaren och avbryta för att gå hem liksom när man lyfter den t.ex. Det är ju ett stöldlarm också samt uppmärksamhetslarm så att tejpa lagom mycket tycker jag är bra så att ljudet blir betydligt lägre men ändå låter hyffsat mycket.
2. Den borde återvända till laddaren när den schemalagda sluttiden har passerats, det gör i alla fall min och även andras har jag läst. Om den inte gör det bör du ringa supporten och fråga vad det kan vara. Går den ut självmant när den schemalagda tiden börjar?
3. Den frågan har det skrivits mycket om och Peternicklas skriver bl.a. att han framfört det som förslag till sin Worxkontakt han säger sig ha i Italien. Vi får se om det kommer någon ny mjukvara som åtgärdar detta och också problemet med 4,5 meters gränsen till annan robotslinga.
Kul att du är nöjd annars, det är jag med efter snart ett halvår med LD.
 
Dessa frågor är behandlade ett otal gånger i tråden men en kort sammanfattning ger;
1. Ja den tjuter både när den skall ut från laddaren och avbryta för att gå hem liksom när man lyfter den t.ex. Det är ju ett stöldlarm också samt uppmärksamhetslarm så att tejpa lagom mycket tycker jag är bra så att ljudet blir betydligt lägre men ändå låter hyffsat mycket.
2. Den borde återvända till laddaren när den schemalagda sluttiden har passerats, det gör i alla fall min och även andras har jag läst. Om den inte gör det bör du ringa supporten och fråga vad det kan vara. Går den ut självmant när den schemalagda tiden börjar?
3. Den frågan har det skrivits mycket om och Peternicklas skriver bl.a. att han framfört det som förslag till sin Worxkontakt han säger sig ha i Italien. Vi får se om det kommer någon ny mjukvara som åtgärdar detta och också problemet med 4,5 meters gränsen till annan robotslinga.
Kul att du är nöjd annars, det är jag med efter snart ett halvår med LD.
Kanske är för att jag startat den manuellt, (ställt förbi timertiden och placerat ut den manuellt.) ska prova låta den gå ut självmant i morgon.
 
ixxe skrev:
Kanske är för att jag startat den manuellt, (ställt förbi timertiden och placerat ut den manuellt.) ska prova låta den gå ut självmant i morgon.
Den går inte starta manuellt med mindre att den är inom timers drift intervall. M.a.o. för de dagar du "stängt" av timern ska den inte gå starta alls.
 
ixxe skrev:
Kanske är för att jag startat den manuellt, (ställt förbi timertiden och placerat ut den manuellt.) ska prova låta den gå ut självmant i morgon.
Precis som Falmark skriver skall det inte gå att starta den manuellt om ingen schemalagd tid är satt. Det enda som går är att trycka hem den med Home-knappen och då går den direkt via begränsningskabeln till laddaren, laddar upp sig och stänger sedan av sig.
 
Tro det eller ej men idag kände jag på ena hjulet igen och det glappade, trots att jag använt Loctite. Monterade bort det för att göra om samma prodedur och märkte nu när gängorna inte alls var med i matchen. Det gick helt enkelt inte att skruva dit den igen efter att jag satte på loctite och försökte skruva dit den, den bara snurrade runt. Så nu står jag här utan 1 hjul :(

Illa kontruktion må jag säga :(
 
Redigerat:
M@ZE skrev:
Tro det eller ej men idag kände jag på ena hjulet igen och det glappade, trots att jag använt Loctite. Monterade bort det för att göra om samma prodedur och märkte nu när gängorna inte alls var med i matchen. Det gick helt enkelt inte att skruva dit den igen efter att jag satte på loctite och försökte skruva dit den, den bara snurrade runt. Så nu står jag här utan 1 hjul :(

Illa kontruktion må jag säga :(
Ring supporten i morgon så skickar de nog nya hubbar till dig på någon dag :). Håller förstås med om att konstruktionen är känslig men om du får nya hubbar och drar skuven en gång med Locktite borde det ju hålla sen.
 
Dom skickar en ny "hub". Dock för information är att man måste värma upp aluminium "hubben" innan man skall skruva ut skruven om man använt Loctite för annars blir det som i mitt fall. Inte visste jag att det inte bara går att skruva ut skruven om man använt loctite. Men värt att veta ...
 
Jag fick mitt nya batteripack idag så nu snurrar "gräs" igen, får se hur länge:)
 
M@ZE skrev:
Dom skickar en ny "hub". Dock för information är att man måste värma upp aluminium "hubben" innan man skall skruva ut skruven om man använt Loctite för annars blir det som i mitt fall. Inte visste jag att det inte bara går att skruva ut skruven om man använt loctite. Men värt att veta ...
Det beror väl ändå på vilken loctite man valt.. Med den blå borde man vara safe om inte det är en kass legering i skruven.
 
miniGranis skrev:
Det beror väl ändå på vilken loctite man valt.. Med den blå borde man vara safe om inte det är en kass legering i skruven.
Det är en blå variant jag använt .. "Loctite Normal"
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.